رواية ملاكي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نيللي ياسر
رواية ملاكي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نيللي ياسر |
رواية ملاكي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نيللي ياسر
ملاك بصدمه: ادهم!!… انت هنا من أمته.
ادهم بغضب: من أول يا كوكو!!.
نادر: انا … انا والله..
ادهم بغضب: ملاك مراتي..حرم أدهم السويدي فاااهم.. يعني محدش يقدر يكلمها أصلا وانت واقف تتغزل فيها ده انا هوريك ايام سوده.
ملاك وقفت: أهدي يا ادهم هو ميعرفش.
أدهم بغضب شديد: ملكيش دعوه انتي يا ملاك.
ملاك واقفه قدامه: أرجوك يا ادهم علشان خاطري سيبه.
نادر: انا أسف يا مستر ادهم أنا والله معرفش أنها مراتك.
” ادهم حس أن هو ممكن يقتله لو قال كلمه كمان”
ادهم: غوور من وشي وحسابك معايا بعدين.
ملاك: ادخل يا ادهم ( شاورت علي مكتبه)
” ادهم دخل وبمجرد ما ملاك دخلت ادهم قفل الباب وحاوطها في الحيطه وباسها بغضب شديد”
….. ( عند مصطفى وكارلا)
” مصطفى قرب من ودنها واتكلم بصوت عالي”
مصطفى: يا بنت العبيطه بتعيطي لايه المفروض تصوتي وتضربيني وتدافعي عن نفسك كويس..هههههههه.
” كارلا عرفت أنه بيهزر وزقته جامد وقعدت تضربه في صدره وهي بتعيط جامد وحازم بيضحك بس مسك اديها لما حس انها زعلت وكانت بتعيط جامد اوي”.
مصطفى بندم: كارلا انا كنت بهزر معاكي.. كنت عايزك تدافعي عن نفسك والله مقصدش ازعلك..انا اسف متعيطيش.
كارلا ببكاء: ح..حر..حرام عليك..أن..انا..خ..خو..خوفت.. أوي..ك..كنت..هم..هموت..من..ال.. الرعب.( وعيط اكتر)
” مصطفى قلبه وجعه اوي عليها وهي بتعيط وبيلعن نفسه مليون مره بسبب أن هو السبب في زعلها وحضنها وهي بدأت تعيط اكتر”
مصطفى بهدوء: هشششش..انا أسف جدا يا كارلا معلشي أرجوكي سامحيني انا عمري ما كنت هعمل فيكي كده.
” بدأ يلمس شعرها بالراحه وهي في حضنه وبعدين حس انها هديت حاول يبعدها علشان يبص في وشها بس اتصدم لما لقاها بترفع نفسها لمستواه وباسته بالراحه من خده وقالت جنب ودنه” انا مش بزعل منك” وبعدين بعدت وخدت شنطتها وطلعت فوق”
مصطفى بصدمه: اي إللي حصل ده..هي باستني؟! .. لا وبتقولي مش بزعل منك..طب والله البت دي جننتني.
” وطلع يشوفها بتعمل ايه”
…. ” عند زينب”
” زينب بقت كويسه بس بقت عايشه لوحدها بعد لما ملاك اتجوزت بس ادهم قرر أنه مش هيسيبها تعيش لوحدها وهياخدها تعيش معاه بس يعدي اول شهر من جوازهم بس ملاك مفتقده زينب جداً وقررت تروح تجيبها النهارده”
” الباب بيخبط”
زينب: مين؟!.
تامر: انا تامر يا زوزو.
زينب فتحت: أهلا يا تامر وحشتيني اوي تعالي أدخل.
تامر دخل: والله وحشاني اوي اوي اوي اوي يا زوزو.
زينب: ههه.. يا بكاش بقالك شهر مش بتسأل عليا وتقولي وحشاك.
تامر: سامحيني يا زوزو..بس كنت بجهز ورق السفر.
زينب: هو انت هتسافر بجد؟!.
تامر: ايوه انا قولتلك قبل كده مش هعرف اعيش في بلد هي فيها..
زينب: انا افتكرتك بتقول اي كلام وقت زعل بس.
تامر: انا خلاص جهزت الورق المطلوب وهسافر كمان شهرين.
زينب: بس في ناس بحبك لازم تقعد علشانهم.
تامر بعدم فهم: تقصدي مين…؟!
زينب بهدوء: اقصد….
….. ” عند ملاك و ادهم”
” ملاك بدأت تبكي من وجع شفايفها وادهم مسح دموعها واتكلم”
ادهم: اعتبري ده عقاب علشان بس اتكلمتي معاه..انتي ليا انا وبس يا ملاك..مش من حق اي حد يتكلم معاكي .. انتي بتاعتي انا وبس فاااهمه..انا مش هسيبك تروحي من أيدي يا ملاك مش هسيبك ابدأ.
ملاك بوجع: هو اللي اتكلم معايا وبعدين انا متكلمتش معاه في اي حاجه خارج الشغل..هو كان بيسأل انا إزاي جيت تاني وانا قولتله اعتذرت بس .. هو اللي اتكلم كلام تاني بقي.
” ادهم اخدها في حضنه وطبطب عليها وبعدين هي خرجت قعدت علي المكتب وكملت شغل بس طبعا الشركه كلها عرفت أنها بقت مراته”
….. ” عند اميره”
” أميره خلصت الشغل بتاعها وقاعده متضايقه وسمعت من الناس في الشركه أن ملاك موجوده راحت تجري عليها”
اميره: كوكي وحشتيني اوي اوي اوي اوي اوي.
ملاك وهي تحتضنها: انتي اكتر والله.
اميره: عامله ايه دلوقتي.
ملاك: انا الحمدلله كويسه.
أميره: عملتي ايه مع ادهم وايه حوار أنه بيحميكي ده.
ملاك بضحك: هههه.. لا ده احنا اتطورنا خالص وفي مستجدات حصلت.
اميره بفضول: طب يلا بقي أحكي.
ملاك: ( قالت ليها كل حاجه حصلت)
اميره: وانا أقول البت وشها منور كده لايه.
ملاك: هههه.. الصراحه انا مبسوطه معاه أوي.
اميره: ربنا يسعدك يا حبيبتي.
ملاك: انا هروح النهارده اجيب زوزو أصلا.
اميره: طب كويس اه صح مش انا اتخطبت انا وحازم.
ملاك: ايه..بجد ده حصل أمته يا مجنونه.
اميره: ( حكت ليها برضو)
ملاك: ههههه.. والله انتو مجانين يا بت..بياخدك ويجري عادي كده قدام اهلك وأمه لا إله إلا الله..هههه.
اميره:مجنون وتعبني معاه.
ملاك: لايه بس حصل ايه.
اميره: ( حكت ليها حوار بتاع الحجاب وكده)
ملاك: ده هو اللي هيعلمك الأدب بقي..هههه.
أميره: انتي معايا ولا معاه.
ملاك: انا مع الحق..يا بت ده عايزك تلبسي حجاب .
أميره: ملاك انا مش هتغير وبعدين اشمعنا ادهم مقلكيش كده.
ملاك بضحك: هههه.. يقولي اي يا بنت العبيطه ما انا محجبه اصلا.. هيقولي ايه تاني.
اميره: اه صح نسيت والله.
ملاك: طب روحي شوفي شغلك بقي ولما تخلصي قوليلي.
اميره: اوكي باي يا بيبي.
ملاك: باي يا روحي.
…. ( عند زينب)
زينب: انا اقصد ساره.
تامر: يا زوزو ساره مش بتحبني.
زينب: انا عارفه انها مش بتحبك.
تامر: طب وعيزاني اقعد علشانها لايه؟!.
زينب: انا اقصد أنها بتقول أنها بتحبك طب فيها ايه لو تخطبها فتره يمكن تتغير وتبطل الشر اللي جواها ده.
تامر: ساره عمرها ما حبتني هي بس كانت غيرانه من ملاك اني بحبها والدليل على كده أنها لما عرفت ان ملاك اتجوزت والتاكدت أنها مبقتش تنفع تكون ليا سابتني وحتي مبقتش تكلمني كاخوات وهي اكيد شايفه حد تاني.
زينب: ربنا اعلم بالنفوس يا حبيبي ربنا يهديها.
تامر: يا رب.. عايزه حاجه يا زوزو.
زينب: انت مجنون يا واد عايز تمشي قبل ما نتغدا مع بعض.
تامر: لو اعرف ان فيها غدا من ايدك كنت بايت من امبارح.
زينب: طب اقعد بقي علشان ندوق المحشي سوا.
تامر: ماشي.
…..( عند مصطفى وكارلا)
” مصطفى بيدور على كارلا وبدون قصد فتح باب واتصدم من اللي شافه”
مصطفى: يخربيتك ايه ده…
كارلا: تعالي تعالي أدخل.
مصطفى:****
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المسمومة للكاتبة كوكي سامح