رواية مملكة مهران (فرحة الصعيد 2) الفصل الثالث 3 بقلم سهيلة عاشور
رواية مملكة مهران (فرحة الصعيد 2) الفصل الثالث 3 بقلم سهيلة عاشور |
رواية مملكة مهران (فرحة الصعيد 2) الفصل الثالث 3 بقلم سهيلة عاشور
في منطقه شعبيه بالقاهره
تستيقظ هذه المجنونه المعتوها على صوت جارتها ام احمد وهي تصرخ وتتشاجر مع خالتها سوسن
سوسن بصوت عالي: بقا بترمي عليا يا وليه….. انزليلي بس وانا اعرفك مقامك… دا انت شبه عصاية المقشه
ام احمد بغضب: انا مش راضيه امد ايدي عليكي انت ست كبيره
سوسن بغيظ: كبيييره….. دا انا قد عيالك
وقامت بسكب المياه عليها تحت انظار الجيران
سوسن بنصر: على الله تيجي يمي تاني…. اتفووووو حاره غم
سوسن في نفسها: هي البت نوران كل دا مصحتش مش ناويه تتعلم ولا اي
سوسن وهو تدخل غرفة هذه المجنونه (وهتعرفوا بعدين لي مجنونه ????)…. قامت بخلع جذائها
سوسن: منتي خلاص اتعودتي تصحي على الضرب
نوران بمرح:والله منتي تاعبه نفسك صحيت اهو…..
سوسن بضحك:صباح الخير يا بت الغالين
نوران بأبتسامه: حبيبتي يا خالتو…..اتخانقتي لي النهارده يا سوسن
سوسن بمرح: هما اللي بيخرجوني عن شعوري وانا ست مؤدبه
نوران بضحك: طب انا هلبس وانزل اجيب حاجات البيت
سوسن بهمه؛ ايوه يلا يا مايله قدامي انجزي كده…. على ما انزل اجيب الجردل اللي وقع مني وانا بكب الميه على الحربايه دي
نوران بضحك:حاضر
استووووووب///#
(نوران شمس…… ايوه هي اخت ادهم الوحيده…….. بعد وفاة الاب والام بدأت تظهر على ادهم افعال غريبه من شرب الخمر وعلاقاته الكثيره مع الفتيات المشبوهات فلم تطيق نوران العيش معه في مكان واحد فقررت ان تذهب الى خالتها التي تعيش وحدها ولا تريد. ان تختلط بحياة الاغنياء هذه….. فكانت تعيش في حاره بسيطه للغايه وتصرف من مرتبها فلديها مقهاا(قهوه) ومطعم للأكلات الشعبيه وهو مشهور للغايه)
سوسن بصوت عالي: انت يا اخرة صبري
نوران بضحك: ايوه جاااااي
سوسن بصدمه: يلا يا تربية الحواري
نوران بمرح: تربيك يا سوسو
سوسن:قدامي يا بت…….
بالفعل نزلوا الأسفل
سوسن: انا هروح اشوف العيال عملوا اي وانت روحي السوق ولا شوفي هتعملي اي…. وخدي الواد بصله معاكي
نوران: مش لازم يا خالتي… انا هروح
سوسن: ابدا لازم تخديه….. واد يا بصله… انت يا واد
بصله (وهو احد العاملين مع سوسن وهو صغير في السن): ايوه يا معلمه
سوسن بحنيه:مع اختك للسوق يا واد…. لو حد كلمها تتصل بيها بس فاااهم
بصله: عنيا يا ست الناس….. يلا يا ست نوران……
**************************
في قصر مهران
كان الجميع يبدوا اعجابهم بهذه الحوريه فكانت رهف ترتدي فستان من اللون الاحمر وكانت يضيق على جسدها بالكامل.. ومعه حجاب ذهبي وتخرج منه بعض خصلاتها الحمراء المميزه جدا ووضعت أيضا بعض مساحيق التجميل فكانت ملاك …..
مهران بغضب:اي اللي انت مهبباه في نفسك دا
رهف بدلال: هببت اي!؟…. هو في حاجه غلط
سيف وهو يكبت ضحكته: مفيش حاجه خالص…..
يوسف: يلا المأذون جوه
همست ساره لرهف:يخربيت عقلك….مش كنتي بتعيطي كن شويه
رهف بهمس: اصبري عليا…. انا هخليه يخاف على نفسه مني….
قاطعها وهو يخذبها من ذراعها بقوه ويقترب من اذنها وهو يتحدث وكأنه ذئب مكار: انا هعرفك ازاي تتحديني….. مهو مش انا اللي تضحكي عليا…. دا انت تربيتي …..
رهف بخوف: قصدك اي يعني؟!
مهران بضحك: شكلك كلب مبلول.
رهف بتحدي: لا شكلي قمر….
مهران وهو ينظر لجسدها بشوه: صح قمر فعلا…… بس هتأكد من دا بعد شويه
تركها ودلف للمكتب وسط صدمتها الا يجب انها هي من ينتصر….. (قال جيب اوقعه وقعت انا????????)
*************
في المكتب
كان يجلس على كرسي المكتب ويجهز دفتره
المأذون: اين الشهود؟
يوسف وسيف: انا
مهران بضحك في نفسه: وقال اي مش موافقين على الجوازه الله يعني على المهلبيه اللي انا عايز فيها
مر بعض الوقت تحت نظرات الفرحه والقلق والخوف من الجميع ولم يفيقوا الا على صوت المأذون
…. :بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
ساره بفرحه: مبروك يا رورو
رهف بحزن: بس متقوليش مبروك
ساره بنصح: انا لو منك اخليه يطلقني هو بمزاحه (وطبعا هي قالت كده علشان عارفه انه عمره ما هيطلق)
يوسف: الف مبروك يا اخويا…. مبروك يا رهف
رهف بأبتسام: الله يبارك فيك
سيف بمرح: واتمختري يا حلوه يا زينه… يا ورده من جوه من جنينه
رهف بمرح مشابه: وترجن وترجن يا عروسه
سيف بضحك: ترجن اي بس يا عبيطه….. مبروك يا وردتي
مهران بغيظ: خلصتوا مباركات كفايا بقا
ساره بخبث: في اي بس يا مهران… دا حتى احنا لازم ننزل نحتفل ونسهر
سيف: ايوه صح معاها حق
يوسف: تحبوا نروح فين
رهف بفرح: نروح مطعم م…
مهران بمقاطعه وغضب: مفيش خروج…. انا عاوز مراتي شويه لو عاوزين انتو اخرجوا
رهف بغضب: بس انا عاوزه اخرج معاهم انا حره
مهران بصراخ: مش حره من النهارده….. من دلوقتى انت ليا فااااااهمه
رهف بخوف: حااضر
كان سيأخدها في احضانه ليطمئنها ولكن دق هاتفه معلناً عن اتصال من احد رجاله
…… : ايوه يا مهران بيه كان شكك في محله فعلا فجروا المخزن وبعد كده عرفوا انو فاضي ومفيش فيه بضاعه
مهران بضحك مفرط:وصورت العيال؟
….. طبعا يا باشا دا انا تلميذك
مهران وقد زادت ضحكته: طب كويس اوي…. ليك عندي هديه حلوه
اغلق الهاتف وظل ينظر لرهف نظرات غامضه للغايه…..
يوسف بستاؤل: كنت بتكلم مين؟
مهران بغموض: اصل كان في واحد مفكر انه ممكن ياخد حاجه مني انا عاوزه…. فا عرفته مقامه بس
يوسف وقد فهم اخيه وصديقه: طيب خد انت مراتك وانا هطلع انام مش قادر
مهران بجمود: يلا يا رهف قدامي
صعد على السلم وهي ورائه ولكنه لفت انتباهه صوتها وهي تتحدث في الهاتف
رهف بمرح وضحك: نورااااان…. وحشتيني اي يا ست مش بتبعتيلي المحاضرات لي بقا
نوران بضحك: يلا يا فاشله….. ابقي تعالي بصي على الدكاتره حتى… اكنسي الجامعه اي حاجه
رهف بضحك: يخربيتك….. انت عامله ايه وخالتك وحشتني اوي… انت فين كده
نوران بمرح: اييييي…..حيلك كده انا تمام وفي السوق وخالتي زي الفل
رهف بخجل: واخوكي
نوران بضحك: حلو يا اختي وزي الفل….. عقبال لما تبقي مرات اخويا وننول النسب بقا
رهف بحزن: لا ما خلاص… اتجوزت
نوران بصدمه: اييي؟
رهف: هبقى احكيلك بعدين
اغلقت الهاتف وصدمت من هذا الواقف ومستند على السلم واضع يده على خده وكان منظره مضحك للغايه… فلم تتمالك نفسها الا وهي تضحك
رهف بضحك: بتبصلي كده لي؟
مهران: بقالي ساعه واقف اي مش بتبطلي رغي…. وبعدين خدي هنا مين اخوها دا اللي منتي بتسألي عنه؟
رهف بتوتر: دا اصل….. هو….
مهران: اي هنقعد للصبح
رهف بكذب: دا اخوها الصغير…. بحبه يعني
مهران بعدم تصديق: اها طب تعالي….
**************************
في الاسفل
كان يوسف قد خلد للنوم لأنه كان متعب للغاين وسيف كان حزين على حالة رهف كثيراً فجلس على احدى الكراسي وظل شارداً للحظه…… ولكن هناك اعين عاشقه تراقبه بهيام
ساره وهي تتقدم له بكوب من القهوه: سيف
سيف بأنتباه: اي يا ساره؟
ساره بحرج: حسيتك متعب فا عملت ليك قهوه
سيف بأبتسامه: شكرا…. فعلا دماغي هتنفجر
ساره بضحك: بعد الشر عندك
سيف:تعالي اقعدي يا صغننه معايا
ساره بغضب: انا صغيره يا سيف…. انا كبيره وزي الفل
سيف بضحك: طب اقعدي يا كبيره تعالي
جلست معه وكانت في منتهى السعاده وهو يتحدث معها بمرح تمنت لو دامت هذه الابستامه وهذه اللحظات فدائما تلعب في رأسها فكرة انه ستأتي من تأخده منها …………..
**************************
عند ادهم
كان يرتدي ملابسه استعداداً للنزول ولكن قاطعه هاتفه هذا….
ادهم بمرح: حبيبة قلب اخوها بنفسها بتتصل…. دا اي الجمال دا
نوران بضحك: ماشي يا بكاش…. لو كنت وحشاك كده كنت تسأل
ادهم بحزن: مش انت اللي مشيتي وسبتيني
قاطع صوتهم تلك التي سحبت منه الهاتف
سوسن بعصبيه: وهي تقعد معاك ازاي يا خبيتها انت….. يا صايع يا بتاع النسوان
ادهم بضحك: اهلا اهلا…. طب والله وحشني تهزيئك دا
سوسن: اتفوووو… تربيه زباله
ثم اغلقت الهاف في وجهه…. لم ينصدم كثيراً فهو يعرفها جيدا ويحبها للغايه……..كان سيكمل ارتداء ملابسه ولكن دق الهاتف من جديد
….. : اللحق يا باشا المحزن طلع فاضي وصوروا الواد اللي رزع القمبله هناك
ادهم بصدمه: لي كنت مشغل معايا لوسي…… بص يلا اهم حاجه سيرتي متجيش انت فاااهم
….. : طبعا يا باشا
ادهم في نفسه: مش هعديها يا مهران…. وهتشوف….
**************************
في غرفة رهف ومهران
لقت ابدلت ملابسها الى منامه فضية اللون وكانت مثل الاطفال بسبب قصر طولها….. وفي هذه الاثناء خرج مهران من الرحاض وكان يرتدي بنطال فقد…. فكان عاري الصدر
رهف بشهقه: اي دا…. روح اللبس وبعدين خليك انا رايحه اوضتي
مهران وهو يخذبها بجوراه ونام على السرير محتضنها: هووووس… عاوز انام
رهف بخجل: مينفعش كده على فكره….. عيب ميصحش..
مهران: نامي يا بت
رهف: حااضر
(مسيطر اوي ????????????????)
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على : (رواية مملكة مهران (فرحة الصعيد 2) )