روايات

رواية عشق الشرقاوي الحلقة الثالثة 3 بقلم دنيا حسن

 رواية عشق الشرقاوي الحلقة الثالثة 3 بقلم دنيا حسن

رواية عشق الشرقاوي الحلقة الثالثة 3 بقلم دنيا حسن

رواية عشق الشرقاوي الحلقة الثالثة 3 بقلم دنيا حسن

وصلنا البارت اللي فات ان محمد جري عليها لما اغمي عليها

محمد: بيخبط ع وشها دنيااا دنيااا فوقيي وهي مفاقتش جاب ميه ورش ع وشها وبردو مفاقتش محمد اتصل بادم

ادم: ابو صحاب هاا الورق عندك عاوز ايي

محمد: تعالا مكتبي بسرعه دنيا اغمي عليهاا

ادم: قام بسرعه وطلع يجريي

اميره: اتخضت وقالتله استاذ ادم في اي

ادم: مردش عليها

اميرة: لاقته رايح ناحيه مكتب محمد اتخضت وقامت جريت تشوف في اي

ادم واميرة: مالهاا

اميره بعياط: مالها عملت فيها اييي حرام عليك ياشيخ دي مريضه كانسر

طبعا متوقعتوش كده????????

محمد وادم : اتصدموو اي

اميرة : انت لسه هتبحلق اوعي كده واتصلت بالاسعاف وجم نقلوا دنيااا

اميره ركبت مع دنيا

ومحمد وادم ركبو العربيه وطلعوا وراها

ووصلوا المستشفي اميره دخلت بتجري وسألت ع دكتورة رضوي الممرضه في اوضتهاا تمام

ونقلوا دنيا ع اوضه واميره راحت لرضوي ومحمد وادم واقفين مش فاهمين ف ايي

STtOop..????

رضوي دي تبقي بنت خاله دنياا وطبعا انا نزلت صورها ف مش محتاجين نوصفها ????????????

اميرة: رضوي الحقينيي دنيا دنيا اغمي عليها ومش راضيه تفوقق

رضوي: بخضه فين اوضتهاا

اميرة:تعالي معايا

رضوي واميرة : راحو لاوضه دنيا ومحمد وادم كانو هناك

رضوي: بعد اذنكو اتفضلوا بره

محمد بلهفه: عاوز اطمن عليها

اميرة: نت تخرص خالص اكيد نت السبب

ادم: طيب نطلع دا مش وقتو نخليها تكشف عليها وبعدين نفهم اي اللي حصل

كلهم طلعوا ورضوي كشفت ع دنيا

رضوي: طلعت بعصبيه انا عاوزة افهم اي اللي وصل دنيا للحاله دي ؟

محمد: مالها ف ايي

رضوي: انا بسال سؤال واضح ومستنيه اجابه

محمد: حكالهم اللي حصل

رضوي: انت عارف يا استاذ ان دنيا اصلا كانت محتاجه مصحه نفسيه وقت وفاه والدها والحمدلله اتعالجت ورجعت طبيعيه تاني تعرف ان احنا لسه عارفين انها عندها كانسر وحالتها النفسيه مش متزنه من بعد ماعرفت عارف يا استاذ اللي عملته دا وصلتها لانهيار عصبي حاد وكانت داخله ع انتكاسه قبل ما تحكم ع بني ادم او تفكر تجرح بني ادم ياريت تفكر العواقب اللي هتحصله وبصت لادم ياريت تعرف صحبك ازاي يتعامل مع الناس وبصتله بقرف ونتي يا اميرة لي معرفتنيش جايلي بعد ما كل دا حصلها ؟!

انا مش عارفه اقولكم اي دنيا هتفضل هنا تحت رعايتي لانها محتاجه تنعزل شويه واتابع حالتها لانها مش لازم تتعرض لاي ضغط وعشان بكرة هنعمل تحاليل تبع الكانسر وانا هعرف خالتو اتفضلوا

محمد: مصدوم من اللي سمعه وكره نفسه بزياده وحس ان هي ملهاش ذنب وان هو واخدها بذنب نرمين وحس بتأنيب الضمير

ادم: انسه اميره انا مش عارف اقولك اي بجد

اميرة:بصت لمحمد بنظرات اتهام متقولش انت ملكش ذنب منه لله اللي كان السبب ومشيت

ادم :بص ع محمد ملقهوش لان محمد مستحملش نظرات دي ومشي

اميرة وصلت البيت ودخلت عند مامت دنيا وفهمتها كل حاجه من الاول خالص واي سبب انها وافقت تشتغل تاني

الام: كل دا يبنتي شيلاه لوحدك طيب لي معرفتنيش وحاكتلي

اميرة: محبتش تقلقك

الام: في مستشفي اي

اميرة: اللي بتشتغل فيها رضوي

الام: تسلمي يابنتي انا هروح ليها

اميرة: بكرة باذن الله هجيب ماما وبابا ونزورها

الام:تنوروا يابنتي

الام: راحت عند دنيا وكانت دنيا نايمه باستها من راسها وفضلت تملس ع شعرها وهي قاعده فجأه لقت الباب بيتفتح لقته محمد غضت شعر دنيا

الام: اتفضل يابني مين حضرتك

محمد: انا محمد الشرقاوي

الام: بصتله بصه عتاب

محمد: بالله ماتبصلي كده انا عاوز اطمن عليها

الام: اتفضل يابني انا اصلا عاوزة اتكلم معاك

محمد: نعم يا امي

الام: باستغراب من ردو بس مهتمتش انا عاوزة اعرف لي بتعمل في بنتي كده لي بتأذيها كده

محمد بتنهيدة طويله: للاسف لاني حبيتها

الام:????

محمد: متستغربيش اه حبيتها حبيت شجاعتها وطيبتها ورقتها وللاسف هما السبب هما اللي خلوني كده نا عارف ان هي غيرهم بس غصب عني مش عارف اثق ف حد بالنسبالي كل الستات خاينه انا حبيتها بس حاولت اكرها انتقم معرفتش بحس اني بحبها اكتر وعاوز اقرب منها اكتر بس خايف

الام: صعب عليها طيب احكيلي يابني انا زي امك

محمد: متقوليش انا زي امك نتي،غيرها امي كل همها فلوس ومظاهر وبس امي رمتني ونا عندي 10سنين اما ابويا مات وراحت اتجوزت وسبتني وحتي البنت اللي حبيتها قبل الفرح بيوم عرفت انها بتخوني مع صحبي حبيتها خمس سنين وقبل ما اتجوزها بيوم عرفت انها بتخوني عاوزني اصدق حب تاني

الام: فهمت لي عنفه واسلوبه كده بس عرفت انه طيب وكويس وهي حبيته بص ياحبيبي صوابعك مش زي بعضها مش معني انك حصل معاك كده يبقي كل الستات وحشه سيب قلبك يحب ويتحب متوقفش حياتك واتغير يحبيبي خلي الحب يغيرك للاحسن مش للاوحش انت اتعلمت درسين ومش ساهلين بس لازم تتعلم وتشوف وتجرب ربنا يصلح حالك يبني،بس ليا عندك طلب

محمد: أؤمري يا امي

الام: متأذيش بنتي تاني سيبها ف حالها

محمد : بابتسامه انا فعلا مش هأذيها تاني بس مش هسيبها ف حالها لان بنتك بقت هنا وشاور ع قلبه❤

الام:????????الله يكون في عونك هتغلب اوي لحد ماتحبك بعد اللي عملته فيها

محمد: ونا نفسي طويل ومش هزهق وحقها انا بهينها من غير سبب

الام: ربنا يهديكو يابني

محمد:يارب

ادم اتصل بمحمد: انت فين يامحمد

محمد: عند دنيا

ادم: عاوز اي تاني منها سيبها ف حالها بقي

محمد:بحبها

ادم بصدمه وفرحه انه اعترف:بتقول اي

محمد:بحبهاا وهتغير عشانها هي تستاهل اني اتغير عشانها

ادم بفرحه: ربنا يهديك يصحبي ويسعدك انا كده اطمنت عليك

محمد: يارب اعقبال ما اطمن عليك????

ادم: يااااارب يخويا بس البت دي والله قصيرة وجبارة ببقي خايف من ردة فعلها ببقي مش متوقعها عارف انت عم شكشك انا محدش يتوقعني????????هي اميرة بالظبط

محمد: شد حيلك بقي

ادم: شد ديلك يا ابو ديل حابلابؤا علولي “بصوت كركر????”

محمد:هتعقل امته يا اخ

ادم: طلقني لو مش عاجبك طلقني

محمد: سمعت صوت القطر وقفل السكه????

ادم: لالا اكيد مقفلش ف وشي اكيد تليفونه فصل”معلش يجماعه البرستيج بقي بيحلي وشه”????

عند اميــرة❤

نامت وفضلت باصه للسقف وكل شويه ادم يجيي في خيالها

اميره: هو في اي ابو قردان دا كل شويه افكر،في لي ????

بقولك اي انت تضخ دم ونت ساكت لا تفكر ف حد ولا تبقي معجب بحد وبعدين هو فين وانا فين فلم نفسك ومتخليش الشيطان يوسوس ليك عشان دول اخرهم يتسلوا باللي شبهنا

امها دخلت عليها

الام:يعيني عليكي يابنتي انتي اتجنيتي بتكلمي نفسك

اميرة: اه اصل انا مجنونه????????????????مجانينو مجانينو مجانينو مجانينو????????????????

الام:يعوض عليا عوض الصابرين

اميرة: خير ياست الكل

الام: اميرة حبيبتي عاوزاكي ف موضوع

اميرة: مش موافقه

الام: هو نا لسه اتكلمت

اميرة: طالما سحبتي ناعم يبقي عريس ف ريحي نفس NoNoNo????

الام: عارفه يجزمه يبت الجزمه لو متلمتيش والله لهجيبك من شعرك

اميرة:شوف شوف شوووف قلبت عليا ازايي

الام: قابليه وشوفيه بس حتي

اميرة:NoNoNo

الام بجديه: برحتك يا اميرة بس خليكي،فاكرة اني مش هعيشلك العمر كله واني عاوزة اطمن عليكي ولو مقابلتيش العريس لا نتي بنتي ولا اعرفك تمام

اميرة: سكتت

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى