رواية عشقي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم ياسمين مصطفى
رواية عشقي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم ياسمين مصطفى |
رواية عشقي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم ياسمين مصطفى
قاسم بصدمه: لاااا مستحيييل…. الحجه انعاام…..
الحجه انعام: ق… قاسم…..
اما معتز ف هو سمع اسم قاسم وابتسم بهدوء لانه كان عارف انه هيجي هنا….
معتز وهو بيقف: تعالي ياقاسم….
ودخل قاسم ووراه عدي وهما في حاله صدمه… ان ازاي الحجه انعام عايشه وان معتز كمان عايز….
قاسم بهدوء ظاهري: اناعايز افهم كل حاجه بتحصل…..
معتز بهدوء: اقعد يابني… اقعد ياعدي….. معلش ياحجه انعام اعملي شاي….
قاسم: لا ملوش لزوم احنا جااين هنا وعايزين نعرف…. الحقيقه… الحقيقه وبس…
قام عدي من مكانه وقال
عدي: طيب استأذن انا بقا انتوا عيله ف بعضكوا لكن انا مش منكوا…. هستناك برا يا قاسم….
قاسم بغضب: قولتلك ميت مره انت اخويا واكتر…. مبتفهمش… اقعد…
قعد عدي تاني وهو فرحان ان قاسم بيعتبره اخوه…. بس ممكن فعلا يبقي اخوه؟
معتز: انا عايزك انت كمان ياعدي…. الحقيقه كلها هتتكشف دلوقتي……
قاسم: اتفضل وانا سامعك….
معتز: بص يابني……. اول حاجه لازم تعرفها ان انا مش سيد الجمال…. انا معتز الاسيوطي…. اخو سليم الاسيوطي….. عدوك…. اوعي تكون فاكر اني معرفكش…. لا انا اعرفك وكويس اوي….. انت ابن عبد الحميد الجوهري…. صحبي…. صحبي واخويا….
قاسم: انا حقيقي اعرف كل دا…. من الصور اللي ف مكتب ابويا… والمذكرات كمان…. الموضوع عدي عليه اكتر من 21 سنه ازاي هفتكر….. بس فعلا الموضوع بدأ يتوصل ببعضه وافتكرت كل حاجه….. كمل ياعمي…. انا عايز اعرف بس انت عملت كدا ليه…..موت الحجه انعام كىهك لعشق…مع ان بابا كان كاتب ف المذكرات ان انت بتحب عشق اوي هي وتوأمها….ليه خبيتوا ان عشق مفيش ليها توأم…وهي ليها توأم…..ليه كل دا
معتز: هحكيلك يبني آن الاوان نكشف كل الكروت ونبقي ايد واحده عشان ننتصر ع الشر…….عشق.. كمل بدموع عشق بنتي… وتوأمها….. عشق معتز الاسيوطي……ومراد معتز الاسيوطي.. دول ولادي اللي جبتهم بعد فتره كبيره من جوازي من مراتي…… وحبيبتي….. تعرف ان سليم اخويا…. كان بيحب مراتي….. بس مراتي كانت بتحبني وانا بعشقها….. نور…. نور حبيبتي…..نحكي القصه من الاول….
بص ياحبيبي….انا ابويا كان بيحبني اوي لاني كنت بسمع كلامه ف كل حاجه…..لكن سليم اخويا كان صاحب كاس….كل يوم يرجع وش الفجر…..سكران….ولما ابويا كان يسأله يرد عليه ببجاحه…..وكان مره هيمد ايده علي ابوه لولا تدخلي….فضل يضيع فلوسه ف الحرام….وكل يوم اجيبه من قسم شكل من ورا ابوه….لكن ازاي وهو ابن الست اللي ضحكت علي ابويا….واتجوزته وموتت امي بحسرتها…..ابويا اكتشف غلطه….قام رايح كتبلي الثروه الاكبر من نصيبي….وكان سايب ل سليم فلوس بس مش كتير…ودا اللي خلي سليم يغير مني ويكرهني اكتر….ف يوم دخلت لقيته بشد مراتي من شعرها وبيقولها “هو احسن مني في ايه…سبتيني وروحتيله ليه….لا يانور انا مش هسيبك يا انا يا الموت”ردت عليه وقالتله الموت……لكن هو كان يقصدني انا ف وجه المسدس نحيتي وانا غمضت عيني ونطقت الشهاده…..وصوت الرصاص ملي القصر….لكن مش عليا انا….كان علي حبيبتي وعشقي الاول والاخير…..قتلها…قتلها قدام عيني وانا كنت زي الاهبل…….روحت بسرعه علي اوضه الاولاد….ملقيتش غير عشق بس وباين عليها الخوف…اخدتها واخدت حماتي وهربت……هربت وسبت الاسكندريه وجيت القاهره…….متستغربش…..ان مفيش بين الاسكندريه والقاهره حاجه….هو هيفكر اني هربت برا البلد……..لكن الغبي ميعرفش اني اذكي منه……….
عدي:طيب مخوفتش ل يأذي ابنك….اقصد مراد يعني…..
معتز:لا….مكنتش خايف خاالص….عارف ليه
عدي:ليه…
معتز:لان سليم مبيخلفش….اه والله…..ومكنش بيطيق عشق لانها شبه نور….
قاسم بعدم فهم:طيب ماهو مراد شبه عشق…
معتز:بس مراد ولد…..سليم كان عايز يشكله….فاهمني…وعشان يورثه…
عدي:هي الفلوس بتعمل كدا….
معتز ب اسف:واكتر من كدا كمان…..
قاسم:طيب وكرهك لعشق….
معتز بحب ل ابنته:هو فيه اب بيكره بنته يابني….دا انا عشت عشانها…واجلت انتقامي عشانها….دا هي نور عيني….اما بالنسبه ل كنت بعاملها وحش ليه…..عشق ساعات بتعند…..كانت عايزه تخرج برا المحافظه او بالاحري برا الحي…ولانها شبه نور اوي….كان بالسها يوصلها…..وغير كدا يبني انا مريض قلب……ممكن في اي لحظه.اموت….لما انا اخدت عشق وهي صغيره كدا وهربت…..فضلت اكتر من 3 سنين في صدمه…وكل اما بقرب منها تقعد تصوت….ومش عايزه تشوفني…..قررت اني ابعد عنها واكرهها فيا عشان ميحصلهاش نفس اللي حصلها وهي صغيره…..
قاسم:المفروص كنت تحتويها….
معتز:اهو اللي حصل بقا…
قاسم بحزن:بس المفروض دلوقتي ان عشق مش مراتي……..لان المفروض هي عشق معتز الاسيوطي…مش عشق سيد الجمال…….
معتز:بالعقل كدا….انتوا اتجوزتوا علس سنه الله….والطرفين موافقين……مش الاسم هو اللي هيعمل اعاقه….بس انا اتصرفت…
عدي ب استغراب:اتصرفت ازاي…
معتز:ههههه….هو انت نسيت اني كنت ضابط شبهك ولا اي……المأذون اللي انت كنت جايبه…انا كنت مظبط كل حاجه…طلع كدا القسيمه….هي معاك
قاسم:اه معايا بس صوره…..وطلع قاسم قسيمه الجواز…..لكنه استغرب اوي لما لقي اسمها عشق معتز الاسيوطي…
قاسم بصدمه:اي دا….
معتز:عيب عليك يالاا..ان كات راحت عليا….لا ف انا لسه جاامد….
قاسم:ربنا يديك طوله العمر….قولي ياعمي….ليه موضوع ان الحجه انعام ماتت….
معتز:ف الفتره الاخيره…..كان الزفت مراقب البيت….معرفش جابني ازاي….المهم عرفت انه هيقتلنا واحد واحد……اجت ف دماغي خطه ان الحجه انعام بعد الشر عليها تموت….وانا كنت مظبط كل حاجه…..اما بالنسبه ل جوازك من عشق ف انا عارف انت راجل وهتحافظ عليها……وانا مقدرش اواجه عشق ب الحقيقه….وتاني سبب ون دي كانت وصيه ابوك…
قاسم ب استغراب:وصيه ابويا….
معتز:اه….كنت صغير انت وعشق وعدي……وانا كنت باجي عندكوا دايما… وانت مكنتش بتسيب عشق لحظه واحده
قاسم:بس دا مش مبرر…..دي كانت طفله….
معتز:والله الله يرحمه ابوك…معرفش عمل كدا ليه…..بس خلاص كلها اياام وانتقم بعد ما اطمنت علي عشق…ومراد بقا راجل وانا معتش ليا حاجه ف الدنيا…..كلها ايام وانتقم وارجع عشق لتوأمها تاني… وهو بقي راجل وهيعرف يعتمد علي نفسه وعلي اخته……لو انت عايز تطلقها…..طلقها يابني….وشوف حياتك……وهي بردو تشوف حياتها…..
قاااسم:…………………
____________________♕____________
اما بقا في فيلا قاسم…..كانت رسيل ف المطبخ وعشق بتنضف القصر…..جرس الباب رن وخرجت رسيل من المطبخ وهي بتدمع من البصل
عشق بضحك:ههههه خليكي كدا اثل البصل بيغسل العين…..
رسيل:هجيب السكينه ارزعها ف بطنك اطلعها من زورك…
عشق:ازاي دا…..ينهار ابيض نسيت الباب…
وراحت تفتح بعد ما لبست اسدالها ورسيل بردو لبست اسدالها..وكانت الصدمه لما لقت………….
روعه
روعه
روايه جميله جدا
يحفه
ابداع