Uncategorized

رواية العشق لا يعرف وطن الفصل السادس والعشرون 26 بقلم أية إنسان

 رواية العشق لا يعرف وطن الفصل السادس والعشرون 26 بقلم أية إنسان
رواية العشق لا يعرف وطن الفصل السادس والعشرون 26 بقلم أية إنسان

رواية العشق لا يعرف وطن الفصل السادس والعشرون 26 بقلم أية إنسان

_ وقف قدام أسماء واحد زي الحيطه ووشه متخيط وباين عليه الإجرام وقال : يلا يا حلوة قلبي نفسك بنفسك  كده .
_ ردت اسماء بصوت مهزوز : انت عاوز اي .
_ هههه سلامتك يا حلوة خلصي قلبي نفسك بقولك .
_ قالت بشجاعه مزيفه : بقولك اي وسع من وشي يا جدع انت .
_ تؤ تؤ كده هتزعيني وانا زعلي وحش هاتي شنطتك واتكلى على الله .
_ لا مش هديك حاجه من حاجتي .
_ يبقى انتي اللي عاوزه كدة وفتح المطوه وقرب منها ورفع أيده فغمضت عيونها ولكن فات دقيقه اتنين ففتحت عيونها وشافت ليل في وشها وعلامات الغضب مسيطره على وشه فبلعت ريقها وبصت جنبها شافت الراجل واقع على الأرض .
_ قرب منها ليل وشدها من دراعها وقال :  انتي اكيد مجنونه صح انتي ازاي تمشي في مكان زي دة دلوقتي .
_ سحبت اسماء إيديها وقالت بعصبيه : وانت مالك انت..  اي الباشوات اللي زيك ماشين ورا الخدم ليه .
_ جز ليل على سنانه وقال : انتي عارفه أنا لو مكنتش شوفتك كان الحرامى دة عمل فيكي اي لا وغبيه مش عاوزه تسيبي الشنطه كان هيموتك هو انتي عقلك فيييين .
_ لا بقولك اي انت ملكش اي حق تزعقلي ملكش دعوه بيا انت فاهم .
_ تصدقي انا غلطان كنت سيبته خلص عليكي وريحني وريح البشريه منك .
_ مسكت أسماء حجر وحدفته على ازاز العربيه كسرته وصرخت :  غور من وشي يا ليل انت واحد مريض ومحتاج تتعالج .
_ قرب منها ليل بخطوات بطيئه وقال :  انتي عملتي اايييييي .
_ اسماء في نفسها : يلهوي راحت عليكي يا اسماء كان لازم اتنرفز اوي كده اهو اتحول دراكولا .
_ فقرب منها ومسك دراعها جامد وقال : انتي نيلتي اي دلوقتي .
_ مهو انت اللي عصبتني يلا مش مهم ركب ازاز غيره .
_ لا بجد طب اصبري بقى عليا ووطي جاب الحجر اللي كسرت بيه الازاز .
_ ابتلعت ريقها وقالت : انت هتعمل اي وحد الله يا عم وطلعت تجري وهو طلع يجري وراها  وقال :  والله ما هسيبك .
_ اسماء وهي بتجري : استني هفهمك يختي عليا وعماله تلف حوالين العربيه وهو وراها .
_ مش هسيبك لازم افتح نفوخك يا اسماء .
_ اهدي يا وحش طب هديك ٣٧ جنيه ولا يهمك .
_ نعم ٣٧ جنيه دة مقاس جزمتك يا حلوة .
_ اي دة انت عرفت منين يا لئيم .
_ اعاااااا هموتك يا اسمااااااء .
_ لفت اسماء وشها وهي بتجري وبتقول مش هتعرف تمسكني مش هتعرف .
_ بصي قدامك بصي قداااامك .
☆ ————— بقلم الكاتبة/ آية إنسان —————☆
 في بيت مصطفي الزهار :
_ قامت ميرا من جنب مصطفي ولبست هدومها وخرجت تكلم جيسيكا .
_ الو ايوه يا جيسيكا انا مش قادره اتحمل انتي نصيحتك كانت غلط وانا اتورط خلاص .
_جيسيكا :  تؤ تؤ ليه بس كده يا ميرا انا قولتلك اكسبي مصطفى مش تعانديه هو كده كده خد اللي عاوزه وانتي لو قلب عليكي انتي اللي هتخسري كتير يا حبيبتي .
_ يعني اي .
_ يعني شغلي مخك شوفي بيحب اي واعمليه اكسبيه في صفك خليه يحبك يا ميرا عشيلك يومين حلوين .
_ فكرك كده .
_ طب جربي واسمعى مني .
_ ماشي سلام .
_ قفلت ميرا وحست أن دماغها وجعها ومحتاجه الجرعه بس هو مش هيديهلها بسهوله وقررت تلعبها صح ودخلت قعدت جنب مصطفى وقالت بدلع :  مصطفى حبيبي قوم بقى صاصا قوم بقى هتفضل نايم كتير كده .
_ عاوزه اي يا ميرا .
_ وحشتني اي كل دة نوم .
_ يا سلام من أمتي دة بقى إن شاء الله .
_ من دلوقتي خلاص بقى قلبك ابيض .
_ قام مصطفى وشدها ليه وقال : بس اي الحلاوة دي .
_ ههههه انا طول عمري حلوه .
_ لا انا اللي أقيم واقول .
_ ولفت إيديها حوالين رقبته وقالت :  تقصد أن انا وحشه .
_ تؤ انا بقول حلوه واوي كمان .
_ طب فين تمن الحلاوة .
_ ايوه علشان كده الدلع دة كله .
_ تؤ تؤ انت عاوز تاخد من غير مقابل ولا اي .
_ مهو بعد كده لسانك بيطول .
_ تؤ تؤ مش هيطول خلاص بقى .
_ طب متيجي اقولك كلمه سر .
_ هههههههه لا هات الاول .
_ ولو مجبتش هتعملي اي .
_ مثلت الزعل وقالت : مش هعمل حاجه يا مصطفى بس هكون مش مبسوطه وطالما مش مبسوطه مش هقدر ابسطك كويس بس زي ما انت عاوز .
_ لا إذا كان علشان الانبساط انا احب اتبسط خدي يا قلبي .
_ طب قوم خد شاور فوق عقبال ما اجهز .
_ ماشي يا ميرا .
_ ابتسمت ميرا بخبث وقالت : حلو اوي دة بما أن كده باظت وكده باظت يبقى اعمل اللي انا عاوزاه ثم كده كده دة جوزي عادي مهو كله بيعمل كده عادي وانا بقى هخليك تعرف مين ميرا العامري يا مصطفى .
☆ ————— بقلم الكاتبة/ آية إنسان ————– ☆
_ اسماء مره واحده لبست في عمود النور اللى قدامها وهي مش شيفاه والدنيا ضلمت قدامها ووقعت على الأرض .
_ جرى ليل عليها وقال : غبيه عمال اقولك بصي قدامك بصى قدامك وبعدين شالها ركبها العربيه وطلع على المستشفى وبعد شويه خرج الدكتور وقاله :  بسيطه كدمه في الدماغ هكتب ليها على مسكن بعد إذنك .
_ دخل ليل وعلى وشه ابتسامه نصر وقال  وهو أيده في جيبه :  حلو اوي دة دخلتي في العمود دخله صراحه عجبتني  هههههه.
_ رفعت اسماء عينيها ليه وهي حبسه دموعها لان الخبطه كانت شديده ودماغها واجعها جداً وقالت : كتر خيرك شكراً وقامت تمشي .
_ ليل اتضايق جداً من نظرتها مش عارف السبب بس مش عاوز يشوفها موجوعه فوقف قدامها وقال : دماغك بتوجعك .
_ ردت بعصبيه : وانت مالك انت وبعدين مسكت دماغها من الوجع .
_ أهدى علشان الوجع هيزيد كده يلا نمشي .
_ قالت بضعف :  ابعد عني مش عاوزه منك حاجه .
_ هتمشي قدامي ولا اشيلك .
_ شالتك عربيه يكون سواقها احول يا بعيد .
_ حتي وانتي تعبانه لسانك طويل بس مش هحاسبك دلوقتي قدامي .
_ مشيت اسماء معاه ووصل للعربيه وقال : اركبي .
_ فين .
_ العربيه .
_ بصفتك اي اركب عربيتك .
_ يا بنتي هروحك الدنيا بقت ليل .
_ ملكش دعوه .
_ حلو انا ماشي ولما حد يطلع عليكي تاني متبقيش تعيطي .
_ فكرت اسماء شويه وقالت :  طب خلاص هي مره وخلاص وكانت هتركب ورا ولكن قاطعها وقال :  سواق اهلك انا صح .
_ احترم نفسك يا اُس المصائب منك لله على اللي انت عامله فيا مش هسمحك أبداً .
_ لا والنبي سامحيني يا بت ، اخلصي اركبي .
_ ركبت اسماء قدام وقالتله على العنوان ومن تعبها نامت وسندت على كتفه .
_ ابتسم ليل غصب عنه وقال  : مجنونه وبعد وقت مش طويل وصل بيتها وكان هيصحيها ولكن وقف يتأملها شويه غريبه هي بس ملامحها هادئه بيضاء  عيونها بني طويله شويه شكلها برئ وهي نائمه لبسها محترم وطرحتها لايقه على وشها ولكن انتبه لنفسه وقال :  اي اللي بنيله دة وقال بصوت هادئ :  اسماء اسماء .
_ اممممم .
_ قومي وصلنا .
_ لا مش قادره اقوم عاوزه انام .
_ نزل ليل بص في الشارع مكنش فى حد فشالها وطلع مش عارف الدور كام ولكن خبط على التاني ووقفها سندها قدام الباب .
_ فتحت والد اسماء وقال : والله عال يا هانم الساعه داخله على ١٢ نص الليل بس لينا حساب تاني .
_ عمى معلش دخلها الاول احسن هتقع .
_ اي دة في اي مالها .
_ أسند بس معايا يا عمي وانا …قاطعه والد اسماء وقال : لا خليك يا حبيبي هسندها انا وبالفعل سند بنته ومراته دخلت عند اسماء اللي اترمت على السرير ونامت بلبس الخروج فخرجوا أهلها بره .
_ قال ابوها  : خير اي اللي حصل وانت مين .
_ حضرتك انا ليل زميل أسماء وهي واحنا ماشين خبطت في عمود الكهرباء ووقعت أغمي عليها فخدتها المستشفى وادوها علاج بينيم علشان ما تحسش بالوجع .
_ طب متصلتش ليه بيا يا ابني دة انا كنت هتجنن عليها .
_ انا آسف اهو اللي حصل بقى ، انا هستأذن الف سلامه عليها .
_ كتر خيرك يا ابني .
_ سلام عليكم ومشي ليل .
☆ ————– بقلم الكاتبة/ آية إنسان —————-☆
_ عدي الليل بهدوء على الجميع وجاء الصباح يحمل معه الكثير :
 في فيلا السمري:
_ أسر بيخبط على هاجر ولكن مفيش رد فدخل الاوضه ولكن مفيش حد .
_ أسر في نفسه  : راحت فين دي على الصبح كده معقوله تكون مشيت لا لا هنزل أشوفها تحت نزل يدور تحت في الجنينه ومش موجوده فقال :  وبعدين بقى طلع الفون يرن عليها ولكن مقفول وكان واقف عند البسين فشاف الموبايل بتاعها في القاع فغمض عينه بعصبيه و في حد حط إيده على كتفه وقال :  بتدور على مين يا دكتور .
_ لف أسر وشه وقال :  دادة ندى هي هاجر فين .
_دادة ندى  :  عند اكمل بيه بتفطره وتديله العلاج .
_ استغرب أسر وقال  : بس الاوضه ساكته مفيش صوت ولكن قال :  هيطلع يشوفها فوق .
_ طلع أسر فوق وشاف هاجر سانده أبوه ونازلين تحت .
_آسر :  اى دة انتي راحه بيه فين دة  تعبان .
_هاجر  : اسكت انت قال تعبان قال انت اللي تعبان مش كده يا بابا .
_ أكمل : هههههه صح يا حبيبتي .
_ انتو رايحين فين .
_ لا دة سر يا أسر مش هنقولك .
_ بقى كده يا هاجر ماشي .
_ رد أكمل وقال :  نازلين الجنينه يا حبيبي زهقت من الاوضه .
_ ماشي يا حبيبي وبالفعل نزلت هاجر مع حماها وأسر واقف مبتسم على اهتمام هاجر بوالده .
_ خرج آسر ليها وقال: العربيه هتيجي تخدك كمان ساعتين .
_ على فين .
_ لا دة سر يا هاجر .
_ هي بقت كده .
_ اه.
_ أصلاً مش عاوزه اعرف .
_ انا طالع .
_ أسر أسر لو طالع اوضتك عدى على اوضتي وهات منها شنطه العلاج بتاعه بابا .
_ رد أكمل وقال : اوضتك واوضته هو انتو الاتنين مش في اوضه واحده .
_ ابتلعت هاجر ريقها وبصت لأسر اللي بصلها بغضب ولكن لحق الموضوع وقال : لا في اوضه واحده بس هدومها في الاوضه التانيه لسه ملحقتش انقلها فعلشان كده لما بتجيب حاجه بتسيبها هناك .
_ اكمل : وليه حاجتها مش في اوضتك .
_قال بتوتر :  الديكور … عاوزه تغير الديكور عروسه بقى وكده .
_ اه إذا كان كده معلش .
_ طب أنا طالع بقى .
☆ ————— بقلم الكاتبة/ آية إنسان ————– ☆
في بيت اسماء  : 
_ صحيت اسماء ودماغها هتنفجر من الصداع وقامت خرجت بره وقالت :  صباح الخير .
_ ردت امها  : صباح النور عامله اي دلوقتي .
_ مسكت اسماء دماغها بوجع وقالت : دماغي وجعاني اوي يا ماما .
_ افطري وخدي العلاج وهعملك كوبايه شاي رغم اني عاوزه اجيبك من شعرك على تأخيرك بتاع امبارح وقلبي اللي كان هيقف من الخضه عليكي .
_ قربت اسماء من امها وحضنتها  وقالت : سماح المره دي كانت حادثه بسيطه كده .
_ اتعميتي يا بنتي حد يدخل في عمود النور كده .
_ اصل انا ….. لحظه مين قالك .
_ زميلك .
_ زميل مين .
_ اللي جابك امبارح يا اسماء .
_ جاب مين .
_ بسم الله الرحمن الرحيم هي الخبطه عملتلك فقدان ذاكره يا بنتي .
_ هو اي اللي حصل امبارح .
_ شاب جابك وقال إنه زميلك وانتو ماشين اتخبطي اغم عليكي وخدك المستشفى وبعدين جابك هنا بس كنتي جثه هامدة .
_ بجد .
_ اه يختي بس مين الشاب الحليوه دة يا اسماء .
_ دة حيوان .
_ اتلمي يا قليله الادب والله ما في حيوان غيرك هنا مش كتر خيره أنه جابك وفضل معاكي .
_ طبعاً مهو انتي متعرفهوش .
_ كفايه انك تعرفيه بت بومه كده كلامك دبش مع الشباب والولاد جتك نيله وسعي لما اعملك تفطري .
_ دخلت اسماء اوضتها وقعدت وشويه واختها بسمله دخلت وقالت  : عامله اي يا اسماء .
_ الحمد لله يا بسمله ، راحه فين كده .
_ راحه الدرس عاوزه حاجه .
_ لا شكراً .
_ صحيح يا اسماء حلوة البرفان اللي انتي حطاه قوي بس من أمتي وانتي بتحطي برفان .
_ سكتت اسماء شويه وشمت الهدوم بتاعتها وقالت  في نفسها : اي الريحه دي أنا مش بحط برفان اومال دة اي لا لا مش هو اكيد دي برفان ليل بس اي جابه على الجاكيت بتاعي وبعدين افتكرت أنه شالها فقالت في نفسها :  نهار ابوك اسود يا ليل يعني كداب وكمان قليل الادب اه لو شوفتك هفتح دماغك يا حيوان .
_ اسماء اسمااااااء .
_ اي اي يا بسمله انزلي درسك خلصي انا دماغي وجعاني .
_ طب يختي سلام جتك نيله .
_ سمعتك ولما ترجعي .
☆ ————-  بقلم الكاتبة/ آية إنسان —————☆
 في فيلا السمري : 
_ دخلت العربيه ونزلت هاجر وركبت مع السواق ومشيت معاه .
_ اكمل نده على عم حسين وطلب منه يغير الديكور بتاع اوضه أسر وكمان خلى الدادة بتاعه هاجر تنقل هدومها في اوضه أسر .
_ امرك يا اكمل بيه .
☆ ————– بقلم الكاتبة/ آية إنسان ————-☆
 عند عمرو :
_ عمرو : ازيك يا ليل عامل اي .
_ ليل : بخير يا عمرو .
_ اي اخبار أسر .
_ ………………..
_ هههههههه حلو اوي دة اسمع بقى هتعمل اي .
☆ ————— بقلم الكاتبة/ آية إنسان —————☆
_ اسماء فطرت وخدت العلاج وقامت لبست ونزلت راحه الفيلا عند هاجر .
_ صباح الخير يا عمو .
_ أكمل : انتي مين يا بنتي .
_ انا اسماء صاحبه هاجر هي فين .
_ مشيت راحه الاوتيل علشان الفرح .
_ طب الاوتيل دة فين .
_ استني السواق اهو تعالى يا ذكي خد الانسه اسماء وديها عند هاجر .
_ذكى :  امرك يا فندم .
☆ ————— بقلم الكاتبة/ آية إنسان —————☆
_ اتصل ليل على أسر وقاله : العريس عامل اي .
_آسر  : كويس يا خويا .
_ مالك بتقولها من غير نفس كده .
_ عاوزني اقولها ازاي .
_ مالك مش مبسوط ليه .
_ انت هتستهبل يا ليل ما انت عارف كل حاجه .
_ طب فينك اجيلك .
_ انا في الفيلا تعالى نمشي سوى نروح الاوتيل .
_ اشطا انا جاي سلام .
☆ ————— بقلم الكاتبة/ آية إنسان —————☆
_ دخلت بنات ميكب يساعدوا هاجر في اللبس وقالت البنت :  احنا محتاجين نعمل ماسكات الاول .
_ ردت هاجر وقالت :  اللي يريحك اعمليه .
_ مالك يا هانم مش متحمسه ليه دي حتي ليله العمر .
_ ههههه لا أبداً انا مبسوطه ازاي مش فرحي ، ثم اي هانم دي قولي هاجر .
_ أسر بيه يزعل .
_ اسمعي كلامي ملكيش دعوه بحد .
_ ماشي يا هاجر ، بس تعرفي أن ملامحك حلوة اوي .
_ ههههه ربنا يجبر بخاطرك يا … 
_ سلمي يا فندم .
_ ربنا يجبر بخاطرك يا سلمي .
_ بس انا بتكلم جد حضرتك محتاجه بس شويه اهتمام بنفسك وهتبقي زي القمر .
_ اهتمام بنفسي ما انا زي ما انا مش هتغير .
_ لا طبعاً مش هتتغيري انتي هتظهري على طبيعتك ربنا جميل بيحب الجمال وانتي جميله وكمان انتي هتتجوزي الدكتور أسر يعني لازم تكوني مهتمة بنفسك علشان خاطر شكله هو كمان .
_ الباب خبط ودخلت اسماء وقالت :  الهانم اللي مش معبراني ولا كلمتني .
_ ههههه جيتي ازاي .
_ اسكتي انا مكنتش هعبرك أصلاً لولا أنك مهنتيش عليا .
_ كتر خيرك يا غاليه بس كنت هكلمك ازاي .
_ اه صح دة الفون بتاعك بايظ بس مش مهم حصل خير .
_ لا يا راجل .
_ خلاص بقى انما حصل كام موقف امبارح اي من استاذ زفت دة .
_ ههههه استاذ زفت مين .
_ استني احكيلك .
_هاجر  : ممكن تجهزوا اسماء كمان .
_اسماء  :  ليه يختي انا جاهزه وزي القمر اهو .
_ طبعاً يا حبيبتي بس مش هتحضري الفرح كده .
_ لا مهو انا هفضل معاكي لحد ما اشوفك بالابيض وامشي .
_ انتي بتهزري .
_ لا والله بتكلم جد .
_ لا انتي هتحضري معايا انا ما صدقت انك جيتي علشان خاطري .
_ بس انا مش معايا حاجه ألبسها تحت .
_ في فساتين كتير هنا .
_ إذا كان كده اشطا هقوم اكلم ماما اعرفها واجي نحكي .
_ ماشي .
☆ —————- بقلم الكاتبة/ آية إنسان ————–☆
_ راح ليل عند أسر ومشيوا سوا على الاوتيل علشان يجهزوا هناك .
☆ ————— بقلم الكاتبة/ آية إنسان ————–☆
_جاء المساء وكانت هاجر خلصت وقامت بصت في المرايا برضا كان جملها هادئ وبسيط فستان ابيض منفوش طويل بأكمام شفافه وطرحه طويله وفورمه شعر بسيطه رغم أن كل حاجه فيها بسيطه الإ أنها جذابه .
_ دخلت اسماء تتسحب من وراها وخدت ليها كام صوره وقربت منها يتصوروا وقالت : مبسوطه اوي اني شوفتك بالابيض .
_ وانا مبسوطه انك جنبي بس اي الحلاوه دي يا اسماء .
_ أقل ما عندي بس اي رأيك اللون السيلفر هياكل مني حته .
_ هههههه زي القمر .
_ الباب خبط ودخلت بنت بتقول دكتور أسر بيقول لحضرتك لو خلصتي يطلع ياخدك .
_ هاجر دقات قلبها زادت مره واحده ومش عارفه ليه مجرد ذكر اسم أسر بيزود ضربات قلبها وابتسمت وهزت رأسها بإيجابية .
_ انا هنزل بقى يا هاجر تحت استناكي .
_ ابتسمت هاجر وقالت :  ماشي ورجعت بصت للمرايا وافتكرت أهلها وقالت في نفسها :  رغم أنه يوم كله تمثيل إلا أنه كان نفسي تكونوا جنبي حتي عمي ما هنش عليه يسأل عني بس عادي مش جديد عليا بس حاسه وكأن روحي بردانه ومش لاقيه حد جنبي .
_ جه صوت من وراها وقال :  بس مين قال انك لوحدك انا جنبك .
_ بصت هاجر وراها وقالت :  مستحيل إياد …. .
☆ ————-
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!