روايات

رواية عشقي الفصل العشرون 20 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الفصل العشرون 20 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل العشرون 20 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل العشرون 20 بقلم ياسمين مصطفى

قاسم: انتي بتعملي اي…
عشق لفت واتكسفت جدا جدا وهي بتقول…
عشق في نفسها*يا ارض انشقي وابلعيني…. يا ارض انشقي وابلعيني *
قاسم: ععشق…
عشق بخضه: نعم….
قاسم وهو بيتمالك نفسه انه ميتهورش: انا عايز افهم انتي كنتي بتعملي اي…
عشق في نفسها: هو دا غبي ولا اي…
قاسم بزهق: هتفضلي تكلمي نفسك كتير وبعدين انا مش غبي ولا حاجه…. بطلي تفكري  بصوت عالي…..
عشق: احم كنت مخنوقه شويه وحبينا نرقص انا ورسيل…. هي فين… انا هروح اشوفها…
قرب منها جاامد وقالها
قاسم:وهو اللي بيحب يرقص….يرقص قدام حد….
عشق بخجل:احم…اومال يرقص ازاي…
قاسم بمكر:يرقص مع جوزه حبيبه….
عشق وشها احمر وجاب ميت لون……
عشق:احم…انا..انا هروح اشوف رسيل
كانت هتخرج من الباب لكن قاسم مسك ايديها…. وقال
قاسم: استني بس رسيل روحت مع جوزها…..
عشق: طيب سيبني… انا انا… اه عندي جاامعه بكرا… هروح انام….
قاسم افتكر الموضوع بتاع طاهر……
قاسم بغيره مكتومه: هو انتي تعرفي واحد اسمه طاهر….
عشق: اااه سيب ايدي انت بتوجعني…. معرفش حد ب الاسم دا….
قاسم: البيه كان جاي يطلب ايدك للجواز….
عشق بشهقه: هو نفس المتخلف اللي اتكلم معايا يوم ما كنت جايالك الشركه…
قاسم: ينهار ابوه اسود…. وربنا لاوريه…. الحيوان بيكذب وبيقولي انه مكلمكيش…. كمل بزعييق…. اتكلمتوا ف اييه انطقي…
عشق بدموع: قااسم متزعقليش بخااف من الصوت العالي……
قاسم بزعيق وصوت عالي اعلي من الاول: لا هعلي صوتي ياااعشق…..كفاايه تمثيل بقا…….بتمثلي وش البراءه وانتي اصلا واحده كدابه…..انطقي قااااااالك اييي….
عشق فكت ايده من علي دراعها وطلعت تجري علي اول اوضه قابلتها وقفلت بالمفتاح…قاسم ملحقش يروحلها….قعدت ورا الباب وفضلت تعيط جاامد….وهي حاضنه نفسها…..
قاسم وهو بيرزع الباب:افتحي ياعشق…..افتحي…..مش هتفتحي…..طيب مااااااااااااااااشي……
وراح الاوضه اللي جانبها ونط من البلكونه….وراحلها وصعبت عليه وهو شايفها بتعيط جاامد كدا……
قاسم مكنش متخيل انه من صوته سحصل فيه كل دا وعرف ان ورا الموضوع دا حاجه…
عشق شافته…وفي  تخليلاتها انه بقا الراجل اللي كان بيعذبهاا……في الماضي
عشق بصريخ:لااااااااااا…..ابعد عني…..م تضربينيييش….مش هاااكل تاااني….مش هااخد تفاحه تاااني…..اسفه….اسفه….يااااابااااابااااا……انااا خايفه……ماااااامي….انتي فين……..مررااااد….مررااد انا خاايفه…..مرراد….امشي….هيضربك…..لااااا متقربليش….متقربليش….ابعد عني….لاااااااا…
اما هو بقا فكان مستغرب جدا هي مفكراه مين……ودلوقتي اتأكد من شكوكه لما قالت مرااد……اذا مراد يبقي تؤامها……توأم عشق….يعني هي عشق معتز الاسيوطي…..ومراد معتز الاسيوطي…….وسليم يبقي عمها……سليم عدوه يبقا عمهاا……اي كميه الصدمات دي……بس فاق علي صراخها قعد جنبها واخدها في حضنه….
قاسم:اهدي ياعشقي اهدي….انا قااسم…قاسم حبيبك….انااا قاااسم…قاسم اللي موجود دلوقتي قاااسم وبس….
عشق بشهقات وبكاء:ق..ققااسم…هيضربني….انا خ.خاايفه اوي…
قاسم:هو مين دا ياحبيبتي اللي هيضربك….متخافيش انا معاكي…
عشق:ع..عمو…سليم هيضربني…..عشان…عشان اكلت التفاحه……
قاسم:بس ياحبيبتي…..بس اهدي….انا معاكي…متخافيش…..
وفضل يهدي فيها لحد ما نامت وبعدين شالها وحطها ع السرير……وغطاها كويس وخرج من الاوضه ورن علي عدي
________♕________♕__♕_______♕
اما في نفس الوقت عند عدي…
عدي كان  سايق العربيه…ووصل عند بيته…..
عدي:انزلي انتي وانا هركن واجي…..
ورن تليفونه…
عدي:ايوا ياقاسم…..ايه عايزني…..في فيلتك….طيب مسافه السكه….يالا مع السلامه…
وقفل عدي مع قاسم……
عدي:رسيل….اطلعي انتي وانا هروح لقاسم وجاي تاني…
رسيل: ليه…. ما انت كنت هناك من شويه…
عدي: معرفش يارسيل…
رسيل بخوف: بس انا معرفش اطلع لوحدي….
عدي: يالا يارسيل…. متخفيش مفيش حاجه فوق…
رسيل: طييب….
وفعلا خرجت رسيل من العربيه وفضل عدي يستناها لحد ماتطلع……. واطمن لما شافها دخلت العماره ومشي راح لقاسم….. اما رسيل فهي مطلعتش اصلا واستنت لما عدي يمشي بالعربيه… وبعدين نزلت تاني ونادت ع البواب
رسيل: عم عبدو…. يااعم عبدو
اجا عبده بسرعه اللي كان بيعمل الشاي في بيته…
عبده: ايوا ياست رسيل…
رسيل: مفيش ياراجل ياطيب…. بس كنت محتاجه سعديه مراتك تونسني لما عدي يجيي….
عبده.: حاضر… هنادي عليها…. ياااااسعديه….. يااااااااسعديه
سعديه: ايوا ياسي عبده…
عبده: اطعي مع ست رسيل….. وخليكي قاعده معاها… لحد ماعدي بيه يجيي….
سعديه: انا تحت امرك..
رسيل: الامر لله….
وفعلا طلعت رسيل هي وسعديه شقه عدي…. وقعدوا ع الانتريه واتكلموا ف حاجات كتير…. منها الطبخ…. وحكايه العماره… ومين اللي ساكن فيها وما شابه….. لحد ماقالت رسيل…
رسيل: بقولك اي ياسعديه… ماتحكيلي حكايه الشقه دي….
سعديه ب استغراب: حكايه البيت…. اي حكايه..
رسيل وهي بتشاور ع الاوضه: كان فيه واحده مقتوله ف الاوضه دي….. واشباح جثتها موجدين….. دا حقيقي…..
سعديه بدهشه: اللهم احفظنا…. اللهم احفظنا…. عفاريت ايه بس ياست هاانم…..وقتل ايه…. دا الشقه دي محدش سكن فيها غير عدي بيه…… وهو اللي فارشها وهو اللي ممحرها…. هو اخدها ع الطوب الاحمر…..
رسيل بدهشه وصدمه: يعني…. يعني مفيش حد سكن هنا قبل عدي….
سعديه: اه والله زي مابقولك كده ياست البنات…… والاوضه دي اوضه الموسيقه…. بتاعت سي عدي بيه…
رسيل: اوضه موسيقي….. دا ازاي دا…
قامت سعديه وفتحت الباب…. وقالتلها شوفي…….
رسيل بصدمه: يعني الشقه نضيفه…. مفيش فيها حاجه….
سعديه: اه والله زي مابقولك كدا….
رسيل: طيب ياسعديه…. روحي انتي بقا…. شكرا….
سعديه: العفو علي ايه…..
ونزلت سعديه وفضلت رسيل لوحدها…….. وقعدت تفكر ليه عدي عمل كدا…..
رسيل بشر: ماشي ياعدي….. انا هوريك اللعب مع رسيل……..
ونزلت جابت من سنتر الاطفال اللي ف الشارع اللي ورا العمار….. واشترت وش عفرين….. اللي هو القناع دا يعني…… وبعدين طلعت تاني للبيت وضحكت…. بشر…
______________♕_____________♕_
اما بقا عند قاسم……
وصل عدي للفيلا ودخل……
عدي بقلق: قااسم فيه اي انت كويس….
قاسم: اهدي يابني انا كويس مفيش حاجه خالص
عدي: هوووف…طيب الحمد لله…
قاسم: تعالي ف المكتب…. واستقبل كميه الصدمات اللي هتسمعها…… ومشي وسابه
عدي: استني ياحج…. صدمات اييه بس…
وراح وراه المكتب….
عدي: اشجيني….
قاسم: شكوكنا طلعت صح……. مراد يبقي توأم عشق……
عدي: احلف…
قاسم: انت ظابط ازاي…. مراد فيه شبه كبير من عشق…..لون الشعر لون العين…. نفس تدويره الوش…. انت لو ىحظت هتلاقيه شبهها جدا…. عشق بتخااف من الصوت العالي….. احم شديت معاها النهارده وعليت صوتي….. وهي خاافت جدا…. وراحت تجري ع الاوضه… لحقتها… لقيتها حضنه نفسها وبتترعش جاامد….. وبتقول امشي يامراد هيضربك…. ودا اللي خلاني متأكد اكتر ان عشق تبقي اخت مراد….. بس اللي محيرني… ان ازاي هي عشق الجمال…. وهو مراد الاسيوطي….. ودا سيد ودا معتز…….
عدي: الحقيقه كلها هتبقي عند ابو عشق…. لازم تجيبه…. لازم توصله وانت هتعرف الحقيقه ياصاحبي…… بس هنعرف كل حاجه مع بعض….
قاسم: لا متشغلش نفسك ب الموضوع دا….
عدي: احنا اتربينا سوا…. وبقينا اصحاب من نفس العماره… وكنا بنروح نفس المدرسه…. وبناكل من نفس الاكل…. حتي اما كبرنا…. بقينا نعمل كل حاجه مع بعض… ومندخلش واحد 3 ما بينا…… وتيجي دلوقتي وتقولي متشغلش بالك…. لا اسف…. هنبقي مع بعض ف كل حاجه…..
قاسم قام حضنه وقاله: وهو دا العشم بردو…..
عدي: انت اخويا…. واكتر من اخويا كمان… انا ربنا مرزقنيش ب اخوات… بس عوصني بيك انت…. تعرف لو انا كان عندي اخ….. كنت حبيتك اكتر منه…..
قاسم: احنا روح واحده يابني…..
عدي: خلاص بقا كفايه محن…. ها هتجيب سيد زفت دا امتي…..
قاسم بشرود: قريب…. قريب اووي…تعرف انا حاسس اني شوفت سيد دا قبل كدا…. بس مش فااكر فين…
عدي: افتكر كدا جايز حاجه تنفعنا….
قاسم قعد يفتكر لحد ماقال
قاسم: تؤتؤتؤ مش فاكر……. روح انت ونتكلم بكرا ف اىمكتب عشان رسيل…..
عدي: اه والله دي تلاقيها خايفه….
قاسم: من ايه….
عدي: ههههه… هحكيلك بعدين… سلام مؤقت….
___________♕______♡_____♕
وسابه وراح شقته وهو فرحان……
دخل شقته لقاها ضلمه جدا… واصوات كتيره…. بس خافته… مش مسوعه…
عدي: احم… لا احنا متفقناش علي كدا…..رسيل…. بعدين نادي بصوت اعلي رسيييبل…. حس بحد بيحط ايده علي كتفه..
عدي بصو عالي وصريخ:. عفرييييييت، يااامااااا
يتبع…….
لقراءة الفصل الحادي والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
لقراءة الجزء الثاني من رواية عشقي : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى