رواية عشقي الفصل الأول 1 بقلم ياسمين مصطفى
رواية عشقي الفصل الأول 1 بقلم ياسمين مصطفى |
رواية عشقي الفصل الأول 1 بقلم ياسمين مصطفى
في منطقه شعبيه وفي حي من الاحياء اللي البطله ساكنه فيه…. كانت البطله نايمه وثحت بفزع علي صوت الباب اللي كان هيتخلع من كتر الخبط عليه عفوا الرزع
قامت بسرعه وراحت تفتح وهي عارفه من اللي بيخبط وفعلا اتأكدت لما لقته ابوها….
عشق بخوف اخفته: نعم…
سيد وهو بيزقها حتي انها كانت هتقع لكن ستها مسكتها…
سيد: ايه يابنت فوزيه…(ام عشق) انتي هتفضلي قاعده كتير… بعدين مسك اديها جاامد وزعق: انتي هترووحي تدوري علي شغل النهارده فاااهمه…
عشق بدموع: حاضر يابابا..
سيد: متقوليش ياازفت…. انا مش ابووكي..
عشق: حاضر ياسيد باشا…
سيد وهو بيخرج: انا خارج بعد يومين الاقيكي اشتغلتي…. ما انا عايز فلوس هصرف عليكي ولا علي اخوااتك… كتك هم..
خرج وهو بيرزع الباب وراه… وعشق اترمت في حضن نينتها وقعدت تعيط
عشق: ليه ياتيته لييه بيعمل معايا كدا انا كان نفسي في اهل يحبوني مش اكتر…
انعام بدموع علي حالها: خلاص ياحبيتي بس ياروحي…..
عشق وهي بتبص لنينتها: ماالك ياتيته انتي وشك اصفر كدا ليه…
انعام: لا ياحبيبتي مفيش حاجه انا بخير
عشق وهي بتقف: انا هروح البس ياتيته وادور علي شغل… ياريت الاقي
انعام: رينا يوفقلك ولاد الحلال ويرزقك بسخص يحبك يحبك.. اووي.. يابنت بنت بطني……
عشق: ربنا يخليكي ياتيته
دخلت عشق الاوضه وبعدين انعام دخلت اوضتها وقعدت علي السرير تعيط وهي بتفتكر الكلام اللي سيد قاله ليها امبارح
فلاش باك
كانت انعام نزله تجيب حاجه من الدكان اللي جنب البيت وقابلت سيد
سيد:ازيك ياحماتي
انعام:حمت دبب
سيد:ماشي ياحماتي مقبوله منك…انا اساسا كنت طالع اصل عيزك ف موضوع بعيد عن البت
انعام:خير…لاخير اي وانت وش خير..
سيد بخبث:فيه عريس متقدم للبت..
انعام:عريس…ومن نحيتك لا سكرا ياسيد…بلاها..
سيد بخبث:ومين بقا اللي هيمنعني انتي…انا ممكن امصيها غصب عنها ونطلبها ف بيت الطاعه الا….
انعام:الا اي
سيد بخبث:تتسجن..
انعام ببكاء:حسبي الله ونعم الوكيل فيك ياسيد حسبي الله ونعم الوكيل…
سيد:ليه بس دي هتبقي الرابعه
انعام:لا لا ياسيد سيب البت ف حالها..هعملك اي حاجه تعوزها بس سيب البت..
سيد:كدا تمام اوي….انا عايزك تكتبيلي الشقه…اللي انتي قاعده فيها انتي والمحروسه..
انعام:وانا اترمي ف الشارع انا والبت.
سيد:لا هتفصلوا فيها اصل هتبقي بتاعتي…والا هجوز البت…
انعام:خسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل
سيد:هجيلك بليل عشان نمضي العقود وسابها ومشي
باااك
انعام ببكاء:حسبي الله ونعم الوكيل فيك ياسيد حسبي الله ونعم الوكيل
خبطت عشق علي باب الاوضه….
عشق:تيته انا همشي
خرجت انعام
انعام:بالسلامه يحبيبتي….لا استني…ودخلت الاوضه…وجابت ورقه باين انها من زمان
وعطيتها لعشق ف بصت عشق للورقه
عشق:اي دي ياتيته..
انعام:بصي ياحبيبتي الورقه دي موجود فيها عنوان وحراام …الولد دا انا اللي مربياه بعد موت نينته لان اهله ماتوا ف حادثه……فصل عايش معايا 8 سنين لحد م اتعودت عليه لكن فجأه ظهر ليه واحد قريب ابوه وعطاه ورث ابوه وبقا من اكبر رجال الاعمال وانا مهمت طلبت منه هيوافق…الراجل دا هو اللي هيحميكي من بطش ابوكي وضربه ليكي هو وعصام….دا رجل حنين يابنتي…دايما بيكلمني ف التليفون….
عشق:دا اي علاقته بيا وازاي اروح لواحد ياتيته….دا رااجل..
انعام:ياحبيبتي انا اللي مربياه وعارفه اخلاقه كويس اووي….ومكنش بيجي هنا عشان انا مكنتش برضا عشان ابوكي وعصاام…اثقي فيه ياحبيبتي….
عشق بدموع:تيته انتي كويسه….
انعام:انا كويسه ياحبيبتي ودي وصيتي ليكي ياعشق…انك تروحيله……
عشق:بس حرام ياتيته
انعام:بصي انا عارفه انه حراام… عشان كدا يحبيبتي انا هلب منه انه يتجوزك
عشق ببكاء: بترميني ليه ياتيته… بنعرص نفسنا عليه لييه
انعام بكااء وهي بتحضنها: عشان الحرمانيه بس ياحبيبتي…. جواز علي ورق…. واول م متعدمي علي نفسك وما ارتحتيش اطلبي الطلاق وقاسم راجل وهيوافق…. واعرفي ان اي حاجه بيقررها بتبقي الصح…..دا زين الشباب… مفيش حد زيه اليومين دول..
عشق: حاضر ياتيته هسمع الكلام
انعام: يالا بقا شوفي انتي رايحه فين
عشق: مع السلامه ياتيته….
خرجت عشق وانعام فضلت تعيط لانها حسه ان خلاص اجلها قرب ومتعرفش عطت الورقه لعشق ليه لكن اول حد اجا ف دماغها هو قاسم………
نزلت عشق وقابلت ابن خالتها الوحيد عصام…
عصام وهو ينظر لجسدها:مش هتحني بقا
عشق باشمئزاز:لا ومع السلامه
وسابته ومشت لكنه قال بإصرار مش هتبقي لحد غيري ياعشق مش معقول حد غيري يتمتع بالجمال دا كله
وفي نفس الوقت في قصر كبير جدا وهو قصر الجوهري اللي ورثه قاسم عن ابوه نزل قاسم المطبخ وعمل قهوه وخرج
وقعد يبص للبيت وهو سرحان….
قاسم:البيت كبيير اووي وفاضي عليا..مليش لا اخ ولا اب ولا ام ولا حبيب حتي…..يااارب ارحمني بقا من الوحده….
…….:ومين قال انك وحيد
بص قاسم وراه لقاه صاحبه:حبيبي.يا عدي والله من غيرك مكنتش هعرف اعمل اي….
عدي وهو بيحضنه:مفيش فرق بينا احنا اخووات….
قاسم:ربنا يخليك ليا.بعدين بص للبيت تاني وهو حزين بس بردوو شايف البيت كبير ازاي كبير اووي وانا عايش فيه لوحدي حااسس بنقص كبير جوايا ومش عارف اعوصه
عدي: طيب ما تتجوز…
قاسم:اتجوز….اتجوز اي ياعدي…كلهم عايزين يبقوا حرم قاااسم باشا….مش قاسم بس…حلمهم الفلوس…لاا بلاها…
عدي:طيب ما تقعد في شقه…الشقه اللي انت كنت عايش فيها قبل ما تيج هنا
قاسم بحزن:لا خلاص هعيش فيها ازاي من غير داده انعاام….دا انا كنت بحبها اووي….هي اللي خليتني عندها بعد موت ابويا وامي بعد ما رموني ف الشارع…وحشتني اوي والله…
ولم يكمل كلامه بسبب رنه تليفونه…
قاسم بضحكه:هههه بنت حلال ياداده والله لسه بجيبفي سيرتك….بالخير طبعا…وحشااني اووي والله
انعام:وانت كمان يحبيبي وحشني…..انت عامل اي…..
قاسم:كويس ياداده بس عايزك تقعدي معايا
انعام: ما انت عارف مينفعش ياحبيبي…قاسم انا عايزه منك طلب ودا اول حاجه اطلبها منك
قاسم بقلق:انتي كويسه ياداده..
انعام:اه ياحبيبي…بص يا ادهم وحكت له الموضوع ب اكمله…..اكيد بعد ما اموت هيموتها وهي صعيفه معندهاش ثقه في نفسها…..وعصاام ابن خالتها.ظ..كل اما يتقدملها عريس يجيي يصربها…عشان متوافقش وانت عارف صحتي علي ادي…..ومبعرفش احوشه عنها
تأثر قاسم:طيب ياحبيبتي اي المطلوب مني اعمله…….
انعام:تتجوز عشق…
يتبع…….
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حين التقينا للكاتبة شيماء جمعة
نرشح لك أيضاً رواية حين التقينا للكاتبة شيماء جمعة