روايات

رواية بحر العطر الحلقة الرابعة والعشرون 24 بقلم فاطمة خميس

 رواية بحر العطر الحلقة الرابعة والعشرون 24 بقلم فاطمة خميس

رواية بحر العطر الحلقة الرابعة والعشرون 24 بقلم فاطمة خميس

رواية بحر العطر الحلقة الرابعة والعشرون 24 بقلم فاطمة خميس

استيقظت بألم يضرب رأسها ووجها وضعت يدها علي رأسها وانت بألم
فتحت عينها ببط ليست تلك غرفتها
هبت فزعه عندما تذكرت حديثها مع وائل
نظرت لنفسها بصدمه ولملمت الشراشف عليها
وقفت تنظر حولها تتمني ان يكون ذلك كابوس
التقطت ملابسها من الأرض ارتدتها سريعا وحانت منها التفاته السرير
ربما لا تتذكر ولكنها متاكده انها خسرت الان
وائل وهو يخرج من الحمام:صباحيه مباركه يا عروسه
نظر حوله للشراشف علي الارض والسرير غير المهندم
ابتسم بخبث عندما علم ما تعلق به نظرها
وائل :تؤ تؤ كده بهدلتي الدنيا يا ورده
ورد :ااان انت لييييه
وائل :لانك مش هتسبيني يا ورده
انتي معايا وهتفضلي ليا ومعايا
ورد :انت اكيد مريض
اكيييييد مش طبيعي
وائل وهو يمرر إصبعه علي وجهها :وماله مريض مريض
أزاحت يده بعنف وهي تصرخ به
انت فاكر انك كده ورطتني انا مش هفضل معاك ثانيه واحده
لو فاكر اني هخاف تبقي بتحلم
وائل :بلاش بس كلام انتي مش قده ياااا هه يا ورده
ورد:اياك اشوفك قريب مني والا…
توقفت عن الكلام بعد أن فتحت ذلك الباب
تلك صورها بين أحضانه عاريه
وائل :انا قولت اعملك مفاجاه قبل ما تمشي
نظرت له ورد بصدمه وتساقطت دموعها رغم عنها
وائل وهو يقترب منها :تؤ تؤ انتي بتعيطي
اهو ده بقي ميجيش واحد من مليون من الي هعمله فيكي
مسكينه يا ورده
ورد :انت مش انسان ولا عندك ذره دم
بتعمل كل ده عشااااان رفضتك
وائل :لا تؤ تؤ اكيد لا
اقترب منها وقد تحولت ملامحه
انا بعمل كده عشان انتي فكراني كوبري تغيظي بيا البيه بتااااعك
اي يا هانم فكراني مش عارف
جلست علي الارض وتسارعت دموعها
جلس أمامها وهو يستند بيده علي ركبته
لااااا اجمدي دي لسه الصور والفيديو الحلو ده
وعشان انا جدع هبعته الاول لاخوكي بعد كده لاخواتك في الاسلام كلهم
تعالت ضحكاته بصخب
ورد :انت اكيد مجنووون
انا بكرهههههكككك لا يمكن اسامحك
ااااااه
تاوهت بالم عندما رفعها عن الأرض من شعرها
وائل :لااااا فوقي يا روح امك
وائل اللطيف الظريف خلاص انسيه
من هنا ورايح انتي زي الجذمه ومش هتفتحي بقك فااااهمه
لم ترد لتشعر به يقتلع شعرها من مكانه لتصبح بالم  :اااااااه فااااهمه خلاص
وائل وهو يدفعها :برافو عليكي يلا بقي روحي عشان اتاخرتي
ولا اقولك تعالي نعيد امبارح تاني وانتي فايقه
اقترب منها لتصرخ بخوف
ورد :الله يخليك كفااااايه مش هجيب سيره لحد والله
هعمل الي انت عاوزة
وائل :وماله نستني للفرح يا ورده
يلا سلاااام
تركها لتخر جالسه علي الارض تبكي قهرا وخوفا مما هو قادم
….
في المطار يسير ببطء بجانبها لجلب الحقائب
بحر:اي يا عطر ساكته يعني
عطر :هقول اي
بحر :اي رايك في الرحله
عطر بسخريه:امم تقصد الفندق ولا المطار
الاتنين تحفه الصراحه
بحر:عطرر انا بتكلم جد
وبعدين انتي الي زودتيها مع الزفت ده
عطر :تقوم حابسني وتروح وتيجي انت براحتك
بحر :هو انا كنت بتفسح يا هانم انا كنت بشتغل ووو
….:بحررر مش معقول وحشتني
عطر :طب قابل الشغل بقي
بحر :احم ازيك
…:مبسوطه اوووي اني شوفتك
كده متسألش مش قولت هتكلمني
عطر :هو قال كده
….:اه والله
نظرت عطر لبحر :تؤ تؤ ملكش حق يا وحش
بحر :ااانا كمان مبسوط اني شوفتك
مع السلامه
اقتربت منه الفتاه وقبلته علي خده وهي تهمس :هستناك تكلمني بقي
نظرت له عطر بغضب فهو متجمد علي حالته
تركتهم وغادرت مسرعه للسياره
بحر :احم عن اذنك
عطررررر عطرررررر
تجاهلته واسرعت من خطواتها
امسك يدها يجذبها له
بحر بغضب:انا مش بنادي عليكي
ولا عاجبك شكلي وانا بجري وراكي زي العبيط
عطر وهى تسحب يدها :والله محدش قالك اتعبط
بحر :ممكن اعرف مشيتي ليه
عطر :لا والله انت هتستعبط
بحر :عطرررر اخلصي
عطر :والله انا لقيتك مندمج في الكلام والبوس قولت مكنش عزول وامشي
اقترب منها خطوه:اممم وانتي بتغيري بقي
توترت عطر من قربه :انااا  اااا
لاااااا
يعني انت لو كنت واقف جنبي وروحت بوست واحد كده مش هتسبني وتمشي
بحر :نعممم؟اسيبك وامشي لييييه سوسو واقفه معاكي
طب اعمليها كده وانا اكسرك واكسره
عطر :يعني انت كده بتغير عليا
بحر :اه لاااا ااا اقصد أن ده الطبيعي انت مراتي مينفعش تبوسي حد
عطر :وانت ينفع تبوس عادي ما انت جوزااا
بحر :كمليها جوزي ي ي قوليها يا شطورة
نظرت له عطر ثم صعدت للسياره وأغلقت الباب بعنف
كامل :تمام يا عمي
هخلص الشغل واعدي عليك
عارف يا عمي براحتها ده حقها لازم تتعرف عليا كويس
مع السلامه
….
محمد :لمار
لمار :عاوز اي ؟
محمد :اي الطريقه دي
لمار :هو ده الموجود وخلي بالك انا قاعده هنا لحد كتب كتاب ورد بعد كده هروح بيتي فااهم
اقترب منها محمد :لا مش فاهم
ومش هفهم
لمار وهي تتراجع:خليك عندك اوعي تقرب
محمد وهو يقترب:وان قربت
لمار :ااااا ابعد والا اااا والا انااا
محمد وهو يحاصرها :والا اي
لمار :ورررد
التفت محمد بسرعه لتركض لغرفتها
محمد :لماااار
لمار وهي تغلق الباب:تعيش وتاخد غيرها
محمد :مااااشي لما امسكك هحاسبك
لمار وهي تغلق الباب بالمفتاح :وريني بقي هتمسكني ازاي
وضعت أذنها علي الباب لكنها لا تسمعه
انخفت لتنظر من فتحه المفتاح ولكنه لا يظهر ابدا
فتحت الباب برفق وأخرجت عينها بحذر
محمد :بتعملي اي
لمار :هششش هيسمع
محمد بهمس:هو مين ده
لمار :انت
اعااااااا  انت دخلت هنا ازاي
جذبها من يدها بعيدا عن الباب
محمد وهو يشير للنافذه   :ديما في طريقه بديله
لمار :انت مجنون
افرض وقعت
محمد وهو يقترب منها :فداكي
لمار وهي تدفعه :انت عاوز اي
محمد :مش احنا لوحدنا
لمار :اه
محمد :طب اي
لمار :ايه
محمد :اي
لمار :جتك اوه انسي
محمد :انسي اي
حاوطها بيده
انا اقصد تقولي الي في قلبك
لمار :لا والله
محمد :اااااه
لمار :تستاهل
محمد :اتعلمتيها فين الحركه دي
لمار :اصل انا عايشه لوحدي زي ما انت عارف ولازم احط حدود العلاقه
محمد :لمار انا اسف اناااا
لمار :اسف ؟؟اسف علي أي بالضبط
اسف علي شكك فيا
ولا اسف علي احراجي ولا اسف علي جوازك عليا
اوعي تكون اسف عشان غصبت عليا تؤ تؤ ده حقك يا راجل انا مراتك بردوا
محمد :علي كله يا لمار
اسف علي كل الي مريتي فيه بسببي انا عمري ما كنت كده بس مش عارف اي الي حصل ليا
لمار :ورددد
محمد :لااا قديمه دي
لمار :والله ورد
نظر محمد خلفه
محمد:اه صح ورد
اتفضلي يا ورد
نظرت له ورد ودخلت غرفتها
لمار :كده تحرجها
اي اتفضلي يا ورد دي اكيد فكرت انك بتكرشها
محمد :مش قصدي
المهم انك تقبلي اسفي وتعرفي اني ندمان علي الي عملته وااا
نظر للهاتف ثم لها
لمار :رد
ما ترد ردددد
محمد :هرد اهدي بس
الو
هنا :الو يا محمد انت فين اتاخرت اوي عمي زمانه جي
محمد :حاضر جاي اهو
نظرت له لمار ثم توجهت للخارج وهي تهمس
هروح اشوف ورد
….
لمار :اي يا حبيبتي اتأخرتي ليه انهارده
ورد :هاا الشغل كان كتير
لمار :مالك يا ورد
ورد :انا تعبانه
تعبانه اوي عاوزة انام
لمار :نامي يا حبيبتي تصبحي علي خير
ورد :لمار
لمار :أيوة
نظرت لها ورد بتردد وكادت أن تتكلم
لولا صوت هاتفها
نظرت للهاتف برعب ثم أعادت النظر للمار
لمار:انتي كويسه يا ورد
ورد :هاا أيوة بس اقفلي النور والباب وراكي
أغلقت الباب وصدح صوت هاتفها
ورد بتلعثم :ااال لوو
وائل :انا قولت امسي عليكي قبل النوم بالصورة الحلوه دي عشان لو عقلك وداكي ولا جابك
ورد :انت زباله
وائل :اوي
  اكتر مما تتخيلي فبلاش تلعبي معايا وتعرفي اني مراقبك في كل مكان
أغلقت الهاتف بوجهه واخفت وجهها في وسادتها تكتم شهقاتها
…….
بحر :يعني اي مش هتروحي
انتي بتستغليني عشان تشوفي بابجي بتاعك ده
عطر :اولا متزعق  ثانيا انا مش بستغلك لاني مقولتش اني هروح معاك بعد السفر انا قولت هسافر معاك
ثالثا وده الاهم  اسمه بامسي
بحر بغضب:بامسي ولا زفت علي دماغك
انتي هتروحي دلوقتي معايا
عطر :كتب كتاب ورد لازم اروح انهارده يا بحر عشان اساعدها
بحر :تعالي نروح  نرتاح بعد كده هوديكي الصبح مش هينفع دلوقتي
عطر :بسس
بحر وهو يوقف السياره:يلا انزلي وصلنا
عطر :ده غش انت فضلت مسهيني لحد ما وصلنا
بحر :معلش يلا انزلي بقي
ميرنا :بحرر انت جيت امته
بحر :لسه حالا
انتي رايحه فين
ميرنا :انااا عند  صاحبتي ااا
بحر :دلوقتي
ميرنا :اها مش هتاخر
بحر :خدي السواق
ميرنا :هشوف سلام
عطر :يعني انا لا وميرنا عادي
بحر :عطررر انا تعبان
نظرت له عطر بغضب وصعدت للاعلي
تنهد بحر بتعب ولحق بها
جلست علي السرير بغضب
بحر :ادخلي خدي شاور انتي الاول
عطر :مش عاوزة
بحر :طب قومي غيري
عطر :انا مستريحه كده
بحر :الله في اي يا عطر
عطر :في اي انت عاوز اي
بقولك اي روح نام في اوضة ميرنا
رفع حاجبه بتعجب
ميرنا مش هنا
عطر :ما انا عارفه استناها بقي
بحر وهو يقترب منها
طيب ليه متقوليش اني وافقت انها تمشي عشان نكون لوحدنا
وقفت عطر ونظرت له برعب :انت هتموتني ولا اي
بحر :تؤ هعذبك
هههههه
عطر :اعاااااا ياابن العبيطه
بحر :انا ؟
عطر :مش قصدي
استني بس
بحر :انا هوريكي ابن العبيطه ده بقي
حملها وهبط للاسفل  ليلقيها  وهو معها في حمام السباحه
شهقت بعنف وهي ما زالت متعلقه في رقبته
عطر :بالله ما تسبني همووت مش بعرف اعوم
الحقوووونييييي يا نااااس بغرق
بحر :بسسسس انا ماسكك اهو اهدي
نزلي رجلك
انزلت قدمها من يديه وما زالت تتعلق بعنقه
بحر :متخافيش هتلمسي الارض
عطر بصوت باكي :مش طايله والله
ضحك بحر بشده :لاااا ده انتي قصيره اوي
عطر بتذمر طفولي :انت الي طويل اوي علي فكره
طلعني بقي
بحر وهو يقرب رأسه  :لا انا عاجبني كده
ميرنا :لا والله
اجبلكوا اتنين ليمون احسن
بحر :ميرنا انتي رجعتي تاني ليه
ميرنا :عشان اشوف المسخره دي
نظرت لها عطر بغضب وهي لا تزال متعلقه بعنقه
عطر :مسخره اي وزفت اي
بحر :اهدي يا عطر رقبتي
ميرنا :مش شايفه يا هانم أن في خدم معاكوا هنا
ما انتوا ليكوا اوضه تعملوا فيها المسخره دي
بحر :خلاص يا ميرنا ملهوش لازمه الكلام ده
عطر :لا يا راجل كتر خيرك
طلعني من هنا
بحر :طيب براحه
انزلت يدها وهي تستند علي حافه المسبح
رافضه مساعده بحر وصعدت للاعلي
بحر :استني بس يا عطر
نظر لميرنا بغضب
ميرنا :اي يا بحر هتضربني عشانها ولا اي
بحر :ميرنا خفي شويه انتي عارفه أن مفيش حد يتجرأ يدخل هنا
ميرنا :اناااا
بحر :انتي زودتيها خفي شويه بقي
ميرنا :ماشي يا بحر
بحر :علي فين
ميرنا :خارجه ااا
بحر :لا خلاص مفيش خروج اطلعي اوضتك
ميرنا :بس ااا
بحر وهو يصعد لعطر :سمعتيني اطلعي
ميرنا بهمس:ماشي يا عطر انا بقي هوريكي الشغل بجد
بحر :عطر
عطررر
خرجت من الحمام ترتدي منامتها
بحر :كوكي
عطر :ملكش دعوه
بحر:عطر ميرنا اااا
عطر :بقولك اي يا بحر بلاش كلام عشان منتعبش انا هنام والصبح هروح لمحمد ااة
بحر :انتي مش ماشيه في حته
عطر :لا همشي سيبني اريح كام اسبوع وانت كمان اشبع من ميرنا
بحر :انا عاوزك انتي
عطر:مش بيبان كده قدامها
بحر:انتي مش فاهمه حاجه
عطر بغضب:خلاص فهمني
بحر :ميرنا اااا
نظر لها لثواني
مش هقدر اقول بس لازم تعرفي اني ساعات بكون مجبور علي التصرف بشكل معين واكيد في يوم هقولك علي كل حاجه
عطر :تصبح علي خير يا بحر
بحر بحزن :وانتي من اهل الجنه يا عطر
….
في الصباح
رامي :بحررررر
بحر
بحر :في اي يا رامي حد يعمل كده
رامي :انت فين من امبارح برن عليك
بحر :معلش كان في شغل كتير بخلصه
رامي :طيب في حاجه ااا
نظر بصدمه لعطر التي تهبط من أعلي بملابس بيتيه
أعاد نظره لبحر
نظر بحر لعطر بغضب قابلته هي بخوف
رامي :انتي بتعملي اي هنا يا عطر
عطر :اناااا كنت ب ب بخلص ورق اا
رامي وهو يشير لملابسها:كده
نظر لبحر :لو مش خايف علي مراتك خاف علي شغلك ومكانتك وانتي ااا
بحر بحده :راااامي
عطر مراتي
رامي :مراتك
يبقي الصور دي بجد
نظر بحر للصور بصدمه
 شوفلي مين الي وصلهم الصور دي
رامي :تمام
علي مستنيك في الشركه وانا حولت الاجتماع لهنا ف ااا
نظر لعطر وصمت
بحرز:تمام اخلع انت
نظر لعطر :اي الي انتي لابساه ده
عطر :اي ده فستان بيتي
بحر :شفاف يا هانم اطلعي غيري
نظرت لميرنا التي تقف في الاسفل ترتدي فستان يصل للركبه
بحر :يلااااا يا عطر
….
وائل :يعني مش انتي الي قولتيليها
منه :ااااه قولتلك لا
وائل :ردي بدل ما اموتك واموتها
انتي فكراني ميت فيها
ورد بالنسبالي ولا حاجه زيك بالضبط
منه :مقولتش روح اسألها مين قالها
سيب ايدي بقي
دفعها لتسقط علي الارض
لو شوفتك قريب منها هندمك وبطلي ****شويه وخفي سهر بدل ما انتي عارفه هيحصلك اي
انسحب سريعا قبل أن يراه وائل
تفاجأ من كلامه عزم أن يخبر ورد
….
ورد :افندم حضرتك طلبتني
فضل بسرعه  :لازم تسيبي وائل
ورد :انت بتقول اي
فضل :ده الاحسن ليكي
ورد :ليا ولا ليك يا استاذ يا خاطب
انا ملاحظه معاملتك اتغيرت ازاي
بس انا مش هسيب خطيبي لاني لاني ااا انا اا بحبه
فضل :انتي مش فاهمه حاجه وائل مش مناسب
ورد :ومين قال اني طلبت رايك
فضل :وائل انسان غير سوي يا ورد
هتتعبي معاه
مش هتستحملي
قررت الفرار من أمامه عندما خارت قوتها
وقبل أن تبكي
ورد وهي تغادر :مش هسيبه بردوا شكرا لقلقك
امسك فضل يدها وصاح بغضب :انتي مش بتفهمي بقولك غير سوي مش هتعرفي تعيشي معاه
انت مستوعبه معني كلمه مريض نفسي وغير سوي
هنا لم تستطيع التماسك لتبكي بقهر علي حالها
ارتخت ملامح فضل وكذلك قبضته عليها
فضل :انااا مش قصدي انا اسف
وجعتك
تعالي صوت نحيبها كأنها كانت تنتظر سبب لتفرغ ما داخلها
فضل :هشش خلاص اهدي انا اسف مكنش قصدي
انا بس ااا
انااا بس بس خايف عليكي منه
نظرت له ورد وابتسمت بسخريه :لا متخافش خلاص
عن اذنك
فضل :ورد ااا
خرجت لينظر لاثرها بحزن
ماذا الوَداعُ وَداعُ الوامِقِ الكَمِدِ
 هَذا الوَداعُ وَداعَ الروحِ لِلجَسَدِ
 إِذا السَحابُ زَفَتهُ الريحُ مُرتَفِعًا
 فَلا عَدا الرَملَةَ البَيضاءَ مِن بَلَدِ
 وَيا فِراقَ الأَميرِ الرَحبِ مَنزِلُهُ
 إِن أَنتَ فارَقتَنا يَومًا فَلا تَعُدِ
امسك الهاتف واخذ يفكر بمن يستعين لينقذها منه
فضل :الو محمد
وائل مريض ولازم ورد تسيبه اسلملها
….
فاطمه :انت جايب سلعاوي معاك ليه
كامل :مقدرش اتحرك من غيره
فاطمه :جبان يعني
كامل :مقبوله
فاطمه :انت بتصلي
كامل :الحمد لله
فاطمه :اممم حافظ قرأن
اكيد لا صح
كامل :ليه يعني انا مسلم والله
أيوة ربنا مَن ّ عليا وختمت القرأن
فاطمه :مش معقول
كامل :بتلات تلاوات وبكمل اهو الله المستعان
فاطمه بهمس:استغفر الله اطفش امك ازاي
السجاااااير هي السجااااير
كامل :الله اكبر حد يكبر في ودنها مالك بس
فاطمه :بتشرب سجاير صح
كامل :عيييب انا رجُل دوله مينفعش أدخن
فاطمه :هتمد ايدك عليا ؟
كامل وهو يتلمس وجهه:كنت عملتها قبل كده
فاطمه :يبقي هتشتم هما الضباط لسانهم طويل كده
كامل :لا لاتقلقي عمري ما هأذيكي لا معنوي ولا جسدي
فاطمه :هتقلعني الخمار
كامل :بس ؟؟
فاطمه :نعمممم  أما انت قليل ااا
كامل :ااايه انا بقولك بس كفايه سوء فهم يعني
فاطمه :امال هتعمل أي
كامل :هقولك
بس بعد كتب الكتاب
فاطمه :تقصد اي يا بايظ
كامل :عشان اعرف اتغزل براحتي يا فاطم
عن اذنك بقي يا عمي امي مستنياني مش بدري للعشاء
فاطمه :اهو ابن امه اهو
نظر لها كامل بغضب
عن اذنك يا عمي
جمال :اهو انتي ديما كده لسانك مبرد
فاطمه :لو سمحت يا بابا اسمها الي في قلبك علي لسانك
جمال :ااااه هتجلط منك محدش يعرف ياخد حق ولا باطل معاكي
يلا ادخلي صلي استخاره
فاطمه :يووووه
ده أي يا رب الملتزم المتنكر فضابط ده
….
في المساء
وائل :يعني اي يا محمد
محمد :يعني كل شئ قسمه ونصيب انا مش مستريح
وائل :امم ماشي يا محمد عن اذنك
ورد :والله ما كلمته
ولا قولتله حاجه
مش عارفه يا وائل مش عارفه ارجوك ارحمني
أغلقت الهاتف وانتحبت علي حالها
محمد :في اي يا ورد
ورد بفزع :م م مح مد اااااا
محمد بشك :مالك
ورد :مفيش
التقط منها الهاتف ولحسن حظها مسحت هي الصور قبلها بدقائق
محمد بصوت هادر  :كان بيكلمك ليه ده ردددي عليااااااا
انا عرفت كل حاجه
ورد بص ت متقطع :كان ب بيهددني
محمد :الوادي الدون اناااا
…. :انا عندي الحل
ورد تتجوزيني علي سنه الله ورسوله
….
رامي :انسه عطر ااا
بحر :مدام يا رامي
رامي :يا عم احنا في شغل مش وقت محن
يلا يا مدام عطر جهزي الورق
حلو كده
هز بحر رأسه بنعم لتبتسم عطر رغم عنها
بحر:انا هطلع اجيب حاجه وجاي خلصوا بسرعه
رامي :هجيب اللاب توب من المكتب
بدأت عطر في تجهيز ورق الاجتماع
علي :انسه عطر
عطر :اعااااا بسم الله
علي :اي شوفتي عفريت
عطر :اسخم
علي :نعمم
عطر :اقصد نعم
علي :امال فين بحر
عطر :بيحضر ورق الصفقه وجاي
علي  :انسه عطر انا عاوزك في حاجه
عطر :اتفضل
 علي وهو يمسك يدها  :عطر تقبلي تتجوزيني علي سنه الله ورسوله
بحر :عطررررر
عطر :…

يتبع..

لقراءة الحلقة الخامسة والعشرون : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى