روايات

رواية المتعة الحرام الفصل الثامن عشر 18 بقلم عادل عبدالله

رواية المتعة الحرام الفصل الثامن عشر 18 بقلم عادل عبدالله

رواية المتعة الحرام الجزء الثامن عشر

رواية المتعة الحرام البارت الثامن عشر

رواية المتعة الحرام
رواية المتعة الحرام

رواية المتعة الحرام الحلقة الثامنة عشر

وبدأت سهام تسأل نفسها
” معقول يكون وائل عمل فيها حاجة ؟ ”
” ولو وائل عمل فيها حاجة هفضل انا واقفة كده مش عارفة اتصرف ؟!! ”
” معقول عايدة تتأذي بسببي وافضل ساكتة مش عارفة اعمل حاجة ؟!! ”
” ياتري وائل خطفها ولا عمل فيها اي ؟؟ ”
سهام مسكت الموبايل واتصلت بوائل يمكن تقدر تفهم حاجة .
سهام : عايدة كلمتك البارح ؟؟
وائل : الناس بتقول صباح الخير في الاول ، وانتي داخله تسأليني كده علطول ؟!!!
سهام : خلص وقولي عايدة كلمتك البارح ؟
وائل : وهي مش قالتلك لحد دلوقتي ؟!!
سهام : انت عملت فيها اي ؟؟
وائل : مش فاهم قصدك اي ؟
سهام : قصدي انت فاهمه كويس ، عايدة فين ؟؟
وائل : انا معرفش انتي بتتكلمي عن اي !!!
سهام : عايدة اختفت النهاردة الصبح وانت السبب .
وائل : انتي جاية ترمي البلاء عليا ، انا مش شوفتها ولا اعرف عنها حاجة .
سهام : يعني مش ناوي تقول عملت فيها اي ؟
وائل : بصي بقي انا صاحي عندي صداع ومش عايز وجع الدماغ بتاعك ده ، سلام .
واغلق وائل المكالمة معها ولم تزداد الامور الا غموضا !!! بقلم/ عادل عبد الله
بينما هي تجلس في قمة الغضب من وائل والخوف والقلق علي عايدة تذكرت ان سامي زوجها لديه رقم موبايل زوج عايدة !!!
اتصلت سهام بسامي وقالت له : بعد اذنك يا سامي كنت عايزاك تتصل بجوز عايدة علشان بتصل عليها من الصبح موبايلها مغلق وعايزاها ضروري .
سامي : حاضر ، ثواني هكلمه وارد عليكي .
وبعد دقائق اتصل سامي وقال لها : اتصلت عليه وقالي ان عايدة حصلها حادثة وهي دلوقتي في المستشفي .
اخذت سهام عنوان المستشفي ثم ذهبت اليها سريعا .
وبمجرد ان شاهدتها جرت اليها سريعا واحتضنتها وهي في سريرها ثم قالت لها : الف سلامة عليكي يا حبيبتي . اي اللي حصل ؟
عايدة : كنت بعدي الشارع وانا بكلمك في الموبايل صدمتني عربية ومش حسيت بنفسي الا وانا هنا في المستشفي .
سهام : الف سلامة عليكي يا حبيبتي انا كنت هموت من القلق عليكي .
عايدة : حبيبتي يا سوسو ربنا يخليكي ليا يارب .
سهام : ويخليكي ليا يا قلبي ، انتي مش عارفة انا بحبك اد اي .
عايدة : وانا كمان ربنا اللي يعلم انا بحبك اد اي .
سهام : طمنيني حصلك اي ؟
عايدة : شوية كسور ، بس الحمد لله علي كل حال .
سهام : انا كنت مرعوبة ان يكون اللي اسمه وائل ده عمل فيكي حاجة .
عايدة : لا الحمد لله ، علفكرة انا حليت لك مشكلتك معاه خلاص .
سهام : ازاي ؟ ضميره صحي ووافق يبعد عني ؟؟
عايدة : لأ ، لكن عملت اللي احسن من كده ، سجلت له المكالمة وفيها اعتراف منه بانه عايز يبتزك وبيهددك وبيراودك عن نفسك .
سهام : وده فايدته اي يا عايدة ؟؟
عايدة : انتي عبيطة يا سوسو ، بالتسجيل ده يا حبيبتي انتي تقدري تدخليه السجن .
سهام : بتتكلمي بجد ؟
عايدة : ايوه طبعا دي كلها تهم تدخله السجن .
سهام : مش عارفة اقولك اي يا عايدة انا متشكرة اوي علي اللي عملتيه وبتعمليه معايا علطول ، انتي بجد اختي واكتر من اختي كمان .
دخل سامي فجأة وقال : مين بقي اللي انتوا عايزين تدخلوه السجن ؟؟
سهام ” بارتباك ملحوظ ” : ده .. ده اللي كان سايق العربية اللي صدمت عايدة .
سامي : انتي لسه هتكدبي عليا تاني ؟؟
سهام : انا مبكدبش عليك ، انا … انا ..
سامي : انا سمعت كل حاجة ، واخيرا فهمت سبب التغيير اللي كان واضح عليكي طول الفترة اللي فاتت .
عايدة : استني يا سامي ، انا هفهمك علي كل حاجة .
سامي : هتفهميني اي ؟ هتفهميني ازاي كنتي بتعرفي رجل تاني ؟!!!!
سهام : ارجوك يا سامي اسمعني الاول وبعدين اعمل اللي انت عايزه .
سامي : اسمع منك اي !!! انتي دبحتيني وانا اللي حبيتك وكنت بهمل في نفسي وفي صحتي علشانك وعلشان اولادنا وبموت نفسي في الشغل علشان ارضيكي وفي الاخر يكون جزائي انك تخونيني ؟!!!
عايدة : طيب اسمعني انا بعد اذنك يا سامي وانا هفهمك كل حاجة .
“” سامي ينظر الي سهام بنظرة غضب وعتاب بينما وضعت سهام رأسها في الأرض خجلا “” بقلم/ عادل عبد الله
عايدة : سهام بتحبك يا سامي ومش هكلمك عن تربيتها واخلاقها انت طبعا عارفها كويس ، وطول فترة جوازكم عمرها ما فكرت انها تخونك او حتي تكلم رجل غريب .
سامي : اللي هيجنني اني عارف ومتأكد انها مش بتتكلم مع راجل غريب وانا عملت كتير اكونتات باسماء غريبة وكنت بختبرها كتير علشان اعرف اذا كانت ممكن تعمل كده ولا لأ وعمرها ما كانت بترد ، نفسي اعرف هي بتكلم مين وعرفته ازاي ؟
عايدة : هي مرة واحدة بس كانت قاعدة زهقانة بسبب اهمالك ليها .
سامي : انا عمري ما اهملتها ، بالعكس دايما كنت بهتم بيها وبالاولاد وهي اللي طلبت مني كتير اني اشتغل شغل تاني علشان مش راضية تعيش علي اد ظروفنا ودايما بتبص لعيشة غيرها !!! كانت عايزاني اشتغل شغلانتين وارجع بدل ما انام ٣ او ٤ ساعات عايزاني اقعد معها ادلعها بدل ما ارتاح !!!!!
عايدة : انت عندك حق طبعا في كل كلامك لكن متنساش انها انسانة لها متطلبات تانية غير الفلوس !! وهي عمرها ما كلمت حد غريب ، كل الموضوع انها ردت علي واحد بس كلمها في لحظة ضعف وضعفت وردت عليه .
سامي : مين هو ده يا هانم ووصلتي معاه لحد فين في الضعف ده ؟؟
سهام نزلت علي الارض ومسكت ايده باستها وقالتله : ابوس اايدك ورجلك سامحني يا سامي ، انا بحبك انت وعمري ما حبيت غيرك ، انا لو مش بحبك هطلب منك الطلاق او الخلع بدل ما اتذللك بالشكل ده !! لكن انا بحبك وعايزة اكمل حياتي معاك ، ابوس ايدك سامحني لحظة ضعف وعمرها ما هتتكرر تاني ولو عايزني ابوس رجلك انا موافقة بس تسامحني ارجوك .
سامي سحب ايده منها وقالها : استغفر الله ، قومي اقفي ولا اقعدي علي الكرسي ده .
“” قامت سهام وقعدت علي الكرسي وعينيها في الارض وبتبكي بكاء شديد “”
نظرت اليه عايدة وقالت : صدقها يا سامي وصدقني انا كمان سهام بتحبك اوي ومتقدرش تبعد عنك ، سامحها علشان ربنا ، سامحها علشان اولادكم ، سامحها علشان هي بتحبك بجد .
اخد سامي نفس عميق وجلس علي الكرسي المقابل ونظر في الارض بعمق ثم قال : انا مش عايز اعرف خيانتك ليا وصلت لحد فين ، اللي ستره ربه ميفضحوش عبده ، وهستر عليكي ومش هطلقك علشان اولادك كمان اللي هما ولادي ، لكن من النهارده احنا زوجين قدام الناس وبس انما بيني وبينك العلاقة بينا انتهت .
سهام : ارجوك يا سامي انا عرفت قيمتك و مقدرش اعيش من غيرك .
سامي : خلااااص الكلام خلص ، ده قرار نهائي .
عايدة : انا متشكرة ليك اوي يا سامي انا طول عمري بقول عليك انك انسان راجل بمعني الكلمة وشهم .
سامي : لكن لازم اعرف مين الراجل ده علشان اخد حقي منه .
عايدة :يا سامي بلاش تضيع نفسك انت ، ارجوك علشان خاطر مراتك وعيالك علشان انسان زي ده ، انا معايا مكالمة مسجلة منه علي فلااشة بيهددها فيها وبيبتزها وبيراودها عن نفسها و دي كفيلة تدخلة السجن ، وهياخد جزاؤه بعيد عنك انت خالص ، معلش يا سامي حافظ علي نفسك ومستقبلك ومستقبل عيالك وسيبه ياخد جزاؤه بعيد عنك ويدخل السجن ، وكمل انت حياتك وربي عيالك .
بعد حوالي شهرين كانت الحياة الاسرية تسير بشكل روتيني داخل بيت سهام وسامي .
كانت الامور تسير بشكل طبيعي بينهما حتي باب غرفة النوم عنده يكونوا غرباء تماما ، سامي بعد دخوله غرفة النوم لا ينطق بكلمة واحدة حتي الصباح .
سهام قالت لعايدة تشتكي هجر زوجها لها .
سهام : شوفتي يا عايدة بيعاملني عادي جدا واول لما ندخل اوضتنا بيكون حد تاني مش بيتكلم لحد ما يخرج الصبح .
عايدة : معلش يا سوسو الصدمة كانت شديدة عليه ولو حد تاني متهور كان ممكن يعمل فيكي حاجة او علي الاقل يطلقك ويفضحك .
سهام : لكن انا بحبه ومش قادرة علي بعاده بالشكل ده !!!
عايدة : بصي يا سوسو انا زي اختك واكبر منك وفاهمة الدنيا عنك ، سامي بيحبك وعلاقتكم هترجع تاني انا متأكدة لكن الموضوع كله مسألة وقت مش اكتر ، علفكرة انا عرفت ان اللي اسمه وائل المحكمة حكمت عليه ب٣ سنين سجن .
سهام : مش عايزة اعرف حاجة عنه ، دي كانت صفحة قذرة في حياتي والحمد لله خلصت منها .
انتهت .

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتعة الحرام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى