رواية عشقني شيطان الفصل الثاني 2 بقلم دنيا رشاد
رواية عشقني شيطان الفصل الثاني 2 بقلم دنيا رشاد |
رواية عشقني شيطان الفصل الثاني 2 بقلم دنيا رشاد
ربي اختر لي ….ماتراه خيرا لي
قالت حور هذه العبارات وتركت فهد
خرجت حور ومليكة من الفيلا وأخذوا تاكسي الي أحد الفنادق …
حور ..احنا هانقعد هنا ليلة واحده يامليكة علشان الفلوس الي معانا مش هاتكفي أن احنا نقعد في اسبوع علي بعضه ????
مليكة…ماشي ياحور بس هانسكن فين انتي عارفة عمك مستحيل يقعدنا عنده علشان مراته وبنته وانا مبحبهمش …
حور….متقلقيش انا هاتصرف انتي ركزي في دراستك مش هاقبل اقل من امتياز انتي فاهمة
مليكة ….????????????????
حجزت حور في احدي الفنادق غرفة حتي يقضو فيها هذا اليوم
ذهبو الي غرفتهم وابدلو ملابسهم وقعدت حور مع نفسها تفكر ماذا ستفعل فهم يحتاجون مصاريف كثيرا
فهي في كلية الطب ومليكة في كلية الهندسة قالت حور لنفسها انا لازم اشتغل وادور علي شقة نسكن فيها
بس هاشتغل ايه انا لسه آخر سنة يعني مش هينفع اشتغل دكتورة بس ممكن اشتغل ممرضة انا لازم بكرة ادور علي شغل أن شاء الله وقامت وصلت الظهر ودعت ربها أن ييسر لها الحال ويحميها ويحمي اختها ….
_________________________________
في فيلا الحديدي ينام فهد ويفكر كيف ينتقم من صاحبة العيون العسلية
فهد…انا فلست شركاتهم واخدت فيلتهم وفلوسهم وهم دلوقتي في الشارع بس انا لازم ازلها واخليها تركع تحت رجلي
قام فهد من سريرة وأخذ شور وارتدي بدلته السوداء فهو يعشق اللون الاسود فهو يليق به كثيرا علي شعره الاسود وعيونه السوداء وايضا قلبه الاسود الذي يمتلئ بالحقد تجاه النساء ….
وذهب الي شركته ودخل في شموخ ووقف له كل من في الشركة فهو يمكنه انا يمحي اي شخص ….
زين ….هو انت مفيش فايدة فيك مش قلتلك تيجي تشوف مامتك …
فهد…صوتك ميعلاش وكمان دي مش امي ميشرفنيش تكون امي
زين…انت اتجننت ايه الي انت بتقوله ده انت اكيد اتجننت والنسوان لحسو دماغك
فهد…وفر المحاضرة لنفسك واطلع بره ….
خرج زين من مكتب فهد وترك الشركة بكاملها واتجه الي احدي المطاعم واتصل ب مليكة خطيبته
(مليكة المحمدي خطيبة زين فتاة محجبة من أسرة متوسطة تعمل محاسبة في احدي البنوك تعرف عليها زين في احدي المرات عندما كان يخلص اوراق بالبنك
هي فتاة متوسطة الجمال عمرها ٢٥ عاما)
متلخبطوش بين مليكة اخت حور ومليكة خطيبة زين لان الاسم هايكون ليه حكاية )
زين …انا في المطعم الي بنحب نقعد فيه
مليكة…انا عندي شغل دلوقتي يازين مش هاينفع اسيبه
زين….ماشي يامليكة براحتك
زين هو فهد ماله كده بيكره ماما وبيكره البنات وبينتقم منهم مع أنه عمره ماحب اكيد في سر في الموضوع
قعد زين فترة من الوقت وذهب الي فيلا الحديدي وجد امه تتكلم في الهاتف بصوت منخفض حتي لا يسمعها أحد …
زين ..في ايه ياماما مالك بتتكلمي بصوت واطي كده ليه وقفلتي المكالمة ليه..
شهيرة …مافيش حاجة انت بتراقبني ولا ايه
زين…العفو ياماما انا اسف مش قصدي واستاذن منها وذهب الي غرفته
شهيرة …الحمد لله مسمعش حاجة
_________________________بقلمي (دونآ)
في كلية الطب
توجد حور حزينة وشاردة ماذا تفعل في حياتها وحياة اختها…
جاكلين…هاي هور Good morning( حور)
حور….؟؟؟؟؟؟
جاكلين…. هور (حور) how are you
حور….سوري جاكلين كنت شاردة شوي I’m fine
(جاكلين هي فتاة جميلة أمريكية ذات ملامح أجنبية صديقة حور المقربة وتحبها كثيرا وتعتبرها اختها تحب مصر كثيرا لذلك اتت الي مصر لكي تدرس بها الطب )
جاكلين…انا مش مطمنة عليكي( ياهور) انكل مازن كده هايكون زئلان (زعلان) منك
حور….خلاص ياجاكلين تعالي نحضر المحاضرة علشان بعد كده اروح ادور علي شغل …
ذهبت جاكلين وحور الي المحاضرة
جاكلين …في دكتور جديد بدل دكتور( امدي) حمدي
حور …يارب يبقي كويس مش ناقصين عقد
جاكلين ….يااارب ياهور( ياحور)
بدأت المحاضرة ودخل الدكتور الجديد وانصدمت حور عندما رأته كأنها صعقت بصعة كهربائية عندما وجدته
حور في نفسها ده يبقي دكتور ياخسارة التعليم انا كده كده آخر سنة البس الكمامة علشان ميشوفنيش ….
دخل الدكتور ورحب بالطلاب وعرفهم عن نفسه
انا فهد الحديدي صاحب شركات ومستشفيات الحديدي جروب ….انا الي هادرسلكم المادة بدل دكتور حمدي
حور ….يخربيتك دا انت رغاي ادخل في المفيد مش فضيالك
بدأ فهد المحاضرة وكان شرحه مبسط جدا واثناء المحاضرة بداء يسأل بعض الطلاب وقال لو سمحتي جاوبي
حور…يالهوووي انا اجاوب هاجاوب هو هايخاوفني وبعدين انا لابسه الكمامة مش هايعرفني ….
قامت حور وبدأت في الإجابة فهي الأولي علي دفعتها خلال سنوات دراستها في الكلية
فهد ….انا عارف الصوت ده معقول هي ياااريت علشان اعرف انتقم كويس
فهد….لو سمحتي شيلي الكمامة علشان الصوت مش واضح
حور….مينفعش يادكتور كورونا وانت عارف المرض بينتشر
فهد…بصوت عالي اقلعي الكمامة يادكتور احنا هانهزر
خافت حور من صوته العالي وقلعت الكمامة
فهد…ابتسم فهد لكونها نفس البنت
اسمك ايه
حور…حور
فهد….جاوبي يادكتوره
بدأت حور في شرح والإجابة علي اسالة دكتور فهد ثم قال لها اقعدي وتبقي تسمعي الكلام من اول مرة انتي مخصوم منك خمس درجات
حور…صارت حور عليه يعني ايه مخصوم مني خمس درجات انا معملتش حاجة ومن المفروض حضرتك تتجازي يامحترم لان الكمامة مفروضة علي الطلاب والدكاترة يادكتور وكمان ميشرفنيش احضرلك محاضرات لانك ولا مش لازم اقول كل واحد عارف نفسه وتركت حور المدرج وذهبت تحت أنظار فهد المندهش من جرئتها في الكلام وتحت أنظار الطلاب
فهد ….نكمل المحاضرة الجاية وذهب وهو يكاد يقتل كل من جاء بوجهه الان
انتي كده جبتي اخرك معايا ياحور هانم هاخليكي خدامة عندي ذي الكلبة ….
ذهبت حور لخارج الجامعة وهي لاتندم علي ماقالته له فهو انسان عديم الشرف مستحيل احضرله محاضرات تاني …خلاص بقا فكري هاتعملي ايه اول حاجة هادور علي شقة انا معايا فلوس ممكن نسكن في شقة صغيرة في اي مكان بس الاقيها فين اه هاتصل بإيمان هي اكيد تعرف شقة في المكان الي هي ساكنه فيه
حور…الو ايوه ياايمان هو ممكن اطلب منك طلب
ايمان …طبعا قولي
حور…انا كنت محتاجة شقة اسكن فيها تكون فلوسها مش كتيره
ايمان …في شقة في العمارة الي انا ساكنه فيها أصحابها سابوها مش عارفة ليه اكلملك صاحب البيت
بس فين فيلتك
حور…طيب كلميلي صاحبها وانا هابقي احكيلك بعدين وقفلت الهاتف
حور…كده مشكلة الشقة اتحلت فاضل الشغل كان في اعلان في الجريدة الصبح طالبين ممرضين انا هاروح اقدم وياارب يوافقو …ذهبت حور الي المستشفي ولا تعرف ماينتظرها داخلها ولامايخبئ لها القدر ….
_________________________بقلمي ???? دونآ)
في الفندق
توجد مليكة أمام التلفاز وافتكرت ابيها عندما
فلاش باك …
مليكة …بابا انا بحبك اوي ماليش غيرك انت وحور بعد ماما انت كل حاجة لينا
مازن ….متخافيش ياحبيبت بابا انا معاكم حتي لو مت معاكو الفلوس الي تأمن مستقبلكم ومتخلكوش تحتاجو لحد
مليكة…احنا مش عايزين فلوس احنا عايزينك انت يابابا
مازن …الاعمار بيدي الله يابنتي عايز حضن لبابا من بنوته القمر
مليكة …احلي حضن لاحلي اب بالدنيا
باك ….
فاقت مليكة من شرودها والدموع تفيض من عيونها وقالت مشيت يابابا. وسبتنا اتبهدلنا من بعدك واطردنا من بيتنا الي كل ذكرياتنا معاك فيه ????????????????????
وفجأة أحست مليكة بتعب شديد اتصلت بمليكة علي الفور
مليكة…الحقيني ياحور انا تعبانة اووي ولم تكمل كلمتها وفقدت وعيها
حور…مليكة مليكة ردي عليا
مليكة …؟؟؟؟؟
ذهبت حور دون أن تدخل المستشفي التي ستقدم بها
وذهبت الي الفندق وعندما فتحت باب الغرفة وجدت ….
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشقت قوتها للكاتبة مريم مصطفى