Uncategorized

رواية أحببت كاتبة الحلقة الثانية 2 بقلم ندى ياسر

 رواية أحببت كاتبة الحلقة الثانية 2 بقلم ندى ياسر 

رواية أحببت كاتبة الحلقة الثانية 2 بقلم ندى ياسر 

رواية أحببت كاتبة الحلقة الثانية 2 بقلم ندى ياسر 

قومت غسلت وشي وخدت شاور وجهزت عشان ورايا درس ولسه بمسك الكشكول اتصدمتتت طلعت مش حاله مسأله وكانت واقفه معايا خالص في الوقت دا تميم بعتلي مسج بيقولي فيه …

– صباح الخير .

– ‏ بلا صباح بلا زفت

– ‏مالك يا قمر زعلانة ليه !

– ‏ إنت قولت يا قمر ، والله انت اللي قمر 

– ‏ إيه !

– ‏هو أنا لو انتحرت دلوقتي هاموت !

– ‏لأ هاتلعبي كوتشينة

– ‏ إنت بتكلمني كده ليه ! أنا مرات أبوك يابني ؟

– ‏ إنتي عايزة إيه يا بنتي ؟

– ‏مش عارفة احل المسألة دي 

– ‏والمطلوب !

– ‏ تحلها ليا 

– ‏صلي على النبي ف قلبك كده انا ما صدقت طلعت من الهندسه علي خيرررر

– ‏ي عم كفايه انك خريج هندسه عارف يعني اي هندسه .؟

– ‏ نفسك تدخليها !!

– ‏أوي ..؟

– وانا جمبك لحد لما توصلي لهدفك بس الحكايه محتاجه مذاكره ومعافره عشان توصلي لهدفك..

– اها عارفه وشكرا ليك بس برضو مش قولتلي هاتحلي لي المسألة ؟

– صوري وابعتيها 

– ‏صورتها وبعتها فعلًا وحلها ليا ،وبعد كدا قالي يلا عشان تروحي الدرس كتبت المسأله وكانت منه صحبتي بتنادي عليا من تحت …

– ‏يلا ي ندي هنتاخر علي الدرس 

– ‏طيب حااضر اهو جايه بلبس الكوتشي

– ‏بقالك ساعه بتقولي بلبس الكوتشي والله لو منزلت دلوقتي ي سيد ليكون فيها دم ي سيد …

– ‏خلاص خلاص يخربيتك ااييي وبعدين هوا انت ماشيه تبع التريند وعايزه قال تخلي فيها دم يختي اتنيلي وانتي تعرفي تقتلي عصفوره ..

– ‏دا علي اساس انو عندك دم اصلا ..

– ‏اي ي بنت ذاكي ماتتلمي ..

– ‏لما تتلمي ي بنت ياسر … 

– ‏خلاص خلاص ي ستي وبعدين يلا عشان ندخل الدرس دخلت الدرس وبعد ساعه خلصنا وطلعنا ..

-اي ي ندي مالك مستعجله كدا عشان تروحي دا انتي أبرد منك مشوفتش ….

– نينيني يلا بسرعه امشي عايزه اروح افتح نت روحت البيت وكنت مستعجله انو اروح ممكن عشان عايزه أكلمه عايزه اروح اقولو خدتت اي وحليت النهارده اييي واقولو انو المسألة طلعت صح عايزه ارجع بسرعه رجعت البيت لقيتو باعت مسج بيقولي …

– ‏رجعتي من الدرس وإلا لسه ي ندي 

– ‏رجعت لسه وأصله حالا ..

– ‏طيب انا محتاج اكلمك فون 

– ‏ ‏بلعت ريقي ـ هه !

– ‏010 كام ؟

– ‏ اشمعنا !

– ‏عشان اكلمك عايزه اسمع صوتك !

– ‏ ‏ابتسمت وزي الهبلة بعتله الرقم ، هو أنا قلبي بيدق بسرعة كده ليه ؟

– ‏بعد دقيقتين تحديدًا لقيت موبايلي بيرن برقم غريب ، فتحت بسرعة وأنا مش قادرة أتنفس ، كان ساكت خالص ، كنت سامعة صوت نفسه بس ، هو أنا قلبي هايقف هالحين ليه ؟

– ‏ تعرفي إنك مهمة أوي عندي ؟

– ‏- ‏-……

– ‏ مش عارف إيه اللي بيحصل بس أنا مبقتش عارف أعدي اليوم من غير ما اكلمك 

– ‏- ‏- …….

– ‏إنتي ساكتة ليه كده ؟

– ‏- ‏-…….

– ‏ اكلمي عايز أسمع صوتك 

– – – ‏……..

– طب شوفتي صورتي اللي حاطتها دي حتي عيوني عسلي زايك … يعني المفروض تقوليلي كلمه حلوه !

– ‏ابتسمت وضحكت علي كلامو و قفلت ف وشه ، هو مهزأ ليه كده ؟

– ‏الموب رن برقمه تاني بس مقدرتش أرد ، فضلت قاعدة أبص للرقم وأنا برتجف ، هو ف إيه !!

– ‏رن تاني فرديت بخوف ـ عايز إيه ؟

– صوتك حلو أوي

– ‏ هه !

– ‏ مانتي رقيقة أهو ومش بتعرفي تتكلمي ، أومال عاملة نفسك شبح ليه ؟

– ‏هارزعك بلوك والله

– ‏ رجعت شبح تاني أهي 

– ‏مش عارفة أخدنا وقت أد إيه وإحنا بنتكلم ، بس أنا كنت فرحانة ، حسيت لمرة إني حرة وعرفت أتعامل بتلقائية مع حد ، هو بيعمل فيا إيه !! 

– ‏قفلت معااه وحاسه انو فرحانه لا فرحانه اي انا طايره من الفرحه حاسه بحساس جوايا بيقولي دا اللي هيفضل معاكي دا اللي هيكمل ……شهر كامل عدي وأنا علاقتي بيه بتطور ، كل حاجة ف حياتي اتغيرت بمجرد ما ظهر فيها ، كل حاجة بيضيف ليها لمسته الخاصة فتبقي أحلي ، بتبقي جميلة زي جمال روحه بقي بيراجع معايا وبيذاكر معايا وعلاقتنا اتطورت اوووي بيشجعني على كل حاجه علي انو اكتب وعلي انو اذاكر بيذكرني مواعيد صلاتي بيقربني من ربنا اكتر واكتر …..

علي الجانب لآخر عند تميم …

-تميم كان قاعد بيفكر وبيكلم نفسو وعقلو وقلبو ….

هوا انا شكلي هحبها وهيا بصراحه تتحب وهيا قمر برضو و شخصيتها قمرررر بس لسانها دا عايز قصو بس دا ميمنعش أن كل حاجه فيها حلوه انا اتعلقت بيها اتعلقت بيها اووي ومش هقدر لا ابعد اكيد 

-‏قلبو: ايوا هتحبها هيا اصلا تتحب ي ابني وانا هحبهالك …

-‏عقلو: تحب اي انت ناوي تسافر براا عشان تأسس شغل لنفسك واشوف حياتك ماهوا مش هتفضل بتشتغل في الشركه دي يعنى حياتك مينفعش فيها وإلا حب وإلا جواز دلوقتي…

-‏تميم : باسسسس اسكتو انتو لاتنين عندي قلب مهزاء صحيح وعقل مهزاء وانا مهزاء اصلا ..كان قاعد بيكلم نفسو قطعتو ندي بمسج وبتقولو …

-‏مش عارفة أكمل 

-‏فترة وهاتعدي ، هانت خلاص 

-‏مش مستوعبة إن لسه 3 شهور ف الضغظ والتعب ده ! غير كمان ضغط الامتحانات ، أنا تعبت خلاص 

-‏ إنتي عايزة توصلي !

-‏آه 

-‏يبقي لازم تستحملي وتكملي 

-‏اتنهدت ـ هاكمل عشانك 

-‏عشانك انت وبس

-‏بيقولوا الدنيا بتبقي حلوة لما تلاقي شخص يهون عليك مُر المشوار ، وهو كان الشخص ده ، هو اللي دايمًا واقف ف ضهري وبيشجعني ، هو اللي أنا مكملة ف الطريق ده عشانه بيطبطب علي قلبي ومعرفش بيعمل معايا لي كل دااا ..

-‏طب يلا قومي عشان تصلي …

-‏حاااضر …يلا باي

-‏في حفظ الله …

-‏خلصت مع تميم وقومت صليت العشاء وخلصت وقريت الورد اليومي اللي تميم عودني عليه … وخلصت وقولت هنام بقي شويه وهصحي الفجر اصلي وبعدين ابقي اقعد اذاكر وكدا وجيت انام بس ازاي نبع الحنان تسيبني انام …

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية زوجتني عشيقها للكاتبة يوش.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى