رواية عشق الصقر الحلقة العشرون 20 والأخيرة بقلم شيماء كمال
رواية عشق الصقر الحلقة العشرون 20 والأخيرة بقلم شيماء كمال |
رواية عشق الصقر الحلقة العشرون 20 والأخيرة بقلم شيماء كمال
مصطفي قرب منها وشدها اتجاهه بقوه بايده السليمه وحضنها وبيهمس ويقولها بحبكك..تصبحي على خير
يسرا وهي بتتنهد ودقات قلبها سريعه:وانت من اهله
_____________
في صباح اليوم التالى:
سيف: اي يماما رايحه فين الصبح بدرى كده
والدة مصطفي:لازم اروح اشوف اخوك انت مخلتنيش اروحله امبارح عشان الجو كان متأخر
سيف:طب يماما اقعدي بس دلوقتي وكمان ساعه ولا حاجه اخدك ونروحله
والدة مصطفي:لا انا مش هقدر اصبر اكتر من كده انا طول الليل وانا قاعده افكر في اخوك ومش عارفه انام من خوفي عليه
سيف:يماما انا قولتلك انه بقى كويس والله..طيب خلاص هغير هدومي واخدك ونمشي نروح نشوفه
والدة مصطفي:طب يلا بسرعه متتاخرش على ما ارن على خالتك واقولها عشان قالتلى لما تيجي تروحي ابقى قوليلى عشان نروح نشوفه سوا
سيف:طيب يماما
________________
يسرا قامت من النوم قبل مصطفي قعدت على السرير وبتبصله ومركزه في ملامحه وهو نايم قربت منه ولسه هتقبله من خده لقيته فتح عنيه وبيبتسم اتفزعت وخجلت منه وقامت جريت برا الاوضه
مصطفي:اي اللى خلاني افتح بس ههههه ربنا يهديكي وتبطلى الكسوف اللى انتي فيه ده..يبنتي ده انا جوزك هههه
مصطفي فضل قاعد على السرير شويه ويسرا خدت شاور واتوضت وصلت ودخلت الأوضه عند مصطفي وهي باصه للأرض وبتقوله قوم صلي الصبح يلاا عشان نفطر
مصطفي:اممم طب بصيلى طيب باصه للأرض لي
يسرا:انا داخله احضر الفطار على ما تقوم وتجهز
مصطفي:انتي نسيتي ان دراعي مكسور ومش هعرف اغير هدومي لوحدي
يسرا :يالهوي طب اي الحل
مصطفي وهو بيبص ليسرا وهو بيضحك
يسرا:البصه دي انا فاهماها
مصطفي:طب ساعديني طيب مش انتي مراتي
يسرا وهي متلبكه:طب طب ان انا اساعدك ازاي بس
مصطفي:طلعيلى تيشرت بس من الدولاب وانا هحاول اساعد نفسي واتوضي واصلى
يسرا:طب خلى بالك عشان الجبس ما يجيش عليه مياه
مصطفي:تمام
يسرا دخلت تحضر الفطار بعد ما مصطفي دخل ياخد شاور ويصلى
يسرا:طلعت من المطبخ وداخله الاوضه لمصطفي عشان تقوله الفطار جهز
يسرا بخجل:ان انا اسفه والله مكنتش اعرف انك مش لابس التيشرت انا اسفه
مصطفي:لا حول ولا قوة الا بالله يبنتي انتي مراتي افهمي
يسرا وهي مغمضه عنيها:انا عارفه اني مراتك بس بس
مصطفي وهو بيقرب منها:طب اي بقى مش هتساعديني البس التيشرت ده
يسرا وهي لسه مغمضه: حاضر بس خليك بعيد
مصطفي:اللهم طولك يروووح ربنا يصبرني عليكي يبنت خالتي
يسرا فتحت عنيها بس باصه للأرض: قولتلك خليك بعيد يصقر
مصطفي:حاضر هههه
يسرا ساعدته يلبس التيشرت ولسه جايه تطلع برا مصطفي شدها عليه بايده التانيه وبيقولها انتي مراتي وياريت تفهمي ده كويس
يسرا جريت على المطبخ تجيب الفطار ومصطفي بيقول هتروحي مني فيين بس هههه
_&&&&&&&&&&&&
يوسف:الو.صباح الخير يسلمى
سلمى:صباح الخير يا يوسف عامل اي
يوسف:بخير الحمد لله …اي فاكره الميعاد ولا نسيتي
سلمى:لا طبعا فاكراه
يوسف:طب كويس انا قولت بس افكرك
سلمى:ان شاء الله هكون عندك في الميعاد بالظبط
يوسف:تمام..
بعد ما يوسف قغل مع سلمى قعدت تفكر مع نفسها وتقول ياترى يوسف عاوزني في اي انا الفضول هيقتلني ..
______________________________
يسرا ومصطفي بدأو يفطروا مع بعض وبعد ما خلصوا لقوا جرس الشقه بيرن يسرا قامت تشوف مين بس من غير ما تكون لابسه طرحه
مصطفي:اصبري انا هفتح وادخلى البسي طرحه
يسرا:اكيد يعني مش هيكون حد غريب
مصطفي:غريب ولا قريب اسمعي الكلام
يسرا:حاضر
_____________
مصطفي فتح الباب لقى سيف ومامته وخالته وجوز خالته
والدة مصطفي اول ما شافته عيطت وخدته في حضنها
مصطفي:في اي بس يماما بتعيطي لي
والدة يسرا:ليها حق تعيط بعد ما كنتوا هتخبوا عليها اللى حصل
والد يسرا: كده يبني كل ده يحصل ومحدش يقولنا لولا بالصدفه خالتك كانت بتكلم سيف بالليل
مصطفي:معلشي يعمي بس والله دي حاجه بسيطه يعني
سيف:اي هنفضل واقفين على الباب كده
مصطفي:اتفضلوا طبعا
&&&&&&&&
يسرا لبست طرحه وطلعتلهم وسلمت عليهم
مصطفي:ده اللى قولتلك عليه يا سيف !قولتلك متقولش لحد عشان ميقلقوش على الفاضي
والدة يسرا:على اساس مكناش هنعرف اووي يعني اكيد كنا هنعرف
سيف: والله ماما امبارح لقيتها كل شويه تسالني وتقولي هو اخوك كويس قلبي مش مطمن يا سيف قلبي مش عارف اي يا سيف فقولتلها بقى وخلاص
بس مرضتش اخليها تيجي امبارح عشان الجو كان متاخر
مصطفى:طيب يحنين انت
يسرا:متخافيش يخالتو هو كويس قدامك اهو
والدة مصطفي:كده يمصطفي متقولش لامك وتخليها قلقانه عليك كده
مصطفي:يست الكل والله مكنتش عاوز اقلقك
والد يسرا:المهم انك كويس يحبيبي ربنا يبعد عنكم اي شر يارب
_______________________
الساعه ال الرابعه عصرا:
سلمى:ازيك يا يوسف جيت في الميعاد اهو يسيدي
يوسف: معجزه انك تيجي في ميعادك هههه
سلمى:لي انا كنت مبجيش في ميعادي فين قبل كده
يوسف: الشركه..كان كل يوم لازم تااخري بالساعات هههه
سلمى:اااه ههههه وقتها مببقاش عاوزه اقوم من على السرير
يوسف: المهم ان انا عاوزك في موضوع كده ..والحمد لله ان باين كده انك رايقه هههه
سلمى:خير يارب في اي
يوسف:خير ان شاء الله …سلمى توافقي تتجوزيني
سلمى بصدمه:اي ده يوسف انت بتتكلم بجد
يوسف:مالك اتحولتي كده لي..ايوه بتكلم بجد وقولت اقابلك واقولك الاول قبل ما اجي عندكم البيت انا واهلى وانتي ترفضيني واهلى يحسوا بالاحراج
سلمى:بس يا يوسف انا على ما اعتقد انك اكتر واحد في الشركه بتكرهني
يوسف:بكرهك!!لا طبعا.. وبعدين انتي ليه شايفه الناس كلها بتكرهك..انا يمكن اكون متعصب مضايق انما بكرهك لا طبعا
سلمى:طب انت عارف ان انا كنت بحب مصطفي؟!
يوسف:شوفتي انتي قولتي اي كنت..واحب اقولك ان انا كنت عارف بس اقولك على حاجه الصراحه
سلمى:قول
يوسف:انتي مبتحبيش مصطفي..انتي كنتي بتحاولى تبيني لنفسك انك بتحبيه بس انتي مش بتحبيه يمكن كان اعجاب إنما حب لا وبعدين مصطغي اتجوز خلاص
سلمى:عندك حق.عارف لما شوفت يسرا مراته في المستشفى وهي كانت خايفه عليه اكتر من اي حد قولت لنفسي يمكن أنا كنت فاهمه الحب غلط انا مخفتش على مصطفي قد ما يسرا كانت خايفه عليه كده انا فعلا محبتهوش وانا مستهلش حد يحبني عشان كنت عاوزه اخد واحد من مراته
يوسف:متقوليش كده يا سلمى كفاية انك حسيتي بالذنب ووعيتي على نفسك
سلمى:بص يا يوسف صدقني انا ندمانه ندم السنين على اني حاولت او فكرت بس مجرد تفكير اني افرق واحد ومراته واحد وحبيبته انا فعلا مستهلش حد يحبني عشان انا واحده انانيه
يوسف:سلمى انا جاي اقابلك وانا واثق انك حاسه بالذنب وبقيتي سلمى اللى كنت اعرفها زمان خصوصا لما شوفت نظراتك وعينك اللى كانت مليانه دموع ندم واحنا في المستشفى لما شوفتي يسرا خايفه على مصطفي
سلمى:انا كنت غبيه اووي يوم ما فكرت افرق مصطفي ويسرا عن بعض رغم اللى مصطفي عمله عشاني ووظفني احلى وظيفه في الشركه وعمل حساب العشره ومطلعنيش منها رغم كل اللى قولتهوله
يوسف:خلاص بقى ننسي اللى فات ونبدأ حياة جديده
سلمى:صدقني يا يوسف انت تستاهل واحده احسن مني انا واحده انانيه
يوسف:خلاص بقى متعصبنيش وبعدين يستي انا مش عاوز الاحسن منك عشان انا شايفك الاحسن
سلمى بابتسامه:بجد مش عارفه اقولك اي طول عمرى كنت بفكر في نغسي وبس وياريت كنت بفكر صح
يوسف:نيجي نقعد مع الحجه امته بقى
سلمى وهي مبتسمه:اي وقت طبعا البيت مفتوح
&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد 12يوم
يسرا:اي القمر ده ينااس احلى عروسه دي ولا اي
نور:حبيبت قلبي والله انتي اللى طالعه زي القمر
يسرا:طبعا زي القمر مش انا اخت العروسه بردو ولا اي ههههه
نور:طبعا احلى اخت في الدنيا
يسرا كانت مع نور طول الوقت يوم الخطوبه(في بيت نور والميكب ارتست جاتلها البيت) ومصطفي كان مع سيف
مصطفي: كبرت يااض اهو وبقيت عريس زي القمر
سيف:حبيبي. .اي رايك البدله حلوه
مصطفي: اي حاجه انت بتحليها عليك يحبيبي
سيف سلم على مصطفي وحضنه وبيقوله ربنا يخليك ليا يارب
سيف راح يجيب العروسه عشان يروحوا على القاعه
وطبعا مصطفي راح معاه عشان يسرا معاها
سيف:اي الجمال ده ينااس
نور بخجل:تسلم يارب
مصطفي بضحك:هههههه بتقولك تسلم ههه ده اي الرسميات دي اومال لو مش بتحبوا بعض بقى
سيف:كده ضحكتيه علينا
نور:معلش بقى سيبه يضحك هههه
مصطفي: بقولك اي ينور اومال يسرا فين مش المفروض تكون معاكي
سيف بمزح:اه ينور قوليله فين يسرا اصله يعتبر مشافهاش طول اليوم
نور:هههه يسرا واقفه في البلكونه
مصطفي: طيب انا هروح اشوفها..
مصطفي دخل البلكونه لقى يسرا واقفه وبتقلب في الفون
مصطفي:طب اي يا مكلة جمال العالم هتفضلى واقفه كده
يسرا:اي ده انت جيت امته
مصطفي:وحشتيني
يسرا:وانت كمان
مصطفي:اي ده بجد وحشتك
يسرا:خلاص بقى الله
مصطغي:لا مهو انتي مش هتفضلى مكسوفه مني كده..طب هاتي حضن بقى عشان انتي وحشتي جوزك حبيبك من الصبح وانا مشوفتكيش
يسرا بخجل:طيب انا هطلع اشوف نور
مصطفي:مسك ايديها وقربها اتجاهه وبيقولها اي القمر اللى واقف قدامي ده ادعي ربنا اني اقدر اسيطر على نفسي
يسرا وهي متلبكه: سيبني عشان اطلع اشوف نور
مصطفي:نور كويسه والله وسيف واقف معاها برا
يسرا:طب ابعد بقى
مصطفي خدها في حضنه وبيقولها طب ولو مسبتكيش
يسرا: ضربته على كتفه وبعدت عنه
مصطفي بمزح:اه دراااعي
يسرا بخوف:انا اسفه والله مكانش قصدي
مصطفي:طب هاتي ايدك في أيدي يلا ونمشي نروح القاعه
يسرا:طب ونور
مصطفي:يبنتي قولتلك سيف معاها وهيجبها بالعربيه ويجي
يسرا:طيب يلا
مصطفي: مسك خدودها وبيقولها قمر ينااس
يسرا ابتسمت ومسكت ايده ومشيوا مع بعض
(الكل راح القاعه وكانوا مبسوطين خالص والعيله كلها كانت فرحانه ومبسوطه)
يسرا:انت هتفضل ماسك ايدي كده
مصطفي:اه.عندك مانع
يسرا:طب سيبني حتى ارقص شويه مع نور دي صاحبة عمرى بردو
مصطفي:نعم يختي!!ترقصي انتي هبله
يسرا بضحك: اهدى بس خلاص هفضل واقغه جمبك
مصطفي:ايوه كده جدعههه
يسرا ومصطفي لما كانوا واقفين جمب بعض فجأه لقوا قدامهم يوسف وسلمى
يوسف: ازيك يصاحبي
مصطفي:حبيبي وحشني يااض والله
يوسف: وانت كمان يصاحبي…
سلمى:ازيك ي استاذ مصطفي
مصطفي وهو مستغرب بكلمة استاذ دي:ازيك يسلمى
سلمى قربت من يسرا وحضنتها: ازيك يا يسرا انا اسفه اووي
يسرا:اسفه على اي بس انتي كويسه
سلمى:اكيد مصطفي كلمك عني وقالك كل حاجه
يسرا بحنيه:وانا مسامحاكي والله وكويس انك عرفتي غلطك واعتذرتي
يوسف:احب اعرفكم يصاحبي سلمى بقت خطيبتي وان شاء الله كتب الكتاب الاسبوع الجاي وكلكم معزومين
مصطفي :اي ده بجد
يوسف:اه والله
مصطفي:طب ينفع تخطب كده من غير ما تقول لصاحبك بردو
يوسف:معلشي والله كل حاجه جات بسرعه
مصطفي:الف مبروك يصاحبي وان شاء الله هنكون موجودين في الليله الكبيره
سلمى:انا بعتذر ليك يمصطفي عن اي حاجه حصلت مني وبجد انا كنت غبيه اووي وبعترف بده
مصطفي بصدق: متقوليش كده يا سلمى احنا اخوات ومفيش حاجه حصلت
يوسف:طب الحمد لله انكم سامحتوها
مصطفي:هي سلمى قالتلك
يوسف:ايوه يصاحبي وهي ندمانه على كل اللى قالته
مصطفي:طب الحمد لله ربنا يكملكم على خير يارب
(يوسف وسلمى وقفوا مع بعض ومصطفي ويسرا مع بعض )
سيف:اي رايك يعروستى الحلوه في اللمه دي
نور:بجد احلى يوم في حيااتي وان شاء الله اللى جاي احلى
سيف: ربنا يقدرني واقدر اخليكي اسعد واحده في الدنياا
نور:ربنا يخليك ليا ياارب ❤️
سيف:بحبك
نور بخجل:بس عشان الناس قاعده تبصلنا
سيف:اللى يبص يبص ماليش دعوه
نور:طيب
سيف: قولتلك بحبك
نور:وانا كمان❤️
سيف:وانتي كمان اي
نور:ههه انا قولت مش هقولها غير يوم كتب الكتاب
سيف:هستناها بفارغ الصبر يعروستي
&&&&&&&&&&__
يوسف:عقبال فرحتنا الكبيره وتكون الناس كلها موجوده كده
سلمى:ان شاء الله يارب..بجد مش عارفه اقولك اي انت خليتيني اعرف الحب الحقيقي معاك باهتمامك بيا وغيرتك عليا وخوفك عليا من اي حاجه
يوسف:ربنا يخليكي ليا يارب
سلمى:اقولك على حاجه
يوسف:قولي طبعا
سلمى:انا حبيتك بسرعه جدا رغم ان احنا لسه مخطوبين من ايام بسيطه بس مش عارفه ازاي
يوسف:هششششش انا كمان بحبك يمكلة قلبي انتي
&&&&&&&&&_&&
مصطفي : تعرفي اني بفكر نعمل فرحنا من جديد ههههه
يسرا:الله اشمعنا يعني ههه
مصطفي:عشان انا قلبت اسعد يوم بالنسبالك لابشع يوم
يسرا:متقولش كده المهم ان احنا مع بعض وبس
مصطفي:بجد انا اسعد واحد في الدنيا عشان انتي في حياتي
يسرا: وانا كمان على فكره
مصطفى:اخيرا نطقتي كلمة عدله هههه
يسرا:بس بقى
مصطفي:اي ده انتي هتتحولي ولا اي ههه…
يسرا وهي متلبكه:عاوزه اقولك على حاجه
مصطفي:هاا قولي يارب تكون اللى في بالى
يسرا بدموع:ايوه هي اللى في بالك …انا بحبك ايوه بحبك من يوم ما اتولدت وانت شيلتني بين ايديك الصغننين بحبك وعمرى ما حبيبت ولا هحب غيرك
مصطفي:وانا كمان بحبك وبحبك من زمان اووي من يوم ما انتي اتولدتي وبردو يوم ما شيلتك على ايدي قولت هي دي حياتي الجايه…بس انتي بتعيطي لي وانتي بتقوليلى بحبك كده
يسرا:دي دموع الفرح يمجنون
مصطفي:ههه لولا دراعي اللى متجبس ده كنت شيلتك ولفيت بيكي زي المجنون.
مصطفي حط ايده على كتف يسرا وسحبها ليه وحضنها وعنيه مليانه دموع فرح ومبسوط اووي
يسرا:بحبك..لا ده مش حب ده عشق ❤️
مصطفي وانا كمان..بس عشق يسرا لمين
يسرا: عشق يسرا للصقر
مصطفي: وعشق الصقر ليسرا❤️
(كيف عنك أتوب والقلب حضرتك تملكه.. بتوب عن كلّ الذنوب وذنب حبك ما أتركه. ❤️????)
تمت
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
جميل جدا جدا