Uncategorized

رواية سجين الوحدة الفصل الثالث 3 بقلم رحمة أيمن

 رواية سجين الوحدة الفصل الثالث 3 بقلم رحمة أيمن
رواية سجين الوحدة الفصل الثالث 3 بقلم رحمة أيمن

رواية سجين الوحدة الفصل الثالث 3 بقلم رحمة أيمن

في فيلا اكرم..
اكرم: بتضحكي عليا و بتخليهم يوصلوكي مكان غلط، مفكراني مش هعرف اجيبك 
ورد بقلق :!!!!
اكرم: انتي عرفه انا دورت عليكي قد اي؟ 
ورد:  ….. 
اكرم بعصبيه :  مبترديش ليييي! 
“ترجع ورد للخلف بخوف وتتجمع دموع في عينيها وتنظر للارض فيضع يده علي عينيه ويهدا ويتحدث برفق” 
اكرم:  انتي لي مش عايزه تفهمي انك املي الوحيد،  اطلبي اي حاجه في الدنيا هتكون عندك بس ساعديني. 
كان بيتكلم بكل ترجي وبعدها باب المكتب اتفتح ولقيت الحراس والمكان كلو بيرجع لورا بعيد عن الشخص الي دخل بماسك وقفزات و لبس اسود راقي شبه الي لبسه بظبط! كان حاجه فوق الخيال. حتي ابو نفسه رجع لورا،  هو في اي؟! 
حمزه بالوقوف بجانبها:  ممكن نتكلم 
ورد: …..
حمزه:  لو سمحتي 
اكرم بفرحه : حمزه انت واقف جمبها صح!  ههه انت فعلا مكنتش بتهزر 
حمزه: انا فعلا مبهزرش،  بس شكلها هتخلص من قبل ما تبدأ. 
قال الجمله دي وبصلي وهربت بعيني في كل الاتجاهات، ازاي افهمه انه مش بيدي،  ازاي افهمه انه مينفعش! 
“في غرفه حمزه”
حمزه بقلع الماسك: واخيرا، الجو حر اوي انهرده 
ورد: انت لي لابس ماسك 
حمزه بمزاح : عشان كرونا 
ورد: لي انت عندك كرونا! وقاعد قدامي!
حمزه: ههه انتى اسمك اي 
ورد: اسمي ورد 
حمزه: اسمعي يا ست ورد، انا قنبله موقوته، اذا حد قرب مني جسمي كلو بيحمر وقلبي ضرباته بتقل وممكن يغمى عليا من التعب، لازم نظافه اساسيه ولازم حذر عشان التنفس واللمس،  فهمه حاجه 
ورد: وانت كده من امتي 
بص كده لسقف وحرك نفسه قدام علي الكرسي  وشبك ايده ببعضها  كده بشكل يدوب سلحفه قدامه مش العبد لله،  يخربيت رموشك! 
حمزه:  حوالي 10 سنين 
ورد:  10 اي! 
حمزه:  امم 
ورد باسف:  كل ده لوحدك!  ،  من غير اي حد معاك،  طيب بتعمل اي كل السنين دي و…. 
حمزه بنظر لعينيها بهدوء ومقطعتها:  ورد 
ورد:….. 
حمزه:  انا كويس،  لو مش عايزه تساعديني مش هضغط عليكي،  انا مش هرغم حد يتكلم معايا،  انا مش وحش اوي كده ول ممكن بعد سنين دي كلها وبعد ما فقدت الامل و القي حل اخيرا ارغمك علي حاجه،  عايزه تمشي امشي،  كانت صدفه حلوه بينا وتشرفت جدا بيكي. 
ورد باحراج :  هو…. 
حمزه:  اه واسف عشان بابا خوفك وجابك بطريقه دي،  هو بس فرحان انه لقي حد يقدر يعمل الي هو مش قادر يعمله معايا ،  بس لو كنت اعرف اني وجودك معايا وكلامك معايا ممكن ياذيكي او يديقك كده،  كنت منعته من ده فورا.
ورد:…… 
“ينظر لساعه”  
حمزه:  لازم تمشي دلوقتي عشان متتاخريش،  انتي عرفه الطريق،  اتفضلي. 
قال الكلمتين دول وتحرك من مكانه ودخل اوضه تانيه كده بعيد واختفي، وانا خرجت لبره وتفكيري كله معاه،  يخربيت غبائي! 
“في منزل ورد”
شهد:  ورد 
ورد:….. 
شهد: وااااارد 
ورد بفوقه : امم 
شهد: من ساعه ما جيتي وانتي مش هنا، ممكن اعرف انتي فين 
ورد:”معاه! مع امله الي تكسر بسببي! “
شهد: يا زفته 
ورد: اي يا بنتي بقي عايزه اي!
شهد: لاء انتي انهرده مش طبيعيه فعلا لاما تقوليلي لتنزلي لطنط دعاء عشان كده مش ينفع 
ورد: طنط دعاء صح!، شهد انا بحبك يا بت خدي بوسه 
شهد: اوعي تقربي مني والله أغزك 
ورد: يلا يا كلب البحر جزاتي 
شهد: اه واوعي كده عشان المسلسل 
سبتها ونزلت علي اجمد واحده في الكره الارضيه، طبعا طنط دعاء.
فديو كول…
مراد: طيب بزمتك اعرف الاخبار من والدك ومش منك انت، راعي حتي اني دكتورك يا جدع 
حمزه: ابويا ده مينفعش حد يأمنه علي حاجه وربنا 
مراد: فهمني في اي، انا مش مصدق نفسي، بعد السنين دي وفقدان الامل خلاص يحصل كده، انت شككتني في نفسي يلا والله 
حمزه ببتسامه: هتكون ديما افضل الدكاتره بنسبالي يا باشا حتي لو قرفن في عشتي، بس نصيبي بقي اعمل اي
مراد بضحك: وكانه مبيكلمش مع دكتوره الاكبر منه ب25 سنه مثلا، لكن هنعدهالك، انت بقي تجبهالي وتيجو ونشوف بقي لي و ازاي حصل ده، متحمس اوي 
حمزه: هو… امم مش هعرف اشوفها تاني خلاص 
مراد: اااه يا سكري يني، بتقول اي!
حمزه: هو ينفع ترغم حد انه يتكلم معاك ويبقي جمبك يا دكتور ؟
مراد:….
حمزه ببتسامه بارده : يبقي خلاص.
مراد: ابقي تعالي برضه نشوف الوضع اي ممكن متكنش هي بس 
حمزه: امم هنشوف كده هقفل انا 
مراد: سلام 
“يضع زراعه خلف راسه ويتامل الحائط بخذلان”
___________
ورد:  اعمل اي يا طنط محتاره اوي،  اساعده ول هيحصلي مشاكل وكل حاجه هتتلخبط معايا 
دعاء:  شوفي قلبك يا بنتي بقلك اي،  انتي بتساعدي حد محتاج ليكي، لانك انتي بس الوحيده الي تقدري تساعديه، واعرفي انك لو خدتي اي قرار ما بينهم لازم متندميش واعرفي انه ربنا الأدره والاعلم اكيد وربنا يرضيكي خير يا بنتي 
ورد بعناقها:  انا بحبك اوي يا طنط 
دعاء:  وانا يا قلب طنط،  استني هقوم اجبلك كنافه لسه عملها انما اي تكلي صوبعك وراها 
ورد:  يا طنط كنافه اي احنا في رمضان 
دعاء:  لي يختي هو الكنافه بتتاكل في رمضان بس ول اي،  اترزعي ما اجبلك 
ورد:  حاضر يا ست خلاص خوووفت. 
دعاء:  ناس مبتجيش غير بالعين الحمره صحيح 
ورد ببتسامه وسرحان :…. 
“تتحرك دعاء قليلا وتلف لها مجددا وتبدا بتحدث” 
دعاء:  ورد، انتي مرتاحه لي وبين انو عجبك يا خلبوثه 
ورد بحمرار:  انا يا طنط دعاء،  طب والله حصل 
دعاء:  ههه يلا يا هبله،  هروح اجيب الكنافه ونكمل نميمه بقي وتوصفهولي بقي استني . 
دي بقي مرات عمي،  ولانها مبتخلفش بتحبني زي بنتها واكتر ومعاها كل اسراري وبتمني ربنا يرزقها،  بستغراب ازاي مفقدتش الامل لعند دلوقتي،  هو اه عمي اصغر من بابا بكتير وهما لسه صغيرين بس لو كل الكاتره قلولك مستحيل تخلفي هيكون عندك نفس الثقه برضه! 
غريبه طنط دعاء وغريب حبهم لبعض،  انا عمري ما شفت حد بحبها زي عمي احمد كده ول هي كمان الي بتعافر وتجازف عشانه كده، ورغم انه عمي مسافر من سنتين بس حبهم لسه زي ما هو وبزيد وبيكبر كل ما يكبرو،  الله اكبر مبحسدش والله انا بحبها اوي اوعو تفهموني صح. 
طلعت وبشرب كوبايه الشاي ومفيش غيره في دماغى ،  نظرته الي كانت كلها امل والي اختفت في لمحه وحده لما بص لعيني ،  ازاي ممكن اجرح  حد يقولي انا مش هرغمك علي حاجه رغم اني امله الوحيد بعد حوالي 10 سنين،  هو ده اصلا انسان عاقل! 
هو ميدخلش العقل و تفكير بس،  هو يدخل القلب وتنفس كمان. 
وبعد ما خلاص دماغي هنجت،  روحت صليت استخاره ودعيت وقولت يا رب لو خير هساعده يا رب من قلبي ولو شر اكون ثابته علي موقفي،  لو….  انيييي عايزه اساااعده مليش دعوه! 
اليوم التالي… 
رشا:  يا بنتي شغل اضافي اي الي بتكلمي عليه،  هو انتي عايزه تجلطيني! 
ورد:  طيب اعمل اي،  الشغل عايز كده،  وهرجع بدري علي قد مقدر بوعدك والله 
رشا:  تمام يا ورد بس خدي بالك من نفسك وهوصي وائل يرجعك في طريقه 
ورد:  لاء لاء!  بصي صحبتي نرمين عندها عربيه هتوصلني في طريقها لاننا هنرجع سوي في نفس المعاد 
رشا:  طيب الي يريحك بس حذاري يا ورد تقفلي التلفون والله اموتك 
ورد: حاضر والله متقلقيش،  اتفقنا 
رشا:…. 
ورد:  يا مامااا اتفقنا 
رشا:  هو عادي تسيبي الشغل طيب؟  في غيره كتير 
ورد:  الطم علي وشي! 
قولتلها كده وبقول اهلاااا عمو كدب،  من زمان مشفتكش والله،  بس نرمين صحبتي عندها عربيه والله وحمره كمان وعيني فيها من يوم ماجبتها عشان كده صلحتها اربع مرات وشكرا. 
هو انا اسلك اليومين دول وبعدها اقلها جامد جموده بقي. 
في فله اكرم… 
اكرم بغضب:  انت مجنون! 
حمزه:  يا حج متزعقش طاا 
اكرم:  حمزه هكسر شاشه التلفزون دي علي دماغك وربنا،  اي سبتها تمشي دي 
حمزه:  حج اكرم افهم بس،  انا مش هرغم حد يكون جمبي،  هي مش عايزه وانا مش هضغط عليها،  لسه فرص جايه كتير اكيد. 
اكرم:  يبني انت عايز تجبلي الضغط،  هو بمزاجك او بمزاجها اصلا ده انا هموتك بيدي والله 
حمزه:  واحد يقلي السكر وتاني الضغط وانا عندي القولون ووزاره الصحه بتشتكي منا اصلا 
اكرم:  حمزه انا مبهزرش 
حمزه:  عشان خاطري يا بابا متضغطش عليا،  سبني اقرر انا واي حاجه هتحصل انا متقبلها،  معدتش تفرق اصلا 
اكرم:  لو عايزني اجبهالك ركعه لحد عندك هجبها،  عائلتها كلها هتكون هنا قدامك ومش هتقدر تتنفس بوعدك 
حمزه:  احنا بنعمل كده برضه يا حج؟ 
اكرم:  يبني اسيب فرصه زي دي الضيع ازاي و بعد السنين دي كلها واخيرا هفرح،  انت عارف انا ممكن اعمل عشانك اي صح 
حمزه:  عارف والله،  بس ممكن نقغل الموضوع دلوقتي لاني تعبت 
اكرم:  حاضر يبني 
حمزه:  ابعتلي الورق علي  الايميل. 
“بعد الشغل” 
ترن ترن ترن ترن
اكرم:  الو مين 
ورد:  اعموو ،  طب والله ليك وحشه
اكرم:؟؟
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!