Uncategorized

رواية عاشق المحامية الحلقة الأولى 1 بقلم منه وائل

 رواية عاشق المحامية الحلقة الأولى 1 بقلم منه وائل 

رواية عاشق المحامية الحلقة الأولى 1 بقلم منه وائل 

رواية عاشق المحامية الحلقة الأولى 1 بقلم منه وائل 

في حي شعبي يتميز فيه بالروح الشعبيه الجميله فتاه في السادسه والعشرون من عمرها تتميز بالجمال البسيط والرقه شعرها يطول الي ساقيها لونه اسود لامع وعيون واسعه لونهم رمادي تدعي نور ،نور هي فتاه تعمل محاميه في شركه محاماه تعد من امهر المحامين في شركتها وتتميز بالذكاء والدقه في العمل ملتزمه بوقتها ،كانت في بيتها تقوم بتاديه فرضها صباحا 

في غرفتها وتدعي الله 

نور:يارب وفقني يارب فياناه القضيه اللي جايه دي يارب 

امينه :يلا يا بنتي بقا الفطار جاهز 

امينه امراءه في التاسعه والاربعون من عمرها ام لثلاثه بنات وهي نور وريم وتاليا 

توفي زوجها من خمس سنين وقامت هي بتربيه بناتها 

ريم:فتاه في الواحده والعشرون من عمرها تتميز بالبشره البيضاء والنمش لديها شعر قصير بني وناعم وهي قصيره المقام في كليه تجاره وتعشق الرياضه 

 تاليا:فتا في السابعه عشر من عمرها  في الثانوية العاده مشاكسه وشقيه لكنها محبوبه من الجميع شعرها متوسط  وعيون سوداء واسعه وجسدها رفيع 

امينه:يابنات يلا بقا الفطار جهز اي ده 

ريم:انا صحيت اهو وجاهزه عشان ورايا اصلا محاضره بدري 

امينه:ماشي اقعدي يلا ،بت يا تاليا قومي بقا 

تاليا :طيب ابله نور وراها محكمه وريم وراها محاضره انا لسه درسي علي الضهر اقوم اعمل اي بقا سبيني انام شويه بقا 

امينه :طب قومي كولي لقمه ونامي 

تاليا:مش جعانه 

ريم:يا ماما سيبك منها دي طول الليل اصلا مش بتذاكر سمعاها بتسمع مهرجان الصواريخ يا ماما 

تاليا:انتي كدابه ليه 

ريم:انا مش بكدب انتي اللي بتكدبي 

امينه:بس انتي وهي انتوا هتتخانقوا يلا كولي يا ريم عشان مش تتاخري وانتي غوري نامي 

تاليا :هييييييه هنام مصاحبش فرافير حتي لو راكبين فراري ????????????????

البت دي مجنونه ????????????

ريم:شوفتي وتقولك مش بسمع 

امينه :والله هي لو ماجابت مجموع السنه دي لهموتها في ايدي 

تاليا:يوووو مافيهاش نوم انا عارفها انا هاجي اكول 

نور:صباح الخير 

امينه:صباح الخير يا روح قلبي يلا عشان تفطري 

نور:انتي عارفه اني اول مابصحي من النوم بكون مش قادره اكول حاجه وبقعد ساعتين او تلاته علي ما اعوز اكول 

امينه:طب عصير طيب 

نور:يا ماما والله ماهقدر 

ريم:خلاص يا ماما ماتضغطيش عليها 

تاليا:ابله نور كنت محتاجه من حضرتك حاجه 

نور:قولي يا حبيبتي 

تاليا:كنت محتاجه 200جنيه 

امينه :اي ليه هو انا مش مدياكي امبارح 

تاليا:يا ماما دول عشان الرحله اللي طالعنها 

ريم:رحله اي وانتي في ثانويه كده اقعدي ذاكري

نور:شششش الرحله دي فين 

تاليا:في شرم يا ابله ماتخافيش انا عارفه حدودي كويس وهكون جنب صاحبي و ماليش دعوه باللي بيحصل 

نور:كويس انك حافظه عشان لو خالفتي كل اللي قولتيه ده مفيش طلوع في حته تاني سامعه 

تاليا:سامعه يا ابله 

نور:خدي الفلوس اهي بس دول هيكفوكي 

ريم:كانت عامله حسابها دي لئيمه 

تاليا:عيبك انك فهماني 

نور:هتقعدي كام يوم 

تاليا:اسبوع 

امينه:كتير اوي 

نور:معلش يا ماما سيبيها تفك عن نفسها ،يلا انا نازله بقا عايزين حاجه 

امينه :سلامتك بابنتي ربنا يكرمك بابنتي ويوقفلك ولاد الحلال ويهديلك الحال يابنتي 

????????????????????????????????

         في شركه المنشاوي

 يدخل شاب في الثلاثين من عمره يتميز بشعره الاسود الناعم والجسد الرياضي والملامح الرجل الشرقي الجميل يتميز بالشده والقسوه والعصبيه ويكره الكسل ويكره النساء كل من يراه يهابه 

السكرتيره:صباح الخير يا فندم كل الوافدين اللي من البلاد التانيه موجودين يا فندم في اوضه الاجتماعات 

ادم:فين قهوتي 

السكرتيره:انا اسفه يا فندم نسيت خالص ودخلت في الشغل علي طول حالا والقهوه تكون جاهزه 

ادم:تعالي هنا شوفي انتي عملتي كام غلطه لحد دلوقتي 

السكرتيره:يا فندم انا ماقصدتش 

ادم:اولا اول ما دخلت بداتي في الشغل ونسيتي القهوة بتاعتي ثانيا مشيتي من غير مااديكي الاءذن ثالثا بتقطعيني وانا بتكلم انتوا اغبيه 

السكرتيره:احنا مين يا فندم 

ادم:انتوا الستات اغبيه وفيكم العبر ومابتفهموش والمفروض كلكم تموتوا يا اغبيه اطلعي برا يلا بدل مااطير دماغك دي 

السكرتيره:حاضر يا فندم حاضر 

ادم:اغبيه 

معتصم:في اي يا ادم مالك صوتك عالي كده لي 

ادم:انا تعبت من الغبيه السكرتيره دي والستات كلهم اغبيه انا مش عارف اللي زي دول عايشين ليه اصلا 

معتصم:ياادم مش كده انت هتبطل امتا العقده دي مش كله زي بعضه 

ادم :لا هما كلهم اغبيه وغشاشين وماتكلمش في الموضوع ده تاني 

معتصم:حاضر 

معتصم:شاب في سن ادم صديق طفولته منذ الصغر يعرف كل شئ عن ادم يتميز بالجاذبيه والجمال ذو جسد رياضي ايضا لا يختلف جمالا عن ادم 

معتصم:طيب انت هتروح والا هتيجي معايا 

ادم:انت رايح فين 

معتصم:هنسهر مع الشله بقالنا كتير ماسهرناش كده 

ادم:هخلص الشغل ونروح سوا 

معتصم:خلاص تمم انا رايح مكتبي 

ادم:ماشي ،القهوه يا غبيه

????????????????????????????????

.       في شركه المحامين 

استاذ محسن:راجل في العقد الخامس من عمره طيب يحب نور كثيرا ويعتبرها ابنته المسؤول عن اداره الشركه 

محسن:صباح الخير يا نور يا بنتي اي جايه بدري ليه النهارده كده 

نور:اذيك يا بابا عامل اي لا انا جيت بس اخد كام ملف يخصوا القضيه بتاعه النهارده 

محسن:تمم يا بنتي بعد ماتخلصي ابقي تعالي عشان عاوزك في موضوع 

نور:خير يا بابا 

محسن :موضوع حسن ابني 

نور:اه بص يا بابا حضرتك عارف اني كارها الجواز بشكل عام مش ابن حضرتك بس فعشان خاطري لو حضرتك بتحبني ماتفتحش الموضوع ده تاني 

محسن:خلاص يابنتي اللي انتي عاوزاه يلا عشان ماتتاخريش 

نور :ماشي يا محسن ياعسل 

????????????????????????????????

في فيلا من اشيك الفيلال تمتاز بالاساس الراقي 

تجلس سيده في الخامسه والخمسين من عمرها تقراء في احدي كتب علم النفس تدعي السيدة اماني 

وبجانبها يجلس السيد ياسين زوجها وهؤلاء يكونون والدي ادم  ياسين:انتي هتفضلي طول النهار تقري في كتب علم النفس دي 

اماني:ماانت عارف من زمان اني بحب اقراء عن علم من نفس من ايام الكليه 

ياسين:ايوا بس انتي نظرك تعبان يعني كفايا بقا 

اماني:انت عايز تقول حاجه صح 

ياسين:اه انا هنزل الشركه من بكرا 

اماني :غريبه مع انك قولت انك هتسيب كل زمام الامور لادم 

ياسين:انا مش همسك الادارة انا هنزل اطمن علي المصانع واتابعها واشوف ادم بيتعامل مع العمال ازاي 

اماني:اه فهمت خلاص مفيش مشكله هتنزل امتا 

ياسين:ممكن علي بكره كده ،بعدين في ابنك ده هو هيفضل طول عمره كده كاره الستات وبيعاملهم وحش 

اماني:ماانت عارف اي السبب وهو اللي ماسمعش كلامي وفي الاخر كلامي هو اللي طلع صح بس هيجي يوم وهيندم علي السنين اللي ضيعها من عمره كده 

ياسين:ربنا يهدي 

????????????????????????????????

        في جامعه القاهره 

          في كليه التجاره 

ريم:انتوا هنا من بدري 

ايه:اه موجودين من بدري مستنين واحده كده حيوانه بتتاخر كتير 

ريم :يابنتي والله كويس اني عرفت انزل ده نور حافظه كل مواعيد محاضراتي ووقفالي علي الواحده 

امير:ههههه اختك دي عامله زي حضره الظابط والله

ريم :احترم نفسك يا امير دي بردو اختي الكبيره 

ايه:انا نفسي اعرف اختك بالجمال ده ازاي مااتجوزتش لحد دلوقتي 

ريم:هي اللي مش عاوزه.

امير:اهو يوسف جه اهو 

يوسف :هاي يا شباب اي اخباركم

ايه:اي يا بني انت لسه صاحي والا اي فوق كده 

يوسف:لا انا تمم ،ريم عايزك

ريم:حاضر ،اي خير يا يوسف

يوسف:انت وحشتني علي فكره 

ريم:وانت كمان وحشتني 

يوسف:بردو مش هتسمعي الكلام 

ريم:يوسف ولتاني مره بقولك انا مش هتجوز من ورا اهلي 

يوسف:مانتي اختك اللي موقفه الدنيا 

ريم:ماتجبش سيره اختي علي لسانك وانت لو بتحبني بجد هتستناني 

يوسف :استنا اي تاني انا عاوزك ياريم افهمي بقا 

ريم:طيب اوعي سيب ايدي انا بردو مش هتجوز من ورا اهلي 

سلام

يوسف:ماشي ياريت براحتك اوي

????????????????????????????????

       في شركه المنشاوي

ادم:اي ازاي ده يحصل يعني اي يرفع قضيه علي الشركة 

السكرتيره:والله ده اللي حصل وبيقول ان حضرتك متاخر عن دفع المناقصه 

ادم:احنا دفعناهله اه دي بيلوي دراعي طب اتصلي بسيد المحامي 

السكرتيره:للاسف يا فندم سيد المحامي في المستشفي تعبان 

ادم:ماله 

السكرتيره :هيعمل عمليه 

ادم:خلاص هبقا اروح اطمن عليه وانتي شوفيلي اي محامي غيره بسرعه وهاتلي قهوه

السكرتيره:حاضر يافندم 

معتصم:شوفت اللي حصل 

ادم:وديني لهوريه عشان مش ادم المنشاوي اللي يتلوي دراعه 

معتصم:ده ابن جزمه اوي ازاي يعمل كده 

ادم:انا هوريه 

السكرتيره:القهوه يافندم 

ادم :هاتيها هنا ،حاسبي ااااه 

السكرتيره:انا اسفه يا فندم 

معتصم:يانهار اسود ومنيل 

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية عشقت زينة للكاتبة ميسون عبدالمجيد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى