Uncategorized

رواية مهمة طيرت عقلي الفصل الأول 1 بقلم حبيبة ياسر

 رواية مهمة طيرت عقلي الفصل الأول 1 بقلم حبيبة ياسر

رواية مهمة طيرت عقلي الفصل الأول 1 بقلم حبيبة ياسر

رواية مهمة طيرت عقلي الفصل الأول 1 بقلم حبيبة ياسر

سليم :دي مجنونه دي ولا اي  ازاى تقعد في نص الطريق كدا 
نزل من السياره وذهب اليها 
سيلم:انت بتستعبطي … اي الحلاوه دي اللهم بارك احمم ..انت ازا تقعدي كدا ومين دا ؟
اسيا:بسبوسه بسبوسه حبيبي
سيلم:بسبوسه اي …قومي الاول من نص الطريق 
قاموا وقعدوا علي جنب 
سليم:انت اسمك اي والطفل دا يبقا مين
اسيا:بسبوسه بسوسه حبيبي …..جعان بسبوسه 
سليم:دي دماغها طايره  دي ولا ية 
اسيا:بسبوسه جعان جعان بسبوسه 
سليم :انت اسمك اي ومين دا؟
اسيا:بسبوسه ابني حبيبي  
سليم:استغفر الله العظيم …..طيب ابنك وسيباه كدا في الجو الساقع دا كدا يتعب 
اسيا:بسبوسه يعتب يموت اسيا تبكي صح 
سليم: أستغفر الله العظيم قومي معاياا 
اسيا:بسبوسه جعان 
سليم :تعالي هجبله اكل …..اركبي 
اسيا:ههههههي اركب عبيه (عربيه )بس انا مش بعرف    اسوق …انتَ ي بسبوسه تعرف  سوق وتعمل بيب  ….بسبوسه مش يعرف يسوق 
سليم: استغفر الله العظيم …اركبي وانا هسوق اركبي 
اسياا: انت تعرف تسوق 
راح عندها وفتحلها الباب وقال 
سليم :انا اعرف اسوق اركبي يالا 
اسيا: حاضر هريكب (هركب) 
“سليم  ودي مين علي شان اخدها معاياا وركبها معايااا انا اعرفها مين فين ،ممكن تكون بتستهبل ولا اي حاجة ،،،،وهروح بيها ازاى دي اناا ومراتي تقول اي … انا اطيب هدوم لبيبي ولبن وانزلها وامشي  “
اسيا:بسبوسه جعان يبكي بسبوسه 
وقف عند صيدليه وجاب لبن …وفي الطريق كان في قهوه نزل وعمل لبن للطفل 
سليم:خدي
اسيا:الله طعمه حلوو 
كانت هي ال بتشرب من اللبن 
سليم واقف مستغرب 
سليم:دي بجد …دا مش ليكي دا ل ….ل …لبسبوسه 
اسيا:بسبوسه مش يبكي  
صقفت بايدها وقالت 
اسيا:شطور بسبوسه شطوره 
راح دخل محل ملابس وجاب بطانيه اطفال وهدوم 
سليم:هاتيه كدا 
اسيا:عاااا بسبوسه حبيبي انت تاخدو وي عنتر ابحه(ادبحه)
سليم:ابحه اي يا مجنونه هاتي البسه الهدوم ،دا واد ولا بنت اصلا .
سليم:انزلي يالا 
اسيا:انزل اروح فين 
سليم:وانا اي دخلي انزلي انا جبتلك الهدوم اهي يالا انزلي 
نزلوا وهو ماشي لقي راجلين واقفوا ل متوسيكل عند اسياا وابنها 
رجع بالعربيه 
سليم عنده ٢٥سنه محاسب في بنك …. طويل رياضي عينه عسلي 
اسيا ٢٠سنه عينها زرقه شعرها اصفر …… هنعرف قصتها في البارت الجاياا. 
بسبوسه طفل سنتين عينه زرقه ابيض 
_____________
سليم:جرا اي يالا منك ليه اي مالك متتضبط كدا 
والوحش داخل سخن عليناا لي بقاا 
سليم:جرا اي ي عن ولا سخن ولا بارد اتكل علي الله 
لي مهو مش هنسيب المزه ليك تتبسط لوحدك ….متبقاشطماع بقاا 
سليم:انت مجنون اي ال انت بتقوله دا 
بقول اي ي شبح بقول ال انت عايز تعمله 
سليم:طب اتكل علي الله ي باشاا 
مهو لننبسط احنا الكل ولا تروح
في مكان اخر
نهار اسود نهارد اسود البت مش في الاوضه ي فوزي مش في الاوضه 
فوزي:ازاى مش في الأوضه يعني سعاد 
سعاد:زي ما بقولك كدا 
فوزي:دي لو اتكلمت او قالت حاجه هنروح في ستين داهيه عنتر فين يجي يشوف البلوه ال حاصله دي 
سعاد:معرفش رن عليه يجي بسرعه
_____________
فوزي:انت فين يا زفت اسيا مش في البيت 
***********
فوزي:سيب اي حاجه في ايدك وتعالا بسرعه
*************
فوزي :سلام 
_____________
عند سليم واسياا 
سليم:خلاص خلاص متخفيش مشيوا 
اسيا:انت وحش زي عنتر هتضربني انا وبسبوسه 
“سليم هو مين عنتر ال هي بتتكلم عنه دا ….يرب انا مش ناقص “
سليم:انا مش هضربك انا ضربتهم علي شان هما وحشين 
… متخفيش مش هضربك يالا بينا نركب العربيه وهنمشي 
اسيا:اركب عبيه (عربيه )بس انا مش بعرف    اسوق …انتَ ي بسبوسه تعرف  سوق وتعمل بيب  ….بسبوسه مش يعرف يسوق 
سليم:ناااعم يختي انت عندك زهير ولا اي  
اسياا:انت وحش زي عنتر هتضربني …بوص انا هاخد بسبوسه وهروح بره ومش هتشوفني تاني بس تضربنيش امانه 
سليم:بوصي انا مش هضربك …احنا هنروح البيت عندي ناكل وننام 
اسيا: وبسبوسه مش يبكي 
سليم :وبسبوسه مش يبكي 
ركبوا العربية واسيا نامت وبسبوسه كان بيبكي..اخده سليم وحطه علي ايده واحده ماسك بيها الطفل والتانيه  بيسوق بيها 
………..وصلوا البيت 
_____________
نورت ي باشا كل دا بره الست هانم مش راضيه نتام وطالعه نازله تسال عليك 
سليم:خلاص ي عمي بكر انا راكب 
بكر البواب:لمؤاخده ي استاذ سليم هي مين دي ومين الطفل دا 
سليم:خليك في شغلك ي بكر 
بكر:انا بسال اصل البت دماغها طاير ان شايف بتعمل اي 
سليم:بقولك خليك في حالك 
_____________
اي انت لسه راجع ويترا مراتك التانيه بسطتك ولا لاء 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صعيدي علمني الأدب للكاتبة حنين عادل

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى