روايات

رواية ملكت قلب المتحجر الفصل الثالث 3 بقلم سلمى عاطف

  رواية ملكت قلب المتحجر الفصل الثالث 3 بقلم سلمى عاطف

رواية ملكت قلب المتحجر الفصل الثالث 3 بقلم سلمى عاطف

رواية ملكت قلب المتحجر الفصل الثالث 3 بقلم سلمى عاطف

لم تستمع له وتقدمت اكثر وفجأه صرخ سالم بأعلى صوته بإسمها : رضواااااااه
انزلقت قدماها واستسلمت للسقطوط فصرخ سالم بإسمها بزعر وبلمح البصر أمسك يديها وحال بينها وبين السقوط  ورفعها سريعا
هدر بها بغضب من خوفه وقال:انتي مجنونه عايزه تموتي نفسك
صرخت ببكاء وقالت:مش عايزه اعيش مع الست دي كرهت حياتي بسببها بقيت أنسانه سيئه وحاقده انا مش عايزه اكون كده ابعد عني خليني ارتاح
ابعدت يديه الممسكه بيديها بقوه ودفشته من امامها لتنهي حياتها
امسكها من زراعها بقوه واشتعلت عيناه من الغضب  فهزها بقوه وقال بصوت جوهري :فوقي بقاااا لو كان الموت الحل مكانش هيبقي في حاجه اسمها عوض كان الناس كلها فضلت الموت على أنها تفضل بوجع او بمرض  فين إيمانك بالله فين صبرك  هااا
بكت بعد آخر كلماته لم تكن تتخيل في يوم ان تفكر في هذا  لاتعرف كيف فكرت في هذز واغلب عليها شيطانها وكانت ستفعل هذا الشيئ البغيض
رضوه ببكاء : انا مش وحشه مش عايزه ابقي نسخه من امي ليه ليه دايما كانت بتقلل مني وتقولي شوفي بنت خالك بتعمل كذا وكذا  خليكي زيها خلتني احس اني مليش اي قيمه واحده عايشه وخلاص كان ليا احلام وهي حطمتها  حتى رفضت ادخل الكليه الي بحلم بيها  بقيت زي الروبوت بمشي تحت اوامرها عمرها ماخدتني في حضنها وقالتلي انتي كويسه طب اي الي مضايقك كان نفسي تشاركني كل تفصيله في حياتي مكانش ليا أصحاب بسبب معاملتي وكانو كلهم بيبعدوا عني كان نفسي أشوف نظرة فخر في عيونها تجاهي لكن طول عمري مبشوفش غير استهزاء  وتقليل مني تعبت انا معتش عايزه اكون معاها انا بكرهها بكرهها
كانت والدتها تسمع كل هذا الكلام  ودموعها تأخذ مجراها على وجنتيها  وأدركت بعد فوات الأوان انها ارتبكت خطأ كبير في حق ابنتها  هل لهذا الحد كانت قاسيه وفضلت المال على حب ابنتها لا تعرف بماذا تنعت نفسها  لكن جميع المعاني القاسيه تستحقها…..
اقتربت من رضوه وقالت بصوت مبحوح : رضوه بنتي
صرخت رضوه بوجهها وقالت :متقوليش بنتي انا مش بنتك مفيش ام بتبيع بنتها
سميحه ببكاء  :سامحيني يابنتي انا غلط في حقك سامحيني انا مليش غيرك في الدنيا هعملك الي انتي عايزاه  وهتفضلي جمبي هتغير وهبقي كويسه وهدعمك بس متكرهنيش مش هقدر
رضوه : لااا  مش هصدقك  معتش هصدقك  مش مسامحاكي مش مسامحاكي
وضعت سميحه يديها على قلبها بألم وقالت بقهر : سا.. م
لم تستسيع ان تكمل كلامها ووقع مغشي عليها فصرخت رضوه بذعر بإسمها واقترب سالم منها بقلق
رضوه :ماما ماما
سالم :بسرعه لازم ننقلها على المستشفى يلا…
اما على الجانب الآخر
كانت تجلس في حديقة المنزل  وتراقبه وهو يلاعب ابنته ويهزها بالأرجوحه وضحكاتها تعلو وتنظر لهم بإبتسامه طاف خيالها بعيدا  ونسجت مشهدا من قلبها  بينهما ولكن ازاحت تفكيرها الأحمق من عقلعا مستحيل ان يتحقق هذا…..
أفاقت على صوت الصغيره وهي تقول لها : تعالي العبي معانا ياماما
نظرت تجاهه وجدته لا يبالي بها فأردفت للصغيره وقالت : لا ياحبيبتي انا حابه اقعد روحي انتي العبي
جذبتها الصغيره من يدها  وشدتها  واتجهت بها ناحية والدها وقالت :بابا خلي ماما تلعب معانا مش راضيه
نظرت اليه بخوف ثم اختلقت اي شيئ حتى تفر من امامه فقالت  :اي رايك يالؤلؤتي اعملك كيك بالشكولاته
اتسعت ابتسامة الصغيره  وقالت : ايوااااه  يلا انا بحبها اووي
ابتسمت لها أروى وقالت : طب يلا
لؤلؤه : بابا تعالي عشان تساعدنا
ابتلعت أروى ريقها بخوف حينما وجدت علامات الضيق  على وجهه
أروى بتعلثم : لا… لا… يالؤلؤه ا.. أصل انا هعملها بخلطه سريه ومش عايزه حد يعرفها غيرك عشان بابا ميعرفش يعمل زيها
وضعت الصغيره اصبعها علي رأسها وكأنها تفكر  ثم قالت : ماشي موافقه
تنفست أروى براحه ثم قالت : طب يلا  يلا
أمسكت الطفله بيديها ثم اخذتها وذهبت من امامه فورا
تتبعها بنظراته حتى اختفت من امامه انتبه على صوت هاتفه فوجده صديقه في العمل فأجاب عليه
مالك : الو يامحمود
محمود : اي يا حضرت المحامي مش ناوي ترجع الشغل القضايا قد كده تعالي شيل عني شويه
مالك : ان شاء الله هرجع الشغل الاسبوع الجاي
اودف صديقه بسعاده : بجد اخيراااا في انتظارك ياصاحبي
أغلق معه ثم ولج للخارج وانطلق لمكان يطلق العنان لآلمه به الأ وهو قبر زوجته الحبيبه…..
اما على الجانب الآخر
_ كل الي كنت عايزاه خسرته بعد جواز مالك
_ والحل
_هتعرف قريب  انا مش هسكت الا لما انفذ الي في دماغي  ومالك يعرف كل حاجه
_ انتي واثقه في الي هتعمليه
_جداا انا مستنيه الفرصه بس….
مر اربع ساعات وعاد مالك  إلى المنزل  فوجد ابنته تتجه اليه بضيق وقالت : اتاخرت اووي يابابا انت نسيت ان احنا رايحين الملاهي النهارده  انا وماما مستنين من زمان
نظر لاروي نظره اربكتها ثم اردف لابنته وقال : اسف ياحبيبتي الوقت اخدني طب يلا بينا
ذهبوا جميعهم وطوال الطريق كانو صامتين فقطع الصغيره هذا الصمت وقالت : بابا انا عطشانه
مالك :حاضر ياحبيببتي
توقف بسيارته وترجل من السياره لسوبر ماركت حتى يشتري منه المياه
جلست هي والصغيره في السياره بإنتظاره  حتى ملت من الانتظار فخرجت هي والطفله وكادت ان تتجه لمحل المشتريات ولكن فجأه سمعت صوت تعرفه جيدا
اردف الشخص بخبث وقال : ليكي وحشه اخبارك اي
نظرت للشخص بغضب وكادت أن تذهب ولكنه امسك يديها فنطرت له بغضب وقالت :اوعا ياحيوان
_  لسه زي ماانتي
حاولت أن تقلت يديها ولكن لا فائده وفجأه سمعت صوت مالك يقول :اجيب اتنين لمون
التفتت ونظرت برعب لشكله الغاضب وثقدم منهم وفجأه صرخت أروى….
اما على الجانب الآخر كان يقفون بالخارج والقلق سيدهم
رضوه : طولوا اووي جوا  انا قلقانه
سالم :اهدي خير ان شاء الله
خرج الطبيب من الغرفه بإنهاك وماان رأته رضوه هرولت بإتجاهه وقالت بقلق : طمني يادكتور
الطبيب : البقاء لله….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملكت قلب المتحجر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى