Uncategorized

رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم حنين عادل

 رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم حنين عادل

روح بصدمه: انت !
يوسف: ايوه انا ياروح ايه ماوحشتكيش ؟!
روح مسكت ايد خالد وشدته بعيد …
روح: انت اتجننت يا خالد جايبلي يوسف لغايه هنا.
خالد: صدقيني ماكنتش اعرف انه جاي انا كلمت ياسمين بس عشان عارف انها اقرب واحده ليكي انما يوسف ماكنتش اعرف انه جاي !
مش يوسف بس ..
بيبصوا علي الصوت..
خالد: ميرا كملت …
بتدخل روح جوه البيت بعصبيه بتقابل يونس علي السلم بتتجاهله وبتكمل لأوضتها وبتدخل وبترزع الباب …
يونس باستغراب: مالها دي في ايه اللي معصبها كده ؟!
روح : جاي ورايا هنا كمان يا يوسف جاي ليه مش كفايه اللي عملته هوا انا مكتوب عليا العذاب كده وجايب معاك الزفته ميرا …
…………………………
مصطفي: وه انت اتجننت يا واد انت بتقول ايه اشحال ماكنتش اكبر مني بكتير وفاهم !
كرم: لازم نعمل اي حاجه توقف الجوازة دي ..دي هاتبقي جنازتي يا عم..
مصطفي بضحك: اقولك ارضي بالأمر الواقع خالتي كريمه مش عفشه هوا كل العيب فيها انها واعرة قوي ..
كرم: يا مصطفي ارجوك ساعدني وبلاه الحديت الماسخ ده 
مصطفي: اعمل ايه يعني اقولك عدي النهاردة علي خير بس وربنا يسهل
 ………………………..
يونس طالع من باب البيت شافهم واقفين قرب منهم …
يونس: مين دول يا خالد ؟!
خالد بتوتر:  ده دا ..ياسمين وميرا جوه دخلت الحمام..
يوسف ماعطلوش اي اهتمام وفضلت واقف ساند علي العربيه ولابس نضارته .
يونس: ومين الشبح ؟!
بيقلع يوسف النضارة وبيبصله من فوق لتحت…
يوسف: يوسف ….يوسف باشا الأنصاري
يونس بابتسامه: يوسف باشا النصراني بنفسه يا مراحب
يوسف: الأنصاري…
يونس بضحك: ده احنا حصلنا الشرف هههههه اتفضل معايا يا باشا نعملوا معاك الواچب ياااه دا انتي كنتي داعيالي يامه عشان اقابله …خد البنات ودخلهم جوه يا خالد وانا هاودي يوسف بيه للجناح الخصوصي.  .
خالد بابتسامه : حاضر …بس خف ايدك شويه 
يوسف: يخف ايده علي ايه ؟!
خالد بضحك: علي الباب اصل الباب معلق ..
يوسف: اه ..طيب بسرعه عشان عاوز ارتاح
خالد: ده احنا هنريحوك ونبسطوك هههههه
يوسف: في حاجه يا خالد
يونس: لاه ولا حاجه يلا عشان ترتاح من السفر
يوسف: اه يا ريت تجيبولي عصير فريش
يونس وهوا ماشي معاه: اجبلك فريش وفرافيش انا اجيب لأعز منيك ..
يوسف: شكلك بتفهم وبتقدر الناس
يونس: اومال هوا انت قليل ده انت تستحق كل التقدير اللي في الدنيا ..
………………………..
روح: يعني ايه اجي هوا وميرا غصب عنك اصرفها فين دي؟!
ياسمين: روح ماتبقيش ضعيفه ميرا بتحب تفرح فيكي وريهم انهم مش فارقين معاكي صدقيني دي فرصه حلوه ليكي انك تثبتي لنفسك قبلهم انك خلاص طلعتيهم من حياتك اتنين خاينين مايستحقوش انك حتي تفكري فيهم او تزعلي عليهم …
روح: عارفه يا ياسمين اللي عملوا يوسف ماوجعنيش قد ما ميرا وجعتني الأنتيم والبيست اللي كنت بحكيلها كل حاجه عني اسراري بحب ايه طموحاتي بحب مين تتفق مع يوسف عليا عشان ايه عشان ايه كل السواد ده تديله كل المعلومات عني بحب ايه بكره ايه ايه اللي يشدني ليه والسبب ايه لكل ده ؟!
ياسمين: ده مرض يا بنتي عشان فقيره بتحقد عليكي
روح: هيا فعلا فقيره بس مش فقيره فلوس عمر الغني ماكان بالفلوس ذنبي ايه ان انا غنيه ومش من الهوا ولا الحرام لأ دا تعب ابويا سنين لحد ما وصل للي هوا فيه الفقر فقر النفوس …
ياسمين: ماتفكريش فيها بكره تعرف انها خسرت كتير لما خسرت صاحبه زيك ..
روح: اللي بيخون بيتخان واكيد اللي عملته هايترد ليها وكما تدين تدان…
الباب اتفتح مره واحده….
ميرا: ايه يا روح يا حبيبتي هاتسيبيني قاعده لوحدي كتير
ياسمين: ايه ده في حاجه اسمها تخبطي علي الباب الأول
روح: بس يا ياسمين ميرا ما تعرفش كده يمكن ماعندهمش باب …
ميرا بغضب: انتي بتقولي ايه انتي فاكره نفسك ايه؟!
يونس من وراها : روح بدر النمر…روح النمر ..
بتلف ميرا وبتبص عليه بتتبدل كل ملامح الغضب لإعجاب شديد …
ميرا بدلع: مش تعرفينا يا روح 
بتحط ايدها علي كتفه …
روح اتعصبت بس حاولت تتمالك نفسها
بيزق ايدها ببرود 
يونس: انا النمر …يونس شاكر النمر …
ميرا: واو يونس عاشت الأسامي يا نمر 
روح بتفكير: زودتيها اوي ماحدش يقوله يا نمر غيري..
يونس: انتي اسمك ايه ؟!
روح: تعالي يا ميرا يا حبيبتي 
شدت ميرا دخلتها الاوضه…
روح: شوف مصلحتك يا نمر …
يونس بابتسامه: طب ماتقعدوني معاكوا
ميرا: ياريت 
روح: دي قعده بنات يا نمر وانت مالكش في الحديت الماسخ ده صح يلا …
قفلت الباب في وشه…
يونس بضحك: بتغيري …وقعتي خلاص في حب النمر بس امتي تعترفي؟!
…………………………
في اوضه كريمه..
صفاء: يلا البسي 
كريمه : يا مرك يا كريمه يا بختك الأسود يا كريمه 
صفاء: عاتقعدي تولولي قومي البسي عشان العريس واهله علي وصول
كريمه: عريس …عريس الندامه ..عريس الشوم
صفاء: البسي الله يرضي عليكي انتي عايزه العمده يطخنا عيارين
كريمه: الموت اهون لي من اللي بيحصل لي
صفاء: طيب عديها علي خير النهارده وهانلاقيلها حل ان شاء الله ..
كريمه: فينك يا شيخ مخلوف تيجي تشوف اللي حوصل لي 
صفاء: اهو السبب في كل حاجه الشيخ مخلوف الزفت ده 
كريمه: وه يا خيتي دا راجل بركه
صفاء: انا ايه اللي يضايقني يعني واللهـ تستاهلي اللي بيحصلك وزياده كمان..
كريمه: كده يا خيتي ماشي ..
صفاء: البسي بقا بدل ما ناديه يدفنك ويتاويكي واخلص منيكي ..
كريمه : حاضر..اه يا ميله بختك يا كريمه..
……………………….
في اوضه روح..
ميرا: هوا راح فين القمر ده
روح: انتي جيتي ليه يا ميرا
ميرا: اخص عليكي يا روح مش عايزه تشوفي صاحبتك
روح: بقولك ايه هاتي من الأخر انتي جايه ليه اصل انتي بتاعت مصلحتك فا اكيد جايه لهدف ..
ميرا: انا بتاعت مصلحتي اخص عليكي يا روح. 
ياسمين: هاتي من الاخر يا سوده
ميرا: مافيش اسود منك انتي 
ياسمين: انتي قليله الادب ..
ميرا: اهو اما يبقي قليل احسن من ماميكونش خالص
طااااااخ ….
ميرا بصدمه: بتضربيني ..بتضربيني يا روح
روح: انتي لازم تقفي عند حدك اوعي يكون سكوتي ليكي ده معناه اني ضعيفه انتي اكتر واحده عارفه مين هيا روح النمر قله ادب في بيتي مش عايزه عارفه انا ليه لحد النهارده ماعتبتكيش وقولتلك عملتي كده ليه عشان اناي مش في دماغي انتي صفر عالشمال مالهوش لازمه انتي ولا حاجه انت عارفه انتي بتحاولي تقربي مننا ليه عشان تحسي انك ليكي لازمه وقيمه بس للأسف الحاجات دي مش مكتسبه دي حاجات طبيعيه اطلعي بره وماعتش اشوف وشك تاني …
…………………………..
بيدخل يونس اوضه قديمه وبيفتح القفل اللي علي بابها وبيدخل وبيقفل الباب ..
يوسف بيقوم من علي الأرض …
يوسف: انت ازاي تجيبني هنا وتقفل عليا انت اتجننت …
بيقلع يونس الچاكت بتاعه وبيخليه بالقميص …
يوسف بتوتر: في ايه انت هاتعمل ايه ؟!
يونس: هههههه هاخليك نانسي هههههههههه…..
يتبع ….
لقراءة الفصل الخامس والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت رئيس العصابة للكاتبة آلاء فرج

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى