رواية عشقي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ياسمين مصطفى
رواية عشقي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ياسمين مصطفى |
رواية عشقي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ياسمين مصطفى
رسيل بدموع عليه: كمل ياعدي كمل….
عدي: هربت…. هربت من السجن… ومكنتش عارف اروح فين…. مكنتش اعرف حد…. وفضلت ابيع مناديل… ودا اللي خلاني اسوف نفسي مكان يوسف… اللي شوفتيني بكلمه….
كان نفس الموقف دا مع عبد الحميد الجوهري…. اه هو… ابو قاسم….
فلاش بااك……….
عبد الحميد: خد ياحبيبي تعالي…
عدي: نعم…
عبد الحميد: اسمك ايه
عدي: اسمي عدي….
عبد الحميد: اسمك جميل انت بتعمل ايه بقا….
عدي:زي ما انت شايف بيبيع مناديل….
عبد الحميد:طيب فين بابا..
عدي بحزن:معرفش….
عبد الحميد:طيب تعالي….
عدي:نعم…
عبد الحميد:نفسك تبقي ايه…
عدي:نفسي ابقا ظاابط….
عبد الحميد كان طيب زي قاسم…ف اخد عدي للعماره بتاعته اللي محدش يعرف مكانها غير مراته بسس….زي ما تقولوا كدا كان سايبها للزمن…..اخد عدي وراح هناك….
عبد الحميد:تعالي ياعدي….تعالي ياحبيبي….متخافش…
عدي:ومين قالك اني خايف انا مش خايف خالص….
عدب الحميد:ودا هو كلام الرجاله…
ودخل عدي ف شقه عبد الحميد…الراجل الطيب…اللي زيه خلصوا من زمان…واحد غيره كان يرميه ميبحش يستصيفه ف بيته…لكن عبد الحميد شاف قاسم مكانه…..وهو كدا كدا عنده شقه ف سايبها….ومحدش قعد فيها..
عبدالحميد:بص ياحبيبي….دي هتبقي شقتك من النهارده…هروح اجبلك اكل من السوبر ماركت واجيب ابني عشان تتعرف عليه….
عدي:اتفضل…انا هقعد مؤدب مش هعمل شقاوه…..
وفعلا راح عبد الحميد يجيب قاسم وجاب حاجات كتير من السوبر ماركت ودخل لعدي تاني….
قاسم ب استغراب:بابا مين دا…
عبد الحميد ببسمه:دا عدي….تعالي ندخل الاول…..
وفعلا دخل عبد الحميد وبعده قاسم وقفل الباب….
عدي:هو دا ابنك….
عبد الحميد قعد قدامه وقال بهدوء:بص ياحبيبي…..فيه حلجه اسمها احترام….لازم تحترم اللي اكبر منك….مينفعش تقول هو دا ابنك….لازم تقول هو دا ابن حضرتك……
عدي:هي هتفرق ف كلمه….
عبد الحميد:لما تكبر وتشغتل هتعرف ان الاحترام واجب….
قاسم:بابا…قولي بقا مين دا….
عبد الحميد:بص ياحبيبي….انت معندكش صحاب….وانت عارف ان ماما تعبانه ومتقدرش تجيب ليك اخ…..وانت لا ليك عم ولا خال ولا اي حد خالص…..لازم يكون عندك صااحب….تكونوا انتوا الاتنين سند لبعض….محدش فيكوا يقع….اللي يقع التاني يسنده….مهما حصل لازم تبقوا مع بعض….متسمحوش لحد انه يفرقكوا مهما كان….ومتسمحوش ان حد تالت يدخل وسطكوا…..لازم ياقاسم تاخد رأي عدي ف كل حاجه…وانت ياعدي لازم تاخد رأي قاسم ف كل حاجه….تشوروا بعض….انت عارف ان الشركه كبيره وليها فروع كتير….وانت لوحدك مهتقدرش عليها….لازم يكون حد معاك….
عدي:قصدك ان انا هكون خدام ليه…
عبد الحميد بحده:لا طبعا….دا اخوك فااهم….لازم تفهم انه اخوك….وانت بردو ياقاسم لازم تعرف ان عدي اخوك….
قاسم:اخويا ازاي بس يابابا انت جايب لي واحد معرفوش وتقولي اخوك….
عبد الحميد بثقه:هتحبه….هتحبه وهتبقوا اكتر من الاخوات….هتبقوا مع بعض ع الحلو والمر…..خلي بالكوا من بعض….
قام عدي من مكانه وراح ناحيه قاسم واخده ف حضنه:هعمل كل اللي قولتلي عليه ياعمو….
قاسم:وانا كمان يابابا….هفضل معاه…هعتبره اخويا…..لا هو اصلا اخويا….
الباب خبط…..
عبد الحميد:افتح ياقاسم…..دا تلاقيه عمك معتز……..
فتح قاسم ودخل معتز وهو شايل طفله صغيره………
عبد الحميد وهو بيقوم من مكانه:بسم الله ماشاء الله…….هي دي القمر اللي هتنورنا…..
معتز بفرحه عارمه:دي بنتي…..عشق….
عبد الحميد:ماشاء الله ربنا يباركلك فيها انت اسحملت كتير اووي…..تعالي اما اعرفك علي ابني التاني…..
معتز:هو انت خلفت تاني….
عبد الحميد:عدي ابني….
معتز بصله بعدم فهم وعبد الحميد بصله انه هيعرفوا بعدين…..
معتز ببشاشه:ها اسمك ايه يابطل…
عدي:مش هو لسه قايلك….
عبد الحميد:عيب كدا ياعدي…
عدي:اسف….
عبد الحميد وهو بياخد عشق من ايد ابوها:ربنا يباركلك فيها ياارب……خد سوف ياقاسم دي بنت عمك عبد الحميد…..وانت كمان ياعدي شافها……
قاسم:الله دي حلوه اوي يابابا…….
عبد الحميد بضحك:متخفش لما تكبر هجوزهالك….
قاسم:وانا موافق…..
عبد الحميد:يالا هاتها وروح اتكلم مع اخوك…
باااك….
ومن وقتها وبقينا انا وقاسم اصحاااب اوي….اكتر من اخوات…عمره ما عملني غير اني اخوه….عمره ماحسسني انه بيعطف عليا…..كان كل حاجه بياخد رأيي فيها….دخلنا نفس الجامعه ولما كنت بطلع الاول مكنش بيغير مني….لا بالعكس كان بيشجعني….مع انه بردو كان الاول علي دفعته…….م انا شرطه وهو هندسه……والحمد لله بقينا كدا….بقيت انا العقرب…زي ماكنت بحلم…بنصر الحق….مببيتش مظلوم ولا ليله ف الحبس…..ماشي بعقلي….عمري ف شغلي ما فكرت بعواطفي…وكل دا بسبب الراجل الطيب ابو قاسم…..كان راجل طيب بحق وحقيقي…..لكن للاسف مفرحتش بيه….بعد سنه واحده مات……وطردوا قاسم من الفيلا اللي هي خالته……عشان ميبقاش غيرهم بس من العيله ك وريس…..وقالوا ان قاسم مات مع اهله ف الحادثه….لكن التحريات اثبتت انه…عايش….عشان كدا فضلوا فاتحين المحضر لحد ما قاسم استلم ورثه…اقصد استلمنا ورثنا…عمي عبد الحميد شكله كان حاسس انه اجله قرب….ف عطاني انا وقاسم حقنا ب التساوي…اللي المفروض يكون من حق قاسم بس…..لكن لا…قااسم رفض انه ياخد الورث لوحده كان نعمه الاخ والصديق والسند…..حقيقي بحمد ربنا علي اللي حصلي….لولا اللي حصل مكنتش هبقي ف المكانه دي ولا عندي اخ زي قاسم….المهم قاسم استلم ورثه عن طريق عم محمد البواب….عم محمد البواب الراجل الطيب البركه….هو السبب ف ان قاسم يرجع ورثه بعد مرور اكتر من 9 سنين…….ورجعنا زي ما انتي شايفه……..انا شوفت كتير ف حياتي…وخسرت كل حاجه مش عايز اخسرك انتي كمان…..انا بحبك اووي…
رسيل ببكاء:انت تعبت اوي ياعدي….انا حقيقي زعلانه عشانك….عدي اوعدني انك متسبنيش خالص حتي لو انا طلبت دا…..
عدي:من غير ماتقولي….انا مقدرش استغني عنك……
وخدها ف حضنه ونااموا…..
___________♕_____♕_
اما بقا عند قاسم فراح عند عشق ونام جنبها وهو بيفكر ازاي هيجيب معتز ابو عشق….
________♕_____♕_
اما بقا عند سيد………او معتز…..
الحجه انعام:قولي يامعتز هنفضل مستخبين لحد امتي…..
معتز:قريب اوي ياحجه….
الحجه:هنفضل…كدا لحد امتي يابني مستخبين زي الفراخ……
معتز بشروود:قريب اوي يلحجه قريب اووي….
الحجه انعام:لا انا مش هستني لما يقتلك…المره الاولي عديت منها…والتانيه بردو عديت منها….لكن التالته…بتييج صعبه ياضنايا…
معتز:انا معرفش لو مكنتيش قولتي البس درع واقي كان اي اللي حصل….
الحجه انعام:اهو حصل وفضلت اكتر من شهر تتعالج بسبب الرصاصات اللي دخلت ف رجلك….يابني انا مش عايزه اخسرك زي ماخسرت بنتي……..
_____________♕________♕
اما بقا عند سليم الاسيوطي….
سليم بشر:ههههههه اخيرا خلصت منك يابن ابويا…..ههههههه
فلاش باك….
كان معتز ماشي ف امان كدا بس حس بحاجه غريبه…..لكنه مهتمش…لكن فجأه طلعت عليه عربيات كتير وفضلوا يضربوه ب الرصاص….ووقع ع الارض سايح ف دمه او دا اللي هو بيظنه…..
ومشت العربيات وهو عارف هي تبع مين…..
معتز:مش هرتاح غير لما اطمن علي ولادي الاول ياسليم مش هموت غير وانا مطمن عليهم……عايزني اروح لحبيبتي اقولها ايه سبت ولادك ل الدنيا لوحدهم وجيت…..هرجع حقي منك ياسليم وهاموت قريب اووي
بااااك
سليم:خلاص مبقاش فيه حد يورثه…..ههههه الفلوس دي كلها هتبقي بتاعتي…….
ميعرفش ان كان فيه حد واقف ورا الباب خايف ليكون اذي ابوه اللي هو ميعرفش مكانه مراد ب انتقام:هوريك ياسليم انتقامي شكله اي…ومتفرحش اوي كدا الفلوس دي هترجع لاصلها…..