Uncategorized

رواية حياة فرحات الفصل السادس 6 بقلم إسلام أحمد عبدالعزيز

 رواية حياة فرحات الفصل السادس 6 بقلم إسلام أحمد عبدالعزيز

رواية حياة فرحات الفصل السادس 6 بقلم إسلام أحمد عبدالعزيز

رواية حياة فرحات الفصل السادس 6 بقلم إسلام أحمد عبدالعزيز

 والدته : اتصل بعصمت يا أحمد ….خليه يطمنا ويلحقه ..عشان لو في حاجة 
 والده : ششش ….. مش عايز كلام كتيير ..انا صبري نفذ منه واهو ريحيني منه . 
 والدته بتعيط. 
 فرحات اكتشف انه نسي تليفونه في البيت . 
 حازم : تفتكر يافرحات احنا رايحين فين ؟! 
 فرحات مردش … .
حازم : خلي بالك… هما بيخدعوك يابني …انت باين عليك غلبان وملكش في ده كله ….تخيل ولاد الايه عملوا ايه ..بقا يكلموك يدوك معاد وفي الاخر يقولولي عشان انت كلمتهم لازم يتعلم الادب.. يا سبحان الله ….وخصوصا انك جيت لواحد  بيعرف يعلم اوي .
 جاية قصاد عربية فرحات…jeep في عربية 
 العربيتين وقفوا قدام بعض . 
 حازم : هو ماله ده كمان متقوله يرجع وراه يعدينا . 
 العربيتين فضلوا واقفين وفرحات ملتزم الصمت .
حازم طلع من الشباك : يا استاذ ياللي سايق انت اعمي ولا حاجة ولا زجاج 
رجعت لورا  و فرحات jeep  عربيتك لابيخلينا نشوفك ولا تشوفنا .. .بعدها ا ل
 بعدها مشي عادي بكل برود وهدوء …
 عديت من جنبه وماشي بنفس حذ ا عربية فرحات .. .jeep ا ل 
 حازم : لا ده انت راجل ابن *** ..اقف يابني 
 فرحات بص شماله …ولقي حد بيديله اشارة من جوه انه يجري .
 فرحات بص قدامه وكمل مشي . 
 حازم : اقف يابني قولت 
 فرحات بدأ يجري بالعربية … 
 حازم : بقولك اقف . 
 واقفة مكانها . jeep فرحات لف العربية بمنحني انه يرجع تاني .. .وا ل
وفضل يجري لحد اما قرب بمسافة  و لف jeep فرحات جري بالعربية ناحية ا ل
 jeep مرة واحدة وخبط جنب العربية اللي ناحية حازم في وش )اكصدام( ا ل
 حازم اترمي ع الكنبة  و عما ل يتوجع وبيتمادي فيه .
 رجعت ورا شوية …. فتح الباب ومسك حازم jeep فرحات قام وا ل
 حازم طلع المسدس في وش فرحات: نهاار ك لذيذ . .
بتنخدع انت بسرعة وماشاء الله غبي مهما كانت الخبطة قوية اكيد انا مش هنام ع  الباب يعني . 
 فرحات واقف قصاده  و وشه كله جمود وثبا ت وبرود.
 الجامدة ديه . jeep حازم : مين بقا الحل و صاحب ا ل 
 أنا ياحازم …حياة رايحة ناحيته 
 حازم وفرحات بيبصوا لحياة ….حازم بيبص بصدمة وفرحات بيبص بتفكير . 
حازم : انتوا ايه اللي جابكم هنا وبعدين انتوا خلاص هتقفوا ضدي عشان كلب زي  ده . 
 فرحات بيبص ع حياة ونسرين .. .
حازم قلب الموضوع : شوفت بقا انك مغف ل اه و انت الغريب اللي فينا … .اخر  تحذي.. .
حياة قاطعته: سيبه يمشي يا حازم ….عشان انا مش عاوزة مشاك ل ….وبعد اذنك  تصرفاتك هتفض ل لحد امتا …انت كده بتكرهني فيك . 
حازم ينظرة عتاب : بتكرهك فيا ؟؟؟ .. .بعد ك ل اللي بعمله عشانك؟!!! …ماشي  حسابنا بعدين . 
نسرين : حسابنا دلوقتي يا حازم ….سيبه عشان انت عارف كويس ان العميد عصمت ل و عرف حاجة ممكن يعم ل فيك ايه ولا نسيت موضوع الشركة وغسي ل  الاموا ل ؟!!.
 حازم بصلها بغضب شديد : خديها يا حياة وامشي انا …… .
فرحات مسك المسدس منه واستغ ل عصبيته وانشغاله ورماه بعيد والاتنين مسكوا في بعض …فضلوا بتخانقوا قدام حياة  و نسرين لحد اما فرحات بص ع حياة وهي بصتله ….حازم جري عليه يضربه …فرحات خد حازم وجري بيه لحد اما خبط 
 jeep .ضهره في اكصدام ا ل
  حياة اتخضت ونسرين بصوت عالي : حاازم …
 فرحات مسك حياة من دراعها وركبها عربيت ه 
 وهي مستغربة ه و بيعم ل ايه : انت عايز ايه سيبني … نسرين الحقيني . 
 فرحات ركب عربيته وقف ل العربية عليه تمام ا .
حياة بصوت عالي : الحقيني يانسرين .. .نزلني …نزلني بقووولك….نسرين  الحقيني انا بخاف اكون لوحدي .
 فرحات جري بالعربية في اتجاهه لمكان كان بيحلم يروحه مع الشخص الصح . 
 اسراء : انت اتحولت لشيطان بقا ساعتها ؟! 
فرحات : ليه انا قولت طالما بايظة كده كده .. .يبقا لازم اخد حد معايا يا إما يرجعني  يا إما يضيع معايا . 
 اسراء : ونسرين ؟! دورها انتهي ؟ وهتروحوا فين؟ 
 فرحات : نسرين دورها ابتدي …هنروح فين ..هتعرفي كمان شوية .
حياة فرحات 
الفصل السابع 
 حازم بك ل صوته وبعصبية : فرحااااااااااات 
حياة : انت واخدني فين ؟! … و مين انت عشان تمسك دراعي وتركبني  عربيتك . .انا اعرفك منين ولا انت تعرفني منين رد علياااا؟! 
 فرحات ساكت ومش بيرد ومركز في الطريق .
حياة بانفعا ل: ه و انا عشان وافقت ارقص معاك يبقا خلاص كده يبقا عايزاك او  بينا حاجة ا و حتي هيكون بينا حاجة …رد عليا …انت واخدني ع فين ؟! 
 فرحات بصلها ومردش .
حياة بعصبية وصوت عالي : ممكن ترد عليا بعد اذنك ….انت مبتسمعش ولا 
ايه …وبعدين انت عارف ايه اللي ممكن يحصلك باللي انت عملته ده …انا ممكن  اتص ل بوالدي ويوديك في داهية …فاحسنلك تنزلني وتسيبني . 
 فرحات بصلها تاني ومردش . 
 حياة : خلاص انا هتص ل بقا وشوف ايه اللي هيجرالك .. .استن… .
مممممم الظاهر اني نسيت التليفون في العربية رجعني ل و سمحت …انت عايز  مني ايه رد عليا؟!! 
فرحات جواه ناااار مش راضية تهدي بسبب اللي حص ل ه و ضيع حياته في لحظة وفي الاخر تطلع لعبة منها …فرحات لنفسه: انا قولتلك ..حرااام عليك متمشيش ورا قلبك ..عاجبك كده اديك خسرت ك ل حاجة وضيعت نفسك …طب دلوقتي اعم ل 
 ايه ؟ 
 اسراء : مممم عملت ايه ؟ 
فرحات : شعور ساعتها صعب .. .انا ولا راضي احكيلها اللي حصلي بسببها .. 
عشان مظهرش اني ضعيف وكده مليش حد ولا ليا قيمة …ولا راضي اقرب منها عشان تحتويني ا و اكلمها ا و احكلها عشان ممكن اضعف قدامها … و مكنش قدامي  في دماغي غير…. العقاب . 
حياة فكرت شوية وبعدها فتحت الدرج اللي قدامها وطلعت مسدس فرحات اللي  صاحب  والده نسيه في عربيته … .
حياة موجهة المسدس في رأس فرحات: اوكي ….كده حل و …كده هتتكلم .. .ا و  هتنزلني ا و هترجعني …يلا رجعني بقولك ..
 فرحات بصلها بسخرية ???? …وكم ل عادي وزود السرعة .
حياة بنفاذ صبر وزهق وتنهيدة طويلة : ب ص المسدس اه و حطيته في  الدرج .. .ياريت تتكلم قولي احنا رايحين فيييين ؟؟ .. .
يتبع..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ابن الجيران للكاتبة سهيلة سعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى