روايات

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم ياسمين مصطفى

في صباح يوم جديد…..في المستشفي….
عشق صحت قبل قاسم….فضلت تتأمل ملامحه بحب كبير…..وحزن لانها عرفت ايه اللي ممكن يحصل لو فقدته….
قاسم وهو مغمض عنيه ببسمه:اي دا علفكره انا بتكسف….
عشق:يعني انت صاحي وبتعمل نفسك نايم يسي قاسم….
ثاسم ببسمه:بحبك…
عشق:مش هتثبت علي فكرا…..
قاسم:طب بحبك اوووي….
عشق ببسمه:وانا بموت فيك….
قاسم:اديني نجحت ف اني اثبتك..
الباب خبط ف عشق رايحه تفتح وهي ناسيه انها من غير حجاب….
قاسم بصوت عالي وجعله جرحه:انتي ياهااااانم….
عشق اتخضت وقالت:ايه يا قاسم براحه عشان جرحك يا حبيبي
قاسم بغضب:جرح اي وزفت ايه دلوقتي…فين حجابك….
عشق اخدت حجابها بسرعه ودارت بيه شعرها اي حاجه….
قاسم بغضب…:افتحي الترباس وادخلي الحمام اعدلي حجابك….وقال بهمس نوين تشلوني والله…..
وفعلا فتحت الترباس وطلعت تجري ع الحمام تعدل شعرها….
دخل يوسف وقال ببسمه واستغراب:اي دا حضرتك فوقت حمد لله ع السلامه…..
قاسم:مكنتش عايزني افوق ولا ايه…
يوسف ببسمه:لا العفو بس حضرتك كنت ف غيبوبه وانا فكري ان  اقل حاجه عشان تطلع منها 3 او 4 سنين…..
قاسم ببسمه:قدرت ربنا بقا…
خرجت عشق من الحمام…ف بصلها يوسف ببسمه….
يوسف:انا دلوقتي فهمت…حضرتك جيتي هنا وفضلتي تتكلمي…واضح انه بيحبك جدا عشان كدا استجاب ليكي وفاق…..احيانا لما تتكلم مع واحد ف غيبوبه والكلام اثر فيه فيه امل كبير جدا انه يعيش…..ودلوقتي خلينا نكشف علي حضرتك…..
كشف عليه يوسف وقال…
يوسف:بسم الله ماشاء الله…حضرتك يومين ب الكتير وتخرج من هنا…لان الحمد لله مفيش خطر علي حياتك…عن اذنك….
وخرج يوسف من الاوضه وقال قاسم لعشق…..
قاسم:عشقي…ناديلي ع الاولاد…..
عشق ببسمه:حااضر….
وخرجت لقت ول حظها ان كلهم واقفين برا….هما فعلا ارتاحوا بس حاجه بسيطه جدا…..
عشق ببسمه:باباكوا عايزكوا…..
يزن بفرحه:هو فااق الحمد لله ياارب
جاسر:يالا ندخل نشوفوا عامل ايه…..
ودخلوا كلهم فعلا ماعدا مراد اللي ف الاوضه بتاعته رافض يكلم حد…..
جاسر بفرحه:حمد لله علي سلامتك يابابا….
يزن:حمد لله السلامه….
وكلهم قالوا كدا عدا مي وادم….اللي مفكرين نفسهم السبب…
قاسم بهدوء.:الله يسلمكوا كلكوا…..عايز اعرف حاجه…
يزن:اتفضل يابابا…..
قاسم:فين والد مي وابن عمها…..
جاسر:بتسأل عليهم ليه يابابا….وديني ل اكون موديهم لحبل المشنقه..
قاسم بعصبيه وجعت صدره:حبل المشنقه …؟مشنقه  ايه يا غبي….روح فورا طلعهم واسحب القضيه وهاتهم علي هنا…..
جاسر بعدم استيعاب:لا ثواني حضرتك بتقول ايه…..
قاسم بتعب:يالا ياجاسر مش قادر اتكلم…وخد يزن معاك…..
عشق:جاسر…جرا ايه اسمع كلام بابا….
يزن شد جاسر لبرا وهو بيقول:حاضر يابابا اللي حضرتك عايزه هيكون……
قاسم:اخرجوا كلكوا مش عايز حد غير مي وادم…..
عشث:حاضر ياحبيبي…..
وفعلا خرجوا كلهم وقال قاسم….
قاسم ببسمه: قربوا….
وفعلا قربوا من قاسم وادم غضبان اما ب النسبه ل مي ف الندم بياكلها…..
قاسم: بتعيطي ليه يا مي….
مي ببكاء: عشان انا السبب حضرتك.. لو مكنتش انا ا عرفتكوا مكنش دا كله حصل…..
قاسم ببسمه حنونه:متعيطيش يامي…..انت زي بنتي..! وان كان ع اللي حصل ف انا قولتلك انك زي  بنتي متمنلكيش الاذيه …كدا يا مي متقوليش حمدلله ع السلامه يابابا…..
مي ببكاء:حمد لله علي السلامه يا بابا…..
قاسم ببسمه حنونه:بردو بتعيطي….في عروسه فرحها بعد شهر بتعيط…انت مش مبسوطه ولا ايه …..
مي بدهشه:عروسه مين وشهر ايه بس…..
قاسم ببسمه:اه يا حبيبتي فرحك انتي والمعتوه داا بعد شهر امسحي دموعك واخرجي عند عشق انا عايز ادم شويه….
مي وهي بتمسح دموعها:حاضر وخرجت مي
قاسم:اقعد يا ادم….
ادم شد كرسي من الموجودين وقعد جنب بباه….
قاسم:احكي…! مالك….
ادم بدموع خفيفه وحزن:مليش….
قاسم:هكرر تاني احكي….
ادم:كنت هتروح مني بسببها هي واهلها…انا لو كنت اعرف كدا مكنش دا كله حصل لاني مكنتش هفكر فيها…وضرب قلبه جاامد….بس دا مبقدرش اتحكم فيه عشان كدا مش عايز اقولها كلمه تزعلها…..ابوها راجل صعيدي جاااهل متخلف….كل الصعايده كدا متخلفين…كل تعاملهم ب السلاح…كلهم كدا مبيفهموش شويه اغببه…..
قاسم بحده:انا لو كنت قادر اني اقف كنت اديتك قلم يفوقك…وكمل بحده اكبر ايه اللي انت بتقوله دا يا ادم….جرا لعقلك ايه….نور لو اتجوزت من ورانا هيبقا رد فعلك ايه….
ادم:هقتلها….
قاسم بحده:شوفت يا غبي….الصعايده دول ناس اصول مبيحبوش العيبه….فاهم…واوعي تنسي يا بن قاسم ان اصلنا صعيدي ابا عن جد…ولا عشان عشنا ف البندر ننسي اصولنا….اسمع يا ادم…انت تقعد مع نفسك وتصحح لنفسك غلطك ولما حمااك يجيي….لازم تاخد رضااه لانه لازم يبقي راضي عنكوا فااهم…..
ادم بعدم استيعاب:يعني ايه….حضرتك..عايزني اتزلله عشان يرضي عننا….
قاسم بحده:وانا اللي بقول انك اذكي اخواتك طلعت اغبي اخواتك…اسمع يا ادم…تنول رضاه يعني كلمه حلوه…وهو هيشوف بنته مبسوطه وسعيده مش هيعوز اكتر من كدا….لكن تقل ادبك علي اي حد اكبر منك دا اللي مش هسمحلك بيه يابن عشق…..
ادم قام من مكانه وراح عند ابوه وباس راسه وقاله….
ادم:متزعلش يابابا…حقك عليا…هعمل كل اللي انت عاوزه….عن اذنك….وكان رايح عند الباب…
قاسم:ادم…احتوي مراتك…اوعي تزعلها دي بنت ناس وبنت عم رضوان…يعني تحطها ف عنيك فااهم…..
ادم ببسمه:حاضر يابابا…..
وخرج ادم من الاوضه واول ما خرج دخلت عشق ف قاسم ودي وشه الناحيه التانيه…..
عشق عرفت هو زعلان ليه فقالت:ايه يا قاسم انت زعلان مني….
قاسم بحده:لاا….مش زعلان خالص….
عشق:طب مودي وشك الناحيه التانيه ليه بصلي….
قاسم بحده اكبر:انا كدا مرتاح….
عشق بدموع:طب عن اذنك….هبعتلك الولاد…وكانت هتخرج لكنه مسك اديها وقال
قاسم ببسمه حنونه:هتمشي وتسبيني….متزعليش…
عشق:انا مش زعلانه منك خالص يا قاسم….
قاسم حضنها وقال:لا انتي زعلانه وكمل بحده…اوعي تكوني فكراني نسيت…عايزه تفتحي الباب بشعرك يا عشق…
عق ببسمه:خلاص يا قاسم مأخدتش بالي…..
قاسم بحده خفيفه:لا….لازم بعد كدا تاخدي بالك يا عشق…مينفعش شعرك دا يبان لحد غير حلالك…حراام…وانا مرداش بكدا…..
عشق ببسمه:خلاص والله اخر  مره….
قاسم اطلق تنهيده بتعب
عشق بقلق:مالك يا قاسم….
قاسم:ولادنا يا عشق لسه عندهم مشاكل كل واحد فيهم عنده مشكله…انا فكرت لما يكبروا كل واحد هيعرف يفرق بين الصح والغلط…وكل واحد يعرف مشاكله جايه منين وراحه علي فين…..
عشق ببسمه وهي بتربط علي دراعه بحنان:لو مكناش نلهيك بمشاكلنا هنلهي مين يا حبيبي….انت الوحيد اللي لينا ل الدنيا…اي حد بيقع ف مشكله بيلجألك…وحضنته براحه جدا وقالت:انت قدوتنا يا قاسم وعزتنا…ملناش غيرك ربنا يخليك ليا يااارب…..
قاسم ببسمه:ويخليكوا ليا…انا مش عارف من غيركوا كنت هعيش ازاي…وزاد من احتضانها وبعد فتره
قاسم:مراد فين مش شايفه…
عشق:اول ما وصلنا المستشفي اغمي عليه وتقريبا هيدخل ف حاله اكتئاب…وكانت بتقول الجمله دي وهي بتعيط…
قاسم بصدمه:ايييه وساكته ليه يا عشق بس….نادي علي ادم بسرعه….
عشق:حاضر…حاضر….
وخرجت نادت علي ادم اللي قاسم طلب منه انه ينقل مراد معاه ف نفس الاوضه وطبعا مفيش دقايق وكان سرير مراد بيتحط جنب سرير قاسم….
بص قاسم بحزن علي ابنه اللي كان بيحب الهزار والضحك وبيعمل جو ف البيت بحزن كبيير جدا…وفضل يتأمله وهو شايف الارهاق اللي حولين عنيه ووشه الاصفر…..وباين جدا انه تعبان….
قاسم بحزن:ادم ساعدني اني اقوم….
ادم:بس يابابا جرحك
قاسم:هتساعدني ولا اقوم لوحدي….وفعلا ساعده ادم ب استسلام…وراح قاسم عند سرير مراد وباس راسه وقال…
قاسم:اسف يا حبيبي اني مكنتش معاك ف وقت زي دا….معلش…هتقوم ب السلامه عشان نحضر فرح اخواتك….وللحظه فكر قاسم ان مراد يفتح عينه ويقوله بجد امتي…لكن الواقع مؤلم اكتر من الخيال….
ادم:بابا كفايه كدا حضرتك واقف ودا صعب عليك…يالا نرجع ع السرير….
قاسم:صعب عليا ولا انا تقيل عليك يا بن الكلب…
ادم:تعالي يابابا استريح وياريت حضرتك تفهم انك بتشم نفسك وبس كدا….
قاسم:قصدك ايه يا واد….اني مبفهمش…!
عشق راحت بسرعه عند قاسم.وعدلت المخده عشان يبقي مرتاح اكتر…
قاسم ببسمه:دايما بتفهمي انا عايز ايه يا عشقي….
عسق ببسمه:معقول بعد العمر دا كله ماافهمكش…
بصلها قاسم بعشق وهي بصتله بحب….
بص ادم لمي وهي بصتله وكانوا الاتنين بيتمنوا ان يحبوا بعض الحب دا…مي اتمنت ان ادم يكون زي قاسم…وادم اتمني ان مي تكون مثال للطيبه والحنان زي مامته عشق….
وبعد شويه وصل جاسر ويزن وعدي واللي كان معاهم هشام وفاروق…
قاسم:يزن هات كراسي….
وفعلا جابو كراس بحيث ان كله يكون قاعد……
قاسم:انا اسف جدا علي المهزله اللي ولادي عملوها بس هما عملوا كدا من دافع خوفهم عليا بس مش اكتر…. يا ريت حضرتك متكونش اتدايقت….اسف ع الليله اللي حضراتكوا قضيتوها ف السجن….وبعتذر نيابه عن ولادي….
فاروق كلن مستغرب ان ازاي هو بيعتزر ولو كان حد مكانه وف نفس مكانه قاسم كان استغل مكانته ف انه ياخد اعدام ع الاقل…وكانت صدمه هشام بردو مش اقل من  صدمه فااروق….
فاروق ب اسف:انا اللي اسف علي اللي الحمار دا عمله…بس حط حضرتك مكاني اكيد مش هتبقي هادي كدا….
قاسم ببسمه:انا فعلا مقدرتش استوعب كدا لان بنتي تقرييا ف نفس سن بنت حضرتك….انا بس عايز حاجه واحده بس انك تكون راضي عن الولاد مش اكتر عشان يبدأوا حياتهم….
فاروق ببسمه حنينه لمي اللي كانت مستخبيه ف صدر ادم خوف من هشام:انا كنت غضبان بس من اللي هي اتجوزت من ورايا….بس الواضح ان ابنك راجل وهيصونها…وانا مش عايز اكتر من كدا…مفيش اب بيتمني لبنته غير كل خير وانها تبقي مبسوطه وسعيده ف حياتها….
ابتسم قاسم بثقه وبص ل ادم…اللي ابتسمله وراح عند فاروق وقال….
ادم ببسمه:انا اسف علي اللي احنا عملناه بس انا حقيقه بحب مي واتمني اننا نعمل فرحنا برضاك….
فاروق ببسمه وهو بيحضن ادم:انا واثق ف اختيار رضوان عريس لبنتي لانه بيعتبرها بنته بردو….
رضوان بصله ببسمه دا مهما كان صديق عمره….
هشام قام وقف بغضب وقال:يعني ايه….وكمل بخبث…ااقصد اني كنت بحب مي زي اختي…وكنت عايزها تشوفلي عروسه بس انا خلاص اخترتها….وكمل ف نفسه مش معقول هرجع من غير بنت من بنات البندر الحلوين دول….وبص لروضه
بخبث:انا عايز اتجوز بنت عم رضوان…..
روضه رفعت عنيها لقته بيبصلها بصه متطمنش….يزن كان قاعد فقام وقف وقال بغضب كبير جدا….
يزن:نغم يا روح امك…..نعممم بتقول مين….وبص لرضوان انت عندك بنت غير روضه….
رضوان:لا…لا…
هشام:مالك يا حشري انت..انا عايز اتجوزها انت مالك….
يزن اعضابه فلتت وقال:لالا…كدا كتير…تعالي بقا…ومسكه ووقعه ف الارض وقال:بقا عاايز تتجوز مراتي…..يااااواطي…جاي تطلبها قدام عيني…كمااان…دا انت بجح ومعندكش ريحت الدم…اشتمك ب ايه…..
فاروق:خلاص يبني….
قاسم كان شارد وهو بيفتكر نفس الموقف اللي حصل من زمان…نفسه نفس موقف طاهر لما اجا يتقدم لعشق وهي علي زمته……
يزن بجنون:خلاص…خلاص اي  بس البيه جاي يطلب ايد مراتي…
قاسم:جاسر ادم…شيلوه…
راح جاسر وادم عنده بسرعه وحالولوا يشلوه لكنه مكنش عايز يقوم من عليه وعايز يقتله….
هشام بوجع:اااااه منك لله عايز تمزتني…انا كنت ناقضك….يزن بيحاول يفلت من اخ اته وهو بيقول:سبوني عليه ابن **** دا……
قاسم:يزن خلاص….خلاااص كفايه….
فاروق بص ل ابن اخوه بهيبه:عن اذنك يا قاسم بيه…احنا لازم تروح نشوف مصالحنا…
قاسم ببسمه:حاضر بس بشرط هخلي حد يوصلكوا….
فاروق:ملوش لزوم….
قاسم:جاسر خلي كارم وكرم يوصلوهم…..
خرج جاسر وخرجت وراه فرح اللي قلقت من نظرات هشام…..وكلم جاسر التوأم وقالهم اللي قاسم طلبه منهم….
اما ف الداخل…..وبعد مرور بعض الوقت…وصل كارم وكرم….
فاروق:مع السلامه وحضن بنته…مع السلامه يا حبيبتي….
وهشام لسه رايح يسلم علي مي حط ادم ايده ف ايد هشام وقاله:مراتي مبتسلمش علي رجاله غريبه وتقل علي كلمه مراتي….
مشي فاروق ومشي وراه هشام اللي بص لروضه بصه طويله لحظها يزن…قام بسرعه عشان يضربه تاني لكن اخواته مسكوه….
يزن بغضب:بيبصلها تااني…وربنا ما هسيبه….
هشام طلع يجري ورا عمه لانه يزن كان شكله مرعب الصراحه……
قاسم بص لجاسر بمعني انه يقرب منه فهم جاسر منظاته وقرب منه
قاسم بهمس:مراد فين….
جاسر بتوتر:مراد جنبك اهوو…
قاسم:احنا هنستعبط…مراد الكبير….
اسر:احم الصراحه مراد عمل حادثه جاامد لكن الحمد ااه كويس وسيرين معاه…
قاسم:سيرين مين….
جاسر:سيرين بنت عم عدي….
قاسم:بجد….
جاسر:اه والله هكدب ليه…
قاسم:اسمع ياجاسر….تشوف كل اللي مراد محتاجه….توديه مكان يغير فيه جو…عشق متعرفش انه حصله حاجه…
جاسر:تمام متقلقش…
“**************
وعدي اسبووع….
قاسم صحته بقت احسن نسيبا…وطبعا مش بينزل الشركه وولاده قايمين ب الوجب هما وجمال وجوز بنته……
مراد الصغير فاق شويه…بس بقا بيعتزل غرفته مش عايز يكلم حد…..
عشق زعلانه جدا ومنهاره من اللي بيحصل ل ابنها وقاسم….
ومراد طبعا اتنقل لحته تانيه زي ماقاسم امر…وطبعا معاه سيرين…….وقالوا لعشق ان مراد سافر تاني وهي زعلت لانه سافر من غير ما تشوفه….
اما كل كابلز ف الحاله بينهم كانت مستقره ومازال قاسم عايش ف بيته مش ف فيلته….ودا طبعا بناء علي طلبهم عشان يبقوا مع بعض وكدا…..
اما سليم اختفي ليه ف دا هنعرفه ان شاء الله البارت الجاي؟
يتبع …..
لقراءة الفصل الثاني والثلاثون : اضغط هنا

‫39 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى