Uncategorized

رواية أمير الممالك الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم أسماء نبيل

 رواية أمير الممالك الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم أسماء نبيل

رواية أمير الممالك الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم أسماء نبيل

رواية أمير الممالك الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم أسماء نبيل

????في بيت امير يجلس الجميع على السفره لتناول الإفطار،
ادم، قمر امتحانك هيبدأ أمته
قمر، بعد ساعه يا ابيه
مالك، تمام انا هوصلك
ادم، لا خليك انت انا هوصلها واستناها
مالك، زي ماتحب
قمر، هو مارد بقاله مده مش باين ليه
أكرم، عشان شغال على قضيه جديده وبيصحي بدري ويرجع متأخر وأحيانا بينام في شقته عشان قريبه من الجهاز.
قمر، طيب انا خلصت يلا يا ابيه.
ادم، تمام يلا
منه، هو انت زعلانه مني ياقمر
قمر باستغراب، ليه بتقولي كده
منه، من ساعه ما رجعت من السفر وانت مش بكلميني زي لأول
قمر، لا ابدا مش زعلانه ولا حاجه ممكن عشان مشغوله في المذاكره وكده ده غير الشغل و…
ليقطع كلامهم دخول حسن وصفيه
حسن بحب، صباح الخير يا ولاد
الكل، صباح النور
مالك بهزار، ايه التأخير ده كله
حسن، وانت مالك يا بارد ليك فيه
ادم بضحك، هههه عندك حق يا عمي هو بارد فعلاً
صفيه، فين موده يا مالك
مالك، نايمه
صفيه، ماصحتهاش ليه عشان الفطار
مالك، سبيها شويه يا خالتو كانت تعبانه شويه فخليها تنام
صفيه بخوف ام، تعبانه ملها
مالك بتوتر وخجل بعض الشيء ، هو هو تعب عادي ارهاق بس
حسن بابتسامه لانه فهم قصد مالك، خلاص يا حببتي هي كويسه ثم يقترب منها ويهمس في اذنها، هي كانت بعيده عن مالك طول فتره الامتحانات فلازم يعوض شوقه ليها ماتخفيش هي كويسه انت عارفه مالك بيحبها ازي لو كان فيها حاجه كان زمانه جنبها خفي علي الواد شويه 
صفيه، خلاص ماشي
وبعد مده ينتهي الإفطار ليخرج ادم وقمر ويظل الجميع فاليوم لن يذهب احد من المنزل وذلك بأمر من الحاج سعيد بنفسه.
&&&&&&&&&&&
????في الصعيد خاصتا بمنزل مروان ????
تجلس مروه وهي ترضع ابنتها زينه تحت أعين مروان الجالس على الفراش سارح ليتذكر ما حدث في الماضي يتذكر يوم فرحه.
Flash back
يدخل مروان ومروه جناحهم لينظر مروان الي مروه ليجدها تفرك في يدها بتوتر ليقترب ويقف أمامها
مروان بحنان، مروه اهدي خالص مفيش داعي للخوف انا عند وعدي يلا ادخلي غيري واتوضي عشان نصلي سوي يلا
لتدخل مروه الي الحمام لتدق الخادمه وتخبر مروان بان جده بانتظاره في الاسفل لينزل
الجد، مبارك يا ولدي
مروان، الله يبارك فيك يا جدي
الجد، شوف يا ولدي انا هجولك كلمتين حطهم حلجه في ودنك الراجل الي يحافظ على مرته وهو الي يصونها انت اخترت وماحدش فرض عليك حاجه مرتك احترمها من احترامك حطها في عينك يا ولدي الراجل مش بقوته  ولا بالصوت العالي ولا بمد اليد الراجل بحنانه على أهل بيته وانت حنين طول عمرك اوعي تكون فاكر اني مش عارف بموضوع فهد
ليقاطعه مروان، بس ياجدي…
الجد، متبررش انا مش عايز اسمع انا عاوزك تحافظ على حبك وتكون حياتك سعيده يلا اطلع عشان الناس مستنيه بره
مروان، الناس ليه
الجد، متتخابثش يا واد انت عارف اني عارف ليه اقطع الألسنه يا ولدي
مروان، محدش يقدر يقول على مرتي كلمه ده مرت الأسد
الجد، واليه اديهم فرصه العدوا اكتر من الحبيب يا ولدي
مروان بتردد، بس..
ليقاطعه الجد، اطلع واسمع الكلام وهي اكيد فهمه ان الكل تحت وقطع الألسنه يا ولدي
ليصعد مروان الي جناحه وهو متردد ويفكر فيما يفعل هي يسمع كلام جده ام ينفذ وعده ليدخل جناحه وبجد مروه تنتظره باسدال الصلاه الأبيض وكانها حوربه من الجنه
مروان. اسف اتاخرت
مروه بتوتر، فعيش حاجه
مروان، تمام خمس دقايق بس اتوضي
ليدخل الي الحمام ويتوضأء ويصلي بها ثم يردد الدعاء ويده على رأسها ويكون قد أخذ قراره
مروان، مروه انت عارفه عويدنا هنا صح
مروه بتوتر وخجل تهز راسها بنعم
ليأخذ مروان نفس بهدوء، طب بصي اقلعي الاسدال وقعدي على السرير من غير لبس
لتنظر  له باستغراب وخجل، ليه
مروان، ماتخفيش عاوزك تثقي فيا وتسمعي  الكلام انا داخل الحمام وهخرج تكوني نفذتي الكلام 
ليدخل مروان الي الحمام وتنفذ مروه الكلام ثم يخرج وهو ومعه موس حلاقه نظيف خاص به ليقطع يده جرح خفيف من عند كتفه ويضبط بعض الأمور ثم يفتح الشباك لترتفك صوت الاعيره الناريه لتفذع مروه على السرير
مروان بعدما أغلق الشباك، اهدي ماتخفيش دلوقتي امي وامك هايطلعوا وانا هخرج محدش يعرف بالي حصل قدام الكل انك مراتي انا عند وعدي
لتنظر له مروه بامتنان، بس ليه خلتني كده
مروان، عشان لما يطلعوا يكون كل حاجه تمام فين هدومك الي كنتي لبساها
مروه بخجل، ليه
مروان، مروه مفيش وقت يلا
لتشير له الي موضع الملابس لياخذها ويلقيها على الأرض بشكل فوضوي وياتي بملابس أيضا ويضعها معها وماهي الي دقائق ويدق الباب ليخرج مروان وتدخل فاطمه وسعديه بسعاده
فاطمه وهي تحتضن مروه الجالسه على السرير بخجل وحولها اللحاف، مبروك يا قلبي امك
لتبتعد فاطمه وتقترب سعديه منها وتبارك لها ثم يتركوا لتغير مروه ملابسها وتجلس تنتظر مروان فهو قد اثبت لها انه جدير بالثقه فهو كان يعلم أن فاطمه لن تذهب إلى بعدما تطمان على ابنتها خصتا بعدما علمت بموضوع فهد فهذا ليس من حبها لمروه ولكن لتحافظ على مكانتها فهي لا تحب احد غير نفسها ومصلحتها
Back
ليفيق على مروه وهي تضع يدها على كتفه بحب ليضمها ويقبل يدها ثم يقترب منها
مروه، كنت سرحان في ايه
مروان بحب وهو يقترب منها ويهمس بجانب اذنها، في ليله فرحنا بس الأولى فاكره
لتبتسم له، انت اثبتلي يومها اني اخترت صح. بحبك
مروان، وانا بعشقك ليقترب منها ويقبلها ويذهبا الي عالمهم الخاص بهم ♥️♥️♥️♥️♥️
&&&&&&&&
في منزل أمير يصل هو وهشام ويتفاجأ الجميع به ماعدا سعيد الذي كان يعلم بموعد وصوله وبعد السلام يجلس أمير وبحضنه امه و موده ومنه وهم يبكون
أمير، خلاص ليه الدموع انا هنا وكويس
صفيه ، ليه بعدت ٣سنين يا أمير هنا عليك حتى مفيش تليفون
امير، والله غصب عني عموما اكيد بابا حكالك وانا هقعد واحكي للكل بس لأول لازم افهم قمر
أكرم، ده مش طيقه سرتك
أمير، عارف ربنا يعني واعرف انسيها الي حصل
الجميع، امين
مالك، هو مش انت معادك بكره
أمير، لا ما انا…
ليقاطعه مالك، نفسي تبطل العاده ده انفسي مره تقول على المعاد الصح 
أمير، معلش
سعيد، أمير يلا معندكش وقت الطياره وصلت
حسن، طياره ايه
صفيه بخوف، انت هتسافر تاني 
أمير، اهدوا يا جماعه انا رايح عند قمر ماتقلكوش
أكرم، طب وليه الطياره
أمير، عشان اوصل قبلها ويكون عندي وقت اجهز
مالك، ماشي انا جهزت كل الي طلبته
ليخرج أمير الي وجهته وبعد ساعه ونص يكون وصل إلى وجهته.
ليصل الي المكان الذي ولد فيه حبهم وشغفهم نعم انه الكوخ يا ساده????????????
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى