Uncategorized

رواية زواج بالإكراه الفصل الاول 1 بقلم نسرين احمد

  رواية زواج بالإكراه الفصل الاول 1 بقلم نسرين احمد
 رواية زواج بالإكراه الفصل الاول 1 بقلم نسرين احمد

 رواية زواج بالإكراه الفصل الاول 1 بقلم نسرين احمد

مراد عمره ٣٠ سنه يمتلك ثوره ضخمه قمحى اللون وعريض البنيه وعيناه عسلى وله دقن خفيفه وسيم وناجح ف شغله ذكى وينول أى شىء يريده )
مراد لحارسه الشخصى : احجزلى تذكره طيران بكره لازم اسافر .
الحارس الشخصى جمال : حاضر يافندم 
مراد يتصل بأخته ليان ازيك حبيبتى وحشانى عامله ايه انا نازل بكره متقوليش لكيان ( ابنها ) حابب اعمله مفجأه .
ليان : الحمدلله حبيبى هتنور بيتك وكيان هيفرح اوى تيجى بالسلامه . 
تانى يوم وصل مراد لبيته وفتحت الخادمه ؛ حمدلله ع سلامتك يابيه 
مراد :الله يسلمك 
كيان : خاااااالو خالو جه هييييه وحشتنى اوى مقولتليش ليه انك جاى وايه الشنطه دى .
مراد : حبيت اعملك مفجأه وجايبلك العاب كتييره اوى هتحبها كان نفسك فيها 
كيان هييييه 
أخته ليان وجوزها : حمدلله ع سلامتك حبيبى وباسها مراد من جبينها الله يسلمك ازيك يابو كيان ها ياترى عملالى الاكل اللى بحبه 
ليان : طبعا هو انا اقدر معملوش يلا اطلع ع أوضتك وخد شاور لحد ما احضرلك الغدا . 
استوووووووووب نبذه عن حياه 
(حياه بنت رقيقه وشقيه ف نفس الوقت وعيونها عسلى وبيضه وشعرها بنى طموحه ولكن فاشله ???? حياه ليها أخت وولد وبنت شرقيه وهتسافر تشتغل ف القاهره وهتعيش لوحدها وياترى هيحصل ايه !! ) 
حياه قاعده مع أختها سوزان ع السرير وسوزان مضايقه انها هتسيبها لوحدها وتسافر 
حياه بتقولها خلاص بقى ياسوزى انتى محسسانى انى مسافره برا مصر دى كلها ساعتين وتكونى ف القاهره عندى يعنى وبعدين انا هكون معاكى ع الموب ع طول ادعيلى بس أقبل ف الوظيفه دى ؛ 
سوزان بتبصلها باستعطاف وقامت ضربتها ضربه بسيطه ع كتفها هتوحشينى ياكلبه بردو وخدتها ف حضنها ؛ واخوهم فتح باب الاوضه ودخل وسلم عليهم خلاص نويتى ؟ 
بصتله قالتله ايوا ان شاء الله قالها خلى بالك من نفسك ولو احتاجتى أى حاجه رنيلى بس وانا اجيلك . 
قالتله متحرمش منك يااخويا ياحبيبى . 
&&&&&&***&&&&***&&&&
( حياه سافرت واتأجرت شقه صغيره ع قدها هناك )
صحيت الصبح وبتفكر تلبس ايه وتحط ميك اب ايه وهتعمى ايه ياترى هتقبل ف الوظيفه دى ؟ تعاااااالووو نشووووف 
ركبت حياه أوبر وصلت ونزلت ع بوابه الشركه وهى بتمشى خطوتين لسه قام مين. جاااااى !! مرااااد جه بعربيته وطرطشها بالميه ع فستانها واتبهدلت ياعينى * 
انت حيوان مبتشوفش انت ! اقف عندك وركن مراد عربيته ع جمب ونزل وشافها وفضل باصصلها وشكله أعجب بيها وحياه مبطلتش زعيق وبهدله فيه 
مراد : انا أسف مقصدش بس انتى اللى ماشيه ف نص الطريق بصتله بصه نرفزه معرفتش ترد وبصت ع فستانها اعمل انا ايه دلوقتى عندى مقابله شغل وطلعت مناديل ومسحت وهو باصصلها اتفضلى مناديل اهى وخدتها حياه ورمتها ع الارض ومشيت وهى متعصبه منه قليل الذوق .
وصلت حياه السلام عليكم انا عندى معياد مع المدير ف مقابله شغل 
السكرتيره : الاسم يافندم 
حياه محمد الشرشابى 
السكرتيره : ايوا تمام اتفضلى شويه وهدخلك 
حياه : طيب ممكن اعرف الحمام فين لو سمحتى 
السكرتيره : امشى ع طول وادخلى شمال هتلاقيه قدامك . 
(دخلت حياه ووقفت قدام المرحاض والمرايه اوووف يعنى هو وقته يحصلى كل دا حيوان والله مبيشوفش لا وراكبلى عربيه اخر موديل وشايف نفسه اوى وظبطت وخرجت ) 
وشافها مراد وهى داخله المكتب .
حياه : السلام عليكم 
المدير : وعليكم السلام اتفضلى 
حياه : شكرا وهى مش ع بعضها ومحرجه
المدير : حضرتك كنتى مقدمه على الوظيفه من فتره حضرتك دارسه ايه ؟ 
حياه : معايا تجاره قسم محاسبه وعندى خلفيه عن الشغل .
السكرتيره دخلت مراد بيه وصل يافندم وعنده ميعاد مع حضرتك يستنى ولا يدخل ؟ 
طيب دخليه فورا 
حاضر يافندم 
المدير : أهلااااا اذيك يامراد عامل ايه يااخى وحشنى ايه وصلت امتى ؟ 
مراد : الحمدلله حبيبى بخير جيت من أسبوع كدا وقلت أجى أشوفك . 
وطبعا حياه مندهشه ياترى بيعمل ايه هنا ياربى ع الاحراج اللى انا فيه طيب اعمل ايه ؟ ومراد بيبصلها ومبتسم ابتسامه بسيطه 
المدير : معلش حبيبى اتفضل أقعد استنانى خمسه اخلص بس مع الاستاذه ونتكلم براحتنا 
مراد : لالا خد راحتك حبيبى اتفضل وهو باصص لحياه . 
المدير ووجه كلمه لحياه وهى محرجه جدا يعنى حضرتك عارفه نظام الشغل اللى جايه عشانه ؟ 
حياه : لا .. اه اه اه طبعا ايوا يافندم بس كنت محتاجه اعرف النظام أكتر يعنى وهى باصه لمراد 
المدير : طيب حضرتك هتفضلى معانا شهر تحت التدريب وبعد كدا هتتعينى ف الوظيفه ان شاء الله بس لازم تكونى متمكنه من الشغل والميعاد بكرا من الساعه ٩ لحد الساعه ٢ 
حياه : تمام يافندم 
وخرجت حياه وهى سعيده بس ياترى عشان الوظيفه ولا عشان مراااااد !!
يتبع….
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى