Uncategorized

رواية مريضة سرطان وخط النجدة الفصل الأول 1 بقلم أمل صالح

 رواية مريضة سرطان وخط النجدة الفصل الأول 1 بقلم أمل صالح

رواية مريضة سرطان وخط النجدة الفصل الأول 1 بقلم أمل صالح

رواية مريضة سرطان وخط النجدة الفصل الأول 1 بقلم أمل صالح


الساعة اتنين الفجر…

الوقت الامثل لأي حد عايز ينتحر…
خصوصا ان مفيش حد صاحي ممكن يمنعها…
طلعت سطح بيتهم وفي ايدها التلفون دموعها مغرقة وشها…
بصت للفون وابتسمت من بين دموعها…
فكرت في فكرة مجنونة فرفعت التلفون وكلمت خط النجدة…
سمعت الرسالة المسجلة وبعدين رفعت الفون واتكلمت…
_ أنا هنتحر
: الو يا فندم ممكن تهدي وتعرفينا مكانك
_مش هتستفادوا حاجة انا هنتحر
: اسمك ايه بقا يا فندم
كان بيحاول يعطلها عشان يقدر يتتبع مكانها…
قعدت على سور السطح ومسحت دموعها وقالت…
_ اسمي أبرار
: بتحبي البشاميل يا ابرار
_ هههه اه بحبها
: تعرفي ايه عن الإسلام بقا
_ اعرف حجات كتير
: معنى كدا انتي عارفة حرمانية الانتحار مش كدا
_ اه عارفة
: وليه بقا
_ مش هتقدر ترجعني عن قراري
: ادينا بندردش ياستي
_ انا عندي السرطان
:وهو اي حد عنده السرطان ينتحر…انتي ممكن تتعالجي
_ بقولك ايه انا اخدت قرار
: استنى عايز اقولك حاجه
_ اتفضل
: الدكتور أحمد وسام ، أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية،قال إن الانتحار حرام شرعًا ومن كبائر الذنوب، مستدلًا من كتاب الله بقوله تعالى: «وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا»، وبالحديث النبوي: «وَمَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِشَيْءٍ عُذِّبَ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ». ترضيها دي بقا
دمعت ابرار وقالت : كلهم بيكرهوني وعايزين يئذوني و…
قبل ما تكمل كلامها سمعت صوت العربيات اللي بدأت تتجمع تحت البيت بصت تحت لقت كذا شخص طلعوا من العربيات دي…
بصت للفون : ليه عملت كدا
_ عشان متخسريش دنيتك واخرتك يا آنسة ابرار..ممكن تنزلي انا اللي تحت دا
بصت تحت وبعدين وقفت وبدأت تبكي…
بصت للمسافة بينها وبين الأرض بدموع وخوف…
رفعت راسها وصرخت : ياااااااااااااارب
الساعة اتنين الفجر…
الوقت الامثل لأي حد عايز ينتحر…
خصوصا ان مفيش حد صاحي ممكن يمنعها…
طلعت سطح بيتهم وفي ايدها التلفون دموعها مغرقة وشها…
بصت للفون وابتسمت من بين دموعها…
فكرت في فكرة مجنونة فرفعت التلفون وكلمت خط النجدة…
سمعت الرسالة المسجلة وبعدين رفعت الفون واتكلمت…
_ أنا هنتحر
: الو يا فندم ممكن تهدي وتعرفينا مكانك
_مش هتستفادوا حاجة انا هنتحر
: اسمك ايه بقا يا فندم
كان بيحاول يعطلها عشان يقدر يتتبع مكانها…
قعدت على سور السطح ومسحت دموعها وقالت…
_ اسمي أبرار
: بتحبي البشاميل يا ابرار
_ هههه اه بحبها
: تعرفي ايه عن الإسلام بقا
_ اعرف حجات كتير
: معنى كدا انتي عارفة حرمانية الانتحار مش كدا
_ اه عارفة
: وليه بقا
_ مش هتقدر ترجعني عن قراري
: ادينا بندردش ياستي
_ انا عندي السرطان
:وهو اي حد عنده السرطان ينتحر…انتي ممكن تتعالجي
_ بقولك ايه انا اخدت قرار
: استنى عايز اقولك حاجه
_ اتفضل
: الدكتور أحمد وسام ، أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية،قال إن الانتحار حرام شرعًا ومن كبائر الذنوب، مستدلًا من كتاب الله بقوله تعالى: «وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا»، وبالحديث النبوي: «وَمَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِشَيْءٍ عُذِّبَ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ». ترضيها دي بقا
دمعت ابرار وقالت : كلهم بيكرهوني وعايزين يئذوني و…
قبل ما تكمل كلامها سمعت صوت العربيات اللي بدأت تتجمع تحت البيت بصت تحت لقت كذا شخص طلعوا من العربيات دي…
بصت للفون : ليه عملت كدا
_ عشان متخسريش دنيتك واخرتك يا آنسة ابرار..ممكن تنزلي انا اللي تحت دا
بصت تحت وبعدين وقفت وبدأت تبكي…
بصت للمسافة بينها وبين الأرض بدموع وخوف…
رفعت راسها وصرخت : ياااااااااااااارب
الساعة اتنين الفجر…
الوقت الامثل لأي حد عايز ينتحر…
خصوصا ان مفيش حد صاحي ممكن يمنعها…
طلعت سطح بيتهم وفي ايدها التلفون دموعها مغرقة وشها…
بصت للفون وابتسمت من بين دموعها…
فكرت في فكرة مجنونة فرفعت التلفون وكلمت خط النجدة…
سمعت الرسالة المسجلة وبعدين رفعت الفون واتكلمت…
_ أنا هنتحر
: الو يا فندم ممكن تهدي وتعرفينا مكانك
_مش هتستفادوا حاجة انا هنتحر
: اسمك ايه بقا يا فندم
كان بيحاول يعطلها عشان يقدر يتتبع مكانها…
قعدت على سور السطح ومسحت دموعها وقالت…
_ اسمي أبرار
: بتحبي البشاميل يا ابرار
_ هههه اه بحبها
: تعرفي ايه عن الإسلام بقا
_ اعرف حجات كتير
: معنى كدا انتي عارفة حرمانية الانتحار مش كدا
_ اه عارفة
: وليه بقا
_ مش هتقدر ترجعني عن قراري
: ادينا بندردش ياستي
_ انا عندي السرطان
:وهو اي حد عنده السرطان ينتحر…انتي ممكن تتعالجي
_ بقولك ايه انا اخدت قرار
: استنى عايز اقولك حاجه
_ اتفضل
: الدكتور أحمد وسام ، أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية،قال إن الانتحار حرام شرعًا ومن كبائر الذنوب، مستدلًا من كتاب الله بقوله تعالى: «وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا»، وبالحديث النبوي: «وَمَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِشَيْءٍ عُذِّبَ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ». ترضيها دي بقا
دمعت ابرار وقالت : كلهم بيكرهوني وعايزين يئذوني و…
قبل ما تكمل كلامها سمعت صوت العربيات اللي بدأت تتجمع تحت البيت بصت تحت لقت كذا شخص طلعوا من العربيات دي…
بصت للفون : ليه عملت كدا
_ عشان متخسريش دنيتك واخرتك يا آنسة ابرار..ممكن تنزلي انا اللي تحت دا
بصت تحت وبعدين وقفت وبدأت تبكي…
بصت للمسافة بينها وبين الأرض بدموع وخوف…
رفعت راسها وصرخت : ياااااااااااااارب
الساعة اتنين الفجر…
الوقت الامثل لأي حد عايز ينتحر…
خصوصا ان مفيش حد صاحي ممكن يمنعها…
طلعت سطح بيتهم وفي ايدها التلفون دموعها مغرقة وشها…
بصت للفون وابتسمت من بين دموعها…
فكرت في فكرة مجنونة فرفعت التلفون وكلمت خط النجدة…
سمعت الرسالة المسجلة وبعدين رفعت الفون واتكلمت…
_ أنا هنتحر
: الو يا فندم ممكن تهدي وتعرفينا مكانك
_مش هتستفادوا حاجة انا هنتحر
: اسمك ايه بقا يا فندم
كان بيحاول يعطلها عشان يقدر يتتبع مكانها…
قعدت على سور السطح ومسحت دموعها وقالت…
_ اسمي أبرار
: بتحبي البشاميل يا ابرار
_ هههه اه بحبها
: تعرفي ايه عن الإسلام بقا
_ اعرف حجات كتير
: معنى كدا انتي عارفة حرمانية الانتحار مش كدا
_ اه عارفة
: وليه بقا
_ مش هتقدر ترجعني عن قراري
: ادينا بندردش ياستي
_ انا عندي السرطان
:وهو اي حد عنده السرطان ينتحر…انتي ممكن تتعالجي
_ بقولك ايه انا اخدت قرار
: استنى عايز اقولك حاجه
_ اتفضل
: الدكتور أحمد وسام ، أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية،قال إن الانتحار حرام شرعًا ومن كبائر الذنوب، مستدلًا من كتاب الله بقوله تعالى: «وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا»، وبالحديث النبوي: «وَمَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِشَيْءٍ عُذِّبَ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ». ترضيها دي بقا
دمعت ابرار وقالت : كلهم بيكرهوني وعايزين يئذوني و…
قبل ما تكمل كلامها سمعت صوت العربيات اللي بدأت تتجمع تحت البيت بصت تحت لقت كذا شخص طلعوا من العربيات دي…
بصت للفون : ليه عملت كدا
_ عشان متخسريش دنيتك واخرتك يا آنسة ابرار..ممكن تنزلي انا اللي تحت دا
بصت تحت وبعدين وقفت وبدأت تبكي…
بصت للمسافة بينها وبين الأرض بدموع وخوف…
رفعت راسها وصرخت : ياااااااااااااارب
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى