رواية حلال الأسد الفصل الأول 1 بقلم أسماء حبيب
رواية حلال الأسد الفصل الأول 1 بقلم أسماء حبيب |
رواية حلال الأسد الفصل الأول 1 بقلم أسماء حبيب
«««« في أحدي متاجر السيارات الفخمه والراقيه التابعه لشركه *الملك الشرقي للسيارات* »»»»
_ أسد الي بتعمله ده مششش صح .
اسد بهدوء غريب ،،،، واي هو الصح يا سيف .
سيف ،،،، يا اسد افهم ، الشحنه دي تلزمنه ، دي مركه عاليه ، لازم نتمم الصفقه دي وتكون من نصبنا .
اسد بغموض وهدوء ،،،، ولو قولتلك اني مش هقبل الصفقه دي هتعمل اي !
سيف بتنهيده ،،،، اسد انتي اخويه الكبير ، ومصلحتك اكيد تهمني ، وبعدين لي معارض دي صفقه سهله !!
اسد بجديته المعهوده ووقف وبيدور حولين المكتب،،،، انتي عارف ان جاك روبرت ده مش من مصلحته أن يعرض في شحنه ضخمه زي ده بتمن سهل ، فتح مخك كدا معايه ، إلي إذا كان في حاجه احنا منعرفهاش .
سيف بعند ،،،، لاء يا اسد انتي الي علطول بتكبر المواضيع كدا و…
اسد بحده ،،،، لحد هنااااا ومات الكلام يا سيف ، صفقه ومش هتممم وانا مبرجعش في كلمه قولتهاااا فاهم .
سيف بحزن ،،،،، حاضر يا اسد ، اعتبرني متكلمتش من لاساس.
سيف كان هيخرج بس اسد شده من اديه وحضنه ،،،، متزعلش ، بس انتي الي مش عايز تفهم !
سيف ،،،، خلاص يا اسد انتي اكيد فاهم بتعمل اي ، انا رايح وأبقي وصل ماما الفيلا الجديده ، مش تتأخر .
اسد ،،،، هخلص تقفيل الحسابات وهتحرك .
سيف خرج وأسد شغال علي تقفيل حسابات محيلات السيارات الخاصه بيه ….
««««في فيلا الدكتور عبد الكريم التوهامي »»»»
حلا ،،،، مع السلامه يا بابا ، تروح وترجع بالسلامه يا غالي ، ربنا يحنن عليك يا ابني .
سراج الدين ،،،،، دي يا بابا الي هاتتولي مسؤوليه البيت .
عبد الكريم والدهم ،،،، مش اختك الكبيره .
حلا ،،، كااابسه .
سراج وبشيل الشنط ،،، يلا يا بابا علشان اوصلك المطار .
عبد الكريم ،،،، لا يا حبيبي ، العربيه بره هتوصلني ، خليك انتي علشان متتأخرش علي الشغل .
حلا واخدت والدها في جمب وبهمس ،،،، بابا الحج بقولك اي .
عبد الكريم بهمس زيها ،،،،، اي يا مصيبه .
حلا بهمس ،،،، انا بصيبه ، مش موضوعنا المهم خد الورقه دي وأياك تضيع دي فيها مستقبلي .
عبد الكريم ،،، يا شيخه !
حلا ،،،، اه وربنا وربنا وربنا ، لو مجبتهم هضيع وربنا ، وقد زعتر من بعتر .
معتصم الصغير دخل وسطهم وبهمس ذيهم ،،،، بتقولوا اي عايز اسمع السر .
عبد الكريم ضحك وبشيل ابنه ،،،،، حبيبي يا معتصم ، خلي بالك يا حلا ، اسبوع وراجع البيت مش هتأخر .
حلا بهمس ،،، عيب يا بابا البيت في ايد امينه متخفش ، بس الي في الورقه مش تنسه .
عبد الكريم بهمس ،،،، من عيوني هو انا عندي كام حلا .
سراج الدين من وراهم بهمس ،،، يا سلام وسراج مش ابنك يعني ولا ابن البطه السوده .
سلمي دخلت معاهم ،،،، وانا مش من المحاسيب في الليله دي ولا اي ههههه.
ضحكوا كلهم سوه وخرج والدهم ومشي بعد ما ودعوه ….
حلا وقفتهم جمب بعض وبتتحرك يمين وشمال ،،،، من النهااارده ممنوع الخروج بعد الساعه ٨ لتتخطفوا ممعناش فلوس ندفع فديه محنا مش قعدين على بنك منك ليها لوه ، وثانياً الي هيتأخر في معاد الرجوع هيتحبس حبس انفرادي في لاوضه ومفيش فرجه علي مسبقه مداح الرسول ، وثالثاً الي هيكسر كلامي وربنا لتصل بي بابا بعد اما اادبه طبعاً مهيأ مش سيبه ، مفهووووم .
سلمي ومعتصم وسراج ،،،،، مفهوووم .
حلا ،،،، لليمين دور …، معتداااال مارش .
مشيوا كلهم …
حلا بفخر ،،،، سوبر ومن يا خونه ، وربنا البيت من غيري م….
حلا وهي مشيه أتلعبكت في طرف السجاده ووقعت .
الداده ام عبده ،،،، سلمتك يا بنتي سلمتك .
حلا ،،،، شديني يا ام عبده إلاهي اشوفك عروسه ، اااه يا ركبتي ، بيني عجزت ولا اي .
سراج الدين ،،،، يااااا حلا هتيجي ولا أخرج .
حلا بسرعه ،،،، جااايه اهووو .
خرجت حلا وركبت العربيه مع سراج ووصلها عند مسجد نسائي ومشي .
حلا دخلت وستات كتير بيسلموا عليها بحب .
حلا بمزاح ،،،،، وربنا ما عرفه الشهره عايزه مني اي ههههه.
الستات ضحكت وبعد ما صلوا الظهر جماعه بدأت حلا تتكلم معاهم كا العاده وتفتح حوار وتسمع مشاكلهم ….
بنت بضحك ،،،، النهااارده دوري وربنا ما هتنازل .
حلا ،،،، لاء يا أيه حققك النهارده نسمع مشكلتك .
أيه ،،،، امي يا حلا مفتريه اوي مع مرات اخويه ، بتصعب عليا وربنا ، بتبقي حامل وتخليها تشتغل ومش رضيه تخليني أسعدها خيفه من ماما .
ست من الي قعدين ،،،، ما تخلي اخوكي يتكلم !
أيه ،،،، امي كانت بلعته لو اتكلم ههههه .
حلا ،،،، بصي يا أيه اولا كدا متقليش علي امك مفتريه ، دي تعبت في الولادتك وتربيتك يا مفعوصه يا ام نص لسان .
أيه ،،،، شكرا مش عرفه لو انتي مش معايه مين كان هيدلعني .
الستات ضحكت بس كانوا متابعين اوي بأنتباه .
حلا ،،،، بصوا بقي احنا هنعمل خطه علي ام أيه ، وهنتابع معاها لحد اما نخليها طبطل ، وطبقي من ضمن القايمه بتاعتنا.
أيه ،،،، وربنا انا حسه أن امي عمله جريمه أو مدمنه مخدرات بس كملي بس يارب يأثر فيها !
حلا ،،،، اولا كدا خلي مرات اخوكي تجبلها هديه وتسمعها كلام حلو وانتي حولي تبقي مع ممتك علشان مش تزعل منك بس ابقي سعدي مرات اخوكي من تحت لتحت فهمتي .
أيه ،،،، اهاااا شغل محلسه هي امي فعلا مش عايزه غير الي يتمحلس عليها ، تمام يا كبتن هنفذ اول خطوه وربنا يستر بقي ومش اتفقس من اولها هههه.
ست كبيره ،،، يلاااا معاد الورد بتعنااا .
««« في كليه التجاره بتاعت سلمي »»»
سلمي مشيه وحطي الهند فري ومشيه راحه الكفيتريه تقابل صحبتها بس فجأه تجمع حوليها ناس وواحد فجأه وقف قدمها ، هي وطت الصوت بقلق من التجمع وتخضت ..
الشاب رقع علي ركبته وفتح علبه بسيطه فيها خاتم ،،،، بببحبك ، تقبلي تتجوزيني يا سلمي !
سلمي بضيق وقبل ما تمشي ،،،، الي بيحب حد بيخاف عليه من عيون الناس ومن نفسه عن ازنك .
شاب من بعيد بأبتسامه ،،،، ونعم إلي رباكي .
سلمي راحت الكفتيريه وقعده جمب صديقتها الصدوقه مياده …
مياده وشيله ابنها الصغير ،،،، اتأخرتي لي يا سلومه .
سلمي بفرحه ،،،، حماااصه جه هههه يغتي يغتي وربنا سكره انا هستناه لما يكبر وخطبه بقي .
مياده ،،،، ايييح مش عرفه اصل محجوز لتلاته قبلك بصراحه .
سلمي بضحك ،،،، الشرع حلل أربعه ههههه.
أما كان الشباب بيراقبها بضيق ،،،، دي ترفضني وأتحرج كدا قدام الناس ، دا انا كنت في ربع هدومي.
بنت جمبه بتشرب عصير بملل ،،،، منا قولتلك دي مش سكتك يا برنس ، انتي الي عملت فيها روميوا أشرب بقي .
الشاب ،،،، اممممم لايام جايه كتير وهخليها هي الي تجيلي برجليها.
البنت ،،، دي لما تشوف حلمه ودنك أخويه.
الشاب ،،،، هو انتي مع مين فييينه!
البنت ،،،، مع الواقع يا درش ، اصل مخبيش عليك البت محترمه ومش سكتك ، صيع ولعب علي وحده غير دي .
الشاب ،،،، لاء دي دخلت دماغي بقي.
البنت ،،،، يبقي هتفتح دماغك يا حبيبي ، المره دي كلمتك بالذوق يا عالم المره الجايه اي الي هيحصل !
«««« في الفيلا الجديده بتاعت اسد الوكيل وعيلته »»»»»
اسد في الجنينه بلعب بوكس ودي الرياضه المفضله ليه ….
الخادم ،،،، القهوه بتاعت سيتك يا اسد بيه .
اسد نشف جسمه بالفوطه و لسه بيشرب القهوه راحت كوره محدوفه علي رأسه .
اسد بغضب ،،،،، أيييييي ده ، مين الي رماااهااا هناااااا .
الخادم ،،،، دي جايه من الفيلا الي جنبنا يا اسد بيه .
أحد الحرس من الخارج ،،،، اسد بيه في طفل بره عايز يدخل هنا .
اسد استغرب ،،،، طفل ! ، دخله !
معتصم دخل بخوف من الحرس الي مشيين وراه .
اسد ،،،، انتي مين !
معتصم ،،،، ا انا م معتصم يا ع عموا .
اسد شاف أنه خايف ،،،، طب روحوا انتوااا ، تعاله يا معتصم .
معتصم كان خايف بس راح ليه ،،،، نعم .
اسد ،،،، كنت عايز اي !
معتصم بفرك في أيده ،،،، الكوره بتعتي جت هنا و والله هي الي نطت جامد كوره رزله هتها بس والله لحبسها في البيت السفله الي بطنك عند الجيران .
اسد ضحك بشده وكانت بتابع لاحداث أمه الي فرحت وكانت مبسوطه…..
اسد وشال معتصم ،،،،،، طب اي رئيك نلعب سوي !
معتصم بشك ،،،، بس هاخد الكوره صح !
اسد ،،،، اه هتاخدها .
معتصم ،،، ماشي يا عموا ، انتي اسمك اي بقي !
اسد بأبتسامه ،،،، اسمي أسد .
معتصم ???? ،،، The lion ، وااااااو .
اسد ،،، طيب يلا نلعب بقي علشان مش اكلك ههههه.
المغرب كان بيأذن في الوقت ما كان اسد بلعب مع معتصم .
معتصم بياخد الكوره بسرعه ،،،، The lion يلا نصلي المغرب ونكمل لعب .
أسد بأبتسامه وشال معتصم علي كتفه ،،،، يلا بينا .
…….. كان في بنت بتجري من شباب كانوا بيجروا وراها وحطه ايديها علي بطنها الي بدأت تنذف .
زهره ،،،، ياااارب احميني ، يااارب سااااااعدني .
زهره سمعت صوت الشباب بيقربوا اكتر ، وحطت ايديها علي مكان ألالم لقت اديها فيها دم .
شاب ،،،، يلا اهييييي تعالوا بسرعه .
زهره كانت بتجري بكل ما أوتي من قوه وفجأه ….
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا