Uncategorized

رواية زهرة الصعيد الفصل الحادي عشر 11 بقلم ميسون عبدالمجيد

 رواية زهرة الصعيد الفصل الحادي عشر 11 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية زهرة الصعيد الفصل الحادي عشر 11 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية زهرة الصعيد الفصل الحادي عشر 11 بقلم ميسون عبدالمجيد

واخيرا جه اليوم المنتظر يوم فرح زهرة وهلال 
اتفقو انهم هيعملو فرح صعيدي وبعدين أما يستقرو شوية في القاهرة هيعملو فرح عادي ويكون شيك
 في فلة عصام البنات كلهم بيجهزو في زهرة
واخيرا خلصت وخرجت برا
وكانت عيلتها كلها موجودة واخوات هلال لكن هلال كان في بيته مع الرجاله
علاء:ماشاء الله قمر ي عمري
علاء حضنها جامد
عاصم:مبروك ي زهرتي وعاصم كمان حضنها
مروة:وسعو بقي خليني احضن
كلهم ضحكو ومروة وزهرة فضلو حضنين بعض كتير وعمالين يعيطو
زينة: مخلاص بقي انهرده فرح مش عوزين عياط
حسام:اقرصيها في ركبتها يمكن تحصليها
زينة بضيق:ومين قلك إني عيزة احصلها
حسام:ايه هتفضلي بايرة كدة
زينة بصدمة:انا بايرة ي حيواااان
عاصم:خلاص بقي انتو ايه ناقر ونقير كدة علي طول
زينة:لا طبعا يعني من حبي ليه هكلم معاه
حسام:قال يعني أنا إللي ميت في جمالك
علاء:خلاص ربنا يباركلكم خلاص
الاتنين بصو لبعض بغضب وسكتو
الام بعياط:مبروك ي بتي ربنا يسعدك الدار هيفضي من بعدك
زهرة وهي تحضنها:مين قال كدة بس ي ست الكل من بكرة هتلاقيني قعدة معاكي
الاب:مبروك يبتي تعالي عايزك في موضوع مهم
زهرة:خير ي بوي
الاب:تعالي في المكتب اهنه
الام:ي واد عمي انهرده فرحها لازم يعني
الاب:اسكتي ي راوية دجيجتين وهتخرج
زهرة دخلت ورا بباها
زهرة:خير ي بوي
الاب:خير يبتي انتي طبعا فكرة ان جوزتك عشان خاطر التار ديه يخلص لاع يبتي يمكن في الاول كنت فاكر اجده بس عايزك تعرفي ان هلال بيحبك وهو ذات نفسه جالي اجده
زهرة:ازاي يعني يبوي مش فاهمه
الاب:هو يبقي يفهمك يبتي جوزك بس أنا جلتلك المهم ان جوزك متجوزكيش بسبب التار لاع أنا كنت هرفضه بس هو جابلني وجالي انو عيحبك يلا عشان نلحجو نروحو
زهرة خرجت وهي مستغربة كلام ابوها وان ممكن يكون هلال فعلا بيحبها
ركبو كلهم العربيات وراحو فلة رافت والد هلال
زهرة اول ما دخلت اتصدمت لما شافت الفلة رغم انها عيشة في فلة وكبيرة لكن فلة والد هلال كانت كبيرة جداا وضخمة زي القصر بالضبط
دخلو الستات قعدو مع بعض والرجالة مع بعض
وهيصو زي أي فرح صعيدي (مش عرفة الصراحة بيعملو في ايه)
خلص الفرح وكل واحد روح بيته بعد سلامات واحضان كتير
زهرة طلعت اوضتها ولبسة الفستان ومكسوفة جدا
هلال دخل لقاها كدة وكل ما يجلها من ناحية تلف من الناحية التانية
هلال:خلاص بقي اثبتي دوخت
زهرة بكسوف:انت إيه اللي جابك هنا
هلال باستهزاء:اماال عيزاني أروح فين ليلة فرحي انام وسط ابوي وامي
زهرة:اوووف يعني هتنام هنا
هلال:ايوا ولفي بقي
زهرة بدات تلف بكسوف وهلال شفها انبهر من جملها ورقتها
هلال قرب منها:ماشاء الله تبارك الرحمن زي القمر
هلال باسها من رأسها وهي اتكسفت خالص
زهرة:احم عايزة اغير الفستان
هلال:تمام خشي الحمام اهو في الاوضة وكبير وانا هغير هنا
زهرة دخلت تغير ولبست اسدال عشان تصلي
زهرة:يلا نصلي
هلال:لحظة لسة متوضتش
هلال دخل يتوضي وزهرة حطت المصلية
هلال خرج وبدءو يصلو وزهرة اعجبت جدا بصوت هلال في القران
خلصو وزهرة جاية تنام
هلال:اكيد مش هتنامي بالاسدال
زهرة:اووف هو لازم اغير يعني
هلال:لا وعلي إيه خليكي سترا نفسك احسن الشيطان يشفنا
زهرة:صح انت صح
هلال بصوت عالي:روحي يبت غيري الاسدال دا رووحي
زهرة جريت من قدامه ودخلت تغير الاسدال
هلال نام علي السرير ومستنيها علي نار
زهرة خرجت وكانت لبسة بنطلون برموضة اسود وعليه تيشرت كات اسود مع بشرتها البيضة كانت قمر جدا
هلال اعجب بجملها جدا
هلال:دا ايه دا ان شاء الله
زهرة وهي تتغطي:هنام
هلال:وحيات امك
زهرة: ولد احترم نفسك
هلال:ايوا يعني أنتي مش ناسيا ان انهرده ليلة دخلتنا ولا ايه
زهرة وهي مغمضا عنيها: بعدين بعدين إحنا لسة هنعمل فرح تاني
هلال:لا والله لا ي حلوة بتتهربي أنت كدة
زهرة بخبث:اتهرب إيه بس نام نام
هلال:نام نام ماشي
هلال نام جمبيها وحط ايده الاتنين علي كتف زهرة وسحبها لحضنه
زهرة اتكفست خالص ووشها بقي زي الفراولايا
زهرة بكسوف:انت بتعمل ايه ابعد ي سافل
هلال:اظن حقي تعاليلي بقي عشان إحنا في حساب ولازم نصفيه
زهرة بعدم فهم:حساب ايه
هلال:انا من اول يوم جيت في اشوفك وأنتي قولتيلي ي حيوان بعديها ي غبي بعديها وحيات امك بعديها سافل وا وا وا
زهرة:ياااه دنتا قلبك اسود اوي ي هلهولي
هلال:هلهولي بغض النظر عن الدلع الزبالة دا بس بردو أنا عايز حقي
زهرة:واللي هي
ولا اقلك هتقلي غنيلي وأنا حنجرتي في ذمة الله
هلال:لالا مش هتغني حاجة ابسط
زهرة بخوف:اممم استر يارب
هلال شاور علي خده
زهرة:مش بقلك سافل ضربته بالمخدة حاولت تفلت منه لكن حاوطها باديه
هلال:متحوليش عشان مش هطلعك
زهرة بخجل:ونبي ي هلال اوعي كدة عيب والله أنا اسفة
هلال:تصدقي حلوة وانتي عاملة زي الكتكوت لاصفر كدة
زهرة بشجاعة مصطنعة:انا قوية جدا علي فكرة بس سيباك برحتي
هلال:بيجاااد طب وكدة
هلال قربها منه جامد
زهرة بخجل: لالا ونبي بلاش أنا اسفة أنا خوافة وجبانه وكل حاجة
هلال: طب يلا ي كتكوت وشاور علي خده
زهرة:بس بقي انا هنام
هلال:مفيش نوم غير لما تعملي اللي قولت عليه بوسي
زهرة:طب بص هغنيلك
هلال:تمام بس بعد البوسه
زهرة:يوووه بقي انت رزل اوي
زهرة قربت منه وهي قلبها عمال يدق ونفسهم في نفس بعض باسته ونزلت تحت الغطا من الكسوف
هلال:هههه اطلعي طيب
بعد شوية
زهرة قامت تاني
وهلال واخدها في حضنه ومش راضي يسبها
زهرة:هلال ممكن أسألك سؤال
هلال:اتفضلي اسأليني سؤالين حتي
زهرة:انت اتجوزتني ليه
هلاله بتمثيل وحط ايده علي بقه:هااا ياااه مفسي انام اوي جري 
كان هينزل تحت الغطا بس زهرة مسكته
زهرة:عندك يلا قول
هلال:مش دلوقت
زهرة:ليه
هلال:عشان خاطري في الوقت المناسب
زهرة:هوووف
هلال:هووف عليكي وعلي شكلك يلا ننام
نامو هما الاتنين ولسة هلال واخد زهرة في حضنه
في الصباح
عند عصام الكل بيجهز عشان يروحو يباركو لزهرة وهلال
الاب والام كانو قعدين مستنينهم
علاء:صباح الخير
الام:صباح النور ي حبيبي
الاب:صباح النور ي ولدي
علاء:بصراحة إني عايزكم في موضوع مهم
الاب:خير ي ولدي
علاء:انا عايز اتجوز
الأب:علي خيرت الله ي ولدي بس مين البنته نعرفها يعني
الام:وهي في غيرها السنيورة اللي كانت جاية لبتك
علاء:امي لو سمحتي ريتاج محترمة جدا
الام:لاع ي شيخ وهو فين الاحترام دا عاد وحدة دايرة تتصرمح اهنه واهنه لمها سيبها اجده ايه مش لجيا حد يحكمها
احمد كان نازل بالصدفة وسمع كل كلامهم
احمد بعصبية:لا ي حجة أنا يمكن ابويا مات واحنا صغيرين بس أنا مربي اختي احسن تربيا ومسمحش لاي حد انو يغلط فيها مهما كان مين لانه لو غلط فيها يبقي بيغلط فيا أنا الاول
علاء: أحمد اهدي امي متقصدش
احمد بغضب:لا تقصد ي علاء وهي عندها حق أنا ريتاج فضلت تتحايل عليا عشان اخليها تقعد مع اختك في فرحها سبتها اول يوم وأنا إللي قولت لماما تتصل بيها وتقلها ارجعي ولما لقتها نفسها تقعد قلت اجي اقعد معاها انا مضمنش اختي قعدة مع مين بس يظهر الحجة مش قبلانا نهائي والله لو كنتي حضرتك قولتي من الاول أنا ما كنت جبتها اصلا
الاب:خلاص ي ولدي حجك عليا
احمد:لا ي عمي ولا يهمك ريتااااج ريتااااج
ريتاج بخضة:في ايه ي احمد
احمد بعصبية:روحي هاتي شنطك في دقيقة
ريتاج:ليه مش هنروح لزهرة
احمد:بقلك يلا
ريتاج بخوف: حاضر حاضر
ريتاج طلعت جري
تحت انظار الفلة كلها للي بيحصل وفي اللي فاهم واللي لا
عاصم:ميصحش ي ماما إللي عملتيه دا
علاء:كدة ي ماما حضرتك بوظتي الجوزاة
الام: إني ي ولدي هي بجيت كدة
الاب:خلاااص اكتمو كلكم
الكل سكت وعلاء مضايق جدا وزعلان لان عارف ان احمد لستحالة يوافق بيه بعد كلام والدته
احمد اخد ريتاج ومشيو علي طول
_____عند زهرة
هلال صحي لقتها لسة نايمة فضل يبصلها شوية بعدين حس انها بتتحرك وهتصحي راح عمل نفسه نايم
زهرة قامت لقيته لسة نايم فضلت تبصله شوية وبعدين اتشجعت راحت باسته في خده وقامت جريت علي الحمام
هلال مش مصدق نفسه انها عملت كدة
زهرة اخدة دش وخرجت
هلال: صباح الورد
زهرة:صباح الكسل يلا ادخل خدلك دش
هلال:متجوز حعفر
زهرة:ولو مكنش عاجبك
هلال وهو داخل الحمام:عادي بحبه بردو
زهرة:هو مين دا
هلال بغيظ:جعفر ههعهععععهه
هلال دخل وزهرة ببست عباية بيتي جميلة لونا ابيض وقعدة تصرح شعرها
قعدة قدام المرايا بتصرح وبدأت تفتكر هلال وكلامه وبدات تغني
زهرة:(ي شمس ي منورة غيبي)
(وكفاية ضيك ي حبيبي)
(ي شمس ي منورة غيبي)
(وكفاية ضيك ي حبيبي)
(وودي ي ليالي وجبيبي ولا اللاقي زيك ي حبيبي)
(عمرك ي دنيا ما تخلي بي)
(طول ما هو ساكن في قليبيي)
(عمرك ي دنيا ما تخلي بي)
(طول ما هو ساكن في قليبيي)
(عشقاه وديب في دباديبي)
(مكتوبي هو ونصيبي)
(حبيبي. حبيبي. حبيبي). 
هلال كان واقف اول ما خلصت فضل يسقف
هلال:يابنتي إيه الجمال دا بجد صوتك عظمة
زهرة:بجد
هلال:جدا والله
زهرة:طب يلا اهلي زمنهم جم
زهرة نزلت هي وهلال استنو عيلتها وسلمت علي اهل هلال
زينة:صباحية مباركة ي عروسة
زهرة:الله يبارك فيكي ي عمري
الام:مبروك يبتي
زهرة:الله يبارك فيكي ي عما
الام:مش جولت تجوليلي يما حاضر عنيا
زهرة راحت قعدة مع هلال
شوية واهلها جم قامت تسلم عليهم
اول ما دخلو زهرة لاحظت ان كلهم مضايقين وكمان ريتاج مش معاهم
قعدو مع بعض بعد مباركات كتير
زهرة بهمس:فين ريتاج
مروة بخوف:ها موجودة لا اه معرفش
زهرة:في ايه يبت مالك
مروة:ولا حاجة اسألي علاء
زهرة بهمس لعلاء إللي كان قاعد وكل هموم الدنيا فوف رأسه
في ايه مالك وفين ريتاج
علاء بزعل:ريتاج رجعت القاهرة مع اخوها
زهرة:ايه دا وليه إللي حصل
علاء:مش وقته ي زهرة يد مش وقته
قعدو مع بعض شوية وبعدين مشيو
كل واحد رجع بيته
وعلاء بيحاول يتصل بريتاج وهي مش بترد
ريتاج:معقول تكون مامت علاء قالت عليا كدة
احمد:بقلك سامعها وأنا نازل انا كنت هغلط فيها بس قلت عيب اعمل احترام للبيت إللي قعدين فيه
ريتاج:وانا اقول من يوم ما جيت وهي بتكلمني من تحت الضرس كدة ليه
احمد :ومقولتيش ليه ها ولا حبا تتهاني كل دا عشان خاطر علاء
عشان خاطر امه دي مش هخليه يطول شعراية منك
ريتاج سمعت كدة ودموعها نزلت غصب عنها
احمد صعبت عليه
احمد بحنيه ورفع وشها:طب أنتي بتعيطي ليه دلوقت يرضيكي تتجوزي واحد امه مش بتحبك وهتهينك
ريتاج بعياط:لا طبعا بس أنا بحب علاء ومقدرش ابعد عنه
احمد ضربها في رسها بهزار:ايه بتحبيه دي أنا اخوكي احترميني شوية
ريتاج:طب اعمل طيب ي احمد
احمد:اللي في الخير ربنا يقدمه
تلفون ريتاج رن تاني وكان علاء
احمد:هاتي كدة أنا هرد عليه
ريتاج:ونبي اهدي ماشي
علاء:اللو ي ريتاج من الصبح برن عليكي قلقتيني في ايه
احمد: لا متقلقش هي معاية مع اخوها ويارييت ي علاء حافظ علي الصحوبيه اللي بينا ومتكلمش ريتاج تاني عشان مخدش منها الفون خالص تمام
احمد قفل التليفون
احمد:تليفونك اهو ولو سمعتك ي ريتاج بتكلميه مش هيحصل كويس حتي عشان خاطر صحة ماما
ريتاج اخدة منه الفون وفضلت تعيط
______عند علاء
قاعد في الجنينة قرب يولع تليفونه رن
علاء بحزن:الووو
زهرة:اللو ي لولي عامل ايه
علاء بحزن:كويس ي حببتي أنتي متصلة ليه دلوقت أنتي لسة عروسة
زهرة:عروسة إيه بس سيبك مني ايه إللي حصل
علاء:ايه
زهرة:علاء متستهبلش كنت زعلان ليه لما جيتو الصبح كدة وليه إللي رجع ريتاج فجأة كدة
علاء:عادي ي زهرة متشغليش بالك أنتي وروحي لجوزك
زهرة:ي عم جوزي قاعد مع ابوه تحت اخلص انت واحكي متقلقنيش
علاء:اللي حصل أن ماما…. حكلها كل إللي حصل
زهرة بصدمة:ي لهوي معقول طب وايه إللي بين ماما وريتاج عشان تقول عليها كدة
علاء:مش عارف مهو دا إللي هيجنني وبذات اول ما قلت عايز اتقدملها حاستها قربت تطق
زهرة:يمكن كانت جيبالك عروسة ههههه
علاء:زهرة والله مناقص خفة دمك
زهرة:طي خلاص خلاص والله متزعلش نفسك وأنا هتصل بريتاج اهديها وكمان هقعد مع ماما افهم مالها
علاء:ياريت ي زهرة ربنا يخليكي ليا بجد ديما أنتي إللي بتحليلي كل همومي 
زهرة:يبني عيب عليك يلا سلام بقي
زهرة قفلت معاه ولقيت نفسها قعدة زهقانه نزلت قعدة تحت
زهرة:مساء الخير
سارة:مساءك فل ي قمر
زهرة:متيجي نقعد مع بعض
سارة:معلش والله هموت وانام بكرة بقي روحي برا هتلاقي جوزك الرزل اقعدي معاه
زهرة بضحك:رزل ليه بس عمل ايه
سارة بخبث:اهو عندك برا اقلك كمان بيخونك برا
زهرة:اماال يبنتي روحي شوفيه
زهرة خرجت تجري وسارة ضحكت بخبث
زهرة لقت هلال قاعد علي كرسي في الجنينة وفاتح الفون فضلت تسحب عشان تشوفه بيعمل ايه
لقيته فاتح صورتها ومكبرها وعمال يبص فيها
زهرة في سرها:ي جذمة ي سارة والله لوريكي
زهرة:احم احم
هلال اللتفت ليها:اهلا اهلا
زهرة:اهلا بيك 
هلال:نزلتي يعني افتكرتك نمتي
زهرة:لا مش عايزة انام قلت انزل شوية
متيجي نعمل أي حاجة وأحنا قعدين
هلال:زي
زهرة:نلعب
زهرة:كل واحد يسأل مرة
هلال:تمام ابدءي
زهرة:كان نفسك تطلع حاجة غير محاسب
هلال:اممم يعني كان نفسي ابقي مهندس مدني بس النصيب
هلال:اممم حلو بردو أسأل
هلال: بقيتي مهندسة ديكور برضاكي ولا غصب بسبب المجموع
زهرة:لالا تعرف أنا كنت جايبة في سنوية عامة 97٪ لكن انا إللي كنت حابة إني ابقي مهندسة ديكور كدة واصمم
زهرة: كان ليك علاقات قبل كدة يعني مثلا في الكلية حبيت
هلال:لا خالص عمري ملقتش وحدة تستاهل
وانتي
زهرة:اممم الصراحة اتعرضت لكتير وكان بيبقي مفسي بس كنت بقنع نفسي أن دا سن مراهقه واكيد مشاعري هتتغير وقلت لازم احافظ علي قلبي لغاية ما اللاقي اللي يستاهل اديله قلبي
هلال بغمزة:طب ولقتيه ????????
زهرة بكسوف: احم أنا عايزة انام
زهرة سابته وطلعت جري علي اوضتها
زهرة:بس ي وهرة اهدي وهدي قلبك لالا أنا مبحبوش لا
زهرة نامت وهلال كمان طلع ينام وسحبها لحضنه زي امبارح
وهي كانت مستسلمة لانها حست في حضنه بالراحة والامان
زهرة:,هلال ممكن أسألك سؤال
هلال:اتفضلي اسأليني سؤالين حتي
زهرة:هو انت اتجوزتني ليه
هلال:نصيب
زهرة:بجد
هلال: تضيع وقت
زهرة: نينيني رزل اخلص بقي
هلال: أنا مش قلتلك امبارح خليها في وقتها
زهرة:هوووف ماشي
هلال:هووف عليكي وعلي شكلك
زهرة:طب اتخمد يلا
هلال:طب ما تتخمدي أنتي كمان
زهرة:ملكش دعوة بيا
هلال:قموصة ترا تاتا
زهرة ضربته بالمخدة
هلال:خلاص خلاص أنا اسف
زهرة ادته ضهرها تاني
هلال:قموصة ترا تاتا
هلال:تاني تاتي طب استني
هلال:خلاص والله أنتي هتتحولي ولا إيه بهزر والله
زهرة قربت منه وعضته في ايده
هلال بوجع:اااااه ايدي يبنت العضاضة
زهرة:عشان تحرم بقي
هلال ضربها بايده بخفة
بعد شوية
هلال سحب زهرة لحضنه
زهرة:اوعي احنا متخاصمين
هلال:خلاص بقي اتخاصمنا شوية يبقي نتصالح تاني
زهرة:يبني خلي عندنا كرامة ومنكلمش بعض فترة
هلال:عايزك تديني وعد
زهرة:وعد بس ايه
هلال: أن مهما نتخانق نتخاصم نزعل نيجي بليل ننام في حضن بعض
زهرة بابتسامة:وعد
يلا ننام
نامو هما الاتنين في حضن بعض
الصبح
تليفون سارة بيرن وهي بتعمل تمرين
سارة:اوووف مش بحب اقطع تماريني مين الرزل دا
سارة بضيق:اللو
احمد:اوعي اكون صحيتك من النوم
سارة:مين معايا
احمد: أنا احمد
سارة:وجبت رقمي منين ي استاذ احمد
احمد:من ريتاج بس اوعي اكون صحيتك
سارة:لالا أنا كنت صاحية بس كنت بعمل تمارين
احمد:اووو أنا كمان لسة راجع من الجيم
سارة:اممم طب بتتصل ليه وبعدين لما جم يباركو لزهرة مجتش انت وريتاج ليه
احمد:منا بتصل عشان كدة أنا وريتاج رجعنا القاهرة
سارة زعلت اوي لما عرفت
سارة بزعل:ليه
احمد:حوار كدة ابقي اقلهولك بعدين المهم انتي عاملة ايه
سارة:كويسة الحمدلله
نسبهم بقي يحكو مع بعض
______عند زهرة
زهرة صحيت لقيت هلال لسة نايم دخلت اخدة دش 
زهرة خرجت لبسة البرنس بس وشعرها مليان ميا
هلال لسة بيفتح عينه لقاها كدة
هلال بتوهان:يلهوي منجايا يناس
زهرة بكسوف:احم بلاش قلت ادب علي الصبح
هلال:قلة ادب إيه بس دنا شكلي هتهور
زهرة: قوم يلا خدلك دش يلا
هلال هو قايم: حاضر ي جعفر حاضر
زهرة صرحت شعرها ولبست عباية بيتي لونا ازرق جميلة
هلال خرج من الحمام كان لابس البنطلون بس وماسك التيشرت
زهرة اول ما شافته حطت وشها في الارض
زهرة بكسوف:ما تستر نفسك ي اخ انت عرفنا ان عندك عضلات
هلال:طيب يختي مكسوفة (بصوت محمد انور)
زهرة:اه مكسوفة
خلصو ونزلو كلهم يفطرو
_______ عند عصام
الكل متجمع علي السفرة
الام:ما تاكل ي ولدي
علاء بضيق وحزن:مليش نفس أنا قايم
الام:ي ولدي اا..
الاب:خلاص ي راوية سبيه
علاء خرج وهو مضايق
عاصم: أنا كمان خلصت
عاصم خرج ورا علاء
الام:طب وبعدين هنسيبه اكده بجاله اربع ايام معياكلش
الاب بضيق:مهو كله منك ي راوية انتي السبب
الام بصدمة: إني ي واد عني ليه عاد
الاب:الواد كان عايز يتجوز البنته وعيحبها وهي بتحبه وأنتي خربتي كله حاجة واكيد لو اتجدملها تاني مستحيل ترضي
الام:يكون احسن بردو أنا معطجهاش
الاب بصوت عالي:ليه عاد أن شاء الله البنته زينه والف واحد يتمناها
الام بصوت عالي هي الاخري:بس أنا ولدي يستاهل ستها
الاب بغضب:وه خبر إيه عتعلي حسك عليا ي راوية
راوية:اسفة يخوي والله
مروة بحزن:خلاص ي جماعة اهدو محصلش حاجة
الاب: أنا ماشي عشان مجلش حاجة تزعلك ي بت الناس
الام طلعت وهي بتعيط
ريهام:اوووف فعلا زهرة كانت عملة حس للبيت
مروة بزعل:اه والله وهي اصلا اللي كانت بتهدي الامور وبتصالحهم
فون مروة رن
ريهام:روحي يختي كلمي جوزك
مروة ابتسمت وراحت اوضتها
_______
عاصم:ي عم فك بقي خلاص
علاء بحزن:ونبي ي عاصم سبني في حالي
عاصم:يبني حالك هو حالي صدقني اللي ربنا عايزه هيكون
علاء بضيق:ماشي ي عاصم ماشي
صحيح انت هترجع دبي امتي
كمان اسبوعين كدة
____عند مروة
مروة بزعل:اللووو
ادم بقلق:مالك ي عمري صوتك كدة
مروة: أنا مضايقة اوي ي ادم تعرف نفسي دلوقت اللاقيك واقعد معاك انت اكتر حد بتريحني
ادم:امممم طب بقلك متقومي تفتحي الشباك كدة
مروة:ليه
ادم:قومي بس
مروة قامت تفتح الشباك وهي مش فاهمه
مروة بصدمة وفرح:اااااادم
ادم:ي مجنونة هتفرجي علينا الناس
مروة بفرح:بس إيه إللي جابك فجأة كدة
ادم:الصراحة وحشتيني اوي فقلت اعمل حجة إني جاي ابارك لهلال واجي اقعد معاكي شوية لغاية نتجوز بقي ونقعد في بيت واحد
مروة:هه ماشي
ادم:هو إيه إللي هه ماشي انزلي بقلك وحشاني
مروة بفرح:حاضر هنزل جري
مروة نزلت جري
اول ما شافت ادم اترمت في حضنه
ادن: إيه إيه مالك بس
مروة:تعبانه اوي ي ادم اوي
ادم:ليه بس ي عمري احكيلي
مروة:هقلك….مروة حكتله كل اللي حصل
ادم:ياااه كل دا خلاص ي قلبي أنا اديني معاكي وهفضل جنبك
علاء:طب مش كفاية احضان وكلام حلو ولا ايه
ادم:ي ساتر ي رب هاجم اللذات ومفرق الجماعات
علاء:اه ي خويا يعني أنا سنجل واسيبكم انتو تحبو في بعض قدامي كدة عادي
ادم حط ايده علي كتف مروة:مراتي
علاء:حوش ايدك ياد
ادم:حاضر ي خويا طرقنا بقا
علاء مشي
وادم ومروة فضلو قعدين مع بعض
بعد شوية فون ادم رن
مروة جت عنيها لقيت اسم شري
ادم قفل الفون
مروة بشك:مين إللي بيتصل
ادم بتوتر:لالا مش مهم
مروة:لا أنا بالنسبالي مهم مين ي ادم
ادم بغضب:يوووه بقيي قلت حاجة تخصني
مروة:والله وشري دي بقي تخصك في ايه
ادم بصوت اعلي:ملكيش دعوة وأنا غلطان اني جتلك اصلا
ادم قال كلامه ومشي وهو مضايق
مروة كانت متعصبة جدا ونفسها تعرف مين شري دي
تلفونها رن
مروة بضيق:الوو
زهرة بقلق:مالك انتي كمان ي ست قرف
مروة بزعل:ونبي ي زهرة منقصاكي
زهرة:ي عيال في ايه سبتكم يومين الاقيكم كدة مالك انتي كمان
مروة:ادم كان هنا
زهرة:هو جالك
مروة: أنتي عرفتي منين
زهرة:كان جاي لهلال عشان يوريه حاجة تبع الشغل
مروة في سرها:والله يعني مش جيلي مخصوص ماشي ي ادم
زهرة:اللوو يبنتي روحتي فين
مروة:معاكي معاكي بس شوية وهرن عليكي
مروة قفلت وفضلت تفكر والشيطان يصورلها حجات
مروة:بس بس بلاش هبل ادم بيحبني جدا بس اكيد في حاجة مضيقاه
مروة قامت تنام وفضلت تعيط عشان ادم ككلمهاش قبل ما تنام زي كل يوم
______عند زهرة
زهرة:انا زهقانة
هلال:وانا كمان اقلك نكته
زهرة:اشجيني
هلال:مرى واحدة خلفت بنت حلوة اوي سمتها سوووو هيلاااا
زهرة:????????
هلال:معجبتكيش هقلك واحدة تانية
ليه الارنب بيقع كل شوية عشان مش رابت جذمته
زهرة:هلال اسكت الله يرضي عليك اسكت
هلال:خلاص يستي طب نعمل ايه
زهرة:تعالي نلعب الشايب
هلال:حلو بس فين الكوتشينا
زهرة:منا خليت البت مروة جبتلي وحدة
هلال:اممم طب يلا
بدءو يلعبو وكل واحد خايف يجي عليه الشايب
هلال:اقفش جه عليكي هييييح
زهرة بزعل:اهئ اهئ اهئ خلاص ي عم أنا منسحبة
هلال مسكها من اديها:عندك تعالي عشان اقلك الحكم
زهرة:طب متقول
هلال بخبث: لا مينفعش تعالي في ودانك
زهرة:ي سافل
هلال:علي فكرة أنا نيتي خير أنتي إللي نيتك شمال 
زهرة:والله طب اتخمد بقي
هلال:مش قبل ما تنفذي الحكم
زهرة:اخلص وقول
هلال شاور علي خده
زهرة بكسوف:مش بقلك سافل نام يلا
هلال:يلا بقي أنا بشمهندس هلال رافت القناوي يتقلي يلا
زهرة بلا مبلاه:ايوا يلا
هلال:طب يلا نفذي الحكم
زهرة نزلت تحت الغطا وهلال نزل وراها وفضلو يضربو بعض
بعد شوية
هلال:اااااه هديتي حيلي
زهرة:تستاهل
هلال:????????
زهرة: هلال ممكن اس….
هلال قاطعها:اتفضلي اسألي سؤالين حتي أنا اتعودة علي الفقرة دي
زهرة:انت اتجوزتني ليه
هلال بضيق:ي حول الله ي رب يبنتي أنتي عندك خال اهبل
زهرة:لا عندي جوز عبيط
هلال:والله طب اتخمدي بقي
هلال ضربها في رسها بهزار
مر اسبوع علي نفس الحال
زهرة وهلال بيقربو من بعض جدا وسارة واحمد بيكلمو في الفون علي طول واحمد مش راضي يخلي ريتاج تكلم علاء وهي عمالة تعيط وعلاء قرب يتجنن وبردو ادم ومروة متخاصمين ومش بيكلمو بعض من يوم الخناقة
______في البيت في الجنينة
مروة:البيت فضي علينا ي لولي
علاء:عندك حق مفيش غيري أنا وانتي قعدين في وش بعض
مروة:انا زهقت اوي البت زهرة كانت بتفرفشنا
علاء:وانتي الصدقة زهرة اتجوزت ومشيت وانتي مكتوب كتباك وعاصم متجوز واسبوع وهيسافر وانا إللي جوازتي باظت وقاعد
مروة:مش عرفة الصراحة اقلك إيه بس أنا لو مكان احمد وسمعت كلام ماما دل استحالة اوافق
علاء ضربها بالمخدة 
مروة:اااااه
علاء:طب منا عارف انه مستحيل يوافق بطحبطيني اكتر منا محبط
مروة:اللاه وأنا مالي ي لمبي مش بقول الحقيقة
علاء: أنا هنزل القاهرة
مروة:وانا هروح معاك
علاء:هتروحي تنيلي ايه أنتي
مروة:ونبي ي لولي هتسبني قعدة لوحدي يعني
بعد محايلات كتير علاء ومروة سافرو القاهرة
ركبو القطر ووصلو شقتهم نامو
الصبح
علاء صحي
علاء: أنا رايح مشوار سريع وجاي متروحيش في أي حته
مروة بلوية بق:طبعا رايح لحبيبة القلب
علاء:ايوا ملكيش دعوة
علاء مشي ومروة قامت اخدة دش ولبست وقررت انها هتروح تصالح ادم
وهي بتلبس جالها رسالة
(تعالي شوفي جوزك ي قلبي وهو قاعد معاية وانتي قعدة زي الهبلة وسيباه لوحده عايش حياته وأنتي قعدة زي الهبلة العنوان اهو***)
مروة الدم جري في عروقها واول حاجة جت علي بالها الشيطان وعمالة يوزها علي حجات وهي بتحاول تبعد
شافت الرقم إللي بعت الرسالة لقيت مسجل بشري
مروة عفاريت الدنيا كلها كانت بتطنطت حواليها
اخدة تليفونها ونزلت علي العنوان
وقفت قدام باب الشقة وهي مرعوبة من اللقاء
مروة: لالالا مستحيل ادم يعمل كدة لالا أنا مش هخبط انا همشي
مروة كانت هتمشي عشان هي بتسق في ادم جدا بس وقفت بصدمة لما سمعت ادم
ادم:يلا بقي ي قلبي بتعملي إيه كل دا وحشتيني اوي
مروة:…..
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكاية سجدة للكاتبة أميرة حسن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!