رواية أولاد عمي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم منة وائل
رواية أولاد عمي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم منة وائل |
رواية أولاد عمي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم منة وائل
ساره :حرام عليك بقا سبني هموت في ايدك
سليم :اسكتي بقا انتي ليا انا
معاذ :سيبها يا سليم
سليم :انا مش قولت محدش يجي ورايا
معاذ :اللي بتعمله دا مش هيفيد كدا كدا انت هتتحبس ماتزودش احكامك
سليم وهو على حافه المركب وممسك بساره :يبقا هموت انا وهي
ساره :لا ونبي عااااااااا
معاذ بخوف :بطل جنان يا سليم انزل
سليم :لا مش هنزل
ثم يقوم فارس بالاشاره الي القناص ليقوم بالتصويب
سليم:هموت انا وهي
دج دج دج دج
اطلق الرصاص في كل جهه
ساره :عاااااااااااااا
معاذ:ساااااااره، هاتي ايدك
سليم وهو يلتقط أنفاسه الاخيره :اااااه هتموتي معايا مش هسيبك
ساره ببكاء:معااااذ الحقني
معاذ بخوف :ماتخافيش هاتي ايدك
ويقع سليم في الماء وتقع ورائه ساره
معاذ بصراخ:سارااااااااااه
بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
في قصر العرباوي
رعد :مين اللي رمي على وشها مايه النار
عاصم :محدش عارف وهي في المستشفى دلوقتي
تن تن
سميره :ايوا حاضر
عبد الرحمن :وائل!
وائل :بابا، انا اسف يا بابا حقك عليا انا غلطت وغلطت غلطه كبيره اوي ومش مسامح نفسي
عبد الرحمن :اي اللي جابك يا وائل مش انت اختارت السكرتيره وفضلتها علي مراتك وعيالك روحلها بقا، روح لحبيبت ابنك القديمه
وائل :اي جاب انجي لحياه يا بابا
عبد الرحمن :انجي هي حياه يا وائل لان حياه ما ماتتش حياه اتشوهت وعمله عمليه غيرت شكلها
وائل بصدمه :يعني اللي انا اتجوزتها دي تبقا حياه، دا، انا انا شوهتها
رعد :انت اللي رمت عليها مايه النار
وائل :ايوا انا، انا اللي خليت الواد يرمي عليها المايه
عبد الرحمن :بس اسكت انت ما عملتش حاجه هي اخدت جزائها يلا اطلع غير هدومك دي واتنضف كدا عشان تروح معانا لابنك
وائل :ابني انهو
عبد الرحمن :معتز ما حياه ضربته بالنار
وائل :حاضر، انا اسف يا بنت الناس انا غلطت في حقك اوي سامحيني
وقام بتقبيل يدها
فاطمه وهي تنزع يدها من يديه بعنف :اوعي كدا، انا هسبق حضرتك يا عمي عند العربيه
نظر وائل لأبيه بحزن
عبد الرحمن وهو يمسح على كتفه بحنو :معذوره يا بني كله الا الخيانه، سيبها مع الوقت هتنسي يلا اطلع غير
حسام :اتفضل يا دكتور
عبد الرحمن :الدكتور دا ليه يا حسام حصل اي
حسام :نورهان وقعت ورجلها نزفت
عصام :استر يا رب طب وديها مستشفى يابني
حسام :لا ياعمي هي مش قادره تتحرك الدكتور هيتصرف، اتفضل
وائل وهو يمسك بيد حسام :حسام
حسام :مش وقته يا بابا هشوف نورهان وبعدين نبقا نتكلم
عبد الرحمن :يلا يا وائل عشان نروح لمعتز
وائل :حاضر
بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
في منزل شروق
ناديه :تعالي يا شروق عاوزه اقولك على حاجه
شروق وهي تصفف شعرها :خير يا ماما
ناديه :انتي لسه مكمله في خطتك دي
توقفت شروق عن تصفيف شعرها وقالت:والله ما عارفه يا ماما كل اللي انا شايفاه اني مبسوطه معاهم اوي وحساهم حنين اوي خصوصا ان سمعت جدو بيقول انه ندمان عن اللي حصل وبيدور علينا
ناديه :طب يا بنتي شوفي انتي عاوزه اي واعملي
شروق وكانت ستتحدث ولكن أوقف جرس الباب
تن تن
ناديه :استنى اما اشوف مين
شروق :ماشي، ياترى لو كملت في الخطه هوصل لايه وياتري انا حبيته فعلا والا مجرد إعجاب بالشخصيه
ناديه :اتفضل اتفضل يا حبيبي
شروق:مين يا ماما
عاصم :اي يا ست شروق مبقتش تكلميني ليه
شروق :مستر عاصم ازاي حضرتك اتفضل، معلش والله ماحضرتك عارف ان رعد كل يوم عندي عشان بنجيب حاجات الفرح وكدا
عاصم :اه طب كويس انك جيبتي سيره الفرح، هتعملي اي يا شروق، لسه مكمله
شروق :مش حضرتك قولت انك هتتصرف في حوار الاسم دا
عاصم :اه هو من ناحيه هتصرف فالموضوع سهل، بس انتي عاوزه كدا والا اي؟
شروق بحيره :مش عارفه والله يا مستر بس كل الحكايه اني مش هاين عليا اعمل كده في جدي وولاد عمي وبذات رعد يعني الأوراق قدامي في القصر طول اليوم حتى من غير جواز بس مش عارفه انا حاسه بحاجه غريبه وكل اما افكر اني الغي الموضوع واقولهم معرفش رد فعلهم اي وبخاف
عاصم :طيب يا شروق فكري على أقل من مهلك ولسه الخطه شغاله لما تحبي توقفيها قولي
شروق:اصلَ…….
وقطع حديثها رنين الجرس
شروق :شوفي مين يا ماما
ناديه :حاضر يا حبيبتي
شروق :انا كل خوفي من رعد بس
عاصم :ان شاءالله خير
ناديه بصوت عالي :رعد اذيك يا بني عامل اي
رعد :الحمدلله يا طنط بخير والله، اومال شروق فين؟
ناديه بتوتر :ها…. شروق… شروق في الحمام، يا شروق رعد جه يابنتي
شروق بفزع:يالهوي تعالي بسرعه اخبيك يلا
عاصم :حاضر
شروق :معلش استنى في الحمام على ما يمشي
عاصم بدهشه:حمام! حمام اي يا شروق لا مش هستحمل
شروق :معلش يا مستر استحمل ونبي معلش
واغلقت عليه الباب
عاصم :يا شروق شروق، ماشي يا شروق اي القرف دا
شروق :رعد اذيك عامل اي
رعد :وحشتني
ناديه :انا هروح اعملك حاجه تشربها
رعد :شكرا لحضرتك
ناديه :العفو على أي بس دا انت ابني
رعد :على فكره بقولك وحشتني
شروق بخجل ممزوج بتوتر:ها، منا كنت معاك امبارح لحقت اوحشك
رعد بنظره ساحره :انتي بتوحشني كل لحظه يا روح رعد
نظرت شروق الي أسفل بخجل واحمر وجنتايها
رعد بضحك :هههههههه طب خلاص اهدي وشك احمر كده ليه هههههه انا اسف طيب
شروق :احم انت رايح في حته
رعد :قصدك رايحين في حته
شروق :مين اللي رايحين
رعد وهو يمسك بيديها :انا وانتي هننزل نجيب بقت الحاجه مش باقي الا تسع ايام
شروق وهي تنظر إلى الحمام :ايوا بس
رعد بشك :ايوا بس اي؟ وبعدين مالك بتبصي على الحمام كده ليه ، انتوا مربين بطه جوا والا اي
شروق بضحك :هههههههههههه بطه اي بس اللي هربيها انا مش ببص على حاجه
رعد :يمكن، المهم
شروق وهي معلقه عينيها على الداخل :ها
رعد :جهزي نفسك يلا عشان ننزل
لم يستلم منها اي اجابه وهي مازالت تنظر إلى الحمام
هبارعد واقفا فجاءه وقال :هو في أي بقا انتي عماله تبصي على الحمام دا معرفش ليه وبكلمك مش بتردي هو في أي جوا
شروق بتوتر :اي مفيش حاجه هيكون في أي يعني
رعد وهو ينظر في عينيها :بتكذبي يا شروق في أي جوا مخبياه وموترك بالشكل دا
شروق بخوف :ما قولت مفيش حاجه يا رعد
رعد :تمم انا هتأكد بنفسي
شروق وهي تمسك بيده :استنا انت رايح فين
رعد :هشوف اي جوا مخليكي تايهه كدا
شروق :منا قولتلك مفيش حاجه
رعد :هنشوف دلوقتي
ناديه :يابني استهدي بالله هيكون في أي جوا يعني دا حمام
رعد :منا هعرف دلوقتي
وذهب رعد عند الحمام وقام بالامساك بالمقبض
بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
في المستشفى
حور :شكلي حلو اوي وهو نايم، بس انا خايفه اصحى منا معرفش لما بيصحي دا بيشلت والا بيضرب بوكس، انا هجرب بقا وخلاص وهاخد اللي فيه النصيب، معتز معتز
معتز وهو يتحرك بكسل :ها
حور:معتز قوم بقا
معتز :بس بقا يا ماما مش قادر اقوم
حور وهي تخبط على كتفه بطبطبه:يلا يا معتز قوم عشان؛ تفطر
معتز وهو يتقلب :يا سميره سبيني بقا
حور بغضب:سميره، دي اكيد واحده من الشمال اللي انت تعرفهم، ثم قامت بخبطه مكان الجرح، قوم يا بتاع البنات والله ما هتتغير قووووم
استيقظ معتز بفزع واخذ ينظر في كل مكان يمينا وشمالا وهو لا يفهم شئ ثم قال :اي في أي حصل اي
حور :قوم يا بتاع سميره قوم اكيد ذي واحده من الزباله بتوعك
معتز :سميره مين؟
حور :وانا اش عرفني انت اللي بتقول مش قادر اقوم يا سميره وانا بقومك، يا بتاع سميره
معتز وهو يخبط بكفه على قمه راسه بتذكر :ااااه، ياشيخه سميره دي الشغاله بتاعتنا في القصر، اصل انا متعود انها هي اللي بتصحني
حور :ااه ماانت بتاع بنات وهي ليه الشغاله تصحيك وانت اتشلت ماتقوم نفسك
معتز :يابنتي ماانا مش بقدر اقوم لوحدي وبعدين دي شغلتها، بس استنى كدا انتي مالك مضايقه كدا ليه؟
حور بانتباه:ها، وانا هضايق ليه يعني انا بس بتكلم على اننا كتب كتابنا كان امبارح الناس هتقول اي يعني لما يسمعوك بتقول اسم واحده غير مراتك تاني يوم، خايفه على شكلك مش اكتر
معتز بمكر :ااااه قولتيلي، ماشي، اما اشوف ماما بقا خليها تجبلي سميره معاها أصلها وحشتني بنت الايه دي وايدها الحنينه وهي بتطبطب عليا ياااااا
حور بغضب :لا والله ماشي اكل نفسك بقا
معتز :هههههههه يا مجنونه استنى انا بهزر معاكي يابت
رجعت اليه ونظره له بغيظ ثم ضربته بقبضه يدها الصغيره على قلبه
معتز بوجع مصتنع:ااااااااه قلبي ياني الجرح اتفتح الحقوني
حور بخوف :ايييي وريني كدا يالهوي مكنتش اقصد انا اسفه
ثم يقوم معتز بجذبها اليه و باحتضانها
حور بفزع :اوعي اوعي كدا انت بتعمل اي اوعي
معتز :ماتخافيش اهدي مش هعملك حاجه، اولا انتي مراتي وفيش حد هياذي مراته، ثانيه بحبك ومفيش حد بياذي حد بيحبه، ثالثا ودي الاهم انا واخد رصاصه في قلبي يعني عاجز هعملها ازاي دي وبعدين ربنا هيعمل فيا اي تاني دا رصاصه في القلب يعني اتقي اله يا شيخه
نظرت له حور باءطمئنان ثم ذهبت اليه ووضعت الطعام على فراشه وبداءت في تناوله الطعام
معتز بمرح : انتي مالك شبه الأطفال كدا ليه
حور :ازاي يعني
معتز :وشك صغنون اوي
حور :هههههههههههه
معتز :ههههههههه اه والله شبه الطماطم
حور :لا والله ههههههه
معتز وهو يقترب منها بمرح :اومال
رجعت حور الي الوراء
معتز:بردو، يابنتي انتي برج التور أحيه انتي الكلام اللي قولته من شويه منفعش
حور :انا برج التور!
معتز :ايوا عشان مش بتقتنعي هغتصبك ازاي انا ههههههههه
نطرت حور له َوضحكت
معتز :هههههههه والله عبيطه هاتي ياست الحته اللي في ايدك دي ذلتني
ضحكت حور من كل قلبها وهي تطعمه في فمه
دب دب
حور :ادخل
عبد الرحمن :صباح الفل على العرايس
معتز :صباح الخير يا جدو
عبد الرحمن :جبتلك حد بتحبه وعاوز يباركلك على كتب كتابك
معتز :كين يا جدو؟
وائل :انا يا حبيبي
معتز بفرح :بابا انت رجعت امتا وحشتني اوي
وائل :رجعت النهارده يا حبيبي الف سلامه عليك وحقك عليا انت واخواتك يابني، ثم نظر الي حور وقال لها :انا اسف على اللي قولته قبل كدا يابنتي، والف مبروك، على فكره معتز دا أطيب ولادي وهتحبي اوي
حور باءبتسامه:ماتتاسفش ياعمو محصلش حاجه، والله يبارك في حضرتك
نادر :بس اي الدلع دا كله دا حور مدلعك اخر دلع بقا الفطار على السرير واي بقا
معتز : يابني هو انت معندكش خلفيه اني كنت مضروب برصاص، وبعدين دي مراتي لو مدلعتنيش ميت هيدلعني غيرها
عبد الرحمن :يا ولد
فاطمه :ياحبيبي منا كنت عملالك اكل اهو ومجهزه
معتز :اي دا كله يا ماما هو انا مهاجر
عبد الرحمن :قولها يابني ونبي من الصبح جاهزين وهي اللي معطلانه عشان الوليمه دي
فاطمه :الله مش ابني انا غلطانه يعني
معتز وهو يقبل يديها :تسلم ايدك يا ست الكل ربنا يخليكي ليا
فاطمه :ويخليكوا ليا يا حبيبي
بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
في اسكندريه
معاذ بصراخ:يا سااره
ساره وهي تلتقط أنفاسها بصعوبه :الحقني الحقني يا معاذ
معاذ :هاتي ايدك ماتخافيش
ساره وهي تلتقط أنفاسها الاخيره : هتوحشني
معاذ وهو يخلع سترته ويلقى بنفسه في المياه:لا مش هتروحي مني، سااره انتي روحتي فين
فارس :اطلع يا معاذ وهنزل غواصين يشوفوها
معاذ وهو يغوص :لا مش هسيبها تروح مني
ميرفت :يارب استرها يارب
فارس :هيلاقيها ان شاء الله
الظابط :اهو يافندم
فارس :هاتوها منه شلوها يلا
ميرفت :يالهوي دي مش بتتنفس
فارس :إسعاف بسرعه
معاذ وهو يحملها :فين الإسعاف بسرعه
فارس :اهي يلا حطها هنا وانت تعالي انت جسمك كله تلج
معاذ :مش هسيبها انا هروح معاها
ميرفت :خلاص سيبه يا فارس
فارس :ماشي، تعالي نحصلهم بالعربيه، وخدوا العيال دي يلا على المديريه وخدوا جويريه معاهم على ما يتعرضوا على نيابه القاهره الصبح يلا
الظابط :جثه سليم اختفت يافندم
فارس :نعم اختفت ازاي
الظابط : الغواصين نزلوا المايه يجبوها مش لاقينها
نظر فارس وميرفت بعضهم لبعض بعدم فهم
بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
في منزل شروق
رعد :منا هعرف دلوقتي
وامسك رعد بمقبض الباب
شروق برعب :يا رعد في أي دا حمام هيكون في أي بس
رعد :ما تقولي لنفسك يعني مالك قلقانه ليه
شروق :انا….. انا مش قلقانه
رعد :طب يبقا اصبري اما اتأكد بنفسي، ثم قام بفتح الباب
شروق لنفسها :يانهار اسود ومنيل روحنا في داهيه