رواية حب وعذاب البارت الأول 1 بقلم آية السيد
رواية حب وعذاب البارت الأول 1 بقلم آية السيد |
رواية حب وعذاب البارت الأول 1 بقلم آية السيد
يبنتي قومي بقا تليفونك بقاله ساعه بيرن مش معقول كده كل يوم تروحي الشغل متأخر
ريم /حاضر يا ماما قايمه اهوه…. ومسكت موبايلها ترد
ريم بنوم وهي بترد علي التليفون
ريم/الو….
علا/ايوة يبنتي انتي فين يلا اتاخرنا والله شكلنا هنطرد بسببك
ريم/يابنتي قولي صباح الخير او اي حاجه فيه حد يفتح في حد زي الراديو كده
علا بعصبيه/والله وليكي نفس تهزري قومي بقا يبنتي اخلصي هنتاخر
ريم /خلاص ياختي قايمه أهوه
علا/يلا مستنياكي
ريم /اشطا يا زميلي
علا/زميلك يبنتي انتي بنت علفكره
ريم /اهوه نتأخر بقا عشان مش عاجبك كلامي
علا بعصبيه خفيفه/خلاص ياستي انا اسفه اخلصي بقا
ريم بضحك/حاضر اقفلي بقا
علا/ماشي يا اختي سلام
ريم/سلام
هيام(والده ريم) /والله علا صاحبتك دي ربنا يكون في عونها انها مستحملاكي
ريم بضحك/ليه بس دا انا حتي عسل
هيام /اه يا اختي عسل اسود… اخلصي بقا هتتاخري
ريم /ههههههه ايه الحب دا يا ماما
هيام/اخلصي يبت بقا علي ما احضر الفطار
ريم/حاضر…. هي الساعه كام
هيام /الساعه سبعه ونص
ريم بخضه/يا نهار اسود دا انا اتاخرت اوي
وجرت بسرعه علي الحمام اتوضت وصلت ولبست هدومها
هيام/مش هتاكلي اي حاجه قبل ما تنزلي
ريم وهي بتجري علي الباب/لا هبقا اكل في الشغل عشان متنفخش ادعيلي بقا
ونزلت جري علي السلم
هيام /ربنا معاكي يا بنتي
____________________
هيام راحت اوضه محمد عشان تصحيه هو كمان بس هو كان صاحي بدري
هيام خبطت وسمعت صوت محمد بيقولها تدخل
هيام بابتسامه /صباح الخير يا حبيبي
محمد بابتسامه /صباح الفل يا أمي
هيام /عامل ايه النهارده يا حبيبي
محمد /الحمد لله بخير يا حبيبتي طول ما انتي بخير
هيام /يا واد يا بكاش
محمد بضحك/ليه بس دا انتي الحته اللي في الشمال
هيام بغمزة/انا بردوا ولا حنان
محمد بضحك/طول عمرك فهماني يا ام محمد
هيام ضحكت علي ابنها /طب يلا عشان تفطر يا حبيبي قبل ما تروح الشغل
محمد /لا انا هبقا افطر في الشغل مع زين وباس ايدها
هيام /ماشي يا حبيبي
محمد بابتسامه /مش عاوزة حاجه يا حبيبتي
هيام بحب /سلامتك يا حبيبي وخد بالك من نفسك
محمد/حاضر يا حبيبتي يلا سلام
وسابها ونزل وهو نازل علي السلم قابل حنان
محمد فضل يبصلها وهي اتكسفت وبصت في الارض
محمد بهيام/ازيك يا انسه حنان
حنان بكثوف /الحمد لله يا استاذ محمد…. انت عامل ايه
محمد بهيام وهو شايف كسوفها/الحمد لله بخير طول ما انتي بخير
حنان مكنتش عارفه تقول ايه بس اخيرا اتكلمت
حنان/طيب عن اذنك عشان اتاخرت علي الشغل
محمد/اه طبعا اتفضلي
وحنان نزلت ومحمد فضل باصص في اثرها ومبتسم وبعدين نزل هو كمان عشان شغله
______________
في مكان آخر في شقه جميله جدا
يعيش ذالك الوسيم زين سيف النصر
مرفت (والده زين)كانت بتجهز الفطار
زين/صباح الفل يا قمري
مرفت بابتسامه /صباح الخير يا حبيبي…. يلا عشان تفطر
زين بابتسامه /هبقا افطر في الشغل يا حبيبتي
مرفت بحزن/طيب… يعني هفطر لوحدي
زين /خلاص يا حبيبتي هعمل سندوتش عشان متزعليش
مرفت بابتسامه/ماشي يا حبيبي بالهنا
زين بابتسامه /الله يهنيكي يا قلبي
وزين اكل وباس ايد والدته ونزل راح الشغل
مرفت بدعاء /ربنا يوفقك يابني ويوقفلك ولاد الحلال ويبعد عنك ولاد الحرام يا رب
________________
في الشارع
علا كانت واقفه تستنا ريم وريم جت من وراها براحه
ريم/قربت منها بالراحه وفجأه…. بخخخخخخخ
علا بخضه/ اعععععع والله حرام عليكي يا ريم مش هتبطلي حركاتك دي بقا هتقطعيني الخلف
ريم بضحك /ههههههه تعرفي عني كده
علا بعصبيه خفيفه /لا وبعدين انتي اتاخرت كده ليه…. ما بدري يا ست هانم
ريم بضحك/يبنتي الناس المهمه دايما بتروح متأخر
علا وهي بترفع حاجبها/يا شيخه
ريم/اه تخيلي
علا/طب يلا يا اختي بدل ما نطرد
ريم /طب اصبري طيب اعدل طرحتي عشان حاسه انها مش مظبوطه
علا بنفاذ صبر/حلوة يبنتي يلا بقا
ريم /اهدي بقا متسربعه علي ايه
وراحت ناحيه عربيه واقفه وفضلت تعدل الطرحه بتاعتها
علا بضحك/تخيلي بقا يكون فيها حد وتحبوا بعض وتتجوزوا
ريم بثقه/اكيد يعني محدش موجود وبعدين اللي بتقولي عليه دا بيحصل في الافلام مش في أرض الواقع…. وب
ولسه بتكمل كلامها وفجأه ازاز العربيه نزل
الشخص بخبث وابتسامه جذابه/عادي وممكن يحصل في الواقع عادي
ريم واقفه مصدومه هي وعلا
ريم بعصبيه/نعم…. علي فكره انت انسان مش محترم
وبعدين شدت علا اللي واقفه مصدومه ومشت
الشخص /لا مزه جامده وضحك
وساق العربيه ومشي
يتبع..
لقراءة البارت الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت عفيفة للكاتبة آية السيد