روايات

رواية حين التقينا الحلقة الأولى 1 بقلم شيماء جمعة

 رواية حين التقينا الحلقة الأولى 1 بقلم شيماء جمعة

رواية حين التقينا الحلقة الأولى 1 بقلم شيماء جمعة

رواية حين التقينا الحلقة الأولى 1 بقلم شيماء جمعة

خلود : يا بابا قولت اكتر من مره أنا مش هتجوز الشخص داه لمجرد صداقه بينك وبين باباه وانكو عاوزين تعملو استثمارات مع بعض  الجواز مش لعبه انت متخيل هفضل طول عمري مع الشخص داه وانا مش هضحي بعمري عشان الشركه واستثماراتكو

عدنان : اسمعيني يا بنتي ومتكبريش دماغك كده اقعدي معاه مره وبعدين قرري انتي مصممه أنه مينفعش لي من غير ما تشوفيه انتو اخر مره اتعاملتو كنتو عندكو عشر سنين اذاي تحكمي عليه دلوقتي

خلود : يا بابا انت عارف ان  عاوزه أكمل حلمي الجواز هيضيع حلمي ومش هعرف اكمل أنا مش عاوزه اتجوز دلوقتي أو ادخل حياتي اي. راجل إلا لما احقق احلامي اللي رسماها ف دماغي

….

ويقطع كلامهم اتصال من نعمان

عدنان : الو

نعمان : ازيك يا عدنان عامل اي

عدنان : الحمد لله بخير طمني عليك

نعمان : الحمد لله انا اتصلت بيك عشان اقولك أن أقنعت مروان اخيرا يعد مع خلود ويتعرفو ع بعض وانت طمني عملت اي

عدنان : اعتبر خلود وافقت أنها تعد معاه خلاص و..

خلود : بس يا بابا ..

بيشاورلها عدنان أن هي تسكت وبيكمل كلامه

عدنان : أن شاء الله يعرفو أن الجواز داه لمصلاحتهم وان هيحققو كتير مع بعض وبنتي مش هتلاقي ف ادب واخلاق ابنك

نعمان : خلاص احنا نظبطلهم معاد عشان يتعرفو مع بعض

عدنان : أنا هجيب خلود معايا الشركه النهارده وبالمره تشوفو ويتكلمو شويه وبعدين نظبط معاد ليهم

نعمان : حلو اوي وربنا يقدم لهم اللي في الخير و يحببهم ف بعض

عدنان : امين

نعمان : إذا كان كده فحاليا سلام وانا هجهز واروح الشركه

عدنان : ف رعايه الله

وقفل عدنان الموبايل وبص لخلود

عدنان : اطلعي اجهزي عشان هتيجي معايا

وقبل ما ترد خلود خرج عدنان وقالها أنا ف انتظارك

 دخلت خلود أوضتها وقفلت ع نفسها وقعد تكلم نفسها

_ يا خلود نيننني اتجوزي مروان

مرواااان مين اللي اتجوزو أنا مش بطيقو ما يفهمو بقا قال مروان قال

يالهوي ي بت يا خلود الواد انتي عرفاه وهو كان صغير مبيحبش الهزار وقفوش اوي

هيقضي ع فرفشتك يا خلود منه لله

مش هتجوزه لا ع جثتي أنا عاوزه حد بيضحك وفرفوش داه كئابه السنين في عاااااا أنا اي اللي دخلني ف الحوارات دي يارب أنا مالي عاوزين يضمو الشركتين مع بعض لازم نتجوز يعني

وهتلاقي لعبي وبتاع بنات اساسا أنا متاكده

عااااااا أنا عاوزه اعيط وانهااااار

انهااار وجبال تيرررارا

بت بت يخربيتك انتي المفروض مكتئابه دلوقتي بطلي هزاااار

هو أنا بعمل اي بتكلم مع نفسي

يخربيت كده انا اتجننت

أما اقوم البس عشان الحج عدنان ميلمش الجيران علينا

المهم يعني البس اي ف يومي اللي مش باينلو ملامح داه

فتحت دولابها وخرجت دريس اسود مشجر بورد بيبي بلو وخمارها البيبي بلو بنفس لون الورد ولبست

ظهرت عنيها  الزرقاء وبشرتها البيضاء مع الفستان والخمار  بشكلها الجميل وكالعاده محطتش اي مستحضرات تجميل فهي بتحب تكون ع طبيعتها ادام الناس وبصت لنفسها ف المرايا

– اي داه يا بت يا خلود الحلاوه دي والنبي قمرايه وريني كده نفسك لفي لفه كده

  كل الدعم وكل الحب ي قمر.  ايه ي ولا القمر ده. الفستان قمر وانتي قمرين

والنعمه اتجنتت هتكلم مع نفسي كتير كده خليني اروح لبابا

جيالك يا مروان يا ابني عمي نعمان اوريك النجوم ف عز الظهر ههههههه

شريره يا ولاد والنبي

نزلت خلود لباباها

خلود : ليتس جو يا حج

عدنان : ياربي صبرني ع المجنونه دي يارب متعرفلهاش متضايقه ولا فرحانه ولا حوارتها اي دي

خلود : اعيط يعني اعيط والله اعيط

عدنان : خلاص خلاص يا اختي اركبي العربيه ولا تعيطي ولا نيله

خلود : هو داه ابويا يا ولاد

ركبو العربيه وراحو الشركه

نورا : صباح الخير يا افندم

عدنان : صباح الخير مروان جه ولا لسه

نورا : لا والله مروان بيه مجاش لسه بس نعمان بيه مستنيك جوه

عدنان : تمام يا نورا أما يجي بلغيني

نورا : تمام يا فندم

عدنان : خلود تعالي سلمي ع نعمان عقبال أما مروان يجي

خلود : حاضر يا أخويا حاضر

عدنان : لمي لسانك احنا ف الشركه

خلود :  بصوت دنيا سمير غانم هو أنا كنت اتكلمت يا بيه حرام عليكو هو انتو بتعملو فيا كده لي كفايه ظلم كفايه قهر كفايه استبداد كفايه استعمار هو ….

عدنان : خلاص خلاص كفايه قولي اللي تقوليه كفايه

خلود : حبيبي داه

عدنان : اصبري عندك دقيقتين هروح اشوف حاجه وارجعلك

خلود : عنينا يا عم الناس

واقفه خلود ومستنيه باباها يرجع ويدخل عليها واحد عيونه عسلي رموشه طويله شعر ودقن تحسيها بني شويه كده وبيرفع نضارته وهو داخل بالجاكت الجلد الأسود بتاعو ومشيته  القمر ( احنا نخلي المشهد داه سلو موشن وكده بقا )

_ اوعي القمر اللي داخل علينا داه اهو داه الواحد يستاهل يجي عشانو ويتجوزو ويسيب حلمه مش مروان بيه

بت يا خلود انتي بتقولي اي يخربيتك فين الدين وغض البصر لمي نفسك كده

بيجي الشخص داه ويقرب عليها ويبصلها كده بعيونه الحلوين

خلود ف نفسها

_ يخربيتك متبصش كده ليا اي الرموش القمر دول مركبهم بس أبعد عينك عني يخربيتك

احم احم قطع تفكير خلود وهو بيقولها

خلود : نعم يا قمر هاه اقصد ايوه معلش شبهتك ع حد اسمه قمر بس نعم حضرتك أنا بقول اي يوووه نعم عاوز اي المهم

ضحك علي طريقتها وقالها لا ولا حاجه حضرتك واقفه ف نص الطريق كده وانا عاوز اعدي بس

خلود : اه معلش بس كنت سرحانه ف حاجه بس كده

رد قالها وهل ممكن اساعدك ف حاجه وهو بيغمز

خلود : ايوه بص هقولك بس خليها ف سرك كده مش تفضحني قولي اي اكتر حاجه مديركو الزفت اللي اسمه مروان داه بيكرهها والنبي

ضحك وقالها زفت لي بس في

خلود : يا باشا اخلص الله يكرمك اي اكتر حاجه بيكرها عشان اعملها

قعد يضحك وقالها للاسف مش هعرف أفيدك طول ما انتي مش بتقولي هو زفت لي

خلود : يا عم انت تعرف حاجه داه انسان شرير حقيقي بجد شرير انت متعرفهوش بس انا اعرفه بتاع بنات ولعبي واه وبيشرب سجائر كتير ومقضيها وشكله وحش حقيقي معرفش مستحملينو اذاي

مشي من جنبها وبصلها تاني وقالها اه صح اكتر حاجه بيكرها مروان هي السجاير والكدب وابتسملها ومشي وهو بيقول والله مجنونه ذي ما بيقولوا فعلا

خلود لنفسها

يخربيت ابتسامتك تؤبرني ها الضحكه اي القمر داه اي الحلاوه دي

اي الكسفه دي يالهوي أنا قولت اي وهو قال اي بيكره السجائر وانا راحه اقول اي

ما انتي بردوا مكنش ينفع تقولي اعرفه وانتي متعرفهوش من ساعه ما كان عندكو ١٠ سنين ويا تري شكله اي دلوقتي داه

قطع تفكيرها عدنان

عدنان : معلش اتاخرت عليكي

خلود : لا والنبي كانت احلي تاخيره ف حياتي دي واحلي قمر داه واي الحلاوه دي واي الرموش دي

عدنان : بت انتي اتجننتي

خلود : لا ولا حاجه يا حج فرفش كده بكلم نفسي شويه

عدنان : يا مصبر العباد صبرني عليها

نورا : عدنان بيه كنت لسه هتصل ع حضرتك مروان بيه وصل

عدنان : تمام يا نورا خدي خلود وصليها ع مكتبه ورهولها وانا رايح اشوف نعمان

نورا : تمام يا فندم

اتفضلي

مشيت خلود وهي عماله تقول لنفسها

يكش الأرض تنشق وتبلعو ونخلص منه

اه يا بت يا خلود شبابك ضاع اكيد الوحش داه هيضيعك

اكيد شكله يخوف

اه يارب الطريق يطول للمكتب مش عاوزه اوصل والنبي يالهوي عليا

نورا : اتفضلي يا فندم داه المكتب

خدت نفس عميق وخبطت الباب ورد عليها ادخل

دخلت خلود المكتب ومشافتش حد كان مدي ظهر الكرسي ليها وهو قاعد عليه

مروان : اتفضلي اقعدي

خلود بصوت واطي : نيننني اتفضلي اقعدي داه حتي ملفش الكرسي فين الاحترام فين الذوق فين الأدب

مروان : سمعتك ع فكره

خلود : ما تسمع حد قالك انك اطرش قبل كده وبعدين أنا سمعت  الصوت داه فين قبل كده

مروان : لسه لمضه ذي زمان قالها وهو بيلف الكرسي

خلود : يالهوي اي داه أنت بتعمل اي هنا

مروان : قاعد ف مكتبي

خلود : والنبي ميكونش اللي ف بالي

مروان : اه أنا الشخص الشرير اللي بتاع بنات و بيشرب سجائر والكلام الكتير داه

خلود : لا يا اخويا متقولش كده والنبي أنا كنت بهزر معاك بس

مروان وهو بيضحك : طب اقعدي اقعدي

خلود : متضحاكش يا اختي متضحاكش مش نافع كده

مروان :  اعيط طيب ولا اعمل اي

خلود بصوت واطي : بتدوب قلبي يخربيتك بضحكتك دي و كله كوم والجاكت اللي لابسه كوم تاني

مروان : انتي بتقولي اي علي صوتك

خلود : بقولك ازيك يا بيه

مروان : بيه اي يا بنتي بس

خلود : ازيك يا اخويا

مروان : وربنا هتفضلي لمضه طول عمرك متغيرتيش فعلا

خلود : الدور والباقي عليك لسه غتت ذي ما أنت ومبتحبش الهزار ولا اتغيرت اكيد غتت داه مش سؤال مش هننكر انك احلويت واحلويت اوي كمان بس اه بردوا بكرهك

مروان : اموت واعرف بتكرهيني من زمان كده لي

خلود : ما انت لو مهتم كنت عرفت لوحدك

مروان : هرمونات دي هتشتغل عليا ولا اي

خلود : المهم ندخل ف الموضوع يا اخويا

مروان : ايوه احسن من الأخر كده انا ف واحده ف دماغي وبحبها وهعمل جهدي عشان تبقي ليا وبقولهالك صريحه بس بابا عنده إصرار هو وباباكي أن نتخطب لبعض فملقتش حل غير أن نتخطب وبعدها بفتره نقول مش مستريحين ونفشكل

خلود : انت شايفني لعبه ف ايدك يا ابني أنت

مروان : مقابل داه هقنع عمو أن تحققي حلمك اللي هو مش موافق عليه وبقالك سنين كنتي بتتحيلي عليه يحققهولك

خلود : وانت وانت عرفت منين

قالتها وهي مش بصالو وحاسه بحزن

مروان : ما انتي لو مهتمه كنتي عرفتي لوحدك

هاه قولتي اي هي فتره وخلاص تحققي حلمك فيها ونكون عمالنا اللي عاوزينو

خلود فضلت ساكته شويه وردت عليه : تمام اتفقنا بس طول الفتره دي ياريت تحاول متكلمش البنت اللي ف دماغك عشان بابا لو عرف حاجه عن الموضوع هتبقي مشكله كبيره

مروان : متقلقيش من الناحيه دي

ومد أيده ليها وهو بيقول اتفقنا

خلود : هو أنا اسفه بس مش بسلم ع ولاد

مروان سحب أيده وهو مبتسم : لا عادي

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!