Uncategorized

رواية الضحية الفصل الثاني 2 بقلم ياسمينا

 رواية الضحية الفصل الثاني 2 بقلم ياسمينا

رواية الضحية الفصل الثاني 2 بقلم ياسمينا

رواية الضحية الفصل الثاني 2 بقلم ياسمينا

سما قربت من العربيه ونصدمت لما شافت اسراء وشريف 
سما بغضب : وبتحضني في شارع كمان 
اسراء بصتلهم بغضب وقربت منها وفضلت تضربها بغل وكره سيف نزل من العربيه بسرعه ووقف بنهم 
سيف : اهدي بس في ايه
اسراء بغضب : ابعد عني 
سما بغضب : انسانه زباله وحامل وهي لسا متجوزتش
شريف بصدمه : ايه 
اسراء بدموع : كداااااااااااااااااابه 
سيف :تمام ممكن نهده كدا ونقعد في مكان ونتكلم 
شريف بضيق  : تمام 
اسراء بصت علي نفسها بحزن 
سيف : مين عمل فيكي كدا 
اسراء بدموع : اهلي 
سيف بضيق : حد يعمل كدا في بنتو المهم يلا 
سيف خله اسراء تركب جمب شريف وهو ركب جمب سما وشريف اتحرك
سيف : تقدري تحكي دلوقتي 
اسراء بصت لي شريف وقالت : انهارده الصبح لقيت سما جايبه اختبار حمل وعملتو ونسيتو في الحمام وجت تحكيلي علشان طلعت حامل قولتلها لازم تقولي لي مامتك والعصر كدا ماما شافت الاختبار وطبعا سما قالتها انا صحبة الاختبار قولتلهم خدونا واكشفو علينا بس لا هما ضربوني وعملو فيا كدا 
سيف بص لي سما بقرف وقال : وبعدين 
اسراء بدموع : سما راحت نزلت الولد ورجعت بنت تاني 
سيف بغضب : نزلتي الولد 
سما بخوف : ها لا مقدرتش
سيف بغضب : هنشوف دلوقتي اطلع بينا علي مستشفي وعلشان تتأكد أن حبيبتك شريفه معاني واثق انها معملتش حاجه
اسراء بدموع : ايوا انا عايزه اثبت اني بريئه 
فريد بهدوء : وانا هجيب اهلك كمان 
سيف بخبث : وهيبان بقا مين الكداب 
سما بغضب : انت عارف اني حامل منك انت وانت السبب وانا معرفتش اقولهم ايه 
سيف ابتسملها وقال : ياحبيبتي لازم نعرفهم اني مش اول راجل في حياتك
اسراء بصدمه : يعني هي حامل منك 
سيف : اه ونزلتو كنت جاي اطلب أيدها بس خلاص وفرت 
شريف طول الطريق كان ساكت 
اسراء بدموع  : شريف 
شريف مردش عليها وراحو المستشفي وفريد بعت ناس تاخد أهل اسراء وبعد نص ساعه كل حاجه كانت جاهزه اسراء استغرابت اوي سيف كان الكل بيحترمو وبيكلمو بأدب واحترام وشريف مكنش بيكلمها خالص أهلها وصلو المستشفي وهي كانت خايفه منهم كانت نفسها تستخبا في حضنشريف بس شريف كان بارد معاها 
صالح بغضب : انتي يابنت 
سيف قطعو وقال : انت ابوها 
صالح بص لي سيف وقال : احم لا عمها ياباشا ابو سما 
سيف : ابو سما الي كانت حامل مني
صالح بصلو بصدمه وصلاح قال : واسراء 
سيف : هنشوف الكداب مين فيهم 
الدكتور قرب منهم وسيف قالو : عايزك تكشف عليهم وتشوف مين البنت ومين الي عامله نفسها بنت 
سما بضيق : انا مسمحش لحد يشوفني 
سيف بسخرية : ما الكرة الارضه كلها شفتك جت علي دكتور 
فريد ضحك وقال : احم طيب يلا 
اسراء بثقه : يلا 
اسراء وسما دخلو معا الدكتور وسيف قعد بهدوء اما شريف كان مستني
فريد : عجبك الي بيحصل ده 
سيف : انا معملتش حاجه
فريد : انك كل يوم معا بنت معملتش حاجه وفلوسك الكتير الي بتتصرف عليهم دي سيف انت مش شايف نفسك مبسوط بنفسك كدا تخيل تكون مكان شريف دلوقتي ياتره هتقدر تعيش عشتو 
سيف بص لي شريف وقال : لا مش هقدر 
فريد : لا هتقدر لو كنت انت مولود في البيئه دي 
سيف بضيق : عايز ايه يافريد 
فريد : عايزك تفوق تصحه وتفهم أن فيه شباب زايك مش لقين يكلو وانت معا كل يوم معا ست
سيف حط ايدو علي راسو بتعب وقال : عايز اعيش زايهم عايز اجرب عشتهم 
فريد بابتسامه: عايز انهي طبقه بظبط 
سيف : ابسط طبقه خالص 
فريد : كدا تبقا سيف الي اعرفو سيف انا عارف انك كويس بس مش عارف ليه اتغيرت كدا
سيف بغموض : مفيش فكك انت المهم هنعمل ده امتا 
فريد : بجد عايز تعمل الخطوه دي انك تعيش عيشه تحت صفر 
سيف : ايوا انا عايز اعمل كدا 
فريد : مفيش فلوس غير قليل جدا اكل هيبقا عادي جدا البس هيبقا بسيط جدا مفيش ساعات غاليه وفخمه مفيش تصحا من نوم تفتح دولابك تلقي مليون طقم مفيش انك تبقا حيران تختار انهي عربيه علشان تركبها 
سيف بحماس : ايوا انا جاهز 
فريد : بس في شغل في شقه الفلوس مش هتجي بساهل 
سيف بهدوء :جربني وهتشوف 
فريد بابتسامه : ماشي 
الدكتور طلع في لحظه دي والكل اتلم عليه 
الدكتور : الي اسمها اسراء بنت بنوت لسا أما سما في هي فعلا عامله عمليه 
صلاح بص لي أخوه وقالو : شوفت بنتي شريفه وطلعت بنتك هي الزباله 
صالح قعد في الارض من صدمه 
هناء بسخرية : انا لو مكانك كنت كسرت جسمها دي هتجبلكم العار 
شريف كان مبسوط اووووي واسراء خرجت وهي بتعيط من الفرحه شريف قرب منها وحضنها بسعاده سيف انبسط انو قدر يعرفهم الحقيقه صلاح وهناء قربو من بنتهم بس اسراء بعدت عنهم بخوف
شريف : محدش يقربلها فاهمين 
اسراء بدموع : جاين ليه دلوقتي مش كنتو مش مصدقني 
سيف : انا من رأي تجوزها دلوقتي ياشريف 
شريف بحزن : للاسف معنديش شقه 
سيف : فريد مشي ناس دي كلها عايز شريف وخطبتو لوحدهم 
فعلا فريد جاب رجالتو وطلعو أهل اسراء برا المستشفي 
سيف : شريف عايز مساعدتك وانا هساعدك بردو 
شريف بستغراب : ازاي 
سيف : بص ياسيدي دلوقتي انا عايز اعيش عيشه زاي باقي ناس عيشه بسيطه فريد هيجيلك شقه بس في مكان بسيط وانا كمان عايز شقه تبقا جمبك عايزكم تساعدوني 
اسراء بهدوء : قصدك انك عايزك تعيش عيشة الطبقه دي 
سيف : بحب الأذكياء بظبط كدا 
اسراء : بس لازم تفهم أن مفيش ستات ولا كلام ده 
سيف ابتسم وقال : فهمت طيب 
شريف : اكيد هنساعدك ياباشا 
سيف : نصيحه مني تجوزها دلوقتي 
شريف بص لي اسراء وابتسم وقال : عندك حق 
سيف بابتسامه : هقول لي فريد يجيب المأذون بس لما نروح نشوف الشقق 
اسراء : وانا هساعدك 
سيف : ياريت 
شريف : طيب يلا بينا 
شريف وسيف واسراء طلعو برا المستشفي وركبو العربيه وتحركو وبعد ربع ساعه وصلو لي حاره شعبيه سيف كان بيبص لشوارع بستغراب 
اسراء : حضرتك ليه مستغرب 
سيف : مكنتش متوقع أن ناس عايشه كدا وانا عايش لوحدي في قصر طول عريض
اسراء : في ناس زاي دول كتير اووووي 
فريد : عندك حق يابنتي والله 
اسراء : علشان تعيش هنا ف لازم تقلع كل هدومك دي وتلبس لبس عادي 
سيف : أن شاء الله 
شريف وقف العربيه وقال : وصلنا
 سيف واسراء وفريد وشريف نزلو من العربيه وسيف شاف العماره 
سيف بصدمه : دي فضلها شعره وتتهد ازاي هنقعد هنا 
فريد : هااا هنبدأها 
سيف : لا سوري خلاص 
فريد دخلهم العمار وبعدين طلعو الدور التاني وفريد فتح الشقه وسيف دخل حس براحه غريبه الشقه كانت بسيطه بس جميله اوي 
فريد : ادخل ياشريف المأذون جاي بعد شويه 
شريف واسراء دخلو وسيف كان بيتفرج علي الشقه بهدوء وبعد 5 دقائق المأذون جاه وسيف وفريد كانو شاهدين علي جواز واسراء مكنش فاهمه ده صح ولا غلط بس المهم هتجوز حبيبها وشكرت ربنا انها شافت سيف معرفتش تكرهو علشان كان باين عليه انو طيب وبعد كتب كتاب 
سيف بابتسامه : مبرووووووك 
شريف : شكرا بجد ليك 
سيف : متشكرنيش 
اسراء : هتعمل ايه معا سما 
سيف : لا سؤال صعب 
شريف بضيق : مالناش دعوه بيهم 
فريد :تعالو اوريكم شقتكم
اسراء وشريف راحو معا فريد الشقه الي جمب الشقه الي كانو فيها وشريف دخل هو واسراء 
فريد : الف مبروك 
شريف : الله يبارك فيك ياباشا 
فريد : انا همشي بقا وخلي بالك من سيف تمام 
شريف بهدوء : تمام 
فريد مشي وشريف قفل الباب واسراء كانت واقفه ونفسها تسألو سؤال 
اسراء : سؤال واحد بس هو انت كنت شاكك فيا وكنت ساكت ليه طول الطريق
شريف بضيق : ده وقتو 
اسراء : معلش جاوب 
شريف بضيق : مش شاكك بس يعني قولت ممكن
اسراء : ممكن ايه 
شريف بضيق : ممكن يعني حد ضحك عليكي 
اسراء بغضب : نعم يعني كنت شاكك فيا 
شريف : لا مش كدا انا قصدي يعني 
اسراء بغضب : كنت بحسبك فعلا بتحبني كنت لازم أسألك سؤال ده قبل ماتجوزك ازاي تصدق عني كدا 
شرق : اسراء افهميني 
اسراء مشيت من قدامو ودخلت اوضه كانت في شقه وقفلت علي نفسها بلمفتاح وفضلت تعيط بقهر اما شريف قعد علي كنبا بحزن وسيف كان في شفتو ونام من تعب هما تلاته مش عارفين ايه الي مستنيهم أو ايه الي جاي ……….عده الوقت واسراء بصت علي ساعه الي علي الحيطه قامت بسرعه طلعت برا الاوضه لقت شريف نايم علي كنبا بصت عليه بحزن ودخلت المطبخ تحضر السحور انهارده اول سحور في رمضان وبعد ربع ساعه جهزت السحور وقربت من شريف وحاولت تصحيه 
اسراء ببرود : قوم علشان تسحر 
شريف بنوم : مش عايز 
اسراء : بكرا يوم صعب لوسمحت قوم 
شريف بضيق :قولت لا شوفي سيف باشا 
اسراء بصت عليه بحزن وبعدين جابت صنيه وحطت فيها اكل وراحت شقة سيف وخبطت وسيف فتحلها 
اسراء بستغراب : مكنتش متوقعه انك صاحي 
سيف : صحيت من شويه ايه ده 
اسراء: السحور بكرا رمضان 
سيف ابتسم بحزن وقال : طول عمري بقضيه لوحدي اتفضلي ادخلي 
اسراء دخلت الشقه وسيف ساب الباب مفتوح وهي لحظت 
اسراء : يلا اتفضل كول 
سيف : وانتي مش هتكلي 
اسراء بحزن : مش عايزه
سيف بستغراب : ليه هو شريف مرفعش راسنا ولا ايه 
اسراء بصتلو بصدمه 
سيف بضحك : احم اسف يلا نسحر 
اسراء : طيب كل ذبادي علشان مطعطش صحيح بكرا هروح اجيب طلبات علشان اول يوم رمضان 
سيف بابتسامه : ماشي شريف فين 
اسراء بحزن : مش عايز يتسحر 
سيف بتفهم : طيب يلا كلي 
سيف واسراء بداو يكلو وبعد 10 دقائق الفجر اذن وسيف كان بيشرب الميه اسراء شدت منو الكوبايه وقالت : خلاص إذن 
سيف بطفوله : ملحقتش اشرب والله 
اسراء بضحك : مالك 
سيف بضيق : عطشان 
اسراء : معلش استحمل انا هروح اصلي الفجر وانت صلي ونام 
سيف بابتسامه : تمام تصبحي علي خير 
إسراء خدت الاكل وقالت : وانت من اهلو 
اسراء رجعت شقتها ودخلت اتوضت وصلت وبعدين نامت وسيف نفس النظام ….
_______________________________________
* في صباح يوم جديد * 
شريف صحي من بدري علشان يروح شغلو وإسراء كانت بتتجاهلو وقرارت تنضف الشقه وبعدين نص ساعه من التنضيف قرارت تدخل تاخد شاور جهزت لبسها ودخلت الحمام أما سيف صحي علي صوت تلفونو وهو بيرن رد بغضب وقال : ايه نعم الواحد صايم ومش طايق نفسو 
فريد : سيف انا سبت ورق معا شريف وشريف جاه من غيرو وانا محتاجو دلوقتي 
سيف : تمام وانا مالي 
فريد : يابارد قوم هاتو
سيف بتذكر : بس مرات شريف راحت سوق تقريبا
فريد : افتح درج التسريحه هتلقي مفتاح شقه بتاعتهم عملت ليه نسخه تانيه
سيف : طيب اقفل 
سيف قام وخد المفتاح وطلع من شقتو وفتح الباب بهدوء وشاف الشقه هادئه اتأكد أن اسراء مش موجوده سيف قفل الباب وبدأ يدور علي الورق ودخل الاوضه ووقف قدام التسربيحه وفتح درج التسريحه وفضل يدور وفي الحظه دي طلعت اسراء من الحمام وسيف بص علي مرايا ونصدم لما شافها وراه وآسراء وقفت مصدومه كانت لفه الفوطه علي جسمها وبس وفجاه سمعو وصوت باب والشقه بيفتح وشريف بيقول : اسراء انتي فين 
سيف بهمس : ايوا مهو يوم اسود من اولووووو 
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى