روايات

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ياسمين مصطفى

لكن كان فيه بني ادمه محدش حاسس بيها نهائي….وكانت كل جمله بتنزل عليها ك الصاعقه….ف قامت بسرعه من ع الارض ودخلت ل اوضه جمال….وجرت عليه ومسكت ايده
نور مسكت ايده وهي بتعيط جامد: جمال….. ارجووك…. ارجوووك متسبنيش….. انا…. انا…. مقدرش اعيش من غيرك… ارجووك فوق…. ارجووك…..
الدكتور: مينفعش ياهانم اللي حضرتك بتعمليه دا…. لو سمحتي اتفضلي برا….
نور بتعيط وهي لسه مسكه ايد جمال: انا…. انا بحبك يا جمال….. ااه والله بحبك اووي….
وفجأه جهاز القلب وقف
الدكتور ب امر للمرضين: شيلوها…. بسرعه….
نور: محدش يقرب مني فاااهميين……
………..: كله يطلع برا…..
نور بصت  للشخص وهوا بصلها جامد
نور بثبات: انا مش هخرج فااهم…..
الدكتور ب احترام: دكتور طاهر….بنخرجها والله بس هي مش موافقه تخرج….
طاهر بصوت عالي:ايه لعب العيال دا…هو ايه اللي مش عايزه تخرج برا….
طاهر:اتفضلي يا انسه برا….دا لو عيزاه يبقي كويس…..
نور خرجت بعد ما باست ايد جمال
نور ف نفسها:يااارب احفظه ليااا يارب….وقومه ب السلامه
ملـــــــــــــــــــحوظه:طاهر دا يبقي الشاب اللي كان اتقدم ل عشق ايام الكليه وقاسم ضربه……لو فاكرين….
اما عند عشق وزينه…
عشق بصدمه:زينه….ازاي….ازاي دا حصل….زينه انتي…انتي لسه عايشه….معقول.
زينه بصدمه:عششق وحضنتها جاامد… انت…. انت كنت فين انا لفيت عليكي الدنيا كلها لحد ما اخيرا لقيتك
عشق بدموع: زينه انت  لسه عايشه معقول بعد العمر ده كله تطلعي عايشه بعد ما وهمتينى انك موتي
زينه ببكاء: مكنتش هقدر مكنتش هقدر يا عشق اشوفكم انتم الاتنين مع بعض
عشق.: غبيه وهتفضلي طول عمرك غبيه انت ازاي تفكريك المريض يصورلك اني ممكن ابص لحبيبك او حتي اقبل اني اتجوزه….انت كنتي ب النسبه ليا اكتر من اخت….كنت بفضل الحاجه ليكي عني…..لو كنتي طلبتي روحي كنت اديتهالك
زينه ببكاء: سامحيني ارجوكي….افهميني ياعشق….افهميني ياحبيبتي….الحب كان ممكن يعمل اكتر من كدا….انا كنت بدور عليكي…..واخيرا لقيتك…ياريت نرجع زي الاول
عشق ببكاء: انت من بعد ما سبتيني…. دمرتيني دمرتيني يا زينه….. دمرتيني بطريقه فظيعه……لو كانا مع بعض كنا نقدر نتخطي اي حاجه سوا…..مريت بمواقف صعبه ف حياتي محدش كان واقف جنبي……محدش وقف جنبي خالص يا زينه…..وجايه دلوقتي تحضنيني…..وتقوليلي كنت بدور عليكي……عايزاني اسامحك وانسي كل اللي حصل…..
زينه: ارجوكي… ارجوكي.. انا كنت بحب حسام ومكنتش هقدر….انا دورت عليكي كتير جدا والله العظيم…ف كل حته ف مصر وبرا مصر…….
عشق: افهمي يا زينه  انا عمري ما كنت هبص لحسام غير انه جوز اختي…وحتي من قبل ما اعرف انك بتحبيه…..كان ب النسبه ليا اخويا مش اكتر…..مكنتش بحبه ولا عمري فكرت فيه غير كدا مش اكتر…..
زينه: خلاص يا عشق….ممكن نرجع صحاب واخوات من تاني….ونصلح كل حاجه كانت غلط…
عشق: بعد ايه…..بعد ايه يا زينه…بعد ما سبتيني….بعد ما كنت متعلقه بيكي اكتر من نفسي…كنت بحبك اكتر من اختي…كنت بعتمد عليكي ف كل..حاجه…ودا سببلي مشكله وهي اني مكنتش بعرف اعتمد علي نفسي…..احنا كنا اكتر من اخوات
زينه: كنا….كنا ياعشق…..لا ياعشق…مش هسمح لصداقتنا انها تتهد مهما حصل…فااهمه….واذا كان ع الماضي….ف هو هيتصلح وهنرجع احسن من الاول بمليون مره
عشق:اتخليتي عني وبعدتي عني….ووهمتيني انك موتي….انتي كذبه موتك دمرتني….حطي نفسك مكاني….كنتي اكتر من اختي….كنت دلوعه وبعتمد عليكي ف كل حاجه بتحصل…كنتي بتجيبلي كل حاجه لغايه عندي من غير ما اتعب فيها….وفجأه اختفيتي من حياتي….بعد ما كنتي جزء كبير جدا منها……حطي نفسك مكاني يا زينه…..وانهارت ف العياط
قاسم راح عندها بسرعه بعد ما كان شايف الموقف من اوله…وطبعا عشق ممكن تجيلها الحاله اياها….قاسم شالها من ع الارض وحضنها جامد وفضل يهدي فيها شويه كتير
قاسم: خلاص….خلاص ياحبيبتي….اهدي اهدي عشان خاطر قاسم حبيبك….بس ياعمري…..
عشق.اتمسكت ف حضنه جامد…..وفضلت تعيط….
وطبعا زينه كانت في حضن عز الدين اللي كان برده بيهديها….. وهي يعيني  من الصدمه مش عارفه تعمل ايه…. اخيرا بعد عمر  طويل لقت صديقه عمرها واللي كانت بتعتبرها بنتها… والصدمه التانيه ابنها اللي مش  عارفه ايه اللي جراله… وكل اللي عارفاه انه بين الحيا والموت….. وطبعا عياطها بيفضل يزيد لحد ما حست ان ممكن قلبها يقف….وعز الدين كان زعلان جدا وهو بيشوف حبيه عمره بتعيط جامد كدا…..وهو بيزيد من احتضانها…وبيدعي ربنا انه ينجي ابنه الوحيد….
وبعد فتره…..
تليلون قاسم رن وكان المتصل عدي…..ف قاسم قال…
قاسم: ثواني ارد على التليفون واجي مراد جاسر خليكم مع مامتكم
ومشي قاسم بعيد عشان يرد علي عدي
قاسم: الو عدي انت فين
عدي: رايح سينا رايح ارجع ابنك يا قاسم….ابنك اللي انا ضيعته….
قاسم: ضيعته ايه….ايه الكلام الاهبل دا ياعدي….تعالي علي مستشفي الجوهري….جاسر وكلنا هنا
عدي: ايه ازاي….جاسر ف اسكندريه ازاي بس….جاسر كان ف سينا والمفروض انه يرجع بكرا….هو ايه اللي بيحصل…
قاسم: تعالى دلوقتي يا عدي….تعالي وكمان شويه نبقي نفهم ايه اللي بيحصل…
عدي: طيب طيب انا جاي حالا….
___________________________♕
اما عند اوضه العمليات النور اطفي ودا يدل علي ان العمليه خلصت الحمد لله….ف خرج طاهر من الاوضه…..ف جري عليه جاسر  وعز وزينه…..
جاسر:المريض عامل ايه….
زينه بدموع:ارجوووك طمني…..ابني عامل ايه…
طاهر بعمليه:الحمد لله….العمليه تمت بنجاح ودا لان الرصاصه كانت جمب القلب….والظاهر ان المريض متمسك ب الحياه…ودا لان قلبه وقف ورجع تاني….وبص لنور وهو بيقول باين انه داخل علي حب جديد…..
عز:طيب هيفوق امتي…..
طاهر بعمليه:بعد شويه….هيتنقل اوضه عاديه حالا…..
وسابهم وراح ناحيه عشق….وقال
طاهر ببسمه عاشق: عشق ازيك
عشق ب استفهام: حضرتك تعرفني منين
طاهر ببسمه:مش فكراني معقول وف نفسه دا انت مغبتيش عن بالي لحظه…..
عشق ببسمه خفيفه جدا:لا اسفه مش فاكره حضرتك…..
طاهر مد ايده:انا طاهر…مش فكراني….
قاسم شاف المنظر والدم غلي ف عروقه وخاصه بعد ما افتكره كويس…..لكن ولاده سبقوه…..
جاسر حط ايده ف ايد طاهر قال….
جاسر ببسمه صفرا:اهلا وسهلا….اسف بس حريمنا  مش بتسلم علي رجاله غربيه….وب التحديد امي….
طاهر بحزن خفي:مامتك……
مراد خبط علي كتفه وقال بشموخ:وياريت متتكلمش معاها تاني….لان لو بابا شافك هيبقي يوم طين علي دماغنا كلنا….
طاهر ببسمه:انا شوفت مامتك…وفكرتني بحاجه قديمه ايام الكليه….
قاسم ببسمه صفرا:ودي حاجه تتنسي….
بص طاهر للصوت وقال:اي دا قاسم بيه….
قاسم ب استفزاز:اه قاسم بيه…ازيك يا طاهر….والله ليك وحشه…..
طاهر ببسمه خفيفه:انت ليك وحشه اكتر ياقاسم بيه…..ولادك…..
قاسم:ااه ولادي….
طاهر:ربنا يباركلك فيهم…
قاسم بنظره ذات مغزي:ويباركلك ف اولادك
طاهر:انا متجوزتش….
قاسم بيبص ل عشق بغيره:اممممم…ليه كدا…
طاهر بص لعشق نظره سريعه:لا عادي….عن اذنكوا….
ومشي طاهر بسرعه بحزن وبص قاسم لعشق بصه عشق حست انها هتتحرق….
مراد:مالك يا والدي وشك احمر كدا ليه…..
قاسم:هااا….لاااااا انا كويس وبص لعشق كويس جدا….وقرب منها ومسك اديها واخدها ل اوضه فاضيه….
قاسم:افتكرتيه ياعشق….قولي انك افتكرتيه…..
عشق:والله ما فكراه….
قاسم بغيره:دا البيه اللي اجا طلب ايدك يااهاانم اللي كان معاكي ف الجامعه….
عشق بغباء:والله يا قاسم ما فكرا حاجه وبعدين انا مكنتش ف طب….
قاسم  :هو اللي لفت نظرك انك مكنتيش ف طب….عشق متجننيش ما اكيد حول ولا اتزفت وانا مالي ب الموضوع وكمل بغيره….مشوفتيش بيبصلك ازاي….
عشق بهمس:انا ميهمنيش يبصلي ازاي….بصته ليا متهمنيش اهم حاجه بصتك انت ليا ياقاسم….
قاسم:انتي بتثبتيني يعني ولا ايه…..
عشق ببسمه كلها حب:انا عمري ما هبص لحد غيرك ياقاسم…وميهمنيش انه ازاي يبصلي…انا مش مهتمه ببصته ليا…وبعدين ما شوفتش ولادك قاموا ب الواجب….
قاسم ببسمه:هما دول ولاد قاسم….
عشق حضنته جامد:انا بحبك اووي يا قاسم…وكل مره بصلي فيها بدعي ل ربنا انه ياخدني قبلك وكملت بدموع:مش هستحمل اشوف فيك حاجه وحشه ياقاسم…انا عايشه عشانك وعشان اولادنا…..
قاسم:اوعي تقولي الكلام الاهبل دا تاني…..
عشق ببسمه:مش انت دايما بتقولي ان الدنيا فانيه…..
قاسم بزهق:عشق اقفلي ع الموضوع دا….وااه بلاش تعيطي تاني ياعشق….مش لازم اشوفك ب الضعف دا ادام اي حد….
عشق ببكاء:رجعت تاني يا قاسم….رجعت بعد العمر دا كله..وقال ايه…نرجع زي الاول واحسن…..
قاسم:حسيتي ب ايه اول ما شوفتيها
عشق:حسيت اني مصدومه….زي ما حسيت اني عايزه اضربها ب القلم عشان سابتني….انا كنت دايما بعتمد عليها ف كل حاجه فاهم يعني ايه….وفجأه اختفت من حياتي…..وكنت عايزه احضنها جاامد واقولها انها وحشتني اووي وان حياتي مكنش ليها طعم من غيرها…..
قاسم بغيره:اممممم للدرجه دي بتحبيها…..
عشق ببسمه حب:مش اكتر منك ياقاسم وحضنته جامد….ف هو ابتسم وشدد علي احتضانها اكتر….
قاسم ببسمه:امممم…..ماشي هعمل نفسي مصدقك….
عشق بشهقه:تقصد اني بكذب عليك واني مش بحبك….
قاسم:هو انا قولت حاجه….
عشق حط اديها ف وسطها:م هو مفيش كلام غير كدا….
قاسم ببسمه:بحبك
عشق بتقلده:امممممممم…هعمل نفسي مصدقاك….
قاسم بشهقه:تقصدي اني بكذب عليكي واني مش بحبك….
عشق:هو انا قولت حاجه…
قاسم حط ايده ف وسطه:ما هو مفيش كلام غير كدا….
ضحكت عشق وضحك قاسم وحضنوا بعض
قاسم ببسمه:هنفضل مع بعض لاخر العمر….
عشق ببسمه:لاخر العمر….
***************
اما عند جاسر….
جاسر بتعب:اومال فين الباقي
نور:مع فرح…
حاسر قام وقف بخضه:لييه مالها فرح….
مراد:اغمي عليها لما فكرت انك اتصابت ويزن وادم معاها…
جاسر:بجد…خليك مع نور ومتسبهاش لوحدها…وجري بسرعه ع الاستقبال عشان يسأل….
مراد حضن نور:خلاص بقا يحبيبتي….متعيطيش….انشالله يارب اقلب قرد لو ما ضحكتي….
نور لسه بتعيط…
مراد بخوف:اضحكي..اضحكي الله يخربيتك ل اتحول لقرد….
نور ضحكت علي طريقته…
ف حضنها مراد وقال ببسمه حب ل اخته:حبيبتي….دموعك دي غاليه اووي عندي….
نور:انت عقلت كدا ليه….
***********
جاسر بسرعه:فين اوضه فرح عدي..
الموظفه ب احترام:اوضه الانسه فرح 308
جاسر مشي بسرعه وهو بيقول:نبقي نشوف موضوع الانسه دا بعدين….
ومشي لحد ما وصل ل اوضه فرح….بص لقاها قاعده ع السرير وعنيها متثبته ف نفقطه ف الفراغ….
جري عليها بسرعه وحضنها جامد….
جاسر:اهدي يا عمري….متعيطييش انا جاسر…جاسر حبيبك…انا معاكي اهوو….
فرح بب انهيار:جاسر….جاسر لسه عايش مش كدا….انت لسه عايش يا جاسر صح….
جاسر ببسمه خفيفه:اومال مين اللي بيكلمك خيالي…..
فرح:جااسر….وكملت ب انهيار…..قالولي انك اتصابت يا جاسر بس…بس انا مصدقتهمش….عشان انا قلبي لسه بينبض علشانك……
جاسر حضنها اكتر:يحبيبتي انا لسه عايش الحمد لله….وكمل بحزن…بس فيه واحد تاني اخد الطلقات مكاني…..
فؤح برعب:انت…كويس يعني…
جاسر:يستي انا صاغ سليم…
فرح:الحمد لله يارب الحمد لله ياااارب……
يزن وادم كانوا عند الدكتور ودخلوا لقوا رسيل بتبص بصدمه لجاسر….
يزن وادم بصدمه:جاسر….وجروا عليه حضنوه….
يزن:انت كويس يا حبيبي….
جاسر ببسمه:انا كويس اوي…الحمد لله….
ادم بشكر:الحمد لله يارب….الحمد لله…..ياشيخ خضتني عليك…..
جاسر:بس فيه واحد لولاه انا مكنتش هتكلم معاكوا دلوقتي…..
ادم بحذر:مين…اوعي تقول ان فيه حد ضحي ب حياته عشانك….
جاسر:اااه…للاسف….هو اللي غبي…اتدخل ليه….ممكن تكونوا عارفينه لان بابا يعرفه….اسمه جمال….
ادم بحذر:اسمه جمال نور الدين….شاب طويل عريض عنده دقن خفيفه….عنيه ردمادي شعره اسود….
جاسر:ااه….هو نفسه الشاب دا….
ادم بدموع:لا مستحيل….دكتور جمال معقول…..
جاسر بحزن:ضحي ب حياته عشاني….
يزن بحزن:هو طيب اوي كدا….
ادم:هو عامل ايه..ايه اللي حصله….
جاسر:كان ف اوضه العمليات…..والحمد لله العمليه نجحت واتنقل ل اوضه عاديه….
ادم:اوضه رقم كام….
جاسر:اوضه رقم 409…..
ادم طلع يجري بسرعه…وخرج وراه يزن وجاسر بص علي فرح….لقاها نايمه….
جاسر بخضه:فرح…مالك….
رسيل:اهدي يا جاسر….الدكتور حطلها نسبه منوم قبل ما انت تيجي…..
جاسر:يعني هي كويسه….
رسيل ببسمه:اه الحمد لله…والحمد لله انك كويس يبني…
جاسر:الحمد لله….عن اذنك….
وسابها وخرج راح ورا وللده….
رسيل:ياااارب احفظهم يارب واحميهم….
******************
اما عند نور ومراد….
كان قاسم خرج من الاوضه هو وعشق وراحوا لمراد ونور….
قاسم حضن بنته:خلاص يعمري….جاسر كويس….
نور،ببكاء:بس دكتور جمال…صحته بقت وحشه….
قاسم شك ف حاجه وقال:وانتي بتعيطي ليه….هو يعنيلك حاجه….
نور:اااه لانه حب وفاقت من كلامها الاهبل دا وقالت بتوتر:…لانه ضحي ب حياته عشان خاطر جاسر يعيش….وبعدين هو روح…..واكيد مامته وباباه قلقنين عليه دلوقتي…..
قاسم ببسمه:خلاص يروحي اهدي شويه…..يالا نروحله الاوضه….
مراد:اوضه رقم 409….
وراح قاسم ونور وعشق ومراد للاوضه وهناك قابلوا الشباب….
ادم:بابا هو دكتور جمال عامل ايه….
قاسم:كنت سألت الدكتور… عن حالته وقال انه كويس…يعني عدي مرحله الخطر الحمد لله…..
قاسم خبط ع الباب….ودخل هو واسرته…..ولقي ان جمال فاق….
قاسم ببسمه:حمد علي سلامتك يابطل…..
جمال بصوت واهن:الله يسلمك….وحاول ان يعدل نفسه بحيث انه يكون قاعد نص قاعده…..
قاسم:خليك زي ما انت…..شباب…..
ف راح ال4 شباب يساعدوه علي انه يقعد….
جاسر باس راسه وقال ببسمه:شكرا ليك علي اللي انت عملته معايا ياجمال…..مهما عملت مش هوفيك جميلك دا…انا لولاك كان زماني مرمي ف المستشفي….
جمال ببسمه:دا شكر علي واجب….مقدرش اشوف حد محتاج مساعده ومقدملوش حاجه….وازداد شرفي بمعرفتك بعد ما عرفت انك ابن قاسم بيه وكمل ف نفسه واخو حبيبتي…..
جاسر ببسمه:انا مبسوط جدا اني اكتشفت صديق مخلص زيك يا جمال دا لو تقبل….
جمال ببسمه وسعاده انه قدر يكتسب حد من عيله نور:يااااه دا يزدني شرف اني اكون صديقك…..
جاسر ببسمه:الله يباركلك….
قرب يزن وقال ببسمه:حمد لله علي سلامتك ياجمال…..انا اسف علي المعامله بتاعتي معاك….
جمال ببسمه:انا مقدر غيرتك علي خطيبتك….بس لازم تعرف اني مش ببصلها غير بصه احترام واخوه وبس….
يزن.:الاحسن انك متبصلهاش خالص…
جمال بضحكه خفيفه:حاضر ياسيدي….
ادم:الحقيقه من الاول انا مكنتش بطيقك لا انت ولا مادتك…وكمل بشكر لكن بعد اللي انت عملته مع اخويا وابويا التاني….بقيت مديونلك بحاجات كتير جدا…..شكرا ليك يا دكتور جمال….
جمال ببسمه:ولزمتها ايه دكتور بقا…..ع فكرا وانا كمان مكنتش بطيقك….بس حقيقي…بقيت بحبك زي اخويا الصغير….
قرب منه مراد….
مراد بتسبيل:لا بقا انا غيرهم انا اول ما شوفتك وقعت ف حبك علي طول هتنكر دا….
جمال ببسمه:لا..ازا
مراد بمقاطعه:طبعا طبعا….لازم تنكر دا….ما انت مغرور…بس لازم تعرف اني بحبك من زمان اووي….
جمال بيسمه:وانا كمان من اول ما شوفتك دخلت قلبي وكمل ف نفسه انت واختك….
قربت منه عشق وقالت ببسمه….
عشق:حمد لله علي سلامتك ياجمال يبني….وشكرا ليك علي اللي انت عملته مع ابني…وحقيقي مديونالك لاخر العمر….
جمال ببسمه:ليه بس كدا….انا حاسس اني شوفت حضرتك قبل كدا….وفضل يبصلها كتير لحد ما بص لمامته وكأنه افتكر شيئ….
جمال بصدمه:ماما…دي…دي هي….
زينه بدموع شاورتله بمعني اهه هي….
جمال بصدمه وفرحه:اخيرا اتلاقيتوا مع بعض بعد الفتره دي كلها…..ماما كانت دايما بتدور عليكي وتعيط ب الساعات لانها مفتقداكي…..
زينه:جمال…كفايه….
جمال:انا مبسوط حقيقي….مبسووط….
قربت عشق من زينه:علي اد ما انا متضايقه منك علي اد ما انتي وحشتيني اووي….وعيطت….
زينه ببكاء:وحشتيني اووي يا صاحبتي…..
وطبعا كلهم الفتوا ل الموقف دا…ما عدا اتنين….جمال ونور اللي فضلت عيونهم متعلقه ببعض…لحد ما قالت نور اللي صدم جمال وهو…..
نور بحب:حمد علي سلامتك ياحبيبي…..
جمال بصدمه.:؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
*****************
اما عند سيرين…..
سيرين بغضب:ايه الليىحصل دا يا جااك….ازاي يطلع عااايش لحد دلوقتي……امالالناس اللي عطيتهم فلوس دول…عطيتهم فلوس علي ايه بس ياربي………
جاك:ممكن تهدي يا سيري…..
سيىين بغضب:بلا سيري بلا زفت علي دماغك…….ازاااي….كل اللي بخطط له فشل كدا ف ثواني….ازاي…..
جاك ب خبث ف نفسه:وطول ما انتي بتعملي حاجه ف عيله قاسم هيفضل *****يصدك عنهم
يتبع …..
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا

‫73 تعليقات

  1. ماشاء الله
    جميل جدا ابقي هلي في الرواية وكل روايتك عدم المصافحة او اللمس فاهمني اكيد
    وربنا يجعلها في ميزان حساناتك

  2. عايزه اعرف جمال راح الجاسر ازاي معقول في طريق المطار متحمسه جدا جدا لتكمله الروايه شكرا للكاتبه الجميله ياسمين

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى