Uncategorized

اسكريبت الصغيرة والعاشق الجزء الأول 1 بقلم مريم العراقي

 اسكريبت الصغيرة والعاشق الجزء الأول 1 بقلم مريم العراقي

اسكريبت الصغيرة والعاشق الجزء الأول 1 بقلم مريم العراقي

اسكريبت الصغيرة والعاشق الجزء الأول 1 بقلم مريم العراقي

جني:انا…انا…
زياد:انت ايه يا بنت مالك القطة كلت لسانك ولا ايه
جني:انا بحبك يا زياد
زياد: طب ما انا كمان بحبك وبعزك اوي يا جوجو
جني بإبتسامة:بجد يا زياد بجد بتحبني
زياد:طبعا يا جوجو ده انت زي لوكا
جني بحزن:بس انا مش بحبك حب اخوات
زياد بإستغراب:اومال بتحبيني حب ايه
جني: بحبك يا زياد بحبك حب المرتبطين الحب اللي بيبقى اخره جو……..لم تكمل جملتها حتى وجدت صفعةقويه علي خديها مما جعلها في قمه الاحمرار………
(انا جنى عندي 15 سنه في اولى ثانوي طويله جسمي كويس بشرتي بيضاء بتميز بوجه طفولي ذو عينين خضراويتان واللي كنت باكلمك مع انه ده زياد ابن عمي 25 سنه مهندس في اكبر الشركات اللي في مصر جسمه رياضي طويل بعضلات عيوني بني زي لون القهوه بشره قمحيه لما وعيت على الدنيا ما شفتش الا هو هو اول حب في حياتي بس للاسف صدمني………)نرجع لروايتنا……
جني بصدمة:انت بتضربني يا زياد
زياد بغضب:أبيه زياد ولا عشان عدتهالك في الاول ده انا اللي مربيك
جني:بس انا بحبك
زياد:يا بنت انت بتقولي ايه انت طفلة عندك١٥سنة وانا ٢٥ وده مجرد حب مراهقة مش اكثر انت عشان شايفاني مهتم بيكي و دائما جنبك في حبتيني مش اكثر حبيت اهتمامي لك لكن الظاهر كده ان لازما ابعد وبطل اهتم بيك واربيك من اول وجديد…….
فات شهر وجني بقالها كتير ما شافتش زياد من ساعة اللي حصل ما بينهم وبدأوا أهلها يلاحظه وكل ما تسأل عمها عنه يقول لها مشغول جدا والله يا بنت الله يعينه ……فقررت جني تحاول تنسي الموضوع وتشغل وقتها بدراستها ومذاكرتها……علي الجانب الآخر زياد قاعد في شغله وباين عليه التعب……
زياد في نفسه:علي عيني والله يا قلبي لو تعرفي انا بحبك قد ايه قد ايه كنت بتمناك من ساعه ما جيت الدنيا وانا حاسك انك ملكي بتاعتي بس خايف خايف يكون اللي بتحسي بيه ده مجرد حب مراهقة ااااه يارب ساعدني…..
فات شهر علي ابطالنا من غير ما يشوفو بعض وكل واحد في دنيا ل وحدة…..كانت امتحانات اخر السنة ل جني فكانت بتروح مراجعات دروس ففي يوم كانت في درس الرياضة ورجعت منه متأخرة خلصته علي الساعة9 وطبعا بيتها بعيد عن الدرس وهي بتخاف تركب مواصلات لوحدها بالليل فقررت تتمشي لحد بيتها وهي ماشيه بداوا اثنين راكبين على الموتوسيكل يغلسوا عليها
الشاب١:ماشي لوحدك ليه يا جميل
الشاب٢:ما تيجي يا عسل توصلك
جني:بعد اذنكم سيبوني في حالي بقي ما ينفعش كدة
شاب١: اسمعي كلامنا احنا بس يا قمر وخليك شاطره واحنا نسيبك
جني لسة هتجري منهم لقت واحد فيهم بيمسك ايديها غمضت عينيها وعيطت فجأة الدنيا سكتت من حواليها…جني فتحت عينيها براحة لقيت الشابين مرميين علي الارض ومغمي عليهم بتبص جنبها…..
جني بصدمة:زياد قصدي أبيه زياد حضرتك بتعمل ايه هنا
زياد بعصبية شدها من ايديها وركبها عربيته
جني بخوف من عصبيته:أبيه زياد انا….
زياد بإنفعال:انت ايه ممكن يا هانم اعرف ايه اللي ممشيكي في وقت زي ده في الشارع لوحدك
جني بعياط:والله انا كنت في درس وروحنا متأخر وانا بخاف اركب مواصلات بالليل لوحدي
زياد شاف دموعها ما اقدرش يمسك نفسه راح حضنها 
زياد:خلاص يا جني حقك عليا اهدي 
جني بعياط:والله انا ما كان قصدي
زياد:شششششش اهدي خلاص فضل يشدد من حضنها لحد ما هديت
جني بعد ما هديت خرجت من حضنه:خلاص انا بقيت كويسة ممكن تروحني
زياد: تمام
وصلها البيت:خلي بالك من نفسك فاضلك كام يوم و امتحاناتك تخلص
جني: بكره اخر يوم
زياد: تمام حضر نفسك بكره بعد الامتحان هاخدك ونخرج عشان عاملك مفاجأة
جني بفرحة:بجد يا أبيه
زياد: بجد بس عايز منك حاجه بلاش تقولي لي ابيه احنا هنتفق هنبقى اصحاب فقولي لي زياد
جني:حاضر
زياد بإبتسامة:تصبحي علي خير
جني في نفسها: يا لهوي على ضحكتك يا شيخ
زياد: روحتي فين
جني:احم معاك وانت من أهله
طلعت جني بيتها وكانت مبسوطه وفضلت تفكر فيه بس عند زياد الوضع غير
يوم جديد على ابطالنا جنى راحت الامتحان وخرجت منه مبسوطه لاقت زياد واقف مستنيها جريت عليه بفرحة واتصدمت من اللي شافته…
يتبع…..
لقراءة الجزء الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

‫2 تعليقات

    1. اهلا انا صاحبه الروايه ميرسي جدا على متابعتك لي الروايه موجوده كامله على صفحتي الشخصيه على فيسبوك باسم الكاتبه مريم عراقي يا ريت تعملي لي لايك متابعه وان شاء الله هتلاقي الاجزاء كامله هناك ❤️❤️

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!