روايات

رواية أحببت والدي الفصل الثاني 2 بقلم رؤيا محمد

 رواية أحببت والدي الفصل الثاني 2 بقلم رؤيا محمد

رواية أحببت والدي الفصل الثاني 2 بقلم رؤيا محمد

رواية أحببت والدي الفصل الثاني 2 بقلم رؤيا محمد

_عامر بجديه:انا هتجوز سوزي..
بصيت لُه بصدمه وعيطت بصوت عالي قرب مني وحضني وهو بيحاول يهديني:
_في ايه اهدي يا ريحانه اهدي..
_ا اا اه أنتَ هتسيبني زي ما اهلي سابوني، هتسيبني يا بابا…اعععاااا..ابعد عني..اعععااااا..يا تيتااااا.
فضلت اعيط بهستيريه وانا بصرخ بنادي على تيتا صفاء..
تيتا صفاء طلعت وحضنتي وخرجت بابا عامر برا، فضلت اعيط في حُضنها وهي بتقرأ عليا قرآن..
_هيسيبني يا تيتا هيسيبني ويتجوز طنط سوزي الوحشه، هيسيبني زي ما بابا وماما سبوني…اعاااااا..
تيتا صفاء فضلت حاضنه ريحانه لحد ما حست أن راسها تقلت ونامت، حطتها على السرير وغطتها وخرجت..
_عامر بالهفه وخوف: ماما ريحانه مالها ريحانه كويسه..
قال كده وكان داخل الأوضه لـريحان لكن مامته واقفته وقالت:
_ريحانه كويسه يا عامر، روح مشي اللِ اسمها سوزي دي وتعالالي عشان عايزه اتكلم معاك..
هَز راسه بخوف على ريحانه، ونزل يمشي الحربايه..اا اقصد سوزي..
_سوزي بمياصه:ريحانه كويسه يا حبيبي اصل سمعتها بتصرخ وطنط طلعتلها..هي كويسه..
_اه يا سوزي، روحي أنتِ ونتقابل بُكره..
_سوزي بدلع: هتسيبني اروح لوحدي يا عامورتي اهون عليك؟ تعالي وصلني وبالمره نتكلم عن حياتنا وعن فرحنا وكده..
_عامر:معلش يا سوزي روحي أنتِ مع السواق ونتكلم بُكره..عشان ريحانه تعبانه ولازم ابقى جمبها..
_سوزي بنرفزه:ريحانه ريحانه هي ريحانه صغيره يا عامر، ما مامتك موجوده معاها يعني، وبعدين هي مش طفله عشان تقعد جمبها هي كبيره على فكره..ومتنساش انها مش بنتك الحقيقيه يا عامر
عامر مسك ايد سوزي بغضب ولفها ورا ضهرها وهمس لها بحده مُخيفه وقال:
_ريحانه خط احمر يا سوزي اياك ثم اياك تتكلمي عليها كده تاني، فكري بس تتكملتي عليها تاني هتشوفي وشي التاني..فاااااهمه
هزت راسها سوزي بخوف وقالت:
_فـ ف..فاهمه.
زقها عامر ببرود كأنه معملش حاجه وقال:
_يلا روحي مع السواق، مش عايز اشوفك قدامي،
يلااااا..
خرجت سوزي بسرعه وهي بتحمد ربها انها خرجت من تحت ايده، وفي نفس الوقت بتحقد على ريحانه وبتتوعدلها..
طلع عامر لمامته بهدوء وكأنه مكنش متعصب دلوقتي..
_عامر بأحترام:نعم يا ماما حضرتك عايزاني في أيه؟
_أنتَ صحيح هتتجوز سوزي دي يا عامر..
أومأ عامر بهدوء فـ قالت والدته:
_طب وريحانه يا عامر..
_مالها ريحانه يا ماما ريحانه بنتي وهتفضل بنتي..
_عامر أنتَ عارف كويس ان سوزي مبتحبش ريحانه وعدم حُبها زاد لما عرفت انها مش بنتك، تقدر تقولي هتعيش ازاي مع واحده مش مُتقبله ريحانه!
_هتتقبلها يا ماما غصب عنها هتتقبلها!
_ولو متقبلتهاش؟، هتعمل ايه مع ريحانه ساعتها؟
_هعمل ايه ريحانه هتفضل بنتي وعُمري يا هسيبها، وانا بقول لحضرتك سوزي هتتقبلها ولو مش بمزاجها غصب عنها.
_ماشي يا عامر، لما نشوف اخرتها، بس خُد بالك انا مش هسمح بحاجه تحصل لـ ريحانه ولا تزعلها، ساعتها هاخدها منك ومش هسمحلك تشوفها تاني..
ضغط عامر على ايده وقال بغضب جحيمي:
_محدش يقدر ياخد مني ريحانه يا ماما.
_انا اقدر يا عامر، لو زعلتها هقدر ساعتها اخدها وأنتَ عارف..
خرج عامر بغضب من الأوضه وراح على اوضه ريحانه، ودخل قعد جمبها على السرير غطاها، وباس راسها وهو بيقول:
_محدش يقدر ياخدك ومني، ولا حد يقدر ياخدني منِك محدش يقدر، انا قدرك وأنتِ قدري يا ريحانه..
قال كده وخرج برا البيت كُله بغضب وحزن في نفس الوقت…
ريحانه كانت صاحيه ودموعها نزلت وهي بتهمس بأسمه..
_____________________
صحيت ريحانه من النوم وحست في تُقل على جسمها حاولت تتحرك لكن مفيش فايده، بصت جمبها لقت عامر حاضنها جامد دي مش اول مره، هو مبيعملش كده غير لما بتكون تعبانه، فضلت بصاله بدموع محبوسه وهي خايفه تفقده زي عيلتها، على الأقل لو مش حبيب يفضل اب ليها على الأقل..
عامر صحى من النوم وبص لـ بـحُب وريحانه كانت سرحانه لكن خرجت من شرودها وقالت وهي بتحاول تتعامل عادي وتنسى اللِ حصل امبارح:
_صباح الخير يا بابي..
عامر وهو بيبوس راسها:
_صباح النور يا حبيبة بابي…
ريحانه بصيتله بصه اخيرة وقامت دخلت الحمام اللِ في اوضتها وعامر كذالك راح اوضته ودخل ياخد شاور..
نزل عامر وريحانه مع بعض عامر بـ لبس الشركه اللِ هو عباره عن بدله لونها اسود وقميص من اللون الأسود، وريحانه بـ لبس المدرسه اللِ هو عباره عن چوب لونه كُحلي طويل طبعًا عشان عامر مانعها من انها تلبس الچوب القُصير وتيشرت لونه احمر وكانت عامله شعرها ديل حُصان..
راحت ريحانه وباست جدتها وهي بتقول:
_صباح الخير يا تيتا..
_صباح الخير يا عيون تيتا..
قعد ريحانه قُدام عامر على السُفره وجدتها قاعده على رأسها..
_يلا بينا يا ريحانه..
_يلا بينا يا بابي..
كانت ريحانه هتخرج لكن نده عامر عليها..
رجعت ريحانه وقالت:
_نعم يا بابي؟
_قربي هنا!
قربت ريحانه واتفجأت بـ عامر بيمسح المُرطب اللِ حطاه على شفايفها بغضب وحده وقال:
_أنا مش قولت مليون مره متحُطيش حاجه على وشك؟، قولت ولا مقولتش..
ريحانه ببكاء وشهقات:
_قـ..قـ قولت، بس ده شـ.شفافة يا بابي والله..
عامر بغضب:
_شفاف ولا مش شفاف متحطهوش تاني يا ريحانه برا البيت فااهمه..
ريحانه من كُتر العياط وشهقات مش عارفه ترُد فـ قال عامر بغضب:
_فااااهمه؟
هزت ريحانه راسها بعياط وهي بتقول:
_فـ..فـاهـ..مـه.
_يلا اطلعي قُدامي..عشان هوصلك..
جريت ريحانه على العربيه بسرعه..وقعدت فيها..
عامر كان خارج بس صوت والدته وقفه بغضب:
_براحه عليها يا عامر براحه، تُخرج تصالحه دلوقتي يا عامر فاهم..
خرج عامر وهو بيهز راسه، وركب العربيه بهدوء من غير ما يتكلم مع ريحانه نهائي، وكان بيهدي نفسه عشان يصالحها..
على العكس ريحانه فكرته زعلان منها عشان كده مكلمهاش وعيطت اكتر..
وقف عامر العربيه بقوة لدرجه أن ريحانه طلعت لـ قدام ورجعت..بص لـ ريحانه وقال بحده:
_أنتِ بتعيطي ليه؟
_عـ عـ..عشان أنتَ زعلان مني يا بابي..وزعقتلي
_طب يا ريحانه كان ينفع تحطي حاجه على وشك وأنا قولتلك قبل كده متعمليش كده!
_يا بابي مهو اصل شفايفي بتوجعني والله..وحطيتها ونسيت اشيلها..
عامر هو يحتضن وجهها:
_خلاص يا حبيبة بابا متزعليش مني خلاص!
_لا زعلانه..
_طب خُدي المصاصة اللِ بتحبيها اهي؟
_تؤ تؤ بردو زعلانه يا بابي..
_طب الشكولاتة اللِ بتحبيها اهي.. هتفضلي زعلانه من بابي برضو..
_لا ازاي وانا اقدر يا بوب برضو ده أنتَ حبيبي..
ضحك عامر على الطفله اللِ عايشه معاه، وطلع بالعربيه وريحانه وصلت المدرسه وباست عامر في خده نزلت..وعامر راح على شُغله..
___________________
 ريحانه رجعت من المدرسة مع السواق وكانت سوزي في الصالون وجدة عامر في المطبخ مع الشغاله، ريحانه اتجاهلتها وكانت داخله لجدتها..لكن سوزي نادت عليها..
ريحانه راحتلها بضيق وقالت:
_نعم يا طنط؟
_تعالي اقعدي معايا يا حبيبتي نتكلم مع بعض شويه؟
ريحانه قعدت وقالت:
_نعم؟
سوزي بكذب:
_طبعًا أنتِ عارفه اني انا عامر هنتجوز قُريب وكده، وبصراحة يا ريحانه عامر مش عارف بقولك أنه مش عايزك أنه عايز يعيش حياته كفايه اللِ ضيعه في تربيتك كُل سنين دي بعد ما جابك من الملجأ..
ريحانه عيطت وقالتلها:
_أنتِ كذابه ووحشه..
قالت كده وعامر كان داخل من بره فـ قال بحدة:
_عيب يا ريحانه ازاي تكلمي طنط سوزي كده عيب..
سوزي وهي بتمثل العياط:
_شوفت يا عامر انا بقولها أننا لما هنتجوز هعاملها زي بنتي واكتر تقولي أنتِ كذابه ووحشه..اهئ اهئ..
ريحانه بصتلها بذهول وقالت:
_يا بابي دي كذابه والله..
عامر قال بغضب:
_عيب يا ريحانه اللِ أنتِ بتقوليه لازم تحترمي اللِ اكبر منك عيب مينفعش كده..اطلعي على اوضتك وليكِ حساب معايا بعدين..
ريحانه طلعت على اوضتها وهي بتعيط جامد..
والدة عامر خرجت من المطبخ بسرعة وقالت:
_في أيه عامر مالَك؟في ايه.
عامر بغضب:
_مفيش يا ماما ريحانه قلت ادبها على سوزي، لما قالتلها أننا هنتجوز وهتعاملها زي بنتها قالتلها أنتِ كذابه..
والدة عامر بغضب:
_عامر أنتَ عارف أن ريحانه مبتقلش أدبها على حد إلا إذا كان غلط فيها أو فينا، يبقى اكيد سوزي هي اللِ ضايقتها!قولتلها أيه يا سوزي؟
سوزي بتوتر:
_هه اه مقولتلهاش حاجه يا طنط زي ما عامر قالك..بس..
عامر بمقاطعه:
_ يا ماما انا سمعتها بودني وهي بتقولها أنتِ كذابه ووحشه..
_يا بني بس..
قاطعها دخول الشغاله بتقول:
_الغذا جاهز يا فندم..
اتكلم عامر وقال:
_نادي على ريحانه يا صفيه…
_تمام يا استاذ عامر..
طلعت الشغالة تنادي على ريحانه…
ونزلت بتجري بعديها وهي بتصرخ وبتقول:
_الحق أستاذه ريحانه يا عامر باشاااااااا..
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى