Uncategorized

رواية معادلة كيميا الفصل الثاني 2 بقلم روان الطهطاوي

 رواية معادلة كيميا الفصل الثاني 2 بقلم روان الطهطاوي

رواية معادلة كيميا الفصل الثاني 2 بقلم روان الطهطاوي

رواية معادلة كيميا الفصل الثاني 2 بقلم روان الطهطاوي

بدأ قصي يشرح الدرس وكلو كان مركز ومنتبه 
قصي: ثواني و جاي 
بعد خروجه 
-هم وانزااح بس الحسنه الوحيده فحياته انه بيعرف يشرح 
_وبطبل يختي 
رجع قصي و معاه طبله وقف عالأرض وحط رجل واحده عالكرسي و سند عليها الطبله و بدأ يطبل و يغني جزئيه معينه من الدرس و هما يرددو وراه 
-ها ايه رايك يام لسانين 
_ماليكش دعوه ماليكش دعوه… يسطا متكلمنيش خالص وركز في اللي انت فيه خلي الساعتين اللي مبيخلصوش دول يعدو 
قعد قصي يكمل شرح 
وفاجأه صوت انفجار حصل في الاوضه تحديدا تحت رجل وعد 
قصي بخضه مصطنعه: لا الاه الا الله اللي حصل 
وعد بنظرة غل: انت بدأت… خلصانه يزميلي الصواريخ دي للعيال التوتو انما انا فالغرزتين اللي في دماغك يشهدو عليا و صبرك يبن ام ثنيه وربنا ما هحلك يلا 
قصي: يلا بتقولي للمستر بتاعك يلا 
-مستر ايه دنتا ساقوطه يلا عارف يعني ايه ساقوطه 
_قامت وعد ومسكت شعره جامد 
قصي بتألم: ااااه خلاص خلاص اهدي مش هعمل حاجه تاني 
وعد: بس انا هعمل 
رجعت وعد قعدت مكانها بهدوء 
-احم اتفضل كمل يا مستر 
_كان قصي بيبصلها باستغراب وسكوت 
-مالك يا مستر انت تعبان 
_تؤ انا تمام انتي اللي متاكده انك عقلك سليم 
-طبعا انا عقلي يوزن بلد الدور و الباقي عليك يابو صاروخ رمضان 
ندا: خلاص يجماعه حصل خير 
عمر: الحصه الجاية هجيب معايا فشار 
ندا: دي هتبقا مدعكه يشقيق انا هجيب لب 
وعد: بس يا خنازير 
قصي: حيوانات.. انا خلصت 
وعد: انا ربنا نصرني يلا يا عمر 
وصلت وعد للباب وكانت بتفتحه 
-مش هيفتح 
بصت وراها لقته واقف وساند كتفه عالحيطه و حاطط ايده فجيبه 
-ليه يا اخ قصي 
_عشان هتتغدو معانا 
-تعالي افتح الباب… 
ثنية: ولله ما يحصل لازم تقعدو تتغدو معانا 
عمر:: مش هينفع يا طنط ولله عش…. 
ثنيه: مش عايزه اعذار انا كلمت مامتكو وهي موافقه  
وعد:تمام يا طنط
دخلو كلهم اوضة السفره قعدت ثنيه علي راس السفره و قعدت وعد فوش قصي و عمر فوش ندا 
و وزعت ثنية الاكل 
بدأوا كلهم ياكلو 
وعد:تسلم ايدك يا طنط البطاطس طعمها جميل اوي 
كان قصي مندمج في الاكل و بيتابع ووعد وابتسم اوي اول ما قالت كده 
قصي:انا اللي عاملها 
شرقت وعد وبدات تكح جامد 
بصت لثنيه برجاء:ده بجد 
ثنيه بابتسامه:ايوه قصي شاطر اوي في الطبخ و هو اللي عامل البطاطس 
اخدت وعد مناديل ومسحت بقها
-سوري يا طنط بس حرفيا البطاطس طعمها يقرف 
قصي بسخريه:هه عشان انتي اللي دوقتيها 
-مش عشان انت اللي عاملها يعني تؤتؤ عشان انا اللي دقتها 
ثنيه كانت فاهمه كل حاجه فمزعلتش:طيب خلاص دوقي الكفته بقا 
-انتي فاكراني هبله هه مش انا لا… مين اللي عاملها الاول 
ندا:انا اللي عاملها يا ستي دوقي بقا 
داقت وعد الكفته:اقسم بالله جامده مش تطبيل حلوه اوي بجد 
كان قصي بيحاول يكتم الضحكه:انا اللي عاملها بردو 
بصت وعد لندا بعصبيه 
ندا:اييه مش عجبتك متدايقه ايه 
وعد: متدايقه هه مين قال اني متدايقه دنا حتي مبسوطه خالص 
ضربت وعد بعظم قوتها قصي فرجله
قصي بتوجع:ااااااه صحيح يماما انتي نازله بكرا 
وبص علي وعد بتحذير وعصبيه 
وهي ضحكت من جنب واحد بسخريه و انتصار 
ثنيه:لا مش نازله ليه يعني 
-عادي بسأل 
كملو اكل والباب خبط 
قصي انا هروح افتح اشوف مين فتح الباب قصي و دخل وكان في ميت عفريت بيتنطط فوشه 
-هاااي يا جماعه 
ندا:لأ…….
يتبع….
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت قمراً للكاتبة مريم حسن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى