Uncategorized

رواية اتجار بالبشر الحلقة الرابعة 4 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة الرابعة 4 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة الرابعة 4 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة الرابعة 4 بقلم آية عامر

خالد: دي مريم ي ماما….مراااتي

والدته: اي… مراتك ده اي.. ازااي متقولش حاجه زي دي.. 

دعاء:  طيب احنا هنستاذن… يلا ي بنتي نمشي.. 

خرجت دعاااء وبنتها لتقف صفااا والده خالد في صدمه من فعله ابنه.. 

صفا:  قولي قصرت معااك في اي علشاان تعمل كده.. 

خالد:  انتي عمرك م قصرتي معاايا.. بس انا تعبت من كل يوم تكلميلي واحده من اصحاابك ومعاها بنتها.. كنتي عايزااني اتجوز وانا قدامك اهو اتجوزت… 

تلقي خاالد صفعه قويه علي وجهه… 

صفاا: انا معرفتش اربي فعلا.. 

تركته صفاااا وذهبت الي غرفتهااا وهي تبكي علي ما فعله ابنهااا… ليذهب خالد هو الأخر لغرفته.. تاركاا مريم التي تقف مع حقيبتهااا في منتصف تلك الڤيلا الواااسعه.. لا تدري لأين تذهب او ماذاا تفعل…. 

بعد ربع ساااعه دلفت مريم الي غرفه خاالد.. لتجده يعمل علي بعض الأوراق… 

خالد:  كنتي فين كل ده.. 

مريم: محبيتش اكون سبب في مشكله بينك وبين والدتك ف اتكلمت معاها شويه.. وهديت شويه.. 

خالد: ماما قلبها طيب وهتسامحني علطول.. 

مريم: هو انت لي مقولتلهاااش ع الحقيقه.. 

خالد:  مينفعش.. بصراحه كده انا قولت استغل الموقف لصاالحي واقولها اننا متجوزين علشاان تبطل تكلمني في موضوع الجواز…. 

مريم: طب هي لو عرفت اننا مش متجوزين هتعمل اي؟ 

خالد:  مش هتعمل حاجه.. وهتساعدنا في اللي احنا بنعمله.. اسف لو عملتلك مشكله بس بصراحه انا زهقت وهي مصممه علي موضوع جوازي وكل يوم تجيلي بعروسه شكل.. 

مريم: ي رب بس الخطه تنجح.. 

فلاااااااش باااك.. 

خلود: طيب فهمنا ناااوي علي اي طيب…

يونس: هقولكم..بص ي خاالد احنا هنخرج الفار من جحره علشان نقدر نمسكه.. انه يرجع مريم بس ف ده معناااه انه خوفاا من وجود حد زيك ورااها وعايز يلاقيهااا.. احنا هنخلي مريم تقول انها هتقول للصحافه عن الاشخااص دي وانها شافتهم.. هما اكيد هيخاافو وهيحاولو يوصلو لمريم.. يعني احنا هنجيبهم لحد عندنا… 

خالد: طيب وانا وظيفتي اي..

يونس: حمايه مريم…مهي اكيد هتبقي في خطر..وجود اسمك جنب اسمهااا ده حمايه ليهاا..

خلود: قصدك يتجوزهاا..

يونس: مش بالظبط كده..بيتك هو اكتر مكاان هنقدر نحمي مريم فيه..هنقول كمان انها مرااتك مش هتتجوزها بجد.. وده هيزود الموضوع شعبيه اكتر..ف هيخافو اكتر….

خالد: طيب م انت ممكن تحميهاا…

يونس: قولتلك اسمك هو اللي هيرفع القضيه وهتوصل لكل النااس..

خالد بتفكير: واي اللي هيخلي مريم توافق علي كده..

يونس: وانت اي اللي مخليك سايب شغلك وقاعد معانا هنا..الموضوع انسااني ولازم نلاقي البناات دي في اسرع وقت…

……

بعد فتره امام بيت مريم…

يونس: خلود…دي مهمتك بقي ورينا شطارتك…

خلود بمرح: time to work..(وقت العمل)..

يونس: انزلي قداامي ي مجنونه..

صعد ثلالتهم الي بيت مريم في الدور الثاالت…

ماجده: خالد باااشاا..

خالد: محتاجين نتكلم معاكي انتي ومريم شويه ي ماجده بعد اذنك..

ماجده: اتفضل ي فندم اتفضل..

دلفو وجلس ثلاثتهم ونظرت لهم مريم ب إستغرااب..لتحكي لهم خلود كل خطتهم ببراعه واستماااله..لتردف ماجده بتردد…

ماجده: بس انها تروح بيت حد غريب يعني..ده مينفعش..

خالد: انا عايش مع والدتي ي ماجده..غير كده انتي شغله معايا بقالك كتير..عمرك شوفتي حاجه مش كويسه في اخلاقي..

ماجده: بصراحه حضرتك شخص محترم..بس الموضوع ده هياخد وقت اد اي..

يونس: حضرتك ادعي بس نلاقي البناات بسرعه..انتي أم وقلبك كان واجعك علي بنتك ي ريت تفكري في ثلاثين ام غيرك قلبهم واجعهم علي بنتهم..

ماجده: معاك حق..انا موافقه..بس مش عايزه الموضوع ده يأثر علي مذاكرتها لأن هي ف ثانويه عاامه..

خالد: متقلقيش من الناحيه دي انا مش هسمح ان مستقبلها يتأذي بسببهاا..

خلود بقلق: مريم..قوليلي انتي موافقه علي الكلام ده..

مريم: كان ممكن اكون انا مكان البناات دي..اكيد لازم اني اساعدهم..

يونس: تمام ي انسه مريم..جهزي نفسك لان هنبدأ الخطه من النهااارده…

بااااااااك…

خالد: ان شاااء الله هتنجح…

اتجه خالد الي منضده صغيره في غرفته..ورفع المزهريه عنهااا…

خالد: هااتي كتبك..بصي مش عايز المشكله دي تأثر علي مذاكرتك خاالص..يعني ملكيش دعوه بينا نعمل اللي نعمله ركزي مع دول وبس..

مريم: شكلك كده كنت دحيح..

خالد بضحك: ايوا ي ستي كنت مرتب ع الدفعه..

مريم: اي ده بجد ده انا كنت بهزر..شكلي وحش وانا فاشله كده..

خالد: الفشل احنا اللي بنكتبه علي نفسناا..طول م بتقومي بعد م بتقعي يبقي انتي ناجحه وجداا كماان..

مريم: اقولك حاجه ومتضحكش عليااا..

خالد ب اهتماام: قولي..

مريم: انا جعاانه اووي..

خالد: شوف بكلمك في اي وانتي في اي..

مريم: ي ابني بقالي يومين مكلتش حاجه..

خالد: ابنك!! عمتاا هصحي حد من الخدم  يجيبلك حاجه تاكليهاا..

مريم: الساعه 8.5 في حد بيناام دلوقتي..

خالد: ايوا لانهم بيصحو بدري ده النظااام هناا..

مريم بضحك: تمام ي عم المنظم..عمتا حطني بس في المطبخ وانا هتصرف..بلاش تقلق حد..

خالد: طب تعالي وراايا..

نزل خالد ومريم الي المطبخ ليردف خالد..

خالد: صحيح عارف مكانه بس معرفش اي حاجه فيه..

كانت تنظر في كل الأرفف وهي تتحدث معه..

مريم: لا مش مشكله انا هتصرف….باااس جت حلاله العقد كلهااا..

خالد: هتاكلي مكرونه دلوقتي..

مريم: اي المشكله يعني..

خالد: ي بنتي ده انا اللي مبنظمش اكل..وشايف فيهاا مشكله..

مريم: انت محسسني ان احنا الفجر..هو انا بردو مش شايفه ان الفجر مشكله..بس عادي يعني..

خالد: مش خايفه تتخني طيب..

مريم: بس ي ابني..احنا ماشيه بمبدأ واحد بس في حيااتي..

خالد ب اهتمااام: اي هو!

مريم: ان تخنت ملبن وان خسيت غزال..

لينفجر خاالد ضحكااا علي جملتهااا وهي تنظر له…

خالد: والله مجنونه..

مريم: طب م تقولي بقي..انت رافض فكره الجواز لي..

خالد: عادي..

مريم: طب م تعتبرني صديقه ليك وتحكيلي..

خالد: كده المفروض احكي..

مريم: ايواا..

خالد: علشان مفيش واحده هتحبني علشان نفسي..علشان الاسم والفلوس وخلاص..

مريم: لي كده!

خالد: علشان كل واحده عاوزه فارس احلامهاا وانا مش فارس احلام اي بنت..

مريم: اوعي تقولي انك بتفكر كده علشان انت ملياان شويه..

خالد: ايوا بالظبط كده..

مريم: يعني انت عايش وشايف نفسك بعيون الناااس..

صمتت قليلا لتردف…

مريم: الا قولي انت لي مش عصبي ومغرور..

خالد: مش فاهم..

مريم: هو علطول كده الشخصيه المعقده بتبقي عصبيه ومغرروه وشايفه نفسهااا..

خالد: قولي كده..اممم انتي بتحبي الرواايات صح..قولي متتكسفيش..

مريم: عرفتيها لوحدك ي بطه..

خالد: بطه!!!!

مريم: انت عارف كان اقصي طموحي اني ادخل الكليه واتخانق مع الدكتور ويبقي شرير ويخطفني وبعدين بقي نحب بعض..

خالد بغضب : اااه طب اتلمي بدل م اجي ألمك..

مريم: اي ي ابني م انت كنت كويس..طب بص انا خلصت..تعاالي دوق بقي وابقي اشكر فيا بعدين..

خالد: لا تصدقي اكلك حلو..

مريم: ايواا م انا عارفه وده غرور عاادي..تعالا بقي علشان ناكل سواا ويبقي مكرونه وطماطم..

خالد: ده منظر واحده كانت مخطوفه الصبح..

مريم: ي ابني انا قعدت يومين مفكره نفسي مخطوفه في قصر زي الروااياات لحد م طلعت رايحه في داااهيه..

خالد: اطفحي ي مريم وانتي سااكته..

جلسوا سويااا لم يخلو الوقت من الضحك والحديث..

علي الجهه الأخري…

يونس: وصلنااا ي ستي..

خلود: متشكرين ي باشا..نردهالك في الافرااح ان شاء الله..

يونس: قريب ان شاء الله..

خلود بعدم فهم: اي!

يونس: ايوه اصل انا هخطب..

خلود بصدمه: بتتكلم جد!!

يونس بخبث وكذب: هيي..اصل اللي بحبها مش بتحبني..ف ماما شافتلي عروسه كويسه ومحترمه..

خلود: ومعني انها مش بتحبك تروح انت تتجوز واحده تانيه وتظلمهاا معاك..

يونس بخبث: هي راضيه ي ستي..انتي متعصبه لي؟

خلود: انا لا متعصبه ولا نيله..انا ماشيه..

اوقفهااا يونس قبل ان تنزل من السيااره..

يونس: يعني انتي متضايقتيش..

خلود بتوتر: لا متضايقتش..وممكن تسيب ايدي..

يونس: طب انا بحبك…

يتبع..
لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية ابن عمي للكاتبة نور عصام.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!