رواية أحببتها رغم كرهي الحلقة الأولى 1 بقلم جنى خالد
رواية أحببتها رغم كرهي الحلقة الأولى 1 بقلم جنى خالد |
رواية أحببتها رغم كرهي الحلقة الأولى 1 بقلم جنى خالد
دا انا مبركعهاش هاتجوزني منقبه
مالهم المنقبين يعني
المنقبين دول معقدين وبعدين اتجوز منقبه الستات خلصو يعني
طب بص بقا انا وابوها لينا شغل كبير ومهم مع بعض يعني عايز اكسبو والحل الوحيد اننا نناسبهم
وانا مالي ومال شغلك بابا لوسمحت مدخلنيش في حياتك
انا خلاص قررت انا مينفعش اخسر ابوها وانا قولتو اننا رايحين بكرا
لا مش رايح في حته شوف مين بقا هايروح معاك
اتكلم عدل انا من امتي حد بيعدل علي كلامي
************
هاتقعلي النقاب يا شهد
يا ماما احنا اتكلمنا في الموضوع دا ميه مره مش هاقلعو
يا بنتي كل ما يجي عريس ويعرف انك متنقبه بيمشي
اعمل اي يعني
يابنتي كدا هتعنسي
كل واحد بياخد نصيبو يا ماما
طب كفايه عليكي الخمار واقلعي النقاب
ماما لوسمحتي انتي قولتليلي الكلام دا كتير اوي
ماشي يا شهد بس اعملي حسابك ان العريس الي جاي لو رفض فكره النقاب هتقلعيه
لا يا ماما استحاله
شهد ابوكي قال كلمه للناس وانتي هاتتجوزي هو انتي عايزه تعنسي يا شهد
يا ماما يعني عشان اتجوز اغضب ربنا
مهو لما تتجوزي برضو هاترضي ربنا
يا ماما بقا انا حفظت الكلام دا كل عريس يجي تقولي نفس الكلم
شهد الكلام خلص اعملي حسابك العريس جاي بكرا وانا قولت الي عندي
**********
دخلت شهد اوضتها كلمت صحبتها
استحاله اقلع النقاب
هو انتو لسا بتتخانقو في موضوع النقاب دا
اه انا بجد اتخنقت
طب اجيلك نخرج شويه ونتكلم
لا خليها بعدين سلام دلوقتي
***************
تاني يوم لبست شهد فستان اسود وخمار ونقاب كشمير
لابسه للعريس فستان اسود
مالو يا ماما منا لبسه نقاب كشمير
خشي البسي فستان ملون
ماما والله لو دخلت منا طالعه تاني
خبط الباب وفتح ابو شهد
اهلا منورنا اتفضلو
ابو احمد..ازيك عامل اي
ابو شهد..الحمدالله انت عامل اي
ابو احمد… الحمدالله
ابو شهد…. ازيك يا احمد
كويس يا عمي
ابو احمد بيهمس له .. فك التكشيره دي
………
ابو احمد…امال العروسه فين
ابو شهد… اهي جت
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ابو احمد.. وعليكم السلام عامله اي
كويسه الحمدالله
ام شهد…ازيك يا احمد
الحمد الله يا طنط
احمد يهمس لباباه.. اسمها اي
ابو احمد..شهد
ازيك يا شهد
الحمدالله
ابو شهد… تعالولنا الخميس الجاي نتفق ونشوف هانعمل اي
ابو احمد… خلاص ماشي عن اذنكو
………..
لا مش موافقه انتي مش شايفه شاكلو
حرام عليكي هو عملك حاجه
يا ماما شكلو صايع ونتظراتو وحشه
ابو شهد… احنا قولنالك يا تقلعي النقاب او تتجوزي
دخلت شهد بعصبيه اوضتها
*************
بعد شهر
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
ابو شهد.. مبروك يا عروسه.. مبروك يا عريس
الله يبارك فيك يا بابا
ابو احمد.. الف مبروك
**********
راح شهد واحمد بيتهم
انا اكيد مش هنام معاك في نفس السرير
خلاص نامي علي الارض عشان الاوض التانيه لسا مش جاهزه
تبدا شهد ترفع النقاب
استني متقلعيش النقاب انا رايح برا طول منا موجود متشليش النقاب مش عايز اشوف وشك عشان انا كرهك من قبل ما اشوفك
علفكره انت قليل الزوق اوي
لا وانتي شريفه اوي يعني
انا مسمحلكش تتكلم عني كدا تاني
واضح انها جوازه زفت من الاول انا خارج انام برا
*****************
تاني يوم
احمد بيبخط علي باب الاوضه جامد
في اي بتخبط كدا له
ممكن ادخل
لا استنا
لبست شهد اسدال ونقاب
ادخل
اخيرا بقالي ساعه بصحيكي اي غيبوبه
عايز اي
باباكي ومامتك جاين كمان ساعه ..
**************
لبست شهد بجامه وحطيت روج وايلاينر وخرجت
ماما وحشتيني
حببيتي وانتي كمان
امال بابا فين
وصلني ومشي .. مبسوطه ولا مدايقك
لا كلو كويس
ماشي امال جوزك فين
استني هانديه
قامت شهد راحت لاحمد
تعال ماما عيزاك برا
بصدمه.. شهد
مالك مصدوم له
يحاول يخبي صدمتو..لا مفيش انا مش قولتلك طول منا في البيت تبقي لابسه النقاب
والله عيزني اطلع اقول اي لماما جوزي عيزني افضل بلنقاب
طيب يلا نروحلها
…………
ازيك يا طنط
ازيك عامل اي
الحمدالله
اوعي تكون مزعل شهد
بهمس …لا دي تزعل بلد بترقتها دي
بتقول حاجه
لا يا طنط بقول ازاي ازعل شهد لا طبعا
انا هامشي بقا سلام يا شهد
ماشي هابقا اكلمك يا ماما
…………….
لبستي النقاب تاني له
كدا انا قلعتو بس عشان ماما
احسن بردو علي الاقل النقاب مخبي شكلك
مالو شكلي يعني قمر
واخده مقلب في نفسك اوي
******************
بليل
كانت شهد تتكلم في التلفون مع خالها
وحشتني اوي انت عامل اي
كويس خلاص هانت هاشوفك قريب
بجد نازل اجازه اخيرا عايزه اشوفك
وانا عايز اشوفك واتعرف علي جوزك
ماشي اول ما تنزل اجازه
طب لزم اقفل معلش هاكلمك بكرا بقا
…..
دخل احمد
كنتي بتكلمي مين
في اي
انا قولتك انك مش مظبوطه من الاول
بعصبيه.. لا كدا كتير لا بجد كتير اوي انت ازاي تتدخل عليا منغير متخبط
وانتي ازاي تبقي بتكلمي واحد بليل وانتي واحده متجوزه
دا خالي هو عايش برا الوقت عندهم مختلف يعني هو دلوقتي عندو الصبح عشان كدا واتفضل امشي عايزه انام
يتبع..
لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا