Uncategorized

رواية عشق الشرقاوي الحلقة الثانية 2 بقلم دنيا حسن

 رواية عشق الشرقاوي الحلقة الثانية 2 بقلم دنيا حسن 

رواية عشق الشرقاوي الحلقة الثانية 2 بقلم دنيا حسن 

رواية عشق الشرقاوي الحلقة الثانية 2 بقلم دنيا حسن 

وقفنا فالبارت اللي فات ان محمد كان ضميره بيأنبه بسبب اللي عمله بس للاسف قسوته سيطرت زي كل مرة 

“بدايه يوم جديد ع كل ابطالنا “

الام: يلا يادنيا قومي 

دنيا: كانت حاسه بس مش عاوزة تقوم حاسه ان ف جحيم مستنيها ..حاضر يماما 

الام: لو اعرف بس اي السبب اللي تخلاكي توافقي تشتغلي عند الحيوان داا يبنتي ماهو معاش ابوكي ساترنا 

دنيا: معلش ياست الكل يعني اهو زيادة الخير خيرين ومتقلقيش نا وهو اتصافيناا خلاص وبلغه مرحه وبعدين بقولك اي هو نا يتخاف عليا ولا اي????????انا دنيا اه بس بلطجي اوي????????????

الام:????????????????بلطجي يعني متمشيش معاكي بلطجيه 

دنيا بتفكير: صدقي لا اصل انا جعفر مسيطر عليا هقهقهقهق????????

الام: طيب يلا ياجعفر قصدي يادنيا عشان نفطر????????????

دنيا: قامت اتوضت وصلت فرضها ودعت ان اليوم يعدي بسلام ولبست بنطلون اسود وعليه تيشرت ابيض طويل وطرحه بيج

وهي وامها قاعدين  بيفطروا الباب خبط هما الاتنين قلبهم وقع بسبب اللي حصل امبارح 

دنيا: خليكي ياماما انا هفتح 

دنيا: مين ؟

اميره: انا يا دنيا 

دنيا بارتياح :دي اميرة ياماما وفتحت الباب 

اميرة: حضنت دنيا وقالتلها اي اللي حصل امبارح داا انا كنت فالشغل ولما جيت حكولي اتصلت بيكي لقيتك مقفول ولقيت طنط مبتردش 

دنيا: اييييي ابلعي ريقكك راديو ع صبح ادخلي وبعدين نتكلم 

اميرة: انا غلطانه اني قلقانه ع مهزأه زيك اذيك ياطنطتي عامله اي 

الام:حمدلله يحبيبتي ونتي وماما وبابا

اميرة: كلنا بخير 

ووجهت كلامها لدنيا هاا اتفضلي احكي 

دنيا: حكتلها كل اللي حصل 

اميرة: دا اي دا ولا كأني بقرأ روايه وبقلق طيب وبعدين ناويه تروحي 

دنيا : اه كده كده اتصفينا 

اميرة بشك : بجد؟! لانها عارفه ان من بعد  اللي حصل مع دنيا عمرها ماكانت هتوافق الا وكانت مجبورة 

دنيا باشارة عرفتها انها تسكت دلوقتي: اه طبعا 

اميره: طيب ماشي 

دنيا: يلا بينا عشان منتأخرش ومشيو والام دعتلهم 

وهما فالطريق دنيا حكت لاميره كل حاجه بتفاصيل 

اميرة: اي المتخلف دا هو هيبيع ويشتري فيكي ولا اي انا مش هسكت اما الحيوان التاني دا فانا هعرفه مقامه كويس ” كان قصدها ع ادم”

دنيا: حسبي الله ونعم وكيل فيهم انتي مش رايحه شغلك ولا اي

اميرة: هاجي معاكي لان للاسف حولوني فالشركه عندك مع الحيوانات دول 

دنيا بفرحه: بجد❤️???? مع اني مش عوزاكي تشتغلي عندهم بس ع الاقل هطمن ونتي معايا 

________________________

عند محمد 

الدادة: خبطت ع الباب 

محمد بزهق: ادخلي يا دادة 

الدادة : يعتبر زي ولدته وبيحترمها جداا وبيحبها ويعتبر الوحيدة اللي بيعاملها باحترام “مع العلم ان مامته عايشه بس هو قاطع علاقته بيها ودا اللي هنعرفه فالاحداث الجايه”❤

الدادة: يلا ياحبيبي عشان تفطر 

محمد: حاضر يدادة

دادة: مالك يبني مش عاجبني من امبارح حتي امبارح مأكلتش اما جيت 

محمد: مشاكل فالشغل 

دادة: ربنا يهديك ويصلحلك الحال يبني يلا انا هقوم احضرلك الفطار 

محمد بابتسامه : ماشي 

ادم بيتصل بمحمد

ادم: صحيت ؟

محمد: انا منمتش عشان اصحي 

ادم: مالك

محمد: مخنوق 

ادم: من اللي حصل 

محمد: اول بنت ضميري يأنبني عشانها 

ادم: انا مش عارف انا بقيت ف نظرها اي دلوقتي هي ووالدتها انت لو شوفت فرحه امها اما روحت وعرفتها انها هتتقبل فالشغل ومش عارف هعرف ابص ف عينها تاني ولالا 

محمد حس بشعور الغيره: اه يانحنوح ماشي البس يلا ونا هلبس عشان منتاخرش وقفل السكه 

ادم بعد ما قفل: متأكد ان البت دي هي اللي هتغيرك يامحمد 

محمد قام لبس بدله سودا قميص اسود وكان حاجه تخطف القلب كده????❤️وهو اصلا قمحاوي وطويل بطل بطل يعني مش هزار????????????????

ونزل فطر وركب عربيته وراح الشركه 

ادم لبس طقم كلاسيك لونه رمادي وقميص ابيض هما الاتنين ابطال بصراحه????????????

دنيا واميره وصلوا عند الشركه 

اميره: يلا يابنتي ندخل 

دنيا: واقفه متسمره مكانها وشريط االي حصل من ساعه ماجت قدمت واللي حصل معاها اول يوم 

Flash back

محمد: انتي هنا سكرتيرتي الخاصه قدام الناس بس بيني وبينك هتبقي خدامه مفهوم 

دنيا : افندم ؟!

محمد: يعني مسمعش اعذار مسمعش تعبانه فاي وقت محتاج حاجه القيها عشان منستهلكش كهربا كتير بس اوك

دنيا بضعف: اوك

محمد: اتفضلي غوري هاتيلي قهوة مظبوط ونتي اللي تعمليها مش البوفيه وعندك بره 10 ملفات ف خلال ساعه القيهم كلهم خالصين وعندي اجتماع خاص مع لارا ودي عميله مهمه بالنسبالي تنزلي المطعم تجبيلي انا وهي غدا وتعملي لينا عصير وتطلعي تكملي شغلك مفهوم ؟!

دنيا : مفهوم 

محمد: فضل بااصصلها وتاهه ف عيونها اللي بتقوله كلام كتير ونظرات الاستحقار اللي كانت بتبصها لي واتفجأ جدا من ردها كان مستني انها تعنفه او تزعق لان اللي عرفه من شخصيتها انها مش بستسلم بسهوله بس ف نفس الوقت حابب يشوفها ضعيفه ودا بيخلي يرضي غروره 

وفعلا دنيا نفذت كل طلباته 

بس وهي بتقدم العصير لارا وقعته ووقع ع هدوم لارا

“لارا شخصيه دي هتفضل معانا شويه اسمها باين انها رخمه????بتحب محمد بس مش كشخص لا كنفوذ وسلطه وفلوس وشكل شافت نظراته لدنيا ف حبيت تهينها قدامه “

لارا: نتي يامتخلفه انتي عاميه ولا اي الطقم اللي بوظتيه داا ميجيش تمن مرتبك عشر سنين هناا ولا تمنك نتي شخصيه ووجهت كلامها لمحمد ازاي بتشغل عندك الاشكال ديي 

دنيا: انا اسفه بس انا مكنش قصدي اوقعه عليكي انتي اللي وقعتيه 

لارا: قصدك اي اني هتبلي ع وحده زيك ولا اي 

محمد: دنيااا اعتذري 

دنيا: بصتله بصه طويله خليته مش ع بعضه حاضر انا اسفه مدام لارا 

لارا: انسه لارا واتفضلي غوري 

وطلعت بره 

محمد: هي موقعتهوش عليكي لي عملتي كده واتعاملتي معاها كده 

لارا: مش مرتحلها بت تحسها مش مظبوطه 

محمد بصوت عالي: احترمي نفسك دي انضف منك ومن عشرة زيك وخلي بالك اللي مش مظبوطه دي انا مشغلها اجبار يعني لولا مجبرتهاش مكنتش وافقت انها تشتغل عندي مش شبهك راميه نفسك عليا عشان حبت فلوس يلا غوري

لارا: بتطردني وبتعلي صوتك عشان دي هتندم يامحمد ياشرقاوي هندمك وهتشوف ولارا طلعت وبتتوعد لمحمد ودنيا 

backk

اميرة: سرحتي ف اي هتفضلي متنحه كده كتير

دنيا : لا يا ندخل وهي داخله شافته وشافت ادم االي من ساعه ماعمل الموقف دا مشفتهوش وقفت تاني 

اميرة:خييير 

دنيا:محمد وادم 

اميره: لفت لقيتهم وراحت ليهم هي،قصيرة اه بس جباره????

اميرة: استاذ محمد؟

محمد: افندم وباصص ع دنيا 

اميرة: عيب اوي ف حق رجولتك اللي عملته فيها ولو مفكر ان عشان باباها متوفي وملهاش حد يبقي تبيع وتشتري فيها تبقي غلطان هي معاها اللي اكبر مني ومنك ومن نفوذك هي معاها ربنا وهي بتتكلم بعصبيه وادم مركز ف كل تفصيله 

محمد: حس بنغزة ف قلبه لما قالتله كده وحس انه فعلا بيجيي عليها بس نقول ايي قاسي قسوة جبل الجليدي اللي حطم تايتنك???????????? 

اميرة: ونت يا استاذ ادم المفروض تفهم صحبك ان مينفعش يبهدل بنات الناس ويبوظ سمعتهم عشان يرضي غروره بس نقول اي طالما صاحبه يبقي اكيد شبه 

واخيرا دنيا نطقت: يلا يا اميرة اصلا لو كان بابا عايش مكنتش فكرت اشتغل يلا ندخل 

واميره اخدتها ودخلت 

ومحمد وادم كل واحد سرحان فاللي تخصه????

محمد فاق من سرحانه: يلا يا ادم 

ادم: شوفت ام شبر ونص دي بهدلتنا ازاي 

محمد: سيبك منها اصلا هي ازاي تدخل الشركه كده هي موظفه معانا 

ادم: لا 

محمد: هي زريبه ولا اي ولا الست دنيا جيباها حمايه 

ودخل ع مكتبه واتصل بدنيا 

دنيا:نعم 

محمد: تيجلي مكتبي حالا 

دنيا: تمم وقفلت 

دخلت عند محمد

دنيا: خير 

محمد: انا عاوزة اعرف انتي شغاله ف شركه ولا ف زريبه

دنيا: فزريبه ????قصدي ف شركه وكان اول مرة يشوف ضحكتها 

محمد قلبه عمل: بوم بوم بوم ع رأي محمد رمضان????????????

دنيا: اتحرجت من نظراته خير المطلوب 

عند اميرة وادم 

اميره راحت للسكرتيره فين مكتب استاذ ادم “اميره كانت لابسه سلوبت اسود وشميز ابيض”

سكرتيره: في ميعاد سابق 

اميره: اه انا اتنقلت هنا من الفرع التاني تبع الشركه وتدريبي تحت ايد استاذ ادم 

سكرتيره :دقايق يافندم وهنبلغ حضرتك استريحي 

اميره:تمام

سكرتيرة: اتفضلي يا انسه الاستاذ ادم ف انتظارك

اميرة :تمام

ادم: اول ماشافها عينيه طلعت قلوب????????????

ادم: الله هو القمر بيطلع بالنهار ولا اي 

اميرة: لا بيطلع العصر يخفه 

Bom????هات الدكتور عشان يخيطط????????????

ادم: احم سمعت انك اتنقلتي من الفرع التاني خير اي السبب 

اميرة: والله سمعت عن اسم الفرع هنا فكرت اللي سمعته صح وللاسف لما عرفت حقيقه الناس اللي ف الفرع دا ندمت اني نقلت

ادم حس انه مخنوق: اممم عاوز اقولك ني مش وحش والله ومحمد مكنش كده محمد كان طيب اوي وكويس اوي بس منهم لله اللي كانو السبب انا لو مكنتش عملت كده كان هيجيب غيري انتي مفكرة ني محاولتش امنعه لا حاولت والله بس هو شيطانه مسيطر عليه 

اميره حست بالصدق ف كلامه: تمام االي اعرفه اني هدرب تحت ايد حضرتك 

ادم :بفرحه ودا هيبينلك اني شخصيه كويسه 

اميرة: شخص كويس او وحش لنفسك انت ليك شغلك وانا ليا مرتبي واتعلم عن اذنك 

ولتاني مره تقصف جبهته????????????

هات الدكتور عشان يخيطط ????????????????????????????????

محمد: فاق من سرحانه انتي ازاي تجيبي البيئه دي معاكي اي مفكرة ان كده بتحمي نفسك يعني ولا اي 

دنيا: بزعيق كفاايه بقي كفاييه انا عملت ايي لكل داا ماخلاص غلطت واعتذرت انت اي مش بني ادم ولما تيجي تتكلم عليها تتكلم باحترام ولو الحمايه فانا ربنا بيحمني منك ومن اللي زيك انت مش بني ادم اصلا انت حيوان بشري من ضمن الحيوانات استحملت قرف واهانه منك ومم ست زفته بتاعتك اللي بتعري نفسها عشان الفلوس هو نتو كده مبتحترموش غير الاشكال دي انما اللي زي انا واميره نبقي بيئه قالت الكلام داا واغمي عليها 

محمد : قام وجري عليها 

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببتها رغم كرهي للكاتبة جنى خالد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!