Uncategorized

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الأول 1 بقلم أميرة أسامة

 رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الأول 1 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الأول 1 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الأول 1 بقلم أميرة أسامة

الساعه السادسه صباحآ????
أشرقت السماء بنور الشمس???? الدافئ علي القاهره تحديدا في خان الخليلي…❣️
في شقه حاج محمد..????
ياصباح الخير ياللي معانا ياللي معانا الكروان غنا وصحانا والشمس اهي طالعه وضحاها والطير اهي سارحه في سماها يلا معاها يلا معاها يلا معاها ياصباح الخير ياللي معانا ياللي معانا….
ياحلو صبح يا حلو طل ياحلو صبح نهارنا فل ياحلو صبح ياحلو طل ياحلو صبح نهارنا فل…
الساعه الان السادسه والربع …هنا القاهره…بالسلامه ياحبيبي بالسلامه بالسلامه تروح وترجع بالسلامه بالسلامه ياحبيبي بالسلامه بالسلامه تروح وترجع بالسلامه  عزيزي المستمع في طريق السلامه صباح الخير صاحبتك السلامه…????????
تمارا…يا سيدي يا سيدي علي الروقان عالصبح وريحه الفطار اللي قالبه الحسين والخان وكل مكان فيكي يامصر
حاج محمد …صباح الفل علي احلي تمارا فالدنيا
تمارا…صباح النور يا بابا
حاج محمد…امال فين اخواتك
تمارا…زهره فالحمام ونور بتحضر هدومها لحد ما زهره تخرج وعشق بتصلي الصبح
حاج محمد…ربنا يتقبل منها انتي صليتي ولا لسه
تمارا…صليت الحمد لله انا اصلا من ساعه الفجر ما أذن مجاليش نوم قولت ادخل اخد شاور واظبط نفسي قبل ما يصحو بدل خناقه كل يوم مين يدخل الاول
خلصت ودخلت الاوضه لبست وفضلت اقرا قران
حاج محمد …بضحك اهي خناقه كل يوم دي انا بستناها حرمتيني منها انهرده
تمارا..بضحك انت جيت في جمل ملحوقه بكره ياسيدي هنقطع بعض ادام الحمام ولا تزعل نفسك
حاج محمد….بضحك انتي مصيبه يا تمارا.
تمارا…قولي بقي عايزني اساعدك في ايه
حاج محمد…انا خلصت خلاص خدي الاطباق عالسفره وانا جاي وراكي بالشاي
تمارا….طيب يا احلي بابا. بقول ايه يا ريت ننجو بقي مش ناقصين رغي كل يوم عندنا شغل كتير فالشركه انهرده
حاج محمد…حاضر متقلقيش هنفطر وننزل بسرعه
تمارا…ماشي أشطا…خرجت تمارا بالاطباق…
عشق…صباح النور
تمارا…صباح الفل عالقمر بتاعنا
عشق…امال فين بابا
تمارا…بيعمل الشاي وجاي ورايا
عشق…ماشي دخلت عشق عليه المطبخ صباح النور يا بابا
حاج محمد….بأبتسامه جميله…يا صباح الرضا القكر بتاعنا صحي
عشق….انا صحيت من شويه بس كنت بصلي وكنت براجع شويه فالملازم
حاج محمد ..ربنا ينجحك انتي واخواتك يارب واشوفكم احسن الناس
عشق ..يارب ويخليك لينا يا اطيب انسان فالدنيا…يلا روح بقي عالسفره وانا هجيب الشاي واجي
حاج محمد انا خلصت خلاص يلا بينا نخرج سوا
زهره صباح الخير
الجميع صباح النور
زهره…الله الفطار شكله حلو اوي
نور…شكله بس طب بالنسبه لريحته اللي قالبه الدنيا دي.
حاج محمد وهو بيضربها بخفه علي راسها طيب قولي صباح الخير الاول.
نور….صباح النور.
الجميع….صباح النور يا نور
نور…????????????عرفت بقي مقولتش ليه عشان الاستظراف ده قال صباح النور يا نور قال
تمارا…لا خناقه كل يوم ورغي كل يوم يارب ننجز بقول ايه انا جعانه وعندي شغل عايزه الحق انزل ورنا شغل كتير انهرده.
نور….بت انتي من ساعت ما اشتغلني في شركه السيوفي  وانتي مش عجباني ????????اتعدلي عشان مزعلكيش
زهره….تقصدني انها شافت نفسها صح ????????
نور…اه ????????
تمارا وهي بصالهم بغضب ????????اتلميتوا علي بعض بصوا لولا اني مش عايزه اضيع وقتي كنت روقتكم بعلقه كل يوم بس يلا هخليها عليا المرادي بس اوعدكم لما اجي بليل همسي عليكم بعلقه اتنين في واحد زي الشامبو كده????????
عشق…بطلوا بقي شغل العيال ده ويلا افطرواوالاكل هيبرد
حاج محمد..بابتسامه ربنا يخليكم ليا يا بنات غيرتوا حياتي انا ونور مبقتش اقدر اتخيل حياتنا من غيركم ابدا. الشهرين االي اعدتوهم معانا كأنهم يومين بس
عشق…ولا احنا والله يابابا.بس علي فكره هما شهرين ونص????????
تمارا….ربنا ما يحرمنا منك يارب ولا من الرخمه نور????????
نور…???????? ده انتي حبيبتي يا توتي
عدي الوقت بين البنات في هزار وضحك ومشاكسه بينهم….واخيرا خلصوا فطار
حاج محمد…يلا يا تمارا عشان منتأخرش
تمارا…يلا بينا.
حاج محمد….هترجعي امته يا نور
نور…انا عندي محاضرتين وسكشن هخلص وارجع علي طول يعني ممكن عالعصر كده
حاج محمد…وانتي يازهره مش راحه لنور
زهره…لا يابابا مش هينفع اسيب المحل انا جبت اللي ناقصني يوم الحد لما روحتلها هخلص شغل واطلع علي طول.
بص حاج محمد لعشق بأبتسامه وسكت
عشق….بأبتسامه هاديه انا مش هنزل انهرده ادور علي شغل انهرده الخميس فقررت اعد بقي اعملكم اكله حلوه واظبطلكم السهره بتاعت كل اسبوع وبصراحه كده تعبت من كتر التدوير علي شغل اكيد مستسلمتش بس انهرده خليني مرتاحه ومن بكره هنزل
حاج محمد …مش عايزك تزعلي يابنتي ربنا لسه مأذنش بشغلك وبامر الله هيرزقك بشغلانه كويسه بحق تعبك ولفك ده
عشق…مين بس قالك اني زعلانه بالعكس وبعدين كفايه ان زهره وتمارا لقوا شغل الحمد لله هنطمع بقي اكيد مش كلنا هنشتغل علي طول ربنا هيسهلها ان شاء الله..
حاج محمد…يارب.
دخلت عشق المطبخ تدخل اطباق الفطار.
تمارا…بحزن عشق صعبانه عليا اوي لحد الوقت ملاقتش اي شغل وحساها مضايقه
زهره…عشق اصلا متغيره من يوم بابا لقانا دي مش طبيعه عشق ديما حياها في عالم تاني وكانها بتفكر في حاجه طول الوقت..
تمارا…فعلا في حاجه مضيقاها.
نور….فعلا هي مضايقه بس مش حابه تبين ماتشوفلها هي كمان يابابا شغل زي تمارا في الشركه
حاج محمد …والله يا بنتي انا بفكر في كده بس بقول استني شويه خصوصا ان تمارا لسه مستلمه شغلها من اسبوعين مش عايز ليل يحس اني بستغل حبه ليا عيزالها ترتيب وبامر الله ربنا هيرتبها وقريب هتشتغل معانا
زهره…ان شاء الله طب يلا بقي انا نازله عشان متأخرش..
حاج محمد …يلا احنا كمان نازلين سلام يا عشق يا بنتي
عشق…..سلام يا بابا سلام يا بنات
نزل الجميع…
اما عشق فا بعد ما خلصت تنضيف البيت دخلت اوضتها اعدت علي السرير بشرود وهي بتفكر….لمحت بعينها كشكول مذكرات بتاعها…ابتسمت وفتحته…
عشق عمرها ما فكرت تكتب مذكراتها ولا حتي اهتمت لان بأختصار مكنش عندها حاجه تكتبها حياتها كانت فاضيه ملهاش اهل ولا  ليها اي ذكري حلوه تكتبها كل ذكرايتها كانت قاسبه وصعبه مكنتش محتاجه انها تكتبها لانها مكانتش بتنساها بالعكس كانت بتخاول علي قد ما تقدر متفكرش في ذكرايتها فالدار وفي اهلها اللي هي متعرفهمش
لاكن ابتدت تكتب مذكراتها من اليوم اللي حاج محمد لقاهم فيه…
كل حلمها اتنقل بخط ايدها علي ورق فالاول عشق كانت مضايقه جدا ان كل ده كان حلم مكنتش قادره تصدق ان ليل مش موجود وان كل اللي شافته مش حقيقه بس بعد كده ابتدت تتأقلم واللي كان مصبرها هو وجود حاج محمد اول حد شافته في بدايه الحلم وهو نفسه اول حد شافته بعد ما صحيت من الحلم اطمنت ان احتمال تلاقي ليل من تاني ….
عشق….مسكت قلمها وابتدت تكتب…
اليوم 7/2/2020
الساعه 8:17دقيقه..
يمكن اكون لسه مفوقتش من صدمه الحلم يمكن يكون كل اللي حواليا ملاحظين تغييري خصوصا تمارا وزهره لانهم يعرفوني اكتر من بابا ونور. كان نفسي اوي اتكلم واحكي كل حاجه جوايا بس اقول ايه ولو قولت ياتري حد هيصدقني اذا كنت انا مش مصدقه اللي حصل…
يمكن كنت بحلم احلام بتتحقق ويمكن كنت لما بحس بحاجه بتحصل لاكن اني احلم حلم واصحي الاقيه بيتكرر طب ازاي…
مين هيصدقني…؟؟؟
يمكن كلهم مضايقين اني لسه ملاقتش شغل بس انا كدبت عليهم واللي هيجنني اني يمكن اكون لاقيت الشغل ده من تالت يوم وصلت فيه بيت بابا محمد ولقيت نفسي رجلي بتاخدني علي طول علي العياده اللي كنت بشتغل فيها طب ازاي عرفت المكان والطريق وانا عمري ما خرجت من الدار غير للضروره
يمكن الحاجه الوحيده اللي كانت نفعاني من الحلم ده اني تقريبا كنت بمشي في كل مكان وكأني عرفاه من زمان… بس نقدرتش اقولهم ان في شغل ادامي فا قررت اني مشتغلش ازاي اشتغل وانا عارفه ان تمارا هتعمل حادثه….بس اللي خوفني ان تمارا عملت الحادثه ومقدرتش امنعها فالحقيقه انا قررت اني اغير كل حاجه حلمت بيها بس مقدرتش امنع القدر وده خوفني اكتر حجات كتير اوي من حلمي اتحققت ظهور بابا ونور شغل زهره في نفس المحل شغل تمارا في شركه السيوفي حادثه تمارا ظهور هايدي والغريبه….اني مش بس حلمي بيتحقق انا كمان بقيت اشوف اللي كان بيتحكي من بعيد زي مثلا مشي جاسر ورا تمارا بعد ما خرجت من المستشفي….
بعد ما تمارا راحت المستشفي وبعد ما انا مقدرتش امنع تحقيق الحلم ده….قررت اني مدخلش وراها المستشفي وفضلت واقفه من بعيد براقبها لحد ما خرجت وخدت تاكسي وراها…..او ورا جاسر اللي كان ماشي ورا تمارا….
ويمكن جاسر كان تالت شخص اشوفه بعد ما شوفت بابا محمد ونور….انا بكتب وانا بعيط وبضحك في نفس الوقت اصل اللي بقوله ده غريب ويخوف. ويقلق…..
المشكله مش في كل ده…..المشكله
اني لازم اقوم البس وابتدي اجهز من الوقت واروح ادام الشركه
أصل انهرده بيوافق نفس اليوم اللي بابا اتوفي فيه وعمل الحادثه ياتري هقدر الحقه وامنع موته او امنع ان الحلم يتحقق….. ????????????????????????????????????????
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى