Uncategorized

رواية أحببتها مقاتلة الفصل الثالث 3 بقلم أماني محمد

 رواية أحببتها مقاتلة الفصل الثالث 3 بقلم أماني محمد

رواية أحببتها مقاتلة الفصل الثالث 3 بقلم أماني محمد

رواية أحببتها مقاتلة الفصل الثالث 3 بقلم أماني محمد

غفران =عايزين نقرر أدهومي ونعرف منه فين عيلتنا، نفسي أعرف فين عيلة بابا يا فلك…. 
فلك =وهو كذلك بكرة، نعرف منه كل حاجه…. 
في صباح يوم جديد…. 
قامت غفران وفلك…. 
غفران=هي عالية لسه مصحتش… ادخلي شوفيها فأوضتها كده  …. مش عارفه مبتحبش تيجي تنام فأوضتنا ليه دي…. 
فلك =مصحتش أي، دي نزلت الجنينه، ولبست فستان التدريب بتاع رقص البالية…. وعمالة تتدرب تحت، مش  عارفه دي بترقص كده  ازاي، دي بتعمل حركات بتقطم الوسط…. 
غفران=أوباااااا، طيب تعالي نشوفها… هي تلاقيها صاحية من بدري عشان  بتحب تتدرب بدري… 
نزلو لعالية وهي كانت فالجنينة بتتدرب…. بدأت تعمل حركات جميله أوي وتلف حوالين نفسها بسرعه…. وترفع نفسها لمسافه عالية لفوق…. 
غفران صفرت =أوعاااااا يعالية يجاااامدددد…. 
عالية بضحك=أنتو هنا من امتى انا ببقا مش واخده بالي لو حد واقف ورايا…. 
غفران وعالية فصوت واحد =واقفين من باااادري ياااختشي… 
عالية =أيه رأيكم فرقصي…. 
فلك=تحفه، تحفه كده…. جميل اوي انك بتحبي هواية زي دي…. 
“طبعاً رقص البالية مش زي الرقص العادي وهبله، البالية حاجه راقيه، وهي بتحب تعمله فوقت فراغها” 
عالية =خلاص بقا عشان بؤأحرج… 
غفران=انتي وش أحراج انتي… أمشي يابت خلينا نطلع نشوف أدهومي صحي ولا لا…. 
عالية بغيرة =أدهومي ادهومي، اسمه باباااااااااا….بعد كده تقوليله بابا،وانا كلامي مينزلش الارض ابدا….لازم يتسمع 
غفران مسكتها من قفاها ورفعتها بايديها لفوق…. 
غفران=نعم ليكي شوق فحاجه يبت…. أسمه ابو الأداهيم وادهومي…. انتي مالك… 
عالية =خلاص يكبيرة، ينزل كلامي المرادي، انت الكبير يااادو رحاب، نزلني بقا..  
ضحكت فلك 
فلك=خلاص  يغفران نزليها، سماح المرادي… 
غفران نزلتها… وعالية جريت طيارة من قدامهم…. 
غفران بصت لفلك=شوفتي، اختك مسيطرة…. 
فلك =طبعاً  أومااااااال…. 
وضحكو وطلعو….. 
فلك =بابااااااا، انت فين…. 
ادهم طلع من جوه…. كنت بتابعكم من الجنينة وانتو واقفين تتكلمو ولما غفران شعلقت عالية وضحك…. 
عالية =يووووه يبابتي، انت شمتان فااابو العلا حبيبك…. مش انا حبيبك يبابتي…. 
غفران جريت على أدهم وحضنته وزقت عاليه 
غفران=لا ياااا ادهومي، انا الل حبيبتك وعمرك كله… 
جريت فلك وزقت غفران=لا يا بابا انا الل حبيبتك وعمرك وروحك…. كده ولا لا…. 
لسه غفران وعالية هزوقو فلك… 
بس ادهم اخدهم التلاته فحضنه… 
ادهم وهو حاضنهم=انتو التلاته، ولاد عمري، حياتي وروحي، واخواتي وبناتي، صحابي، وكل ما ليا…. كانو بيقولو الولد سند والبنت مسيرها تمشي وتروح لجوزها…. 
بس انتو التلاته اجدع من مية ولد…. انتو سند أدهم المحمدي… 
انتو العكاز الل بيمشي يسند عليه….. 
وطلعهم من حضنه وراح قعد على  كرسي وهم حواليه… 
كمل ادهم =أنا لما خلفتكم، شكرت ربنا شكرا كبير اوي على عطاياه…. وقررت انشأكم فطاعته…. حفظتكم القرأن الكريم وعلمتكم دينكم… وخليتكم اتحجبتو….. 
بس ممنعتش واحده منكم انها تختار مستقبلها…. علمتكم ازاي تدافعو عن نفسكم وزرعت فيكم القوة عشان متحتاجوش حد ولا تلجأو لراجل عشان يجيب حقكم…. انا واثق ان كل واحده  فيكم تعرف تجيب حقها بدراعها… 
كل واحده فيكم بطلة حكايتها…. 
انتو مش  ناقصين أبداً عشان تستنو واحد  يكملكم…. انتو كاملين، ومكملين حياتي، وانتو الل هتكملو ازواجكم…. 
غفران طلبت انها تبقا ظابط عشان كانت بتحب تشوفني وانا جاي ولابس البدله ومن صغرها وهي كانت بتحب المهنة اوي وتقولي لما اكبر هبقا زيك يبابا… كنت بشوف فعنيهاالفخر…. بس انا أسف لأني استقلت…. عارف اني كسرت فرحتك بيا يغفران… بس كان لازم استقيل عشانكم… 
غفران=اوعا يااابابا… تقول كده، انت هيفضل مقامك عالي اوي عندي…. هتفضل مكانتك فقلبي ومحبتي ليك تكفي الدنيا وتفيض….. هفضل فخورة بأني بنت ادهم المحمدي… الل لا عمره خضع ولا وطى رأسه لمخلوق…. والل علم بناته وطلعهم أجدعها جدعان… ويشرفو بلد…. انت فعيني بالدنيا ومفيها…. 
ادهم عيونه دمعت وباس رأسها وكمل…. 
أدهم=سمحت لفلك تبقا طيار…. وسبحان الله كان اسمها على  مسما… وسمحت لعالية تدرس هندسة البترول… وواثق انها هتسد فمكانها…. وغير كده  سمحت لكل واحده فيكم تتعلم حاجه جانبيه… للل اتعلمت مصارعه والل اتعلمت كاراتيه… والل اتعلمت السباحه لمسافات طويلة، والل اتعلمت رقص البالية الل مش عارفله حاجه ده ومسح دمعه من عينه وهو بيضحك….. 
عالية بدموع =كده يابابتي انت مش فاهم حاجه فرقصي ولا عاجبك… 
ادهم=ازاي مش عاجبني، اي حاجه  انتو بتعملوها فهي فخر ليا… وبتفرحني انكم عندكم حاجات بتحبو تعملوها…. 
كل واحده دلوقتي، واثق انها بميت راجل…. وفخور بيكم اوي، يا سند ادهم المحمدي… 
جريو عليه هم التلاته وحضنوه… 
غفران بفضول=بابا، انا نفسي اعرف فين عيلتك…. احنا ملناش حد  ليه؟؟!!!؟ 
وليه مفيش أي حد من عيلتك بيزورنا….. نفسي اشوفهم…. 
فلك=ااه يابابا لو سمحت قولنا…
ظهر علامات الغضب على أدهم 
أدهم=انتو مش  بتزهقو من الموضوع ده، قولتلكم اني مليش أهل…. انا وحيد كده مقطوع من شجرة…. عاجبكم ولا مش عجبكم… 
غفران قامت =بس يابابا… احنا.   
ادهم قاطعها =مفيش بس.  . وقام مسك وشها بين ايديه بالراحه.. 
ادهم =غفران حبيبتي… لازم تثقي فابوكي وان كل الل بعمله فصالحكم…. لازم تعرفي ان كده افضل ليكم..  
غفران =بس…. 
ادهم=قولت مفيش بس… 
غفران بزعل =خلاص يابابا، الل يريحك يحبيبي… 
ادهم =قلب ادهم من جوا… 
فلك وعالية قامو وزغرولهم بعنيهم… 
ادهم ضحك وشدهم ليه..=طحال وفشت وكبد ادهم من جوه…. 
فضحكو كلهم….عدى اليوم بين لعبهم وهزارهم سوا… ضربهم فعالية بالمخدات….. وصراع غفران وعالية…. ولعبهم ملاكمه… وطبعا عارفين مين الل كسب… طبعا غفران…. 
سرحان فلك مع نفسها بحزن كانها بتفتكر حاجه حزينه اوي.. 
وسرعة عالية وغفران فانهم يهزرو معاها ويكلموها عشان ميسبوهاش تفكر كتير….. 
وادهم الل واقف يتابع ولاده بفخر….. وفرحان لفرحتهم وبيتمنا ان سعادتهم تدوم ويفضلو سند ليه ولبعض….. 
بس كان زعلان على فلك لانه عارف انها حزينه…. بس يترا اي الل مزعل فلك…؟؟!؟؟؟!! 
مش عارفين… بس هنعرف فالأجزاء الجاية….
يتبع….
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى