روايات

سكريبت مربية للكبار فقط الفصل الأول 1 بقلم منة صبري

 سكريبت مربية للكبار فقط الفصل الأول 1 بقلم منة صبري

سكريبت مربية للكبار فقط الفصل الأول 1 بقلم منة صبري

سكريبت مربية للكبار فقط الفصل الأول 1 بقلم منة صبري

-حضرتك عايزنى مربية لولادك …وياترى هما عندهم كام سنة.
~ الكبير29 والوسطانى 26 والصغير 15.1
(انا نورسين عندى 23سنة أرملة…ايوة أرملة كنت متجوزة من ادهم جارنا رائد فى الجيش اتخطبنا 3شهور مكنتش بشوفوا فيهم غير مرة او اتنين فى الشهر… بعد جوازنا بشهرين استشهد… وبعد أسبوع من وفاتة اكتشفت انى حامل….انا دلوقتى حامل فى الشهر الرابع… واللى كنت بكلمه ده يبقى مديرى هشام الكيلانى…والدى كان بيشتغل عنده فى الشركة  وكانوا صحاب ولما اتوفى شغلنى سكرتيرة عنده… اه صح نسيت اقولكوا انا يتيمة والدى اتوفى من سنتين و والدتى اتوفت بعده على طول )
(نورسين :لديها عينين شاء الله أن تختلف فى الألوان فالعين اليمنى زرقاء واليسرى ذهبية ذات بشرة بيضاء وشعر اسود طويل وكثيف قصيرة نوعا ما )
……………………..
نور بصدمة:نعم يا فندم دول يربونى …دول اكبر منى
هشام بحزن: يا بنتى انا عندى عملية قلب مفتوح هعملها فى فرنسا وهقعد هناك 4شهور ومش عارف إذا كنت هرجع منها عايش ولا ميت  عشان كده عايز اطمن على ولادى ….انا كل اللى طالبه منك انك تخليهم يقربوا من ربنا ويعرفوا قيمة الحياة اللى هما عايشينها ….انا عايزهم لما اموت يقفوا فى ضهر بعض ويساعدوا بعض…دول يابنتى بيشوفوا بعض بالصدفة كأنهم أغراب مش فى نفس البيت …..انا عارف انى قصرت معاهم من ساعة ما والدتهم اتوفت …كان كل همى انى اشتغل واجبلهم  فلوس واعيشهم كويس كنت مفكر ان الفلوس الكتير هتعوضهم عن أمهم بس كنت غلطان …اهتميت بالشغل ونسيت أن هما محتاجينى فى حياتهم ….انا عايزك تساعديهم يا بنتى وانا هديكى اللى انتى عايزة …انتى كده كده كلها كام  شهر وتولدى وابنك هيحتاج مصاريف كتير. ..انا عارف انى كده بستغلك بس اعمل ايه دول ولادى.
أنهى كلماته وقد انهمرت دموعه
نور بدموع تأثرا:خلاص يا عمو هشام انا موافقة على كل اللى انت عايزة بس من غير فلوس انت ليك جمايل عليا كتير اوى كفاية اللى انت عملته لما بابا مات ..ثم تابعت بمرح لتغير مزاجه:قولى بقى يا معلم كل كبيرة وصغيرة عن ولادك عشان اعرف اتعامل
حكى لها كل شئ عن أولاده
نور بصدمة :ايه ده كله ..سورى يعنى يا عموا بس انت ولادك متربوش ..تابعت بجدية:اسمع بقى احنا هنعمل ايه************************
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى قصر الكيلاني
كان الأبناء الثلاثة مستعدين للرحيل ولكنهم صدموا  عندما فتح الباب لتدخل عليهم فتاة قصيرة نسبيا ترتدى سلوبت جينز بعينين مختلفتين وتعقص شعرها على هيئة كحكتين وكانت ترتدى شنطة ظهر وبجوارها شنطة سفر كانت تبدوا كالطفلة بهيئتها هذه كانت تنظر لهم بإبتسامة بلهاء لوحت لهم قائلة
نور بإبتسامة بلهاء :هاي
قصى ببرود :انتى مين وايه اللى جابك  هنا
نظرت له نور وهى تعرفه جيدا نور فى نفسها ( وده بقى قصى الكيلانى???? رئيس مجلس إدارة شركات  الكيلانى زير نساء من الدرجة الأولى بس قمر???????? شعره اسود وكثيف عنيه  لونها زتونى ???? طويل بشرته لونها قمحى عنده عضلات و..احم نكمل الاخ يخلص شغله فى الشركة من هنا وبعد كده يقضيها فى الnight clubs خمر ونساء والذى منه????????????  واخد الحياة جد ومبيحبش الهزار ملوش صحاب تلاجة على هيئة إنسان)5
#بقلم_منة_صبري
………………………………..
فارس بإبتسامة لعوب:انتى مين يا قمر
نور فى نفسها (ده بقى الاخ فارس الكيلانى عنده 26 سنة ولسة قى سنة رابعة هندسة ???????? بياخد السنة فى سنتين او تلاتة بتاع بنات بيعتبر الجامعة بتاعته مكان للشقط مصاحب شلة فاسدة مصاحبينوا عشان فلوسوا وهو الصراحة بيصرف عليهم وكل سهراتهم على حسابوا..هو فرفوش وملوش فى الجد  تافه لابعد حد بس لما بيقلب مبيرحمش عنيه خضرة???? وشعره بنى بشرته قمحية   )1
نورسين فى نفسها  (أما الأخ اللى متكلمش ده ومفتحش بقوا ولا عبرنى حتى فده نوح عنده 16سنة فى تانية ثانوى ذكى ومجتهد بس مش اجتماعى معندوش صحاب نادرا أما بيتكلم ماشي بوضع الصامت علطول تلاجة زى أخوه الكبير اتأثر جدا بوفاة والدته كان عنده 5سنين ساعتها ده الوحيد اللى واخد لون عنين مامتوا عنيه لونها دهبى وشعره بنى فاتح????…العيلة دى الإنتاج بتاعها عالى الصراحة????????  )1
………………………………..
نورسين بابتسامة بلهاء أظهرت غمازتيها :انا نورسين محمود مرات ابوكوا وأم اخوكوا او اختكوا اللى جاى أن شاء الله .قالتها وهى تضع يدها على بروز بطنها الصغير.
نظر لها الجميع بصدمة بينما احتدة نظرات قصى وأصبحت قاسية فابتلعت ريقها بخوف
قصى بحدة:مرات مين يا بت انتى اتجنيتى فى عقلك….اطلعى يا ذبالة برة وشوفى انتى حامل من مين بدل ما ترمى بلاكى علينا1
خافت نورسين من نبرته ولكنها لن تتراجع
نورسين بإبتسامة باردة:لا يا برنس انا ما اتجنتش فى عقلى وعارفة انا حامل من مين كويس ….ولو مش مصدقنى انا ممكن اتصل هشام حبيبى يعرفك بنفسوا .
أنهت جملتها وهى ترفع هاتفها وتتصل بهشام مكالمة فيديو وسرعا ما خرج صوته
هشام بحنان:أيوة يا نور يا حبيبتى ..وصلتى البيت يا قلبى
صدم الجميع بشدة واولهم قصى بينما كان فارس يبتسم بغباء بينما نوح لم يظهر أي ردة فعل غير الصدمة
نور برقة ونعومة:أيوة يا حبيبي وصلت ..بس ولادك عاملونى وحش اوى يا هشومى يا حبيبى ….وابنك الكبير كان عايز يطردنى
كان قصى ينظر لها بذهول من نبرتها تلك بينما فارس اتسعت ابتسامته البلهاء أكثر
فارس بتصفير وغمزة:أيوة يا بابا يا جامد بتجدد شبابك يا خلبوص…بس إن جيت للحق هي وتكة وتستاهل2
احمرت نور خجلا من حديثه
هشام بحدة مصتنعة:ولد أحترم نفسك متقولش على نورى كده
فارس بإبتسامة وغمزة:ايه يا حاج انت بتغير ولا ايه …وبعدين ايه جو التملك ده ونورى وهشومى….لا انا عايز اتجوز يا حج جوزني… جوزنى مليش دعوة هه
لم تقدر نور على إمساك ضحكتها على حديثها فانطلقت ضحكتها التى تشبه الضحكات الخليعة (ضحكة رقاصة يعنى????????)
فارس بتصفير :العب …لا لا يا حج انا قلبي الصغير لا يتحمل …ثم وجه حديثه لنور :هو القمر معندوش اخوات ينوبك ثواب
نور بضحكة أبرزت غمازتيها:لاء للاسف
فارس بمرح:لا انا كده انطفيت
قصى ببرود وحدة:انا ماشي عشان الوضع بقى لا يحتمل .ثم تركهم وغادر متجها إلى شركته
تبعه نوح الذى اتجه إلى مدرسته
فارس بمرح:طب يا قمر انا ماشي انا بقى سلام
خرج هو أيضا بينما تحدثت نور إلى هشام
نور بمكر :ودلوقتى نبدأ بتنفيذ الجزء التانى من الخطة
هشام بإبتسامة :عايزاه يتنفذ  امتى
نور بمكر :بكرة احسن عشان أكون استعديت  لردة  فعلهم……..
يتبع….
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى