اسكريبت حكايات ياسمينة الجزء الثاني 2 بقلم ياسمين سامح
اسكريبت حكايات ياسمينة الجزء الثاني 2 بقلم ياسمين سامح |
اسكريبت حكايات ياسمينة الجزء الثاني 2 بقلم ياسمين سامح
… وأول ما دكتور وسيم دخل رحب بالكل وعرفهم بنفسه طبعاً لأن دي أول محاضرة ليه معاهم ولفت نظره اخته شهد والبنوته اللي قاعدة جمبها واكيد طبعاً دي بطلت الحدوته ياسمينه… وأول ماشافها افتكرها وافتكر موقف المواصلات ومنع نفسه بصعوبه من انه يضحك… وياسمين قاعدة برضه بتمني الأرض تنشق وتبلعها هقهقهقهق.. والمحاضرة خلصت والكل طلع…
*ياسو يا ياسوو انتي ياكلب البحر
_ايييييه يووه فضحتينا في الجامعه
*يخربيتك استني بس ايه بتجري ليه
_مفيش بس عايزة اروح بسرعه
*طب بعد اذن روح العربيه اللي جواكي اهدي كده انا مش قادره اخد نفسي (لأ دي أنا وانا ماشيه مع اخويا الأصغر مني هيهيهيهي)
_طيب اهو هديت
*استني بس يا اخت ياسمين وفهميني ياعينيا ايه حكاية وسيم بفتي المواصلات ده
_احم يعني كده من غير مقدمات هو فتي المواصلات اللي حكيتلك عنه
*يا توستافنكلاااااااااااااي بتهزررري
_هديكي بالقفا قسما بالله ههزر ليه يا فنلة انتي يوه
*طب ايه
_ايه ايه عشان كده ياختي انا مركبة عجل في رجلي وبمد وعايزة امشي بسرعه (طبعا ده تعبير مجازي يعني هي مش مركبة عجل ولا نيلة هقهقهقهق)
*احييه يعني وسيم اخويا هو فتي المواصلات وكمان اللي سمع وصلت الردح بتاعت امبارح
_الله ينور عليكي يافرحة امك بخلفتك صح…
ويجي وسيم من وراهم وسمع آخر كلمات ياسمين (اللي هي يافرحة امك بخلفتك هيهيهيهي)
ومقدرش يمسك نفسه اكتر من كده وضحك بصوت عالي وشهد وياسمين أخدوا بالهم منه وطبعا ما شاء الله ياسمين اتمنت الأرض تنشق وتبلعها هقهقهقهق.. وشهد حاولت تخف من توتر ياسمين وسألت وسيم..
*ايه ياوسيم في حاجه
_لأ كنت بدور عليكي عشان نمشي
*طيب معلش ياوسيم روح انت انا هروح مع ياسمين..
_ياسمين بهمس لأ روحي انتي مع اخوكي وانا هروح عادي..
*وسيم:طب ماحنا نوصل آنسه ياسمين في طريقنا..
_لأ لأ شكرا لحضرتك انا همشي لوحدي..
شهد همستلها من غير ما وسيم يسمع…
*اسمعي ياحمارة انتي هتيجي معانا هو اكيد نسي موقف امبارح ماهو بيتكلم عادي اهو
_لأ طبعا يستحيل يستحيل اركب معاكم
*هتركبي ولا وربنا اروح افكره بالموقف واقوله ان ياسمين مسمياك فتي المواصلات
_احم هي العربية فين…
وبعد ماركبوا عربية وسيم ومشيوا..
*شهد: اومال يا وسيم انت روحت امبارح ازاي لأن انا عرفت ان عربيتك كانت بتتصلح
_ركبت مواصلات
*اه اشطا.. وياسمين وشهد أول ما افتكروا الموضوع ضحكوا مع بعض بصوت واطي.. ووسيم مرداش يفتح الموضوع عشان خاف ان ياسمين تنحرج تاني(احم لوسمحتوا انا عايزة حد من ده هيهيهيهي)…
وياسمين وصلت البيت ونزلت من العربية وودعت شهد وشكرت دكتور وسيم ووسيم ممشيش الا لما اتأكد ان ياسمين دخلت بيتها بالسلامه(هييييييح)
*ياناااااااااااااس يا أهل الدار والديار…
مامت ياسمين وخلعت شبشبها وحدفته ع ياسمين
_ايه يابنت الموكوسه في ايييه بتجعري لييه
*بعملكم حس في البيت يوه
_طيب يلا ياختي تعالي ساعديني ابوكي زمانه جاي من الشغل
*طيب وابراهيم(اخو ياسمين الصغير)
_في الشارعي بيلعب ليل ونهار فيه كأني ولداه في الشارع
*هقهقهقهق طيب يلا نحضر الأكل….
وخلص اليوم واستمرت الأيام في الجامعة مابين شهد وياسمين ودكتور وسيم…وياسمين ولا بتخطي حدودها مع دكتور وسيم وكذلك وسيم..
وبعد كذا يوم في الجامعة..ياسمين بتكلم شهد ع التليفون..
_طب مش هتيجي النهارده ليه ياشهد
*معلش بقي يا ياسو متزعليش واللهى ماما تعبانة شويه وانا مرديتش اسيبها
_تعبانة..تعبانه مالها بسرعه طب اجيلك دلوقتي اقولك انا هجيلك مش هتأخر
*اهدي بس ياحبيبي مفيش حاجه واللهى ماما كويسة
_طيب انا هخلص محاضرات واجيلك اطمن ع ماما بنفسي
*طيب ياحبيبتي خلي بالك من نفسك
_حاضر سلام
*سلام…
★يا آنسه ياسمين
_نعم!
★عرفت ان حضرتك كنتي بتدوري ع كتاب في المكتبه وعالعموم الكتاب اهو كان معايا اتفضلي
_شكرا جدا انا فعلا كنت محتاجة الكتاب ده اوي
★لا شكر ع واجب انا ياسين زميلك هنا
_اه اهلا بحضرتك طب عن اذنك عشان عندي محاضرة
★اه اتفضلي….
ولما كانوا واقفين مع بعض دكتور وسيم دخل الجامعه وشافهم واقفين مع بعض…وغضب جامد من ياسمين انها واقفة كده مع ولد ولوحدها (جرب نار الغيرة هيهيهيهي)….وياسمين شافته وراحت عليه عشان
_دكتور وسيم يا دكتور
*نعم!
ياسمين استغربت غضبه ده وانه كمان بيقول نعم بزعيق
_مـ .مفيش بس كنت جايه اسأل حضرتك عن ماما هي كويسة اقصد مامت حضرتك لأن شهد قالتلي انها تعبانه
*اه اه كويسه اتفضلي انتي علي محاضراتك متشغليش بالك…
ياسمين استغربت جدا طريقته ومشيت بسرعه قبل ماتعيط قدامه…و وسيم شاف الدموع في عينيها وزعل من طريقته جدا وقرر انه هيعتذرلها بعد المحاضره بتاعته…وياسمين خلصت المحاضرات ومكانش فاضل غير محاضرة دكتور وسيم…دكتور وسيم دخل وبدأ يشرح وفي نص الشرح ياسمين طلعت كتاب عشان تسجل ملاحظاته لكن الكتاب وقع وفي ايد اتمدت وجابته ولسه بتاخده منه لقيته ياسين اللي اداها الكتاب الصبح اخدته منه وابتسمتله وشكرته وهو كمان ابتسملها وقالها العفو وهوب هوب دكتور وسيم شافهم وهما بيبتسموا لبعض…
*الأستاذ والآنسه اللي قاعدين يسبلوا لبعض ولا كأننا في محاضرة ولا محترمين اللي واقف وقاعد يشرح بقاله ساعة…الطلبه كلها اخدت بالها من كلامه بما فيهم ياسمين وياسين وهما مش عارفين هو يقصد مين….وفي لحظة شاور ع ياسمين وياسين اللي انصدموا جدا
*انت وهي برااااااا يلاااا ولما تتعلموا تحترموا الدكتور بتاعكم ابقوا احضروا…
والطلبة كلهم اخدوا بالهم من ياسمين وياسين(يادي الفضيحة ام جلاجل يادي الوجعة ام برابر هقهقهقهق)
*يلاا براااا ومن غير نقاش…
ياسمين خرجت جري من المحاضرةوطلعت من الجامعه وهي بتعيط ومش شايفة قدامها..
❥يا آنسه حااااااااسبي يا آنسه حااااااااااسبي…
يتبع…..
لقراءة الجزء الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غيث ومرام للكاتبة منار رضا