روايات

رواية تزوجني ولكن الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية تزوجني ولكن الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية تزوجني ولكن البارت الأول

رواية تزوجني ولكن الجزء الأول

رواية تزوجني ولكن
رواية تزوجني ولكن

رواية تزوجني ولكن الحلقة الأولى

_ازاي ي ماما عاوزاني اتجوز واحدة زي دي
الام : ومالها ان شاء الله هي مش ست زي اي ست
_لا ي ماما مش زي اي ست انا مستحيل اتجوز واحدة زي دي سيرتها علي كل لسان
الام : بقولك ي ابني بطني انا اللي اقرر انت هتتجوز مين وهتتجوزها يعني هتتجوزها
_انتي عاوزاني اتجوز واحدة الكل بيتكلم عنها
الام : الناس مورهاش غير الكلام بتتكلم علي الكل ولو قلقنا من كلامهم كدة مش هنكمل حياتنا ولا هنعيشها
_يعني انتي عاوزة ايه دلوقتي
الام : عاوزاك تسمع كلامي وتفهمه مش معني ان الناس بتتكلم يبقي كلامهم صح في اوقات كتير الكلام دا بيطلع غلط وكتير بيتظلموا وانا عارفة اسماء كويس هي جارتنا وانا عارفة اخلاقها
_اكن انا الدكتور محمد اتجوز واحدة زي دي
الام : وفيها ايه يعني لو كنت الدكتور محمد انت مش انسان زينا انا متعودتش علي قساوتك دي ي ابني الكل متعود علي طيبة قلبك والكلام اللي بيتقال عن اسماء انا عارفة مين اللي مطلعه
محمد : اخره انتي عاوزاني اعمل ايه
الام : انت لسة مفهمتش عاوزاك تتجوز اسماء هي ملهاش ضهر تتسند عليه وعاوزاك انت تكون سندها ي ابني متكسرهاش وتخليك دايما جمبها ولو حد قال عليها كلمة تقطع لسانه
محمد : خلاص ي ماما انا هتجوزها بس عشان خاطرك انتي بس
الام : ي حبيبي مسيرك في يوم تعرف اني اخترتلك صح وان اسماء جوهرة ولازم تخلي بالم منها ومتضيعهاش من ايدك انا مش هعيش لك العمر كله
محمد وهو بيبوس راسها : بعد الشر عليكي ي ست الكل انا هنزل بقي لاني اتاخرت علي المستشفي
الام : ربنا معاك ي ابني ويوقفلك ولاد الحلال
نزل محمد وراح شغله اما ( هنادي ) فراحت لاسماء واللي تبقي جارتهم خبطت علي الباب
اسماء : استني ياللي بتخبط هفتح اهو
لبست طرحتها وفتحت الباب لقت هنادي قدامها ابتسمت لها
اسماء : اتفضلي ي خالتي
هنادي : يدوبك نزل محمد لشغله وجيتلك علي طول
اسماء : تنوري البيت
هنادي : ها بتعملي ايه وفين جميلة
اسماء : انا كنت بنضف شوية وماما نزلت السوق عشان تجيب الطلبات الناقصة
هنادي : طب تعالي انا عايزاكي في موضوع مهم
اسماء : في ايه ي خالتي قلقتيني
هنادي : تعالي ي بت مفيش حاجة انا عاوزة اقولك علي حاجة بس نستني جميلة اما تيجي
في نفس الوقت الباب خبط راحت اسماء تفتح لقيتها جميلة
جميلة بغيظ : ناس تخاف متختشيش صحيح
اسماء : في ايه ي جوجو
جميلة : ي اختي الراجل اللي جابني هنا بدي له خمسة جنيه مش عجباه قال ايه عاوز عشرين جنيه
جات هنادي وهي بتضحك علي اختها اللي عمرها ما هتتغير
هنادي : في ايه ي جميلة داخلة بزعبيبك ليه
جميلة : خلاص ي هنادي ي اختي الناس مبقاش عندهم ذمة
هنادي : تعالي بس ي جميلة انا كنت عاوزاكي في حاجة مهمة
جميلة : في ايه ي هنادي انتي هتقلقيني ليه
هنادي : لا قلق ولا حاجة بس هو موضوع يخص اسماء
اسماء خافت ليكون في حاجة حصلت تاني
جميلة : عن اسماء ايه هو
هنادي : حطي الحاجات اللي في ايدك في المطبخ بس وتعالي عاوزاكي انتي واسماء في موضوع
راحت جميلة وحطت الطلبات في المطبخ هي واسماء وراحو لهنادي اللي كانت قاعدة بتبتسم
هنادي : بصي ي جميلة انا مش هلف ولا هدور انا جاية اطلب ايد اسماء لمحمد ابني
زغرطت جميلة بفرحة : ي الف نهار ابيض ي الف نهار مبروك دا يوم المني لما الاقي بنتي ومحمد في بيت واحد
هنادي : ها قولتي ايه ي اسماء
اسماء : انا مش موافقة
جميلة : ………..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجني ولكن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى