Uncategorized

رواية أحببت معلمة ابنتي الحلقة الأولى 1 بقلم أمل صالح

 رواية أحببت معلمة ابنتي الحلقة الأولى 1 بقلم أمل صالح 

رواية أحببت معلمة ابنتي الحلقة الأولى 1 بقلم أمل صالح 

رواية أحببت معلمة ابنتي الحلقة الأولى 1 بقلم أمل صالح 

في صباح يوم جديد…استيقظ مراد على صوت ابنته”ملاك” وهي تناديه بضجر وبمجرد ان رأته يستيقظ حتى قالت بتذمر  : انا عماله اصحيك من ساعة فاتت وانت مش بتصحي

مراد  :تقومي تجعري زي الجموسة 

ملاك :اه بجعر زي الجموسة 

مراد :طب يلا روحي قولي لمنى تلبسك عشان الحضانه

ملاك بعبوس: ليه السيرة الزفت دي بقى الله 

مراد :يابنتي اتكلمي زي اللي في سنك مربى معزة ياربي 

ملاك بهمس  :اصل سمعت  انكل رائد بيكلم كدا

مراد :اهو انكل رائد ده هيوديكي في داهية

ملاك  :طب وايه يعني يعيش ويوديني في داهية 

مراد وهو يدفعها :طب قومي غوري يا ملاك قومي غوري 

ملاك وهي تتدبدب في الأرض  :دا انت مش بتنسي بقى

مراد :والله محد موديكي  في داهية غير عمك الكلب ده

                               Aml Saleh.♥️   

في بيت كبير نوعا ما ولكنه رائع جدا من الداخل والخارج

تستيقظ آية على صوت المنبه بجانبها.. قامت بايقافه ثم دلفت للحمام تستعد للخروج لعملها

انتهت من ارتداء ملابسها المكونة من بنطلون باللون الأبيض وبلوفر باللون البني وكوتش ابيض وتركت لشعرها العنان????????????????

خرجت متجهة نحو السيارة …..قادتها حيث مكان عملها…

                           Aml Saleh.♥️   

“في بيت الشاذلى”

انتهت ملاك من ارتداء ملابسها وهو عباره عن يونيفورم خاص بحضانتها تحت عبوسها.. نزلت الاسفل وهي ممسكة بيد منى الدادة”

منى :ملاك جهزت يا مراد بيه

مراد :ماشي… تعالي يا لوكا

نزلت ملاك الاسفل واتجهت ناحيه جدها ورفعت يدها ليحملها جدها 

محمد :ايه ده ضاربة بوز ع الصبح كدا ليه 

ملاك :بص يا حاج ميدو هقولك على…….

مراد مقاطعاً حديثها :ملاك عيب نكلم الأكبر مننا كدا ياماما

ملاك وهي تضع يدها في وسطها :اشمعنا انكل رائد بيقول لجدو ياميدو ونا لأ بنت البطة السودة انا ولا ايه 

رائد بسعال :كح كح كح كح

محمد :قولي يختي اللي عايزاه سيبك منه……. ها كنتي عاوزه تقولي ايه 

ملاك بهمس في اذن “محمد” جدها :بوص ياجدو في الحضانة بيضربوا صحباتي وبيعيطوا اوي…دا حرام ولا مش حرام 

محمد :هههه لا حرام 

ملاك ويدها في خصرها :قول بقى لابنك 

مراد :عيييييييب

ملاك :يوووووووه كل حاجه عيب.. عيب…عيب دي بقت عيشة طين 

نظر مراد لها بصدمة من حديثها…ثم نظر لشقيقه “رائد” الذي نهض من على كرسيه بسرعة قائل  :احم طب سلام انا بقى عشان الشغل كتير

وفر مسرعا…بينما قال مراد:لوكا يا حبيبتي عمو السواق هيوصلك وانا رايح الشغل

ملاك :وإيه الجديد مفيش جديد ياخويا 

محمد :يا ايه 

ملاك :يا اخويا 

محمد :غوري يا ملاك 

ملاك :اخص عليك يا ميدو هي دي حنية الجد 

محمد وهو يقلدها:لا يختي لما تتعدلي واحس انك طفلة الأول 

ملاك وهي تنزل من على قدميه :طب سلام ياميدو

محمد :سلام

وخرجت ملاك برفقة السائق حيث حضانتها 

                           Aml Saleh.♥️   

اما اية بعد أن وصلت الحضانة قابلت إحدى زميلتها في العمل 

آية :ازيك مس رشة

رشة:الحمد لله يا آية 

آية :سايبة الفصل بتاعك ليه…..في حاجة  

رشة باستعجال :معلشي يا آية ممكن تخوشي مكاني أصل بابا تعب ولازم اروحله الوقتي 

آية وهي تربت على كتفها :اوك يا حبيبتي روحي انتي وابقى طمنيني عليه… سلام

رشة :سلام

                        Aml Saleh.♥️   

اوصل السائق ملاك المدرسة ومن ثم عاد مرة أخرى 

اما ملاك دخلت لفصلها خائفة جدا من استاذتها فهي تبرح الأطفال ضربا وهذا يخيفها جدا 

ما ان دخلت حتى وجدت معلمة جديدة تختلف عن تلك التي تبرحهم ضربا 

ملاك بتسائل :انتي الميس جديدة

ردت عليها بلطف قائلة : اه يا قلبي 

ملاك وهي تهمس :يعني الميس الوحشة مشت

ردت بنفس الهمس وابتسامة على وجهها:لا مش مشت هي في مشوار وجاية تاني 

تحول وجه ملاك للعبوس مرة أخرى لتسألها قائلة :ايه زعلتي ليه يا جميل في حاجة 

ملاك بحزن :يا ميس الميس التانية وحشة جدا 

سألتها باستفهام :ليه؟! 

ملاك :بتضرب صحابي وبتزعلهم 

:امممممم

ملاك  :انتي كمان هتضربي صحابي زيها 

:لا دا انا بحبهم خالص 

ملاك بعفوية :هو انتي اسمك ايه 

ردت وهي تمد يدها لتصافحها :اية

ملاك :طب يا مس اية هشوف هحبك ولا لأ

آية :هههههه ماشي انشاء الله اكون عند حسن ظنك

ملاك :ماشي 

اية :يلا اقعدي في الديسك

ملاك :اوك

ثم جلست ملاك ووقفت آية تشرح للأطفال وهي تداعبهم وتمرح معهم 

“معاد الفسحة”

ملاك :مس اية

آية :نعم يا لوكا 

ملاك :ممكن تعودي معايا في البريك

آية :اوك.. ومدت يدها فأمسكتها ملاك….. يلا

ملاك وهي تحرك قدامها أمام وخلف بطفولة :عارفه يا مس انا بقول لجدو ايه

آية  :إيه

ملاك :ميدو

آية :هههههه.. وبتقولي لبابا ايه

ملاك :بابا يعني هيكون ايه 

أية :ههههه انتي بلطجية اوي كدا ليه…طب وماما 

ملاك بعبوس :دي وحشة

اية:ليه

ملاك :عشان بتضربني

أية :ممكن تكوني دايقتيها

ملاك :لا مضايقتهاش دانا كنت عايزة اشرب بس 

أية بصدمة :ضربتك عشان عطشانة

ملاك :اه

ضمتها اية :متزعليش ماما بتحبك

ملاك :لا مش بتحبني.. اصلا بابا ماشاها من البيت

آية :طب ايه رايك نروح نتمرجح

ملاك بحماس :ايوا ايوا

اية وهي تحملها :يلا

وظلوا فترة الفسحة اية تلعب مع ملاك حتى انتهاء موعد الحضانة ليعود كلا منهما لبيته…

يتبع.. 

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية وحدة شغف للكاتبة ندى.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!