روايات

رواية حلال الأسد الفصل العشرون 20 والأخير بقلم أسماء حبيب

 رواية حلال الأسد الفصل العشرون 20 بقلم أسماء حبيب

رواية حلال الأسد الفصل العشرون 20 بقلم أسماء حبيب

رواية حلال الأسد الفصل العشرون 20 والأخير بقلم أسماء حبيب

طلعت العربيه ومشيت في الطريق واسد بيبص علي الطريق بس لاحظ حاجه خلته يقف بالعربيه..
طلع الموبيل و مركز فيه.
زياد،،، يا ابني ورانه مصاالح وقفت لي.
سراج،، اسكت يا زياد، خير يا أسد.
اسد،،،، شيفين العمود ألي هناك ده.
سيف،، اه بس ماله!
اسد،،، ركزوا كدا في البيت ألي جمبه.
زياد،،، هو احنا بنلعب صلح ما تقول في أي.
اسد بضيق،، يا غبي في كميرااات ولو عدينه بالعربيه ممكن نتفضح.
سراج بقلق،،، والعمل أي دلوقتي.
زياد،،، اشهد ان لا أله إلي الله واشهد ان محمد رسول لله يعني كدا بنودع الدنيا السلاح كله جوه في عده الشغل يا حلاوه يا حلااوه وهنعدي بقي ازااايى!
سيف بزهق من زياد ،،، تعرف تفصل يا زياااد.
زياد بتنهيده،،، اهو سكت.
اسد اتصل علي حلا،،،، ايوه يا حلا انتي فيين!
حلا،،،، لسه في البيت.
اسد بفرحه،،، حلو، بصي اول مديكي رنه اطلعي لاكن لو مرنتش متطلعيش.
حلا بقلق،،، اي بقي يا اسد القلق ده.
اسد بجديه ،، اسمعي الكلاااام.
حلا،،،، حاضر حاااضر.
اسد قفل الخط وبيبص في المرايه وبيرجع بالعربيه لوري لمسافه بعيده..
وركنوا العربيه في مكان جمب البيوت السكنيه..
اسد وبنزل من العربيه،،، يلا انزلوا.
الكل خرج وبدأوا يمشوا واحد وري التاني وكل واحد فيهم فاهم بيعمل اي زياد دخل شارع وكان فيه عربيه محمله طماطم بس تحت الفرشه دي سلاح متعمر جاهز احتساباً لأي هجوم، اما اسد فدخل شارع تاني وفيه عربيه من ألي بتنجر بلأيد وفيها كلبشات وساعق كهربي ومستلزمات شرطه بس قفصه السمك مغطيه كل حاجه.
اما سراج فدخل بيت ودا كان فيه جهاز متوصل بكاميره مدسوسه في ألادناء اللي حلا لبساه صغيره جداً، ومن خلاله بيشوف حلا فين واي الي بيحصل اما سيف فكان مواطن عادي بلبس كاجول ماشي بحرس في شارع تاني بيراقب المكان ألي حلا هتمشي فيه…
حلا بعد ما أسد ادها ألاشاره كانت طلعت من الفيلا ووصلت اول الشارع قرب واحد منها غريب،، تعالي معايه.
حلا بخوف،، انتَ ميين!
الشخص بجديه،،،، مش هتكلم كتيير لو عيزه اخوكي عايش.
حلا بسرعه،،، حاضر انا جايه..
كانت حلا مشيه من الطريق ألي زياد فيه.
زياد وشاف حلا وبيمشي وراهم بعربيه الطماطم،،، حمره وفيكي دوووده يااا طماطمممم.
وحده وقفته،،،، فين يخويه الدوده دي دا الطمطمايه زي البفته وتحففه.
زياد بعند،،، لااااء فيها دوود عيزه تشتري كان بها مش عيزه اتكلي علي الله.
الزبونه بغلاسه،،، لاااء هاخدها المهم الكيلو ابكام؟
زياد،،، بـ10 جنيييه
الزبونه بصدمه،،،، لييي يا خويه دي غااااليه اوي!؟
زياد بزهق،،، ايي هو اي حد يلاقي الطماطم دي دييي فيها دود، امشي امشي.
الزبونه،،، انما انك راجل غلس بصحيح.
زياد بغيظ،،، انا بسسس لو مش… اهدا يا عوض اهداااا.
زياد مشي وبيحاول يلحق حلا وكان بيطفس في الزباين????.
اسد شاف حلا وكان حاسس بخوفها وحب يطمنها، مشي وخبط فيها بقصد.
اسد وبيبصلها بطمأنه،،، انا اسف مختش بالي يا انسه.
حلا بفرحه انه موجود.بس طلع صوت عكس ألي جواها،،، طيب.
 بعد كام خطوه الراجل دخل حلا بيت دخلت حلا وقلقانه وكانت بتذكر الله وبتدعي كتير
وهنا سيف وقف عند اسد ألي رجع مكانه وبهمس،،، اسد في خمسه حولين البيت ده الضابط مجهز كل حاجه….
اسد بأبتسامه،،، حلو اوي.
كانت حلا دخله البيت مش مطمأن وفتح الراجل دا باب اوضه واول ما اتفتح شافت معتصم علي كرسي قاعد وكان شكله قلقان.
حلا جريت عليه،،،، معتتتصم.
معتصم بفرحه،،، ابلا حلااااا.
حلا شالته وبتلف بيه،،، قلب حلا روووح حلا انتَ كويس!
معتصم،،، اه بس هما خطفوكي انتي كمان.
حلا،،، متخفش هنروح أن شاء الله.
معتصم،،، انا مش خايف بس هنروح ازاي.
حلا،،، ههههه ا…
جاك دخل وقفل الباب،،،،(What a beautiful smile, my princess.  )
ما أجمل ضحكتك يا أميرتي.
حلا وبتمسك أيد معتصم وكانت بتتقن ألانجليزيه ،،،،(Who are you?! , And what you want)
من أنتَ؟! ، وماذا تريد؟!
جاك بيقرب بخطوات بطيئه،،،،( It does not matter who I am now, but the important thing is what I want! , is not it  )
لا يهم من انا ألان ، ولاكن المهم هو ماذا أريد! ، أليس كذالك!
حلا بضيق،،،،،(! then what do you want )
إذاً ماذا تريد!
جاك،،،،(I want compensation for my losses, I lost a lot because of your husband, and now you are the compensation)
أريد تعويض عن خسائري ، فأنا قد فقدت الكثير بسبب زوجك وألان انتي التعويض.
حلا بضيق،،،،( I’d rather kill than do what you want. )
انا افضل القتل علي أن أقوم بفعل ما تريده.
جاك ويضع يده في جيبه،،،،،(Really, I want to see that hidden face of yours, I want to know Kalin’s tast )
حقاً  ، اريد ان أري وجهك المخبأ هذا، اريد معرفه زوق كالين.
جاك بيقرب من حلا ومعتصم فجأه وقف قدام اخته،،،، ابعد يا مجرم متخفيش يا حلا هكسره ضرب.
جاك ومسك وعتصم وبيزقه بس معتصم ضربه بالبوكس ضربه تحت الحزام وهنا كان جاك بتألم.
معتصم بيشد حلا،،،، يلا بسرعه.
حلا بتجري بس لقت جاك شدها من الخمار بشده بس حلا متمسكه بالخمار بس جاك شد النقاب وهنا اتكشف وش حلا ألي اتصدمت وحطت أديها علي وشها.
جاك بمكر،،،( Kalin is right to fall in love with that face.  )
كالين مُحق بأن يغرم بهذا الوجه.
جاك كان هيلمس ايد حلا بس لقي حد خبطه علي راسه وقع مغمي عليه.
حلا شالت أديها وبتبص لجاك ألي علي ألارض.
زياد بقلق،،، انتي كويسه.
حلا شهقت،،، زياااد.
زياد وفهم وبينزل عينه ألارض،،، ااااه ااه معلش اسف.
اسد وبيشد زياد من الجلبيه ألي كان لابسها ،،، والله طيب اطلع بررره وخلي بالك من معتصم.
زياد،،،، اييدك يا عم الجلبيه عليها أقساااط دا مال ناس الله.
حلا اترمت بين ادين اسد،،، الحمد الله انك جيت بسرعه.
اسد بهمس في ودنها،،، اتلمي اخوكي سامع وشايف كل حاجه لما نروح .
حلا اتكسفت ووشها احمر…
أسد وطه جاب النقاب ولبسهولها،،، انتي لي أسد بس محدش يقدر يخدك مني.
حلا،،، ربنا يديمك ليا يا أسد.
اسد خرج وماسك ايد حلا…
حلا بدهشه من كميات الناس الموجوده والشرطه،،، اي دا كوووله.
اسد،،، تكلي سمك يا حلا ههههه.
حلا،،،، ههههه اااه ادام انتي الي هتعمله ههههههههه.
اسد حط ايده علي كتف حلا ومشيوا.
سيف واقف جمب زياد،،،، اسد خلع لي كدا وسبنا!
زياد،،، اااه يا عم مش مع الجو اسكت اسكت احنا الي ادبسنه.
سيف،،، هههههه وربنا لو سمعك يا زياد مكان هيسيبك.
زياد،،، حبيب اخوك زياد اوعي تقوله دا ايده تقيله يا عم هههه.
هنا بقي البوليس قدر يقبص علي جاك روبرت وخلصنا من شره.الحياه رجعت زي ألاول من غير حاقد ولا حاسد.
«« في مكتب والد رودي…
كمال بيه بأبتسامه،،، مكنتش متوقع ان لافتتاح يكون تحفه يا زياد والمكسب كبير.
زياد بجديه،،، الحمد الله يا عمي علي كل ده احنا تعبنه برضوا
رودي دخلت،،، زوووز اخيراً شوفتك هههه.
زياد بحنان،،، رورووو ازيك.
رودي بجديه،،، زياد كنت عيزه أطلب منك طلب كدا يعني و…
زياد،،، اخلصي يا رودي من غير لف ودوران.
رودي،،، طلقني يا زياد.
زياد،،، اطلقك ان….
رودي قربت منه بهدوء،،، زياد انا عرفه انك بتحب أيه اوي اوي كمان وانتَ كنت عايز مصلحتي بس بجد انا بتمنالك الخير وسعادتك من سعادتي يا زياد.
كمال،،، والله يا زياد رودي معاها حق انا شايف انك ممكن متعدلش فعلا وهتتحاسب علي كدا يا ابني!
زياد بتنهيده،، الي انتم عيزيه.
 الباب كان بيخبط….
 ‏كمال،،، ادخل.
 ‏شادي بمرح،،، زييزووو هنا وانا بقول الدنيا احمرت لييي ههههه.
 ‏زياد بتفكير،،، شادي.
 ‏شادي بيسند علي الحيطه،،، نعم يا زوز.
 ‏زياد وبيقرب منه وبيحط ايده علي كتفه،،،،،، بما انك يا ابني صايع ومشرد ومش لاقي حد يلمك، انا قررت اجوزك.
 ‏شادي،،، ههههه انتي بقيت خطبه ولا أي، مين بقي تعيسه الحظ.
 ‏زياد،،، اخرس دي احسن منك بكتير.
 ‏كمال بضحك،،، بتقول أي يا شادي بنت عمك تعيسه الحظ.
 ‏شادي بصدمه،،،، رووودي!
 ‏رودي وبتمثل الكثوف،،، ايون.
 ‏شادي بسرعه،،،بس ه…
 ‏زياد قاطعه،،، مخلاص اطلقنه، هات المأذون يا عمي..
 ‏كمال،،، نقره الفاتحه ألاول.
 ‏زياد،،، معاك حق يلا..
 ‏كمال ورودي وزياد بيقروا الفاتحه..
 ‏شادي ????.
««« في المسجد عند حلا..
حلا خلصت الدرس وقعده مستنيه أسد ….
اشرقت بنبره حزينه،،، كان نفسي افرح  يا حلا بس ربنا مش رايد اني افرح.
حلا بهدوء،،، ربنا سعات يا اشرقت مش بحققلك ألي انتي عايزاه لانه شايف الحاجه دي مش خير ليكي وبيكون عوضه احلااا جبر.
اشرقت بتنهيده،،، خلاص يا حلا انا مش عيزه حاجه من الدنيا غير ان ربنا يسامحني ويرضي عني.
أيه،، يا بت فرفشي والله ربنا لي حكمه ان البيبي ينزل يا اشرقت!، وبعدين هي ندي بنت ساره مش بتشليها دا انتي استوليتي عليها هههه، و ….
أيات،،،، اي يا أيه انطقي!
حلا،،، يخروم بيت التشويق هههههه.
ايه بأبتسامه وبتحك اديها علي بطنها،،، انا حامل.
الكل بفرحه،،،، بجااااااد اللف مبروك.
ايه،،، الله يبارك فيكم عبالكم.
حلا بغمزه،،، وزياد عرف!
أيه،،، لاء عملاله مفجأه.
أيات،،، ايييوه بقي.
قاموا علشان يطلعو..
لقوا اسد قاعد بيتكلم مع زياد ويضحكوا..
اسد،، لا يا شيخ لبست الواد ههههه.
زياد،،، امال هههه خير البر عاجله.
حلا من وارهم،، اتأخرت ليه يا أسد.
اسد بأنتباه،،، اخيرااً خرجتي!
أيه،،، يلا يا زياد علشان تعبانه.
حلا لتبصلها بخبث،،، ايوه تعبانه.
أيات بتسأل،،،، امال سراج مجاش يخدني لي بقييي.
حلا بتبصلها بضحك،،، اي تعبانه انتي كمان هههههه.
ايات بضحك،،، ياااارب اتعب تعب أيه ههههه.
اسد ببص لزياد وبهمس،،، دول شكلهم اتلحس عقلهم.
زياد،، جداً.
ايات ركبت مع اسد وحلا واشركت وايه مع زياد وروحوا…
قدام فيلا اسد الوكيل….
أيات نزلت بضيق وجت مشي علشان تدخل الفيلا بتاعت الدكتور عبد الكريم..
حلا بضحك،،، براااحه عليه طاااا ههه.
اسد،،، مش عارف انتي بتحشري نفسك لي!
حلا،،، ملكش فيه ???? اخويه ومراته وانا حره بقي.
اسد ومسكها من قفاها،، قدامي يا ام نص لسان..
دخلت حلا مع اسد وسمعوا صوت سيف وسلمي في الجنينه..
سلمي بزهق،،، يااااا سيف مش فهماااهاااا مش فهماها يا أخي!
سيف،،، مكنتش اعرف ان دماغك تخينه كدا يا سلمي بس ماشي هعيد للمره ال 13.
سلمي،،، انااا انا يا سيف، طيب انا اروح عن ابووويه بقي منيش قعدالك فيها.
سيف،،، يااارب انا اعمل فيكي أي، انا هخلي العميد يلغي الماده دي بسببك.
سلمي،،،، يا حبيبي يا سيف.
سيف،،، برضوا هتذكري.
سلمي،،، اعاااااااا.
حلا،،، اخشييي لااااااء
سيف،،، كدا كملت ، بسس برضوا هتذكري يا سلمي، دي أخر سنه!
أسد،، ربنا معاك هههههه.
«« اما زياد فروح البيت مع أيه واشرقت نزلت تقعد مع مامتها وام أيه..
ام ايه،،، بقولك يا بت يا اشرقت.
اشرقت بههدوء،،،، نعم يا طنط!
أم أيه،،، كنت عيزه افتحك في موضوع يا بنتي وكدا!
اشرقت بأستغراب،،،، موضوع أي!
زينه،، عيزه تقولك جيلك عريس، يا أشرقت.
اشرقت بدهشه،، عريس.
ام أيه بسرعه،،، أيوه يا اشرقت وكمان شغال مع محمود ابني هما هو كان قايل لأبني من زمان و مستني يجي بس بصراحه يا بنتي انا لما عرفت قولت لما تهدي وتخدي رحتك، قولي اي اقوله يجي؟
اشرقت بتنهيده،، ألي انتوا عيزينه .
ام أيه بفرحه،،، هقول لمحمود يكلم محسن..
اما عند زياد فوق…
أيه بصدمه،،، طلقتها!؟
زياد،، اه.
أيه و بتمثل الحزن،،،، لي بس كدا يا زياااد اخصص عليك اخص.
زياد وبرمي نفسه علي الكرسي بأرهاق وبميل راسه لوري ،،،، يا شيييخه هههههه، المهم كنتي عيزاني في أي ايييح اليوم كان متعب اوي.
ايه بتوتر من الفرحه،،، زياد انتَ عارف اننا اتجوزنا من حوالي فتره كبيره.
زياد وهو علي نفس الوضع ومغمض عينه،، اه.
ايه،،،، وكمان يعني كلنا عيش وملح سوه.
زياد وهو علي نفس الوضع،،، اه.
أيه،،، زياد انا حامل.
زياد وهو علي نفس الوضع،،، اه.
وفجأه نط من علي الكرسي وبرق عينه،،،،، بتقولي أي!
أيه بفرحه،،، حاااامل يا ويزووو.
زياد،،، لاء مش مصدق اضربيني.
أيه ضربته بالقفه.
زياد،،، يااااسلااام ايييح كووومان.
ايه ضحكت جامد.
زياد وبيمسك ادها بفرحه،،،، الللف مبروك يا قلب زيزوو.
أيه،،، الله يبارك فيك يا قلبي.
««« نرجع تاني عند فيلا الدكتور عبد الكريم…
أيات بتتمشي في ألاوضه بغيظ من سراج الي اتأخر بره، وكل شويه تمسك الموبيل وترن مش بيرد…
الباب خبط جريت تفتح كان معتصم.
أيات بيأس،،، ايوه يا معتصم!
معتصم،،،، انا مش عارف انزل الجنينه واليل ليل اوي وضلم يا ابله أيات.
أيات بأبتسامه،،، عايز أي يا عصوم وانا اجبلك!
معتصم،،، لعبتي وقعت.
أيات دخلت لبست ألاسدال ونزلت مع معتصم الجنينه.
معتصم،، هناك اللعبه هناك.
أيات مشيت معاه وفجأه النور قاد ولقت تورته كبيره وحلا وحلا ونجوه مامه أسد والدكتور عبد الكريم وسلمي وسقفوا..
أيات فرحت بس مش لقت سراج.
حلا قربت،،، بدوري علي حد.
أيات بحزن،،، عادي اكيد مشغول.
سلمي بسرعه،، أيات اجري بسرعه الموبيل شكله بيرن في المكتب.
أيات مشيت بخطوه سريعه ودخلت المكتب بس لقت الموبيل فصل وكان في هديه جمب الموبيل، ايات مسكتها وفتحتها لقت سبحه دهبيه شكلها جميل ونحت في الخرز رئع وحبتها أوي.
اسراج من وراها،،،، عجبتك.
أيات بتنهيده،،، خضتني علي فكره..، حلوووووه اوي.
سراج ضمها بحنان،،، كل سنه وانتي طيبه.
أيات،،،، وانتَ طيب وبخير يا قلبوبي انتَ، بس تصدق بالله انك رزل.
سراج ضحك اوي عليها.
أيات،،، وليك نفس تضحك كنت خيفه يجرالك حاجه.
سراج،،، معلش عديها المرادي ههههه.
أيات بدلع طفولي ،،، ماشي علشان خاطر السبحه الجميله دي بس.
حلا من بره،،، علفكككره الموبيل فصل هاااا عيزه اكل الجااااتووووه يا خونا.
سراج،،، هي حلا كدا بتدخل في اوقات غلط هههه.
طلعوا وقطعوا التورته وكان يوم جميل بسيط عائلي..
عدي وقت جميل ومتاني يوم وفي فبيت زياد…..
محمود اقعد يا محسن متتكسفش دا بيت اخوك.
زياد،،، اتفضل يا محسن.
محسن،،،، يزيد فضلك يا بيه.
زياد بضحك،،، بيه، جرياي يا محسن انا زيزو مش بيه خالص مفيش بنا الكلام ده.
محسن،،، ربنا يخليك.
زياد،،، امال فين اهلك يا محسن.
محسن بهدوء،،، امي وابويه ماتوا وانا اعتمدت علي نفسي من وانا عندي 10 سنين يا بيه وربنا يبارك في محمود اخويه الكبير هو الي ساعدني ووقف جمبي وعلمني صنعه لحد ما بقيت راجل.
محمود،،، حبيب أخوك يا محسن والله.
زياد،، وانا أخوك بس ألي في النص اصلي صغنغن شويه هههههه.
محسن،،، دا يشرفني.
ايات دخلت وحطت الصينيه وقعدت معاهم.
أم أيه،،، انطق يا واد يا مححسن.
محسن،، احم حاضر هقول اهو..، زياد كنت جاي اطلب ايد أختك علي ثونه الله ورسوله ودا يشرفني طبعاً.
زياد،،، انا كااان عن نفسي موافق يا حوسه بس في ألاخر الرأي رأس أشرقت.
ام أيه،،، طيب يا خونه نسبهم شويه يقروا بعض كدا.
أيه بتكلم ساره وهما في المطبخ،،، امي دي بتحرج الواحد وربنا.
ساره،،، هههههه دي اسمها طيبه وبساطه يا أيه هو انا هعرفك!
أيه،،، ههههه هتعرفي الست دي اكتر مني بس فعلا انا مقدرش في يوم مسمعش كلمها دا بحس فيه بالدفي.
نروح لمحسن…
محسن،، ازيك يا استاذه.
أشرقت بهدوء،،، قول اشرقت عادي انا لا استاذه ولا حاجه.
محسن،،،، شوفي انا مش هقولك عني عربيه ولا فيلا ولا فلوس متاتله في البنوك، شوفي يا بنت الحلال انا عندي شقه 3 أوض وصالون ومطبخ ولمؤخذه حمام، وكمان شغال حدام مع اخويه محمود وبكسب فلوسي بالحلال ومن عرق جبيني ورزقي علي ألي خلقني باكل زي الناس العاديه لا بشوكه ولا سكينه لا بشرب سجاير ولا بضيع فلسوسي في حاجه فرغه ولو طلبتي حاجه وانا معايه عمري ما هعوش عنك حاجه وهشيلك في عيوني، هتستغربي اني بقولك علي حالي كدا بس انا عايز اتكلم معاكي علي الصراحه لا هغشك ابداً، رضيه تعيشي معايه علي الحلوه والمره بالوضع دا يبقي خير وبردكه لو مش عجبك دي حريتك انتَ يا أشرقت.
أشركت أبتسمت لصرحته وبسطه،،،، عمر مكان الحلال عيب يا محسن انا عرفت دا اوييي مفييش احلا من الحلال حتي لو كان صعب، انا موفقه يا محسن…
بعـد مـــــــــــــــرور 10 سنين..
في قريه سياحيه فخمه….
زياد شغال علي مكتب ودخل عامل معاه فطور راقي…
زياد وبيرفع حواجبه،،، اي ده يبني!
العامل،،، الفطار يا بيه.
زياد،،، طيب طيب شيله وروح اديه للحرس الي بره.
العامل استغرب وطلع وزياد رن علي أيه في البيت الي لسه هناك في الشارع زياد مش رضي ينتقل من هناك،،،، حبيبت قلبي يويو…
أيه وخليه بنتها وقفه علي الكرسي وحطلها الموبيل علي ودنها وهي بتطبخ،،، أيييوه يا زياااااد.
زياد،،، معلش يا أييه هبعتلك واحد يجي ياخد منك سندوتشاات الفول والمخلل والتكات والحركاات اصل ملحقتش افطر قبل ممشي.
ياسمين،،، بابا ممكن أجي العب عندك شويه انا و عمار .
زياد،،، ااااه علشان تبهدلي الدنيا يا قرده انتي وهو دنتوا كسرتوا رجل واحد الدور الي فاات.
ياسمين بتزمر،،، هو الي مش رضي يلعب معانه.
زياد بصوت مبحوح،،، وتكسري رجله يا مفتررريه يا مفتريه.
ياسمين،،، يستاهل.
زياد،،، متجيش يا ياسمين وانا مش هعيد كلاامي.
ياسمين،،، بااااابااااااعااااااه.
زياد،،، تعالي انتي بس متجبيش عمار ماشي يا قلبيى.
ياسمين،،، ناس مبتجيش غير بالعين الخضره.
أيه بضحك،،، تربيتي ههههههههه.
««« اما عند أيات وسراج….
أيات بترص ألاكل علي السفره وابنها ماشي وراها…
عدنان،،، ماما يا ماما  يا ماما مااامااا..
أيات،،، نعاااااااااام نعم نعم.
عدنان بتنهيده،،، زينب أخدت مني القلم ألالوااان بتاعي.
أيات بزعييق،،،، يااااازينت.
زينب وبتنزل علي السلم بسرعه،،، نعم يا ماما.
أيات،، ادي اخوكي القلم.
زينب،،، يا ماما بلون بيه، هو خد قلمي وضيعه.
أيان بتبص لعدنان بنص عين ????.
عدنان ????،،، هو الي ضااع لوحده والله انا مش ضيعته.
سراج خارج من ألاوضه بعد ما صلي الصبح،،، صباح الجمال علي كتكيتي.
أيات وبتربع اديها،،، والفرخه الكبيره ملهاش نفس تصبح عليها.
سراج،،، ههههه قلبي الفرخه دي هي ألأساس برضوا هههه.
معتصم نزل من علي السلم بأستعجال وخارج.
سراج،،، رايح فين يا معتصم!
معتصم،،، اتأخرت علي الدرس يا سراج اخر سنه في اعدادي بقيي ادعيلي.
أيات عملتله سندوتش بسرعه،،،، خد كل بسرعه دا وانتَ ماشي ربنا معاك.
معتصم،، يااارب يا يويو تسلم أيدك.
سراج وبياخد منه السندوتش،،، منتاش واكل يلا امشي علشان تحترم نفسك.
معتصم،،، معلشمعلش اخر مره هاتوا.
سراج بزعيق،،، امشييي.
معتصم خرج مشي..
سراج بتنهيده،،، عدنان.
عدنان،،، نعم يا بابا.
سراج،، روح ادي السندوتش لمعتصم بسرعه.
عدنان،،، حاضر.
عدنان جري بسرعه لبره،،، عمووو عمووو.
معتصم وقف،،، ايوه يا عدنان.
عدنان،، بابا اداني السندوتش ليك.
معتصم خده،، قول لبوك معتصم بيقولك شكراً يا صاصا.
عدنان وبيجري لجوه ،،، حاضر  ، بااابااا يا باباااااا.
سراج بضحك،، اي يا عدنان!
عدنان،،، عموا معتصم بيقولك شكراً يا صاصا.
سراج،،، ماااشي يا معتصم اما تيجي.
«« عند سلمي….
سيف بيدور في ألاوضه،،، السااعه يا سلمي والله كانت هنا انا متأكد.
سلمي وبدور معاه ( سلمي خفت علي علاج طبيعي خمس سنين وبقت بتمشي عادي)،،، مش عارفه والله هدور هناك.
خديجه الصغيره بدور معاهم،،،، وانا يا بابا مش لقياها برضوا زيك.
سيف وقعد علي السرير بتنهيده،، خلاص يا دودو مش د….خدي يا خديجه.
خديجه،،، نعم.
سيف ومسك اديها وبيطلع الساعه بتعته،،، انتي الي وخده الساعه وانا هموت عليها!
سلمي ضحكت وقعدت جمبه،،، معلش هههههههه.
خديجه بحزن،،، انا مش لقيا الساعه بتعتي وانتي وماما بدوروا معايه ومش لقينها هتكون راحت فين اخت سعتك عبال ما نلقيها بقي.
سيف،،، والله، طيب يا حبيبه بابا ربنا يعطرك فيها عن ازنكم اتأخرررت.
خديجه،،، بااابااا.
سيف افتكر،،، شال خديجه وبسها من خدها،،، كدا حلو..
خديجه،،، اه
سيف جلي يخرج.
سلمي،،، سيييييف.
سيف رجع باس راس سلمي وطلع يجري من الفيلا.
اما في الدور ألي فوق…
النور مطفي واسد نايم في امان الله..
حلا بتتسحب وبنتها عائشه وراها..
عائشه بخوف،،، ماما بابا هيزعق.
حلا،، متخافيش هنجري بسرعه علي الاوضه انا حطه فيها المفتاح.
عائشه،،، طيب.
حلا جت عند طب السرير وعائشه من الطرف التاني ونطوا علي أسد الي قام مفزوع في الضلمه وقاد ألابجوره بسرعه.
حلا وعائشه ضحكوا.
اسد بغضب شديد،،، حلاااااااا عااااااائشه واللله منا سايبكم.
عائشه كانت اسرع من حلا وجريت وقفلت الباب بالمفتاح بسرعه ووقفت وراه بخوف.
حلا بسرعه،،، افتحي يااا عائشاااعاااه.
عائشه،،، لا لاااا يا ماما انا خيفه.
اسد مسك حلا وبيبصلها بعين مبرقه…
حلا،،، ا ا ا اااسد انتي غلط مش ت احم تبصلي كدا ع علشان مقومتش تصلي الصبح اااه.
أسد،،، تقومي تقطعي خلفي انتي وبنتك..
عائشه من وري الباب بخوف،،، مااما هي السبب هي الي قالتلي كدا.
حلا،، اسكتي يا حقنه.
أسد،،، قدامي يا حلا.
حلا بأبتسامه،،، روح انتَ وانا هحصلك.
أسد بصلها خلاها تمشي قدامه…
اسد قفل الباب،،، ينفع ألي بتعمليه دا يا حلا انتي بقيتي امم افهمي بقي معدش ينفع الحركات دي!
حلا،،،، انا أسفه بس قعدت اصحي فيك ومش راضي
أسد،،، وديكي جبتيلي صرع انتي وبنتك، دااا يصح يعني.
حلا،،،  انا فعلا غلط حقك عليا،  لو عايز تزعق زعق.
اسد بتنهيده،،،  يا حلا انتي عرفه انك غاليه عندي قد أي وعمري ما بزعل منك انا ليكي اب بعد عمي الله يرحمه وأخ قبل ما كون جوزك لازم لو غلطي افهمك وكون سندك في الدنيا دي انا عايز اعمل بثونه النبي بحسن العشره والموده بنا والرحمه علطول يا حلا وتفضلي لي أسد لحد اما اموت وتبقي ليا زوجه في ألاخره.
حلا وبتترمي بين اديه،،،، وانا عمري مهكون لغيرك يا أسد أنا حــــــــــلال أســــــــد وبس وام عياله.
أسد بضحك،،، بعد الخضه دي هنكتفي بعائشـــه.
حلا ضحكت بشده هي وأسد….
النهاية….
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى