روايات

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثلاثون 30 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثلاثون 30 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثلاثون 30 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثلاثون 30 بقلم ياسمين مصطفى

عدي كان واقف منتظر الشخص دا….
الدكتور: يالا يا استاذ.. لازم نحلق المريض قبل ما يموت….
……..: لا ان شاء الله هيعيش….
وراح علي عدي وحصنه وهمسله: انت زمان انقذتني من الفقر وخلتني احقق حلمي كان الفضل ليك بعد ربنا.. اما دلوقتي لو ربنا اراد هيعيش… وكمل ب صوت عالي… جهزوا اوضه العمليات فورا…
وفعلا مفيش دقايق وقاسم دخل اوضه العمليات….
عشق كانت ف حته تانيه خالص وهي شايفه جوزها وحبيبها ف المستشفي…وبين الحيا والموت….حتي الكلمه مش مستوعباها…ان…ان ازاي…ازاااي دا يحصل…احنا متفقناش علي حاجه….
جاسر كان عايز يعيط وهو شايف ان ابوه ومعلمه بين الحيا والموت ….لكن مبينش لان زي ما ابوه كان بيقولوا “انت الكبير من بعدي ولازم تحافظ علي اخواتك….انت ابوهم التاني…”
ساب فرح وراح عند امه وحضنها وقالها….
جاسر:اهدي يا امي…كل حاجه هتبقي تمام…قاسم جاامد ومستحيل يسبنا دلوقتي….
يزن كان حاضن روضه وهو مدمع اما روضه كانت بتعيط اصل قاسم ب النسبه اب….كان بيهاملها معامله حلوه جدا….
ادم كان حاضن مي اللي مش بتقول غير “انا السبب…..
وهو مش هينكر انه غضبان منها لانه لو مكنش اتجوزها مكنش دا كله حصل…بس مش راضي يقولها كلام يزعلها…لان قاسم قاله علي حاجه اسمها *جبر الخواطر…اللي معظمنا ميعرفهااش.”
نور كانت مصدومه جدا وهي شايفه ابوها ف العمليات كل حاجه حصلت ف لمح البصر…وكانت منهاره جدا…وفضل جمال حضنها….عشان تهدي…اما جمال ف كان زعلان جدا….ف هو كان بيحب قاسم….
اما الصغير مراد…حس انه داايخ….عقله مش قادر يستوعب….فضل يصرخ بهستيرياا…..
مرااد:باااااباااااا…..لاااا…قوووم يابابا….قوم والنبي…انا مش هزعلك تاااني مش ههزر مش هقول نكت..يااارب….انا…انا مقدرش اعيش من غيره…انا بحبه اوويي…..مقدرش…
اخواته عرفوا انه هينهار….راح عليه ادم ويزن وحضنوه وفضلوا يهدوا فيه…واتجمع الدكاتره علي صوته واجا الدكتور وعطاه منوم لانه ممكن يحصله حاجه….واخدوه علي الاوضه……
اما عشق ف مكنش حااسه بحاجه ابدا غير ان قااسم حبيبها وجوزها….اللي دخلها الحياه بعد ماكانت يائسه انها تعيش عشان حاجه…انقذها من ضرب وافتري وحاجات كتير جدا…وعمره ابدا ابدا ما عيرها انه اتجوزها عشان حد….مش مستوعبه اللي بيحصل…فضلت زينه حضنها جاامد بعد ما جاسر سابها وراح مع اخوه…..
عدي كان هيتجنن وهو عارف ان صاحبه ف العمليات….قلبه بيوجعه جامد عليه…طول عمرهم مع بعض…ف نفس المركز وف نفس المكان…لكن مش الموت اللي هيفرقهم…بعدين استوعب هو بيقول ايه فضل يستغفر ربنا كتتير جدا علي اللي بيقوله…لان دا يعتبر كفر…..
مرت عليهم ساعات….كأنها سنين…لا…قروون..
ومن بعدها خرج الدكتور يوسف وهو بيقول ب اسف…..
بوسف:انا اسف جدا والله يا عمو عدي…المريض دخل ف غيبوبه بس…..
وهنا سمعوا ارتطام جامد ف الارض كلهم طلعوا يجروا علي عشق
يزن بصوت عالي:انتواا يابهااايم….انتوا يا متخلفييين حد يجي بسرعه…
وشال امه بسرعه وجرا بها علي اول اوضه فاضيه قابلته…ووصل طقم كاامل من الدكاتره ل اوضه عشق…
الدكتور:جالها انهيار عصبي نتيجه لصدمه كبيره..ومش هتروق غير لما المشكله دي تتحل…..
يزن شاورله انه يخرج…ومسك ايد امه وفضل يعيط….
يزن:اعمل ايه الوقتي….مش عارف اقف مع مين مع قااسم ولا معاكي ولا مع مرااد…انا هيحصلي حاجه لو حد فيكوا جراله حاجه….وقام وقف وقال بشر…قسما عظما لو حد فيكوا حصلوا حاجه لكون قاتلهم ب ايدي….وخرج من الاوضه وراح عند اخواته…..
يزن بهدوء مخيف:نوور روحي عند ماما ومتسبهاش..ومتقلقيش احنا هنا مع بابا…..
يوسف بهدووء:ياااجمااعه سيبوني اكمل كلامي….فعلا قاسم بيه دخل ف غيبوبه يس الحمد لله عدي مرحله الخطر يعني الحمد لله قدرنا نشيل الرصاصه اللي كانت بعيده كل البعد عن القلب….وكانت سطحيه…يعني حاجه خفيفه جدا…
جاسر ب استفسار:اومال حضرتك قولت ليه انه دخل ف غيبوبه طلاما عدي مرحله الخطر!
يوسف بشرح:اكيد قاسم بيه قبل ما يضرب ب رصاصه…اتعرض ل حاله خووف…انا معرفش صراحه ايه اللي حصل..
عدي:الغيبوبه دي هتقعد اد ايه….
يوسف:والله ممكن ساعه…ساعتين..يوم اتنين شهر سنه…علي حسب المريض وحبه للحياه…..واحمدوا ربنا ان قاسم بيه رياضي…..عشان كدا جسمه ساعده انه يتخلص من الرصاصه…..وكمل ببسمه….انا يوسف فؤاد..عشان لو احتاجتوني ف حاجه …هأجل سفري عشان اتابع حاله قاسم بيه وبص لعدي….
يوسف ببسمه:دا مهما كان دين عليا ولازم اوفيه…..والدين دا كان عليا ل عمي عدي…..سلام…انا ف مكتبي شويه واجي اطمن علي قاسم بيه….عن اذنكوا…..
جاسر:هو انت عملتلوا ايه ب الظبط…..ومين دا….
عدي بفخر:دا الدكتور يوسف فؤاد من اهم انجازاتي….قربت منه رسيل بصدمه….
رسيل:دا…دا هو نفسه الولد اللي كان بيبيع المناديل وانت اتكفلت بكل حاجه…هو انت سفرته برا…
عدي ببسمه:شوفتي وبقينا فين….دكتور اد الدنيا….من اعظم دكاتره مصر والدكاتره علي مستوي العالم…زمان شوفت ف عنيه امل انه يتعلم….ويبقي ليه شأن واديكي شايفه…فعلا الواحد بيعمل خير يتردله….
خرحت ممرضه وقالت….
الممرضه ببسمه:حضراتكوا حظكوا ف السما ان الدكتور يوسف فؤاد بنفسه هو اللي يعمل العمليه لقاسم بيه….دا واحد من اكبر الدكاتره ف العالم…..معرفش ازاي اصلا قبل انه يجيي مستشفتنا….واحد بمستواه وبمركزه عاايز مستشفي عاالميه….
يزن:للدرجه دي….
الممرضه ببسمه:واكتر كمان….حضرتك قاسم بيه كان قلبه بيقف…بس ب اراده ربنا وبعده فضل الدكتور قاسم بيه عدى مرحله الخطر…..ومشيت….
يزن: صحيح…. بعد كل السنين دي…. اللي بيعمل خير بيلاقيه…
عدي: عندك حق….. وشافو قاسم وهو ع الترولي ورايح  اوضه عاديه….
جروا كلهم عليه…. وكانوا بيبكوا وهما شايفينوا قاعد القعده دي… هما مش متعودين علي قاسم ان يحصل فيه كدا بس معلش
وتم نقل قاسم ل اوضه عاديه بنجاح….
اما عند عشق….
ف صحت وحست بصداع…. وبتبص حواليها شافت نور وجمال نايمين علي الكنبه….. ف قامت وهي حاسه بدوخه بس كانت بتقاومها ومسكت ف الحيطه وراحت عند اوضه العمليات…..
عشق بخووف: ياارب يكون كويس ياارب….. لو سمحتي المريض اللي كان ف العمليات فين…..
الممرضه: للاسف المريض اتوفي…
عشق بصدمه وانهيااار: لاااا… قاااااااااسم…
**********************
اما عند مراد الاسيوطي فتح عنيه وشاف راس سيرين علي رجله… اتأملها بحب كبير…..
سيرين حست بحركته ف قامت بسرعه وقالت ببكاء…
سيرين: مراد…. مراد انت كوويس….. مراد…
مراد: اهدي… اهدي يا حبيبتي… اهدي ياقلبي….
سيرين بخوف: انت كويس….
مراد: ااااه كويس اوي الحمد لله… وكمل بحزن… اظن عرفتي الحقيقه كلها… وعرفتي ان امك الحقيقه رسيل….
سيرين بحزن: عرفت… انا كنت غلطانه جدا بس.. انا…
مراد ببسمه: عارف والله ان قلبك طيب… بس ولاد الكلب دول هما اللي زرعوا الانتقام جواكي… انا عارفك كويس جدا….
سيرين: وايه اللي مخليك متأكد كدا ان انا قلبي طيب….
مراد ببسمه: مواقف كتير جدا….
سيرين بدموع: انا بحبك اووي….
مراد: وانا كما..وكمل بصدمه اييييه وبفرحه… اخيييييرا…. انا بحبك لااا انا بموت فيكي…. وكمل بحذر مش خايفه من فرق السن اللي بينا…..
سيرين: كام سنه فرق بينا يامراد…..
مراد: 11 سنه….
سيرين: مراد ياحبيبي في ناس بتتجوز اكبر من كدا… وبعدين مش كتير اووي…. دا انت فيك صحه عني……
مراد بضحكه: ب الشكل دا….
سيرين ببسمه: لا كدا… لا….
مراد بحب: انا بحبك اووي… لما اطلع من هنا اول حاجه اعملها اننا نتجوز…..
سيرين: بجد…. وانا موافقه….
بصلها مراد بحب… وحمد ربنا انها هتبقي من نصيبه.
*****************
اما عند ليل السيوفي…..
ليل بغضب: مراد ف المستشفي من امبارح يا اكرم من غير ما اعرف….
اكرم بخوف: اهدي با ليل…. احم والله ما كنا نعرف
ليل: ليييه مشغل عندي حريم يا اخويا…… فوقوا… انتوا شغالين عند ليل السيوفي اللي الغلط عنده بموته….. مراد ف المستشفي بفعل فاعل…. مين اللي عمل فيه كدا….
اكرم: كاميرات المراقبه اللي كانت قدام بيت الجوهري… جابت حد بيلعب ف الفرامل…. وقدرنا نجيب الواد وقال ان اللي بعته يبقي…
ليل: سليم الاسيوطي….. والله يا ابن *****ل اقتلك…. عايز يقتل اعز اصحاابي….
اكرم: احم… وقاسم… قاسم بيه ف المستشفي…
ليل: ليه… ولا اقولك انا…. ابو البت الصعيديه اجا وراحله البيت وضربه ب النار وسط اهله.. بس طبعا هو مكنش يقصد قااسم كان يقصد ادم…. اممم تمام.. تعالي اقولك تعمل ايه….
اكرم بصدمه: انت عرفت دا كله اززاي؟
ليل بثقه: هه انت بتتكلم مع ليل السيوفي يا اكرم دبه النمله بتوصلي… وفيه مليون واحد نفسه يوصلي الخبر…. انت متعرفش معاملتي ولا ايه….. المهم….
اكرم:اتفضل….
ليل بخبث:دلوقتي سليم الاسيوطي ف شقه ف *****…ايوا متتصدمش كدا…ومعاه بت ف الشقه ….اللي هيحصل دلوقتي انك هتروح انت والرجاله…عايز فضيحه….هااا فضيحه يا اكرم بلاش قلبك الطيب دا….وتدخله محاامي…ويفضل ف السجن ل اخر عمره….اما ب النسبه للبت اياها….ف نفس الوقت….هتروحوا شاقتها هتلاقوا فيها مخدرات كتير….وحاجات تلبسها تأبيده….يالا اتفضل.
.والله ف سماه…لو ما اتنفذ اللي انا عاوزه…هتشوف ليل اللي علي حق….
اكرم بخوف:حااضر…حااضر وخرج يجري من الاوضه وقال…جايب القسوه دي كلها منين…..
ليل:انا حذرته بس هو اللي غبي…وانا اللي يجي عليا او يعارض كلامي…هيشوف وش عمره ماشافه قبل كدا…دا لو طلع عليه النهار….
“يعني عليكي يا فيروز”
**********************
اما بقا ف المستشفي…..
عشق:لااااااااااااا قاااااااسم……
ولحسن الحظ انها كانت قدام اوضه قاسم…ولادها سمعوا صوتها وخرجوا يجروا بسرعه
يزن:امي….وشالها من ع الارض…
وقال بخوف كبير:ماالك مالك يا امي….
عشق:ابوك…ابوك مشي وسااابني يا يزن…ااااه يا قلبي….
يزت:اهدي يا امي بابا كويس…وبص للممرضه يغضب انتي قولتيلها ايه….
الممرضه بخوف:كانت بتسأل علي المريض اللي ف العمليات قولتلها انه اتوفا…..ودا المريض اللي دخل بعد قاسم بيه…..معرفش انها تقصد قاسم بيه…والله هو كويس…
عشق انتبهت ل كلامها…وخرجت من حضن ابنها وضربتها ب القلم والكل اتجمع…..
عشق بغضب ويزن مستغرب هو واخواته من امه:بعد كدا ابقوا اتأكدوا من المعلومات قبل ما تقولها….ممرضين يعروا…
وبصت ليزن: ابوك عامل ايه…..
يزن يحزن: الدكتور قال انه عدى مرحله الخطر بس دخل ف غييوبه….
عشق بحزن شديد: غيبوبه…
ومشت وسابته ودخلت ف دخلوا وراها….
عشق:لو سمحتوا اخرجوا وسيبوني مع جوزي….اتفضلوا…وفعلا خرجوا كلهم واستجابوا لعشق….
عشق قفلت الباب من جوا ب المفتاح……وراحت عند قاسم ومسكت ايده وقالت ببكاء…..
عشق:قااسم….قاسم حبيبي…وجوزي وابو عيالي…كل ما ليا….ابويا واخويا وصاحبي…انت الوحيد اللي احتوتني…عشت معاك اكتر ما عشت ف بيتنا…حبك ليا عمره ما قل ابدا…ب العكس كان بيزيد…خوفك عليا لما بتعب…ضحكك عليا…لما بعمل اكل ملحه زياده تقولي تسلم ايدك….عمري ماشوفت حد ف حنيتك….طول سنين جوازنا عمرك ما زعلتني….عمرك ما هنتني ولا ضربتني…كنت نعم الزوج…اديت واجباتك كلها كزوج ليا….عمرك ما مديت ايدك عليا ولا قولتلي ع الفروق الاجتماعيه اللي بينا…..عمرك ف حياتك يا قاسم ما زعلت حد من ولادك الا وتيجي تعرفه غلطه وتصالحه….كنت نعم الاب….ربيت ولادك اللي الناس كلها بتشهد ب اخلاقهم….الناس كلها بتضرب الامثال ب شوف ولاد قاسم…شوف تربيته لولاده….شوف قاسم مربي ولاده ازاي….مكنش حد يستجري انه يقول كلمه علينا بسببك….وبسبب تربيتك ليهم وكرمك ع الناس….وحطت راسها ع رجله وهي بتعيط ب انهيار وقالت…..قاااسم…ارجوك فوق…فوق يا حبيبي انا مقدرش اقعد يوم من غيرك..مقدرش انام ع السرير وانت مش جانبي….مقدرش انام من غير حضنك يا قااسم…..فوووق يا قاسم…انا بحبك اووي…..وفضلت تعيط وهي بتثول فوق…..لحد ما حست ان حد بيحط ايده علي دماغها…..
عشق:قاااسم…..وفضلت تعيط زهي حضناااه ….
وعلي الرغم من انه كان بيتوجع….
قاسم ببسمه خفيفه جدا وصوت متعب:بطلي عياااط ياحبيبتي دموعك دي غاليه اووي….وكمل بمرح بقا…ابعدي عني لانك وجعتيني….
عشق بعدت عنه بخوف:تعباان..انادي دكتور….وكانت هتمشي لكنه مسك اديها بضعف…..
قاسم بتعب:انا كويس….بس محتاج انام…تعالي جنبي….
عشق:لا يا قاسم انا هنام ع الكنبه عشان معملش حركه كدا ولا كدا وتتوجع….
قاسم ببسمه خفيفه وتعب:لا انتي مش بتتحركي…تعالي بقا عشان حقيقي تعبان…..
راحت عشق عنده وفضلت نايمه علي طرف السرير خالص حتي انه نصها برا السرير  وممكن تقع ف اي لحظه برا….
قاسم شدها براحه لحضنه وهي قالت….
عشق:لا ياقاسم….انت تعبان…
قاسم ببسمه:الجرح ف الجنب التاني مش هنا يا عشقي….نامي بقا….عشان باين انك تعباانه…..
عشق مسكت ايده وغمضت عنيها بشكر لربنا انه نجي حبيبها…..ومفيش دقايق ونامت…وبعد شويه نام قاسم….
***************
اما اللي،برا…..
جاسر بقلق.:هي اتأخرت جوا ليه….
يزن:اكيد مش عايزه حد يدخل…طبعا فيه هنا 3 جناحات….عم عدي روح ارتاح شويه انت تعبان….الجناح فيه اوضتين…..اوضه ليك يا عدي انت ورسيل واوضه ليك ياعز ومدام زينه اتفضلوا….
كانوا هيتعترضوا
يزن بحسم:اتفضلوا من فضاكوا عشان ابويا لو فاق وعرف اننا معملناش كدا ف هنتبهدل….
فعلا سمعوا كلامه…..
يزن:عم رضواان…الجناح التاني ومعاك روضه ومي….
روضه:لا يا يزن مش هسيبك….
يزن ببسمه:اظن دلوقتي هو مش محتاجنا…معاه اللي تكفيه وزياده….اتفضلوا…..
وفعلا مشيوا…..
يزن:واحنا كمان لازم نروح نرتاح….امك معاه….
وسمعوا الشباب كلامه وراحوا ارتاحوا ب الفعل……
ملاحظات:
1:مراد اكبر من سيرين ازاي ب 11 سنه…وعشق اد رسيل….
بسم الله الرحمن الرحيم…المايك شغال..طيب تمام..انا مذكرتش ان رسيل اد عشق….ىسيل اكبر من عشق ب 7 سنين….لانها كانت اجلت الكليه ف لما نزلت نزلت مع عشق مش اكتر……
اي دا انتوا عارفين…طب س..سلا..سلام
2:ليل السيوفي ايه دخله ب الروايه دي….وليه عايز يقتل سليم…دا اللي هنعرفه ف الروايه التانيه اللي ملهاش دعوه بعيله الجوهري….ليها دعوه بليل بس….
انتوا عارفين دي كمان…
طب س…سلا…سلام
يتبع …..
لقراءة الفصل الحادي والثلاثون : اضغط هنا

‫62 تعليقات

  1. أنا علقت اكتر من عشرين تعليييق عشان الروايه تنزلى بسرررعه يعنى كملى الأحداث تحفه والروايه اصلا فى منتهى الجمال
    ياااااريت تكملى بسرررعه

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى