رواية وقعت في حب مجنونة الفصل الثاني عشر 12 بقلم شهد محمود
رواية وقعت في حب مجنونة الجزء الثاني عشر
رواية وقعت في حب مجنونة البارت الثاني عشر
رواية وقعت في حب مجنونة الحلقة الثانية عشر
«صباح يوم جديد في شركة المنشاوي»
حور: اووووف ماهو مش هينفع كده
ملك بستغراب: في ايه
حور: انتي الي في ايه عماله راحه جيا في الشركه خيالتيني يا شيخه وبعدين تعالي هنا انتي بتدوري علي ايه كده
ملك: اصل في عريس كلم بابا وهيجي يتقدملي وانا هموت واعرف هو مين
حور وهي تتظاهر عدم معرفة هواية العريس: ايوا يعني انتي متقدملك عريس وابوكي مش راضي يقولك هومين ليه بقا بتدوري عليه في الشركه
ملك: اووووف يا حور انتي مش هتفهميني
حور و هي تصطنع الخزن: شكراً يا صحبيتي بقا بتقوليلي ان انا مش هفهم ليه يعني شيفاني غبيه
ملك: لاء يا بنتي انا مش قصدي كده
حور بنفس الحزن المصطنع: لاء شكراً الرساله وصلت خلاص قولي انك زهقتي مني قولي يا صحبيتي يلي اعتبرتك اختي.. اه يا حور يغلبانه يلي ملكيش نصيب في حد من صحابك أبداً
قاسم من خلفهم بتصفير وتصفيق عاااااااش يافنااانه
بجد تمثيل رأع
حور وهي تنحني بشكر: شكراً شكراً بس ايه رأيك في
الاداء
قاسم بضحك: اكتر من رأع يا فنانه
ملك بصدمه من ما يحدث امامها: هو في ايه هو انتي مش كنتي بتعيطي دلوقتي
قاسم: لاء ده العادي بتاع حور هي كده بتحب تاخد المواقف بدرامه شويا
ملك: اه يا حور الكلب وانا الي كنت شويا واعيط علشان فكراكي زعلتي طب وللهي ماهسيبك
قاسم بضحك: حور الحقي اهربي بسرعه
حور و هي تركض من امام ملك بسرعه لتركض ملك خلفها وتقول: تعالي هنا يا جبانه تعالي يا بت وللهي ما هسيبك النهارده
حور بضحك: لاء يا حبيبتي الجري في المواقف دي مش نص الجدعنه بس لاء ده الجدعنه كلها… ليقاطع كلامها اصتدامها بج*سد صلب
لتتوقف ملك عن الركض بسبب خوفها من الشخص الواقف امامها
حور بألم: ااااااه يا دماغي اااه… لترفع حور رأسها لاعلي لتنظر الي الشخص الواقف امامها وتقول ايه يا عم انت بتاكل ايه ده انا لو اتخابط في الحيطه مش هتوجع كده
زين بعصبيه: خالصتي
حور بعدم فهم: خلصت ايه معلش
زين: خالصتي شغل العيال الي بتعمليه ده ليواجه حديثه الي قاسم وانت شايف الاستهتار و التسايب الي هما بيعملوه وساكت و من ثم يوجه حديثه مرا اخرا الي حور وملك انتو الاتنين انتو في شركه محترمه يعني مكان شغل مش في النادي علشان تجرو وتلعبو وصوت ضحكوكو الي جايب لاول الشركه ويلا اتفضلو كل وحدا فيكو علي شغلها…. حور استاني
لتتوقف حور بغيظ: انعم
زين ببرود: اعملي القهوه بتاعتي وهتيها وتعالي علي مكتابي
حور بغيظ من طريقط كلامه: خاصر حاجه تاني
زين: لاء
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في مكتب زين»
زين في نفسه: اووف انا ليه اتعصبت اول ما شوفت نظرات الموظفين لحور وهيا بتجري وبتبعب كده… اوعا يا زين تكوت حبتها… اكيد لاء حب ايه بس انا هحب حور…. امال ايه اتعصبت و غيرة عليها ليه…. لاء دي مش غيره انا اتعصبت علشان هي في مكان للشغل مش
للعب … ليقطع صوت الباب زين من شروده
زين: ادخل
حور بجديه: اتفضل يا استاذ زين القهوة
زين: تمام حطيها هنا علي المكتب… في اي مواعيد مهمه النهارده
حور: اه في اجتماع…. ليقاطعها زين طيب الغيلي كل الموعيد الي عندي النهارده
حور: تمام يا مستر زين
زين تقداري تروحي تشوفي شعلك دلوقتي
“بعد مغادرة حور من المكتب”
زين في نفسه اوووف اكيد زعلت من الطريقه الي اتكلمت بيها معاها قدلم الكل…. اوووووف يا زين انت بتفكر فيها ليه اساساً ما تزعل والا ماتزعلش انا اساساً مش فارق معايا.. ايو انا مش فارق معايا هي زيها زي اي موظفه عاديه
في الساعه 6 مساءاً
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل قاسم»
ام قاسم؛ يلا يابني علشان نلحق نجيب مرات عمك وحور
قاسم بفرحه: يلا انا خلاص خلصة في حاجه شكلها مش حلو في لبسي ولا جاجه
ابو قاسم بضحك: واما انت بتحبها اوي كده ليه كل اما امك تسألك في اي بنت بتحبها علشان نخطبهالك تقولها لاء يا ماما انا اساساً مش بفكر اخطب والا اتجوز دلوقتي انا لسه عاوز اطور من شغلي
ام قاسم: يوه يا راجل ما تسيب الواد في حاله المهم دلوقتي ان هو هيخطب ويفرحنا بيه
ابو قاسم بضحك: ايو ما هو الازم تتدافعي عنو ما هو ابنك بقا نعمل ايه
قاسم: طيب يلا بقا علشان نجيب حور ومرات عمي علشان ما نتأخرش للناس
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في بيت ملك»
ام ملك اخلاصي يا زفته كل ده بتلبسي
ملك: في ايه يا ماما مش عروسه والازم اخود وقتي وانا بلبس
ام ملك بسخريه: يا مشاء الله عروسه والازم تخدي وقتك امال الو كنتي حتي عرفا اسم العريس كنتي هتعملي ايه
ملك بلامبالاه: وفيها ايه لو مش عرفا اسم العريس كده كده هعرف هو مين يعني لو طلع مناسب ليه اكيد يعني هوافق وهنقرأ الفتحة يعني في بنسبه 50٪ اني اوافق و50٪ اني ارفض لو حصل نصيب ووفقت مش المفروض اكون حلوه في قراية الفتحه بتاعتي
ام ملك: طيب اسكتي و شوفي هنعملي ايه عشان الناس زامنهم علي وصول
ملك: حاضر انا خلاص قرابت اخالص
ام ملك: ماشي يا ختي خلاصي
ملك بمرح: انتي عرفا يا امي لو الراجل الطيب الي قاعد برا ده كان اتجوز عليكي اكيد كانت مرات ابويا مش هتعاملني المعامله اللي انتي بتعاملهالي دي
ام ملك: بشهقه بقا يا بنت الجذمه عوزي تخلي ابوكي يتجوز عليا علشان لما تلاقي الشبشب لابس في وشك متزعليش
ملك مخوف مصطنع: ايه نبع الحنان يا حضن الامان هو ابويا هيلاقي وحده في جمالك فين والا في هدؤاك فين
ام ملك بكسوف: بس يا بت بقا متكسفنيش اناهخرج وهسيبك تكملي لبس علشان ما تتأخريش يا حبيبتي
‘بعد خروح ام ملك من الغرفا ”
ملك براحه: اوووف الحمد لله اتفدينا الشبشب المرا دي
ام ملك: هما الناس دول جاين امته
ابوملك: اتصلوا بيا من شويه وقالو ان هما قدامهم نص ساعه يعني هتلاقيهم علي وصول
« ليقاطعهم صوت دق الباب»
ابو ملك اهو الناس وصلوا ادخلي انتي وعرفي بنتك وانا هروح افتح الباب… ثم يذهب ابو ملك ليفتح الباب ويقول … اهلا اهلا نورتونا واللهي اتفضلو يجماعه
«عنك ملك في الغرفه»
ام ملك: اهو يلا الناس وصلت تدخلي بهدواء وبلاش
الهبل والجنان الي انتي بتعمليه
ملك بمرح: انا مش عارفه ليه حاسه ان انتي عوزي تخلصي مني بسرعه
ام ملك: مشاء الله اول مرا يطلع احساسك صح ويلا بقا علشان منتأخرش علي الناس الي براه واهم حاجه وانتي بتقدمي العصير اوعي توقعي علي العريس او حد من اهله
ملك بضحك: حاضر يا ماما انا مش هبله للدرجه دي
ام ملك: يا خوفي منك بس المهم انا هروح الشوف الناس وانتي هاتي العاصير وتعالي ورايا
“في عرفة الجلوس ”
ام ملك: اهلا اهلا يا جماعه منوارنا وللهي يا جماعه
ام قاسم: بنورك انتي يا حبيبتي
ام ملك ببتسامة: انتي بقا مامت قاسم
ام قاسم ببتسامة: اه انا امه ودي تبقا مرات عمه ودي بقا تبقا حور بنت عمه وزي بنتي هي وقاسم اكتر من الاخوات واكيد ملك عرفاها
الاء بتسامه: امال فين عروستنا
“ليقاطعهم دخول ملك”
ام قاسم: بسم الله ماشاء الله زي القمر يا حبيبتي
لترفع ملك رأسها من علي الارض بصدمه وتقول
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت في حب مجنونة)