Uncategorized

عشق من الماضي الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان شلبي

 عشق من الماضي الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان شلبي 

عشق من الماضي الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان شلبي 

عشق من الماضي الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان شلبي 

مراد ببرود:اي اللي جابك هنا

ليليان : ا انا جايه لجدو 

مراد بسخريه:ولي جايه لجدو 

ليليان بعصبيه من بروده:وانت مالك انت وبعدين انت بتتكلم كده لي 

مراد بحده:صوتك ميعلاش عليا ويالا امشي من هنا مش هتقابلي حد مش بمزاجك هو تقابليه وقت ما تحبي وترفضي تقابليه وقت ما تحبي 

ليليان بعدم فهم :اي ده انت بتقول اي انا مش فاهمه حاجه

مراد بصراخ: يعني لما امك وابوكي ماتوا وجدك جالك عشان يشوفك انتي رفضتي وقولتي مش عايزه اعرفه تاني ولا عايزه اعرف حد من العيله ديه اي دلوقتي حنيتي 

ليليان بجنون وصراخ :مين قال الكلام ده انا مقولتش كده مين اللي قالك 

مراد:عمك المبجل 

ليليان بدموع: عمي ده حقير ده كان عايز يجو…….

ليقطع حديثها جدها إسماعيل: ليليان 

لتلتفت ليليان اليه وتركض نحوه وتحتضنه بقوه 

ليليان ببكاء:جدو وحشتني اوي 

اسماعيل بعتاب:وحشتك مش انتي اللي رفضتي تقابليني وقولتي مش عايزه اعرفهم تاني 

ليليان :لا لا  والله ده عمي كذب عليكوا وكان حابسني في الاوضه بقاله شهر واخد مني الفون بتاعي كمان وكان عايز يجوزني لواحد اكبر من ابويا لولا فارس ابن عمي ساعدني اهرب واوصل لهنا 

اسماعيل بغضب:يابن الكلب عمل كل ده وديني لاقتله 

ليليان ببكاء:انا خايفه اوي ياجدو يوصلي هنا وياخذني غصب عني ويجوزني والنبي ياجدو متخلهوش ياخدني

اسماعيل :هشش اهدي ياقلب جدك اهدي مستحيل ياخدك من هنا لو علي جثتي ثم نادي علي مراد 

اسماعيل:مرراد 

مراد بادب:نعم ياجدي 

اسماعيل: تروح تجيب المأذون وتيجي 

مراد وليليان:لي ياجدي

اسماعيل بحزم:هتتجوز بنت خالتك ودلوقتي 

ليليان بفزع:نعععم انا اتجوز ده لتشير بسبابتها علي مراد الذي يقف ببرود 

لينظر لها مراد بتوعد ثم قال:امرك ياجدي ثم غادر 

ليليان :جدي حضرتك بتهزر صح انا جيالك عشان عمي عايز يجوزني غصب عني تروح انت مجوزني مراد غصب عني لتبكي وتشهق بعنف :يعني عشان مليش حد تعملوا فيا كده حرام عليكوا حرررام 

اسماعيل بحنان:اهدي ياليليان اهدي ياحبيبتي وتعالي ندخل جوا هفهمك كل حاجه ده لمصلحتك انا مستحيل اغصبك علي حاجه 

لتمسح ليليان دموعها بكفها كالاطفال :يعني مش هتغصبني اتجوزه 

اسماعيل:تعالي جوا وهفهمك 

……………………………………………………………………

دلفت ليليان وجدها الي الداخل لتجد فتاه وامرأه يجلسان امام التلفاز 

المرأه:ليليان 

ليليان وهي تركض نحوها:خالتو 

صفاء:حبيبتي مالك بتعيطي لي وجيتي هنا ازاي

اسماعيل :مش وقته ياصفاء ملك خدي ليليان خليها تغير هدومها وانتوا غيروا هدومكوا عشان كتب كتاب ليليان ومراد دلوقتي وقبل ما حد ينطق هفهمكوا كل حاجه بعدين بس يالا ثم نظر الي ليليان التي بدأت دموعها بالهطول ليجذبها الي احضانه 

اسماعيل:لي لي حبيبه جدو مش انتي بتثقي فيا 

لتهز ليليان راسها بنعم 

اسماعيل:طب يالا اغسلي الوش الجميل ده  وجهزي نفسك  ومتخافيش من اي حاجه انا بعمل ده لمصلحتك 

ليليان:حاضر ياجدوو 

بعد فتره انهوا اجراءات الزواج لترتفع جمله المأذون(بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير)  

اسماعيل بفرحه:الف مبروك ياولاد 

صفاء:لولولولولي الف مبروك ياحبايبي عشت وشوفت ابني بيتجوز لولولولولي 

مراد بهمس:الف مبروك ياعروسه 

ليليان بعصبيه:متقوليش يازفت ياعروسه انا اتجوزتك عشان جدي عايز كده وانا واثقه في قراره غير كده ملكش دعوه بيا انت فاهم واحنا كده كده هنتطلق

مراد بهمس مرعب:ومين قالك اني هطلقك يالي لي 

ليليان:نعممممم يعني اي 

مراد:…………………………

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية وعد القلوب للكاتبة لولا.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!