Uncategorized

رواية بنت عمي الفصل الأول 1 بقلم ابتسام هاشم

 رواية بنت عمي الفصل الأول 1 بقلم ابتسام هاشم

رواية بنت عمي الفصل الأول 1 بقلم ابتسام هاشم

رواية بنت عمي الفصل الأول 1 بقلم ابتسام هاشم

داخل المكتبه تجلس فتاه في العشرينات من عمرها و في يدها كتاب و مندمجه في القرأه ثم يأتي شاب في الثلاثينات
الشاب:ى انسه
الفتاه: ايوه
الشاب: جومي من فضلك
 الفتاه بدهشه:نعممم
الشاب بغرور: باجولك جومي ايه مبسمعيش الطربيزه دي بتاعتي
الفتاه: بتاعتك اييه يعنا هو انت كنت اشترتها اي شغال الاطفال دا
الشاب:اه اشترتها هي و المكتبه كلها و يلا كدا شوفيلك طرابيزه غرها
الفتاه: مش هشوف غرها و مش هقوم و بعدين انا اعرف عن الصعايده انهم رجاله و عندهم شهامه
الشاب بعصبيه: مش هرد عليكي علشان انتي حرمه
لتأتي مديره المكتبه زهره: في اي حضرتك صوتك عالي و كدا ميصحش 
{الكاتبه: ابتسام هاشم} 
الفتاه بعصبيه: واللهي انا قعده في حالي الاقي الاستاذ جيه و بيقولي قومي دا مكاني ايه شغل الحضانه دا 
زهره لتلتفت للشاب: رعد الصعيد اهلا و سهلا حصلنا الشرف ثم لتوجه كلامها للفتاه ايوه حضرتك دي طرابيزه رعد الصعيد و محدش يجرا للجعاد عليها معلش اتفضلي ل.. قبل ان تكمل 
الفتاه بعصبيه: انا ماشيه اساسآ 
ثم تركته و ذهبت
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في بيت سعيد القناوي
••••••••••••• 
مراد بعصبيه:  واه بجا انت يا ابوي عاوزني اتجوز بنت البندر
سعيد:  واطي صوتك انت و بتتحدت معاي و بعدين مالها بنت البندر ياخوي مش بنت البندر دي تبقا بنت عمك صالح وحلوه و جمر و اي واحد يتمناها
مراد:  معاد انا يابوي و بعدين بنات البندر دلعهم ماسخ و لبسهم و طريجه كلامهم مش كويسه 
سعيد:  انا جولت كلمتي مع عمك صالح و خلصت و بعدين انت اخر مره شوفتها كاعندها 13 سنه اما 
{الكاتبه: ابتسام هاشم} 
دلوك كبرت بجت ذي الجمر الاسبوع الجاي فرحك علي بت عمك
(ثم ذهب و تركه و ذهب مراد الي غرفته)
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في بيت صالح القناوي
هنيه: وانت ايه رأيك يخوي 
صالح: موافج طبعا شاب ذين و البنات كلاتها تتمناه
هنيه:  بس بتك ممكن ماتوفجش
صالح بعصبيه:  احنا معندناش بنات بتجول رأي
هنيه:  ماشي يخوي بس البت مش متعوده علي اكده و دماغها ناشفه و مش هتوافج 
صالح:  هتوافج و رجليها فوج رجبتها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
{الكاتبه: ابتسام هاشم} 
 و حالآ قد مر الاسبوع و في منزل سعيد القناوي الذي تم تزينه بدقه و جمال و روعه فلما لا فأنه فرح ابن كبيرهم كان يلبس الجلبيه و و العمه و تم كتب الكتاب ثم ذهب للاحتفال مع الرجال هو علي الحصان  يتراقص مع الطبل و الزمر ثم الضرب بالنبوت ثم اطلاق النار فهازا يدل علي سعادتهم بكبيرهم
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في بيت صالح القناوي
 هنيه: بت يبدور 
بدور:ايوه يمرات خالي
هنيه: روحي شوفي شمس اتأخرت ليه
بدور: ماشي
ثم تذهب لاوضت شمس
{الكاتبه: ابتسام هاشم} 
بدور: وه وه وه وه مالك اكديه
شمس ببكاء: مش عايزه اتجوز يبدور 
بدور: اهدي يخيتي اهدي واللهي عريسك زين الشباب جومي و صلي علي النبي يلا علشان نودوكي لعريسك
لتنزل بدور و شمس من علي السلم ليتم الزغريط 
ام كريم: مبرروك يبتي مبروك يست هنيه
هنيه: الله يبارك فيكي 
ام موسي: مبروك يعروسه 
شمس: الله يبارك فيكي يخاله 
هنيه: الله يبارك فيكوا لكلكوا عجبالكوا يارب تفرحوا ببناتكم
جلست شمس مع الحريم 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند الرجال
سعيد:  مبروك يولدي
مراد:  الله يبارك فيك يبوي
سعيد:  مبروك يخوي
صالح:  الله يبارك فيك يا خوي بتي سعيد خلي بالك منها
سعيد:  بجا اكده يخوي شمس بتي جبل ما تكون بتك
صالح:  ربنا يخليك لينا يخوي بتي في عينك يمراد
مراد:  متجلجش يعمي مراتي في عيني و جلبي
صالح: شمس عنيده شوي و بتركب راسها معلش يولدي استحملها 
مراد:  عنيا يعمي
سعيد:  خبر ايه عاد هنفضلوا نتحدتوا اكده يلا يولدي اطلع لمرتك
طلع مراد لشمس و اتصدم لقي شمس…….. 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
اشوفكم البارت الجاي تفاعل يقمرات
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تفتكروا شمس هتقبل مراد و ياترا شاف شمس مالها هنعرف البارت الجاي
يتبع….
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!