Uncategorized

رواية زواج بالغصب الفصل الثالث 3 بقلم سنيوريتا

 رواية زواج بالغصب الفصل الثالث 3 بقلم سنيوريتا
رواية زواج بالغصب الفصل الثالث 3 بقلم سنيوريتا

رواية زواج بالغصب الفصل الثالث 3 بقلم سنيوريتا

كانت مريم بتذاكر علشان امتحاناتها قربت جدا و فاضلها اسبوع 
مريم كانت بتكلم خالد بتقوله: اخيرا يا خالد ناقص بس سنة و نص و نتجوز انا و انت و هفرح ماما بيا 
خالد:اكيد يا حبيبتي
مريم: ادعيلي يا خالد اجيب تقدير علشان انا تعبت اوى ف المذاكره 
خالد :اكيد هتجيبي تقدير كويس دا انتي مفيش حد بيذاكر قدك دا انتي دحيحه 
مريم: يالهههههوي هتقعد بقا تقر عليا 
خالد:هههههههههه ربنا يوفقك يا حبيبتي
خالد:مريم انا نفسي اسمع منك كلمه واحده ‎
مريم :كلمة ايه انا مش فاهمه!!
خالد: كلمة بحبك 
مريم اتكسفت جدا وقالت:هبقي اقولك الكلمه دي لما تكون حلالي
خالد: بس انا بحبك وانتي عارفه ان احنا هنتجوز فيها ايه لو قولتيها 
مريم اديقت و بصتله و مردتش 
خالد: دا انتي حتي كمان كل ما اجي امسك بس ايدك بتقعدي تزعقيلي و تعمليلي محكمه ‎
مريم:خالد انا بجد تعبت من تصرفاتك انا هقفل علشان ادخل اكمل مذاكره 
خالد:ماشي يلا سلام
مريم بعد ما قفلت 
قالت انسان فعلا بارد يعنى لما قولتله انا هقفل مقالش اي حاجه اووووووووف 
يعدي كام اسبوع و كل حاجه زي ما هى احمد بيقابل ريم عادي 
و مريم دلوقت بتمتحن ناقصلها يومين و تخلص امتحانات نص السنة 
مريم :صباح الخير 
كامل:صباح الفل يا حبيبتي
مرفت: صباح الفل يا روحي 
مريم :ادعولي خلاص بعد بكره اخر امتحان 
كامل:ربنا يوفقك يا حبيبتي عندك امتحان انهارده الساعه كام ؟
مريم:الساعه ٩ انا هخلص فطار و هدخل البس 
كامل:طب استناكي اوصلك يا حبيبتي؟
مريم:كتر خيرك يابابا لأ انا هأخرك كده يا بابا انا هكلم صحبتي فاطمه و نروح مع بعض 
كامل:ماشي يا حبيبتي يلا مع السلامه ربنا يوفقك و افرح بيكي يا بنتي
مريم :باي يابابا يا اغلي اب ف الدنيا
مريم دخلت لبست و كلمت فاطمه و راحوا مع بعض الجامعه و الامتحان كان سهل جدا بالنسبه ليها هى و فاطمه اما خالد ف بيخرج من الامتحان يقول عادي اللي عرفته حليته و مريم بتخاف لحسن مش ينجح بس هو بيطمنها ان هو هينجح 
‏ و مرت الايام و مريم خلصت امتحاناتها 
و حنان والدة احمد بتقعد تسأله كل شوية عن رأيه انه يخطب مريم بنت صحبتها 
واحمد بيقولها ان هو بيفكر 
و مر يوم مش بيحصل حاجه 
جيه الليل ف يوم وكانت حنان قاعده مع احمد بيتعشوا 
حنان :اي يا احمد لسه بتفكر بردو ف الموضوع؟
احمد ف نفسه قال ان هو علشان يرضي امه هيقولها ماشي و يتقدملها و يرفض احمد بعد ما فكر قال لحنان :ماشي يا ماما خلاص انا وافقت اتقدم لمريم 
حنان كانت مبسوطه جدا :بجد يا ابني دي بنت مفيش احسن منها ف الدنيا جمال و حسب و نسب 
احمد :ماشي بس خلي بالك انا لو رفضت ميبقاش فيها زعل 
حنان: ابدا يا ابنى الجواز ده قسمه ونصيب 
احمد:طب خلاص مش بكره الجمعه كلمي والدتها و قوليلها ان احنا هنروحلهم بكره 
حنان بفرحه:ماشي يا حبيبي
احمد:يلا يا ماما تصبحي ع خير انا هروح اوضة المكتب  اعمل شوية شغل وبعدين انام 
حنان :ماشي يا حبيبي تصبح ع خير 
احمد ذهب لمكتبه 
وحنان هتكلم مرفت
حنان:السلام عليكم ازيك يا مرفت؟
مرفت:و عليكم السلام الحمدلله بخير انتي عامله ايه ياحنان ؟
حنان:بخير والحمدلله 
مرفت:يارب دايما يا اختي
حنان:انا كنت عاوزه افتح معاكي موضوع بس كنت عوزاه يبقي رسمي واكلم احمد ابنى الاول واخد موافقه منه 
مرفت:موضوع ايه ؟
حنان:احمد عاوز يتقدم لمريم 
مرفت بفرحه وبتقول لنفسها ان دي صحبت عمرها و عارفه ان بنتها لو اتجوزة ابنها ان حنان هتعملها احسن معامله و عارفه تربيت حنان لإبنها 
حنان: ايه يا مرفت احنا عاوزين نجي بكره و كمان بكره الجمعه و اكيد الحج كامل هيبقي اجازه من الشغل ف ايه رايك؟
مرفت: بصي انا لو الموضوع عندي انا اديكي بنتي وانا مغمضه عينى بصي يا حنان انا هخد رأي بابها و رأيها و هرد عليكي انهارده 
حنان: ماشي ياأختي انا هستنى اتصالك ومش هنام غير ماتطمنينى
مرفت :ماشي مع السلامه
‏ بعد ما مرفت قفلت التليفون مع حنان كانت مبسوطه جدا و كان زوجها جاي من الشغل و قاعد قدام التلفزيون بيتابع الاخبار و مريم قاعده ف اوضتها بتكلم خالد ع فيس بوك و بتسأله هى النتيجه هتطلع امتي علشان هى مستنياها ع نار 
مرفت:يامريم يا مريم
مريم:نعم يا ماما
مرفت:تعالي عوزاكي ف موضوع
خرجت مريم وقعدت مع امها كان بابها كمان قاعد 
مرفت:بصوا هو حنان صحبتي كلمتنى من شوية و بتقولي ان ابنها احمد عاوز يتقدم لمريم
كامل:هو انسان محترم جدا انا كنت عارف والدة الله يرحمه بجد ناس قمه ف الأخلاق انا موافق
مرفت:هي بتقولي عاوزين يجوا بكره اي رأيك؟
كامل :مفيش مانع خليهم يشرفونا بكره 
مرفت :ماشي و انتي يا مريم اي رأيك؟
مريم مش مصدقه نفسها ان الكل موافق جدا و هى مش عارفه هتقول مبرر اي انها مش عاوزه تتجوز حد غير خالد 
مرفت:مريم روحتي فين ايه رأيك؟
مريم:ماما انا مش عاوزه ارتبط بحد قبل ما اخلص كليتي وانتوا عارفين كده كويس 
مرفت:بس احمد ده انسان كويس جدا و انتي عارفه والدته انسانه مفيش زيها 
مريم:انا عارفه يا ماما انه انسان كويس بس انا مش عاوزه اتجوز دلوقت انا لسه نقصلي سنه و نص عقبال ما اخلص الجامعه 
كامل ادخل ف الكلام : بس انتي عارفه يا بنتي ان كل بنت بتتجوز ف سنك ده وانتي اكيد عارفه ان صحابك معظمهم مخطوبين و منهم متجوزين 
مرفت:و يا مريم ده هو بس هيجي يقعد معاكي و تتكلموا لو مش عجبك ارفضيه يا بنتي هو حد غصبك ع حاجه 
مريم مش بترد علشان المبررات اللي كانت دايما تقعد تقولها بقا ملهاش فايده
كامل : خلاص يا مرفت كلمي
صحبتك و قوليلها يشرفونا بكره 
مريم قاعده بتسمع ومش قادره تتكلم 
بعد كده فعلا مرفت كلمت حنان و قالتلها انهم يجوا بكره 
ومريم دخلت اوضتها تعيط بس لا حياة لمن تنادي 
مريم كلمت خالد ع فيس لقته قافل و ع فون مش بيرد 
فقعدت تبكي لغاية ما نامت 
جيه اليوم الجديد مرفت مبسوطه جدا و هى نفسها تفرح جدا ببنتها الوحيده وكانت بتجهز كل حاجه و لغاية ما قرب ان هما يوصلوا كانت مريم قاعدة ف غرفتها امها دخلتلها واتفجأت ان بنتها لسه ملبستش فأمها لبستها فستان راقي جدا ولفتلها طرحتها و حطتلها روج و كحل و كانت مثل الاميره ……..
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى