Uncategorized

رواية نيروز والقاسم الفصل الثالث 3 بقلم شهد خالد

 رواية نيروز والقاسم الفصل الثالث 3 بقلم شهد خالد
رواية نيروز والقاسم الفصل الثالث 3 بقلم شهد خالد

رواية نيروز والقاسم الفصل الثالث 3 بقلم شهد خالد

قاسم بخضة    نيروز نيروز حبيبتي ردي عليا
نيروز.   لا رد 
قاسم شال نيروز ونزل بيها ع شقتها وطلبلها الدكتور 
صفاء.    خير ي دكتور بنتي جرالها ايه 
الدكتور     متقلقيش الانسة تمام هي بس اخدت برد يومين كمان هتبقي كويسة مع متابعة الأدوية اللي هكتبلها عليهم 
قاسم شكر الدكتور ومشاه وكان ماشي بس
صفاء بزعيق.       قاسم عملت لنيروز ايه ولا اقولتلها ايه انت اخر واحد كلمته امبارح 
قاسم.     انا معملتش بنتك هي اللي عملت انا همشي وهي لما تصحي تبقي تقولك عملت ايه الف سلامة عليها 
قاسم مشي وعدي كام يوم و نيروز  بقت احسن بس مابقتش زي الأول قاسم شبه قطع علاقته معاها وخلي مامته متكلمهاش ع الاقل وهو موجود وده مخليها تعبانة نفسيا ومش بتكلم حد 
صفاء.    وبعدين ي بنتي هتفضلي ع الحال ده كتير بقالك مده مبتكلميش حد حتي انا امك اللي مكنش في حاجة بتخبيها عني مش راضية تقولي السبب اللي خلي قاسم يقطع علاقته بيكي 
نيروز.      معلش ي ماما مش حابه اتكلم مع حد دلوقت والسبب اللي خلي قاسم يقطع علاقته بيا اني خبيت عليه تعب طنط علا 
صفاء.     علا علا مالها تعبانه فيها ايه يعني 
نيروز.     طنط علا عندها القلب و محتاجه عمليه و مكنتش عايزة تقول لقاسم وانا مقدرش اروح اقوله المفروض مامته هي اللي تقوله و هو قاطعني عشان كده 
صفاء بعتاب.   كده ي علا تبقي تعبانة ومتقوليش وانتي ي نيروز تبقي عارفة وتخبي عليا. 
نيروز.   ي ماما افهموني انا مقدرش اقول ع حاجة تخصها هي اللي تحدد تقول ولا لا اما اللي كان عليا اني انصحها ان اللي هي يتعلمه غلط وهي اللي تختار مقدرش ادخل ف حياة حد 
صفاء      عندك حق ي بنتي خلاص انا مش هزعل منك بس علا حسابها معايا انا رايحلها دلوقت تعالي معايا تغيري جو حتي
نيروز.  ها لا بقولك ايه ي ماما انا تعبانة ومش هقدر اروح
صفاء.       نيروز قاسم مش هناك تعالي معايا هنعقد نصايه وهنرجع
نيروز.     ماشي تعالي وامري لله 
راحوا اقعدوا مع علا وصفاء عيطت ع صاحبة عمرها اللي تعبانه وعلا عيطت من خوفها م العمليه وتعبها اللي بيزيد وأثناء ما هما قعدين قاسم جه وشاف نيروز وهي عندهم و مرضاش يبصلها ولا يديها اهتمام وده زعل نيروز منه 
قاسم فضل يتجاهل نيروز لغاية يوم عمليه مامته علا 
صفاء.    ي بنتي متوجعيش قلبي معاكي مش كفاية متوغوش ع علا يبقي انتي وهي 
نيروز.   وانا عملت ايه بس ي ماما 
صفاء.     يعني ايه تيجي معايا وانتي عارفة كويس ان قاسم مقطعك وان وجودك هيوتره وكفاية عليه مامته وقلقه عليها
نيروز     ماما انا هروح يعني هروح 
صفاء.     ماشي ي اخرة صبري روحي اجهزي
صفاء و نيروز  راحوا المستشفي وقابلوا علا و اقعدوا يهدوها ويطمنوها ودخلت علا المستشفي و قاسم واقف بعيد متوتر وخايف ع مامته و نيروز هتموت وترحله تطمنه بس مش هتقدر و فضلوا ع الحال ده لغاية ما علا طلعت و العمليه نجحت 
بعد شهر كلهم مجتمعين و قاسم ما زال متجاهل نيروز و نيروز بقي وشها باهت و تعبانه 
قاسم.   انا عايز اقولكوا ع حالة مهمة 
صفاء    ايه ي قاسم قول 
علا.        قول ي حبيبي ف حاجة
قاسم بجمود وهو باصص لنيروز.     انا قررت اني اتجوز واسافر 
كلهم اتصدموا
نيروز بصدمة.   ……………………
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى