رواية احببت مريض نفسي الفصل الثالث 3 بقلم ندي ياسر
رواية احببت مريض نفسي الفصل الثالث 3 بقلم ندي ياسر |
رواية احببت مريض نفسي الفصل الثالث 3 بقلم ندي ياسر
-هوا انتي مفكره انك هتعرفي تهربي ؟ لي هوا انا غبي للدرجادي وإلا اي ؟
-احم ، لا مكنتش ههرب وانا ههرب لي !
-طب يلا تعالي المأذون وصل عشان كتب كتابنا ..
-ندي في نفسها : مش عارفه اي البني ادم اللي برأس بخاخه دا مفكر الدنيا كلها تحت ايديه وهوا ع الله حكايته دا مريض نفسي وشكلي كدا هعيش ايام زاي الزفت علي راسي ايوا م اللي هعملو في الناس هيطلع عليا ..
-خرجت ندي مع تميم عشان يتكتب كتابهم وفعلا تم كتب كتابها بعد الجمله الشهيره ..
- المأذون : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير..
-شهاب : الف مبروك ي صاحبي ..
-تميم : الله يبارك فيك ي اخويا ، يلا خلينا نرجع البيت ..
Flash baaaak
نتعرف علي صديق بطلنا
شهاب صديق الطفوله ل تميم وشريكه في الشغل ، شهاب قاعد لوحده في البيت أهله متوافين شخصيته متقلش عن شخصيه تميم وهنتعرف عنه اكتر بعدين ..
baaaak
ندي : انت ي بني ادم انت مش المفروض بقي تتصل علي اهلي تقولهم ان انا اتنيلت اتجوزتت وإلا كمان هروح اتعرف علي اهلك قبل م تقولهم ..
تميم بعصبية: انتي تمشي وانتي ساكته ومسمعش صوتك …
ندي بعصبيه هيا كمان : لا دا عندها مش عندي ، وصوتك يبقي واطئ وانت بتكلمني انت مش جايبني من الشارع.
تميم مردش عليها اكتفي أن يمسكها من ايديها و يركبها العربيه وكل دا تحت ذهول شهاب اللي مستغرب صاحبه ازاي بنت زاي دي قدرت أنها تتكلم معاه بالشجاعة دي كدا ومخافتش منه أبداً و دي اول تحصل أنه يشوف بنت مش خايفه منه ومن عصابيته ..
ركبت ندي فعلا معاه ومتكلمتش طول الطريق كل اللي كان شاغل تفكيرها أهلها اللي متأكده أنهم قلقانين عليها وكان في سؤال دايما بيتردد في عقلها ي تري هعرف اتعامل مع الشخصيه دي وإلا هفشل ندي خدتها زاي تحدي انها لازم تنجح ولازم أنها تغيره فضلت مشغوله بتفكيرها لحد م قطعها تميم بكلامه …
البارت الرابع علي صفحتي الشخصيه.
تميم : انزلي يلا وصلنا ..
نزلت ندي وكانت متردده وخايفه من اللي ممكن يحصل ي تري هيتقبلوها وإلا لا ؟
دخلت و اول م دخلت تميم راح ل جدو في الصالون وكانو كلهم حاضرين ..
تميم : مساء الخير
الجد حسين : مساء النور ، اي ي تميم كنت فين لحد دلوقتي ، ومين اللي معاك دي
تميم : مش انت قولتلي انك عايزني اجيب دكتوره نفسيه تعالجني ، اهي دي هيا الدكتوره وكمان مراتي ..
الجد بصدمه : و ازاي تعمل كدا من غير م تقولي ..
تميم : حضرتك قولت أن أجيب دكتور واهي جبتها انا حر بقي في حياتي ..
الجد : ماشي ، ع الله تعرف تتعامل معاك ..
ندي كانت واقفه كل دا من غير م تتكلم بس كانت مستغربه لي بيقولو عليه كدا للدرجادي هوا تعبان وهوا بينكر دا للدرجه دي يعني محتاج دكتوره نفسيه اكيد جواه وجع كبيرر يخلي الكل متأكد أنه مريض نفسي وأنه عايز يتعالج ، ندي كانت عايزه اعرف السبب اللي وصله لكدا ف قرارات أنها هتبقي تسأل اي حد من العيله بعد م تتعرف عليهم ..
الجد : طب مش هتعرفنا علي مراتك وإلا اي …
تميم : دي دكتور ندي خالد ، دكتوره نفسيه
الجد : اهلا وسهلا ي بنتي
ندي : اهلا وسهلاً ي عمو ..
تميم كمل كلامه : ندي دا جدي وكبير عائله البرغوثي ..
ندي : تشرفت ..
الجد : الشرف لينا ي بنتي والله ..
تميم : دا بقي عمو سعد و دي مرات عمي سميره و دول بناته روفان و رهف..
ندي بصتلهم لقيتهم بيبصولها وبيبتسمو في وشها الا رهف اللي حست انها زعلانه او مش مبسوطه بحضورها ..
سعد : نورتي بيتك ي بنتي …
ندي : نورك ي عمو ..
روفان : نورتي ي عروسه ..
ندي : نورك يقمري .
تميم كمل كلامه مواجهه ل ندي : ندي انتي كدا اتعرفتي علي عمو و جدي ودا بقو عمو لاخير عمو احمد و دي مرات عمي مريم و دي غزل بنته و عنده ولد اسمه ريان بشمهندس برضو …
غزل : اهلا و سهلا ي ندي نورتي عائله البرغوثي
ندي : نورك ي حبيبتي ..
ندي : طب فين باباك و مامتك ي تميم عايزه اتعرف عليهم جدا ..؟.
تميم اول م سمعت سيرتهم : سابهم وخرج بعصبيه براا ..
الجد : انتي متعرفيش عن تميم حاجه وإلا اي ..
ندي : مكنتش اعرف حاجه عن أهله ..
الجد : طب تعالي ورايا هحكيلك حكايته ..
ندي : حاضر ..
______________________
♡في بيت ندي ♡
خالد : طب هنعمل اي ي سليم ي ابني لفينا عليها في كل حته مش لاقينها خالص ..
سليم : والله مش عارفه هتكون راحت فين ياريت م وافقت أنها تتخطبله ..
خالد : اللي حصل حصل ي ابني خلاص ومينفعش نغيره دلوقتي خلينا نفكر ونشوف هنعمل اي ، ولسه مكملش كلامه لاقي حد بيتصل بيه ..
سليم : في رقم غريب بيرن عليا ومعرفوش ..
خالد : رد يمكن تكون حاجه بخصوص اختك ..
سليم : حاضر
فتح سليم المكالمه وكان شاب بيكلمه ..
سليم : الو مين معايا ؟
معاك البشمهندس شهاب ..
سليم : خير ي بشمهندس ..
شهاب : مش حضرتك اخو لانسه ندي
سليم بلهفه : ايوا ايوا انا اخوها ..
شهاب : طيب كنت عايز اقولك ان ندي اتجوزت صحبي اتجوزت البشمهندس تميم البرغوثي من أكبر المهندسين في البلد وطبعا اكيد عارف شركات البرغوثي ..
Flash baaaak
نتعرف علي بطلنا
تميم بشمهندس عنده 30سنه طويل القامه عيونه عسلي وبشرته بيضاء وشعره اسود وليهه برستيج بس بيقولو عليه مريض نفسي ودا اللي هنعرفه بعدين لأسباب خاصه
baaaak
سليم : لا ندي متعملش كدا من غير م تقوللنا ..
شهاب : لا عملتها ..
سليم : طيب انا عايز اكلم ندي ..
شهاب : روحلها علي البيت عادي . العنوان *******
سليم : تمام شكرا …
شهاب : العفو ، باي ..
قفل سليم مع شهاب وقال ل باباه وبعدين خده وراح علي العنوان اللي شهاب ذكره ليهه ..
__________________
♡عند شهاب ♡
شهاب : عملت اللي قولت عليه ي بروو ..
تميم : تسلم ، انا مخنوق شويه همسي بقي اروح مكان ارتاح فيه .
شهاب : لا رجلي علي رجلك مش هسيبك تروح لوحدك وانت كدا ..
تميم : لا عايز اروح لوحدي ..
شهاب : خلاص اللي تشوفه ..
تميم : سلام ..
شهاب : سلام ..
_________________
الجد حسين : اقعدي ي بنتي ..
ندي : احكي ي جدو مالو تميم ولي الكل بيقول عليه مريض نفسي ..
الجد حسين : عشان ..
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير